AnonymBruker Skrevet 7. september 2014 #1 Skrevet 7. september 2014 Ser at det blir mer og mer vanlig at i stedet for blomster eller gave til kreftsaken, menigheten eller hva det måtte være, så blir det bedt om gave til barnebarnas oppvekst, barnas utdannelse o.l. i dødsannonsene. Er det bare jeg som syns det er en uting og at det minner om bidrag til eget forbruk. Jeg gir av prinsipp ikke hvis det blir bedt om gaver til den slags. Hvis det blir bedt om gaver til Luftambulansen, kreftsaken, sykehjemmet som stelte den døde etc så gir jeg mer enn gjerne. Hva syns dere?Anonymous poster hash: 96bd5...1b4 7
Veggdyret Skrevet 7. september 2014 #2 Skrevet 7. september 2014 Synes det er helt ok å be om pengegaver om det er til avdødes barn, altså at den avdøde var far eller mor til mindreårige barn. Det er ille nok når en småbarnsmor eller -far dør om de som er igjen ikke skal måtte slite økonomisk også, så jeg skjønner godt at man ønsker at pengene heller går til avdødes små barn enn til blomster/kreftsaken. Dersom avdøde har voksne barn eller det er snakk om at pengene skal gå til barnebarn/oldebarn, synes jeg ikke noe om det - da er det, som du sier, bedre at de går til forskning eller støttetjenester dersom familien ikke vil ha blomster. 7
AnonymBruker Skrevet 7. september 2014 #3 Skrevet 7. september 2014 Ser at det blir mer og mer vanlig at i stedet for blomster eller gave til kreftsaken, menigheten eller hva det måtte være, så blir det bedt om gave til barnebarnas oppvekst, barnas utdannelse o.l. i dødsannonsene. Er det bare jeg som syns det er en uting og at det minner om bidrag til eget forbruk. Jeg gir av prinsipp ikke hvis det blir bedt om gaver til den slags. Hvis det blir bedt om gaver til Luftambulansen, kreftsaken, sykehjemmet som stelte den døde etc så gir jeg mer enn gjerne. Hva syns dere?Anonymous poster hash: 96bd5...1b4 Er det mulig? Dette har jeg aldri sett. Direkte usmaklig. Tigging, ved manipulasjon av følelser, vil jeg karakterisere det som. Anonymous poster hash: 345ba...44d 1
AnonymBruker Skrevet 8. september 2014 #4 Skrevet 8. september 2014 Er det mulig? Dette har jeg aldri sett. Direkte usmaklig. Tigging, ved manipulasjon av følelser, vil jeg karakterisere det som.Anonymous poster hash: 345ba...44d Synes det er mer usmakelig at det blir kastet bort en formue på blomster som blir liggende på kirkegården å råtne når familien til avdøde må bruke mer energi på pengebekymringer enn å sørge over en avdød samboer eller forelder.Anonymous poster hash: 556da...ad1
QueenOfTheSidewalk Skrevet 8. september 2014 #5 Skrevet 8. september 2014 (endret) Synes det er helt ok å be om pengegaver om det er til avdødes barn, altså at den avdøde var far eller mor til mindreårige barn. Det er ille nok når en småbarnsmor eller -far dør om de som er igjen ikke skal måtte slite økonomisk også, så jeg skjønner godt at man ønsker at pengene heller går til avdødes små barn enn til blomster/kreftsaken. Dersom avdøde har voksne barn eller det er snakk om at pengene skal gå til barnebarn/oldebarn, synes jeg ikke noe om det - da er det, som du sier, bedre at de går til forskning eller støttetjenester dersom familien ikke vil ha blomster. Bare minner om at de får penger ved dødsfall. https://www.nav.no/no/Person/Pensjon/Andre+pensjonsordninger/Barnepensjon.910.cms Er man over 21, får man ingenting. Endret 8. september 2014 av Evilposelos 1
AnonymBruker Skrevet 8. september 2014 #6 Skrevet 8. september 2014 Bare minner om at de får penger ved dødsfall.https://www.nav.no/no/Person/Pensjon/Andre+pensjonsordninger/Barnepensjon.910.cms Er man over 21, får man ingenting. Ja, under 3000 i mnd før skatt er jo himla mye når en hel inntekt er blitt borte...Anonymous poster hash: 556da...ad1 2
QueenOfTheSidewalk Skrevet 8. september 2014 #7 Skrevet 8. september 2014 (endret) Ja, under 3000 i mnd før skatt er jo himla mye når en hel inntekt er blitt borte...Anonymous poster hash: 556da...ad1 Den samlede pensjonen deles likt mellom barna, det blir mer. Det er mye bedre enn ingenting! Moren får jo også penger om de var gift. Endret 8. september 2014 av Evilposelos 1
AnonymBruker Skrevet 8. september 2014 #8 Skrevet 8. september 2014 Den samlede pensjonen deles likt mellom barna, det blir mer. Det er mye bedre enn ingenting! Moren får jo også penger om de var gift. Litt under 3000 er om du har et barn. Har du to blir det under 2500 i mnd pr barn før skatt. Når det gjelder pensjon til ektefelle er det ikke mye inntekt du skal ha før den faller bort helt... Anonymous poster hash: 556da...ad1
QueenOfTheSidewalk Skrevet 8. september 2014 #9 Skrevet 8. september 2014 Litt under 3000 er om du har et barn. Har du to blir det under 2500 i mnd pr barn før skatt. Når det gjelder pensjon til ektefelle er det ikke mye inntekt du skal ha før den faller bort helt...Anonymous poster hash: 556da...ad1 Hva forventer du gjestene i en begravelse skal gi deg da? Du høres utakknemlig ut.
Millimani Skrevet 8. september 2014 #10 Skrevet 8. september 2014 Det eldste barnet får mer enn de yngre ^^
AnonymBruker Skrevet 8. september 2014 #11 Skrevet 8. september 2014 Det eldste barnet får mer enn de yngre ^^ Totalsummen fordeles likt på alle barna.Anonymous poster hash: 556da...ad1
AnonymBruker Skrevet 8. september 2014 #12 Skrevet 8. september 2014 Bare minner om at de får penger ved dødsfall.https://www.nav.no/no/Person/Pensjon/Andre+pensjonsordninger/Barnepensjon.910.cms Er man over 21, får man ingenting. Ja og gaver som blir gitt ved graven bidrar jo ikke så mye i det lange løp... Ser jo i takkeannonsene i avisen at det varier fra 3000-10000,- Syns dette er en moderne versjon av tigging. Anonymous poster hash: 036c8...72b
AnonymBruker Skrevet 8. september 2014 #13 Skrevet 8. september 2014 Hva forventer du gjestene i en begravelse skal gi deg da? Du høres utakknemlig ut. Ei venninne av meg mistet samboeren sin og de 30000 som kom inn fra venner og familie hjalp henne gjennom alle de ekstra utgiftene i den første akutte fasen etter dødsfallet. Hun har pratet om det mange ganger at det varmet så utrolig at så mange var villige til å hjelpe henne økonomisk i den vanskelige tiden. Hun husker ikke engang om det var eller hvilke blomster som var i kirken og på kisten fordi hun gikk i en tåke av sorg og fortvilelse samtidig som hun prøvde å ta vare på barna.Anonymous poster hash: 556da...ad1 1 1
Millimani Skrevet 8. september 2014 #14 Skrevet 8. september 2014 Vel, jeg har vært borti dette kun en gang tidligere. Da var det to barn som mista faren sin pga "akutte hjerteproblemer", og i døds-annonsen sto det at de ønska en gave til LHL. Men i kirka ble det opplyst heller en gave til barnas utdannelse. Jeg synes dette var veldig merkelig, men satte likevel inn penger for å være høflig. Som TS skriver så mener også jeg at det er bidrag til eget forbruk. Om det er en uting eller ikke har jeg imidlertid ingen formening om. Men jeg har til nå opplevd dette bare en gang. Båre-buketter visner etter få dager, men det er en heder til avdøde. Det er også slik at enkelte ikke ønsker båre-buketter, men evt bare noen som "står til pynt" gjennom seremonien. Istedenfor penger til barnas utdannelse mener jeg det er mer riktig å gi til et formål som den avdøde var opptatt av, eller som f.eks. luftambulansen, kreftforeningen, eller lignende
AnonymBruker Skrevet 8. september 2014 #15 Skrevet 8. september 2014 Ei venninne av meg mistet samboeren sin og de 30000 som kom inn fra venner og familie hjalp henne gjennom alle de ekstra utgiftene i den første akutte fasen etter dødsfallet. Hun har pratet om det mange ganger at det varmet så utrolig at så mange var villige til å hjelpe henne økonomisk i den vanskelige tiden. Hun husker ikke engang om det var eller hvilke blomster som var i kirken og på kisten fordi hun gikk i en tåke av sorg og fortvilelse samtidig som hun prøvde å ta vare på barna.Anonymous poster hash: 556da...ad1 Men hadde de ikke noen form for livsforsikring? Og man får jo gravferdsstøtte, enkepensjon, barnepensjon mm. Syns ikke det er passende å bruke et dødsfall og en dødsannonse som en årsak til tigging. Anonymous poster hash: 036c8...72b 2
AnonymBruker Skrevet 8. september 2014 #16 Skrevet 8. september 2014 Vel, jeg har vært borti dette kun en gang tidligere. Da var det to barn som mista faren sin pga "akutte hjerteproblemer", og i døds-annonsen sto det at de ønska en gave til LHL. Men i kirka ble det opplyst heller en gave til barnas utdannelse. Jeg synes dette var veldig merkelig, men satte likevel inn penger for å være høflig. Som TS skriver så mener også jeg at det er bidrag til eget forbruk. Om det er en uting eller ikke har jeg imidlertid ingen formening om. Men jeg har til nå opplevd dette bare en gang. Båre-buketter visner etter få dager, men det er en heder til avdøde. Det er også slik at enkelte ikke ønsker båre-buketter, men evt bare noen som "står til pynt" gjennom seremonien. Istedenfor penger til barnas utdannelse mener jeg det er mer riktig å gi til et formål som den avdøde var opptatt av, eller som f.eks. luftambulansen, kreftforeningen, eller lignende Og du tror ikke at barnas utdannelse er noe den avdøde forelderen var opptatt av? Om jeg hadde dødd nå ville jeg i hvert fall heller ønsket å bli hedret ved at noen gjorde ting økonomisk lettere for barna mine enn et blomsterhav i kirka.Anonymous poster hash: 556da...ad1 2
AnonymBruker Skrevet 8. september 2014 #17 Skrevet 8. september 2014 Men hadde de ikke noen form for livsforsikring? Og man får jo gravferdsstøtte, enkepensjon, barnepensjon mm. Syns ikke det er passende å bruke et dødsfall og en dødsannonse som en årsak til tigging. Anonymous poster hash: 036c8...72b Man må være frisk for å være syk sies det, og man må være oppegående når man sørger. Gravferdsstøtte får man kun om man søker, og har under en viss inntekt så vidt jeg vet? Midt i en sorgprosess, om ikke man har folk til å hjelpe seg, er det fort å glemme. Enkepensjon får hun da ikke siden de bare var samboere. Barnepensjonen er ingen ting i forhold til å ha to inntekter. For ei jeg kjenner var gaver de fikk forsljellen på om barnet kunne delta på turen med hvite busser til Polen med skolen, og andre ting som poden ellers ville stått utenfor. Jeg syns det er helt greit å sette 2-500 kr fmeks inn på et kontonummer i stedet for å på død og liv kjøpe blomster/krans. I alle fall når jeg vet hva det kan bety for de sørgende, som prøver å stable sammen et mest mulig normalt liv. Jeg er for øvrig enig i at jeg ikke ville gitt til barnebarn på samme måte. Men jeg syns ikke det er ufint når avdøde har mindreårige barn. Anonymous poster hash: a88cb...9b0 1
Millimani Skrevet 8. september 2014 #18 Skrevet 8. september 2014 Og du tror ikke at barnas utdannelse er noe den avdøde forelderen var opptatt av? Om jeg hadde dødd nå ville jeg i hvert fall heller ønsket å bli hedret ved at noen gjorde ting økonomisk lettere for barna mine enn et blomsterhav i kirka.Anonymous poster hash: 556da...ad1 Jeg er ikke for et blomsterhav i kirka. I min mors familie unngår vi det. Gjør det som er best for dem. Som nevnt i mitt forrige innlegg: Det er bidrag til eget forbruk. Om det er en uting eller ikke har jeg ingen formening om. For meg kjennes det mer riktig å gi til et veldedig formål den avdøde var opptatt av, samtidig er det forsåvidt veldedig å hjelpe med barnas utdannelse. Men er det gamle som dør er det mer riktig med et "vanlig" formål, det er kanskje noe annet om et barn mister sin mamma eller pappa
wintergirl Skrevet 8. september 2014 #19 Skrevet 8. september 2014 For min del, hvis jeg dør så hadde jeg satt pris på at mine nærmeste ble ofret en tanke eller to. Jeg er opptatt av de nærmeste som ikke har så mye skal kunne klare seg etter en vanskelig og vond tid, så det ville for min del vært en heder.
QueenOfTheSidewalk Skrevet 8. september 2014 #20 Skrevet 8. september 2014 For min del, hvis jeg dør så hadde jeg satt pris på at mine nærmeste ble ofret en tanke eller to. Jeg er opptatt av de nærmeste som ikke har så mye skal kunne klare seg etter en vanskelig og vond tid, så det ville for min del vært en heder. Jeg også, derfor er det veldig viktig å ha livsforsikring om man har barn, det betales utenom arv til den personen du har oppgitt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå