AnonymBruker Skrevet 7. september 2014 #1 Skrevet 7. september 2014 Jeg har ei god venninne som så å si bestandig er blakk. Hun har et enormt forbruk når hun først har penger, hun kjøper seg dyrt teknologisk utstyr, bruker mye penger på frisør, sminke, stylingapparater osv. Så blir hun blakk, selger mye av det hun har kjøpt til en brøkdel av prisen hun betalte for det, og når hun får penger igjen kjøper hun nye produkter igjen. I utgangspunktet plager ikke det meg, jeg synes selvsagt det er tåpelig, men jeg skal ikke fortelle henne hvordan hun skal bruke pengene sine. Problemet kommer når hun så å si aldri betaler husleia og ikke har råd til mat. Nå har hun tryglet meg om å få låne penger, jeg vet at hun er i minus på kontoen sin, hun har ikke råd til mat, og får ikke penger før den 20. september (om hun i det hele tatt får penger...). Jeg har "lånt" penger til henne før, men har aldri fått penger tilbake, så det hun egentlig spør om er om hun kan få penger. Jeg har ikke lyst til å gi penger, men har så vondt av henne når hun ikke har råd til mat i det hele tatt. Men jeg finner det litt ironisk at hun denne måneden fikk mer penger enn det jeg får på en måned. Hva skal jeg si? Jeg har et ganske nøkternt pengeforbruk, så jeg har jo egentlig råd til å gi henne litt penger til mat... Anonymous poster hash: fc73a...c4e
AnonymBruker Skrevet 7. september 2014 #2 Skrevet 7. september 2014 Vet hun at du har penger da?Anonymous poster hash: 93f00...ba3
Puny Skrevet 7. september 2014 #3 Skrevet 7. september 2014 Syntes det uansett er spesielt at hun ber en venninne om hjelp, har hun ikke familie? Jeg tror ikke jeg hadde lånt henne, av de grunner som du selv nevner..
AnonymBruker Skrevet 7. september 2014 #4 Skrevet 7. september 2014 Kan du ikke invitere henne på middag istdenfor å gi henne penger? Anonymous poster hash: 2d066...9de 5
AnonymBruker Skrevet 7. september 2014 #5 Skrevet 7. september 2014 Ikke gi henne penger, men inviter henne heller på middag, kveldsmat e.l hvis du har anledning til det. Anonymous poster hash: c1fc4...322 6
Gjest constance90 Skrevet 7. september 2014 #6 Skrevet 7. september 2014 Si nei. Hun får først betale tilbake det hun skylder fra før av. Og det er sjeldent lurt å låne bort penger til venner 3
Cata Skrevet 7. september 2014 #7 Skrevet 7. september 2014 Kjøp mat til henne denne ene gangen og gi henne den? Si at ettersom du ikke har fått igjen penger av henne før så vil du ikke gi bort mer penger direkte, men du vil naturligvis heller ikke at hun skal sulte. Muligens vil noe slikt få henne til å tenke over forbruksmønsteret sitt en gang til, samtidig som du vet at du har gjort ditt for at hun ikke skal sulte i hjel. 5
AnonymBruker Skrevet 7. september 2014 #8 Skrevet 7. september 2014 Si nei. Hvis hun maser mer får du forklare henne at du har mindre utbetalt enn henne, så hvis hun er blakk kan hun jo prøve å forklare hvorfor hun mener du skal ha noe til overs. Skjer dette sjelden kan du jo kjøpe litt mat til henne av pur godvilje. Anonymous poster hash: bad96...3a1 7
Fuglen Skrevet 7. september 2014 #9 Skrevet 7. september 2014 Dette er jo en god mulighet til å snakker litt med henne om forbruket hennes osv? Forklar henne hvorfor du ikke vil gi henne penger igjen, og prøv å spørre hvorfor hun ønsker å leve som hun gjør? Ser ikke noe galt i at du prøver å hjelpe henne ved å gi henne tips til å leve mer nøkternt, det betyr ikke at du forteller henne hvordan hun skal bruke pengene sine. 2
AnonymBruker Skrevet 7. september 2014 #10 Skrevet 7. september 2014 Syntes det uansett er spesielt at hun ber en venninne om hjelp, har hun ikke familie? Jeg tror ikke jeg hadde lånt henne, av de grunner som du selv nevner.. Hun har familie ja, men de har sluttet å gi henne penger, hun har lånt så mye av dem de siste årene at de rett og slett ikke gidder å gi henne noe mer. Jeg vet at hun har spurt foreldrene sine før hun spurte meg.. Anonymous poster hash: fc73a...c4e
Gjest constance90 Skrevet 7. september 2014 #11 Skrevet 7. september 2014 Hun har familie ja, men de har sluttet å gi henne penger, hun har lånt så mye av dem de siste årene at de rett og slett ikke gidder å gi henne noe mer. Jeg vet at hun har spurt foreldrene sine før hun spurte meg.. Anonymous poster hash: fc73a...c4e Hun har familie ja, men de har sluttet å gi henne penger, hun har lånt så mye av dem de siste årene at de rett og slett ikke gidder å gi henne noe mer. Jeg vet at hun har spurt foreldrene sine før hun spurte meg.. Anonymous poster hash: fc73a...c4e Da bør du hvertfall ikke låne henne noe mer 11
AnonymBruker Skrevet 7. september 2014 #12 Skrevet 7. september 2014 Hun har familie ja, men de har sluttet å gi henne penger, hun har lånt så mye av dem de siste årene at de rett og slett ikke gidder å gi henne noe mer. Jeg vet at hun har spurt foreldrene sine før hun spurte meg.. Anonymous poster hash: fc73a...c4e Da må jo du også la være. Kanskje familien hennes ønsker å bidra til at hun må kjenne litt på følelsen av å være blakk, i håp om at hun skal forandre forbruket sitt.Anonymous poster hash: c1fc4...322 3
AnonymBruker Skrevet 7. september 2014 #13 Skrevet 7. september 2014 Hvis hun ikke vet at du har penger så sier du at du er blakk selv. Og da kan du beholde henne som venn samtidig som hun blir tvunget til å finne ut av problemet sitt. Si at du økonomisk sett har det veldig trangt fremover (så gjemmer du unna penger til sparing).Anonymous poster hash: 93f00...ba3 2
SiMa Skrevet 7. september 2014 #14 Skrevet 7. september 2014 Ikke gi henne noen penger. Er hun totalt blakk og ikke har mat i skapet eller penger til husleie ber du henne gå til nav og søke nødpenger. Der kan hun (vil hun) få litt veiledning i forhold til forbruket sitt, uten at du trenger å ta på deg den ubehagelige jobben. Jeg tviler på om hun vil endre seg/forbruksmønster før hun er absolutt nødt. 2
Prestekragen Skrevet 7. september 2014 #15 Skrevet 7. september 2014 Jeg ville bedt personen betale tilbake det hun skylder før jeg kunne lånt bort mer, og eventuelt sagt hun kunne spise middag hos meg eller lignende 2
Gjest BabyBlue Skrevet 7. september 2014 #16 Skrevet 7. september 2014 Problemet er at hun vet at hun får penger når det er tomt, fordi du og andre sier ja. Bare si nei og drit i hvor mye hun trygler og ber, så lærer hun til neste gang. Si til henne at du skal ha pengene dine tilbake, og ikke lån henne mer før hun får orden på økonomien.
AnonymBruker Skrevet 7. september 2014 #17 Skrevet 7. september 2014 Hun har familie ja, men de har sluttet å gi henne penger, hun har lånt så mye av dem de siste årene at de rett og slett ikke gidder å gi henne noe mer. Jeg vet at hun har spurt foreldrene sine før hun spurte meg.. Anonymous poster hash: fc73a...c4e Dette er grunnen til at jeg ikke låner bort penger, til noen. Penger hus og bil deler en ikke med venner eller familie, har vært klar beskjed i hele min oppvekst. Har hun ikke mat, får hun kjøpe seg en pose havregryn og koke vassgraut. Da blir hun mett på næringsrik havre for en billig penge. Anonymous poster hash: 4f17f...d24
MissCoverdale Skrevet 7. september 2014 #18 Skrevet 7. september 2014 Problemet er at hun vet at hun får penger når det er tomt, fordi du og andre sier ja. Bare si nei og drit i hvor mye hun trygler og ber, så lærer hun til neste gang. Si til henne at du skal ha pengene dine tilbake, og ikke lån henne mer før hun får orden på økonomien. Dette! Bortskjemte drittunger (Unnskyld uttrykket) har godt av å være blakk en periode. Hvis dere alltid redder henne, vil hun aldri lære. 5
Gjest Gjest Skrevet 7. september 2014 #19 Skrevet 7. september 2014 Hva skal jeg si? Jeg har et ganske nøkternt pengeforbruk, så jeg har jo egentlig råd til å gi henne litt penger til mat... Anonymous poster hash: fc73a...c4e Kjøp inn brød, smør og ost til henne. Ikke gi henne penger. 1
skruf Skrevet 7. september 2014 #20 Skrevet 7. september 2014 Har en bror som er sånn, helt håpløs når det kommer til penger. Å "låne" han penger er det samme som å gi bort penger siden han aldri betaler tilbake. Har sluttet helt å gi han penger for lenge siden, istedet stakk jeg på butikken når han klagde over at han ikke hadde penger til mat og kjøpte inn helt basic mat til han. Aldri noe ekstra som cola, snop, røyk og øl. Tydeligvis så tok han poenget, for han sluttet helt å spørre meg etter penger. Mistenker at de pengene han får "låne" på bakgrunn av at han er blakk og sulten ikke er helt reelt da han heller bruker de pengene han "låner" til unødvendige ting som røyk og øl/fest.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå