Gå til innhold

Begge kattungene spyr/brekker seg. Fikk rå kylling i går..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Samboeren min ga våre 2 kattunger på 13 uker slintrer av rå kyllingfilet. Det var ikke mye de fikk.

I løpet av en times tid begynte hun ene å brekke seg, kom bare opp bittelitt tørfor. Hun har brekt seg flere ganger i løpet av natten uten at noe har kommet opp.

Og nå har alltså den andre kattungen også brekt seg uten at det kom opp noe.

Kan det være kyllingen?

Anonymous poster hash: eefab...559

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kan være da det ikke er alltid like lett for kattunger å spise slintrer, spesielt hvis det var litt "fettslitntrer" innimellom. Kan være lurt å koke kyllingfilet til de minste til de blir litt større! Hold litt øye med de og håper at det har roet seg ned nå :)

Anonymous poster hash: 92482...23d

Skrevet

Bør vel ikke gi rå kylling til hverken mennesker eller dyr, bør være gjennomstekt/kokt.

Anonymous poster hash: db062...3f7
  • Liker 5
Skrevet

Aldri gi rå mat til kjæledyr. villkatter har enhelt annen tarmflora

• Liker 8
Skrevet

Jo det kan du!

Det er ypperlig å gi f.eks rå kyllingklubber, rå kjøttdeig. Kjøtt som ikke er varmebrhandlet. I kyllingklubbene f.eks så vil ikke benene splinte seg opp, men heller bli mykt, katten får i seg da marg, noe som er svært bra, og den får brukt tennene og tannkjøttet sitt noe som forhindrer tannkjøttproblemer hos katten. Du bygger også opp immunforsvaret til katten ved å gi mye rent kjøtt!

• Liker 3
Skrevet

Bør vel ikke gi rå kylling til hverken mennesker eller dyr, bør være gjennomstekt/kokt.

Vel, med tanke på at mange utekatter fanger og spiser fugler (deriblant vår), så tviler jeg på at butikkjøpt fugl er så mye verre.

Anonymous poster hash: cff0b...7f0

• Liker 6
Skrevet

Man kan fint gi katter rå mat, men det skal alltid være fryst et døgn først!

Skrevet

Kylling er ypperlig å gi rått! Varmebehandlet kylling bør man fjerne bein før det gis.

Er jo rovdyr det er snakk om her.. De trenger rent kjøtt! Rått og kokt osv...

• Liker 4
Skrevet

Jeg vet at det er hunder som reagerer på rå kylling, men det kan rett og slett være at de likte det de fikk så godt at de spiste for fort og ble dårlige av den grunn.

Følg med på formen utover dagen, og se at de drikker. De er sannsynligvis friske igjen snart.

Skrevet

Vel, med tanke på at mange utekatter fanger og spiser fugler (deriblant vår), så tviler jeg på at butikkjøpt fugl er så mye verre.

Skal ikke være skråsikker, men min oppdretter sa at man fint kan gi oksekjøtt/viltkjøtt i små mengder (om katten ikke er vant til slik foring), men at man bør unngå rått svinekjøtt og kylling pga bakterier. Kylling har en del bakterier som utvikler seg når den er lagret, som gir diare hos mennesker som spiser den rå - så det kan vel ikke være mye bedre for en katt? :vetikke: Fugl som katten jakter selv, blir vel neppe lagret lenge slik at bakteriene får gro, men jeg er usikker - har som sagt ikke så stor peiling på dette annet enn at i kattemiljøet her jeg bor er det sterkt frarådet å gi rå kylling.

Skrevet

Kattene dine har sannsynligvis fått en infeksjon med campylobacter, en bakterie som utvikles raskt hos slaktet kylling. Dette er IKKE sammenlignbart med at katter spiser villfugl, da katter ikke lagrer byttet før de spiser det.

Dersom tilstanden ikke går over bør de tilsees av veterinær.

Katter skal IKKE ha rått kyllingkjøtt.

Anonymous poster hash: c1d8b...16b

• Liker 9
Skrevet

Da bør du ta kontakt med en som har litt mer greie på foring av katter, en ernæringsfysiolog f.eks så får du vite hvorfor rå kylling er bra for både hunder og katter!

• Liker 1
Skrevet

Da bør du ta kontakt med en som har litt mer greie på foring av katter, en ernæringsfysiolog f.eks så får du vite hvorfor rå kylling er bra for både hunder og katter!

Alle veterinærer jeg har snakket med fraråder det.

• Liker 7
Skrevet

Begge kattene er i fin form igjen i nå. Han rakk bare gi dem en bit hver på størrelse med en tommelfingernegl før jeg oppdaget det.

Har hørt delte meninger mtp rå kyllig til katter før pga bakterier, så jeg tenkte på kyllingen de begynte å brekke seg..

Anonymous poster hash: eefab...559

Skrevet

Alle veterinærer jeg har snakket med fraråder det.

Heldigvis finnes det mennesker med kompetanse innen foring av dyr! Veterinærer kan ofte ikke så alt for mye, men de kan mye om foret de selger på sitt veterinærkontor, f.eks Royal Canin osv.

• Liker 1
Skrevet

Aldri gi rå mat til kjæledyr. villkatter har enhelt annen tarmflora

Dette er jo bare tull. Det er absolutt ingen forskjell på huskatters og villkatters tarmflora. Den beste føden huskatten kan få i seg, er den maten de fanger selv. Alt produsentene av kattemat tilstreber, er å få foret så likt denne når det gjelder både næringsstoffer og sammensetning, men 100% lykkes de aldri. Ideelt sett burde alle katter leve av rått ubehandlet kjøtt, med marg og bein, fjør og pels intakt.

Det er altså bare bra å gi katten rått ubehandlet kjøtt dersom dette er ferskt. Feilen med det svineriet (eller fugleriet) vi har i oss fra butikken, er at det er lagret for lenge. Det er derfor vi må varmebehandle det til oss selv, for å drepe alle bakteriene. De fleste katter tåler imidlertid disse helt fint (har aldri hatt problemer med å gi katter rå kyllingfilet eller annet rått kjøtt), men noen er - som hos oss mennesker - mer følsom enn andre. Kattunger har ikke rukket å opparbeide den samme motstandskraften som voksne katter, og tåler det derfor dårligere.

• Liker 2
Skrevet

Jeg tviler på at veterinærer ikke har kompetanse med dette. Alt jeg har lært om mikrobiologi tilsier at det er en dårlig idé å spise rått kyllingkjøtt, nettopp fordi det er reservoar for campylobacter (og i visse områder salmonella). Katter er ikke noe mer immune mot dette enn mennesker er. Det er nokså basal kunnskap innen grunnleggende medisin.

Jeg er klar over at humanmedisin og veterinærmedisin har store forskjeller, men allikevel så er de grunnleggende prinsippene for bakterieinfeksjon nøyaktig de samme.

• Liker 2
Skrevet

Jeg tviler på at veterinærer ikke har kompetanse med dette. Alt jeg har lært om mikrobiologi tilsier at det er en dårlig idé å spise rått kyllingkjøtt, nettopp fordi det er reservoar for campylobacter (og i visse områder salmonella). Katter er ikke noe mer immune mot dette enn mennesker er. Det er nokså basal kunnskap innen grunnleggende medisin.

Jeg er klar over at humanmedisin og veterinærmedisin har store forskjeller, men allikevel så er de grunnleggende prinsippene for bakterieinfeksjon nøyaktig de samme.

Campylobacter er naturlig forekommende (d.v.s langt de fleste har det) i avføringen til hunder, katter, kyr, sauer, geiter, fugler.. you name it. Det er èn av grunnene til at vi skal være varsom med avføringen fra disse. De er altså friske bærere av bakterien, fordi de har opparbeidet seg immunitet som gjør at de ikke blir syke. Hos kattunger er ikke denne opparbeidet enda, derfor kan de bli syke. Når det er sagt, er ikke denne gruppen bakterier så ofte forekommende i norsk kylling. :)

Gjest Funky Punk
Skrevet

Her var det mye rart du :fnise:

Ja, man kan fint gi ubehandlet kjøtt og bein til dyr. Også katter.

Søk rundt på råforing og man vil se at mange, mange råforer kattenr sine.

Grunnen til at din katt reagerte slik er mest sannsynlig fordi den er vandt til tørrfor. Og i tillegg så spiste den kanskje opp det litt for fort.

Helt normalt at slikt skjer da.

• Liker 1
Skrevet

Håper pusene er friske nå :-)

Ang rått kjøtt. Her i huset råfores både kattene og hunden. Aldri vært noe problem og vetrinæren skryter av foringsmetoden vår. Det er helt normalt at de kan bli litt dårlige dersom de er vandt til tørrfor fra tidligere.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...