Gå til innhold

Er det ikke kult nok å spille i band lenger?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vel, kjenner ikke mange som hører på rock lenger, så kan nok stemme det.

På tide at de blir litt mer moderne der nede også?

Anonymous poster hash: 4c631...1b8

Skrevet

Det har vært stusslig tomt i øvingsrommene på fritidsklubbene i Follo de siste årene. Ungdomsklubblederne savner rockeungdommen.

http://www.oblad.no/nyheter/ovingsrommene-i-follo-star-tomme-1.8572794

Bryr ikke ungdommen seg om rock lenger?

Anonymous poster hash: 954d6...648

Mange ungdommer bryr seg fremdeles om å spille rock, eller i det minste om å spille musikk av ulike sjangre, og mange plasser er det fremdeles et blomstrende musikkmiljø, selv om det ikke er like stort som for bare noen år siden.

I kommunen hvor jeg bor har kommen måttet skjære ned til beinet når det kommer til barn/ungdom og fritid, støtten til dette er nærmest ikke-eksisterende. Det er mange unge musikere og grupper som tidligere hadde øvingslokaler i kommunens rockeklubb og på ungdomsklubbene, som i dag leter etter øvingslokaler for å fremdeles få drevet med sin hobby..

Men jeg tror også de har rettt i at det de siste årene har blitt fokusert mer på soloartister framfor grupper, og at dette setter sitt preg på musikkmiljøet blant ungdommene.

Tidligere var det mest vanlig at grupper søkte etter vokalist, nå er det mer vanlig å høre at vokalister søker etter gruppe.

Det merkes i musikkmiljøet at individualitet står sterkere i dag, enn for bare noen få år siden.

Anonymous poster hash: e59b7...95c

Skrevet

Problemet er at man faktisk må legge ned en hel del innsats for å få til noe.

I våre dager skal jo alt komme umiddelbart, og man skal ikke behøve å øve på noe. Det skal holde å bli "oppdaget", så kommer talentet av seg selv.

*sukk*

Anonymous poster hash: 05984...713

• Liker 1
Skrevet

Vel, kjenner ikke mange som hører på rock lenger, så kan nok stemme det.

På tide at de blir litt mer moderne der nede også?

Og hva er så "moderne" etter ditt syn da? Hip hop og rap (crap) pluss alt annet datagenerert møl det ikke trengs verken instrumenter eller dyktige musikere til?

Dere som er så moderne der inni hovedstaden eller hvor dere nå befinner dere, er virkelig ikke musikere lenger interessant å se/lytte til, la seg beundre av, eller finne inspirasjon i? Holder det altså med en datamaskin og en dude med bukselinninga nedpå knea, som lirer av seg 12000 ord pr.min. i samme toneleie, monotont og følelsesløst?

I så fall en dypt tragisk utvikling, for tro meg, dere som i dag hører (og utøver) electronika vil komme til å gå lei en dag, og da er det synd det ikke lenger finnes dyktige musikere til å lage god kvalitetsmusikk. Dere må da bla bakover i tid for å finne noe det går an å høre på. Akkurat det er det allerede mange som gjør, fordi mye av det som produseres i dag ikke er av interesse for folk som foretrekker musikk fremført av mennesker og instrumenter. En skremmende utvikling!!

Rock som sjanger vil neppe noengang bli umoderne, den kommer stadig tilbake ettersom electronika-ungdommen blir voksne og går lei "oms-oms-oms"-dunkinga og heller vil ha kvalitet i form av musikk og ikke kalde data-lyder uten følelser og groove. Men man må nok i stadig større grad lete blant gammelt, fordi ny-utgivelser blir sjeldnere. Bare vent så skal du se at du også kommer til å rette blikket bakover for å finne ekte musikk, når du bikker 30-ett eller annet...

Skrevet

Mange ungdommer bryr seg fremdeles om å spille rock, eller i det minste om å spille musikk av ulike sjangre, og mange plasser er det fremdeles et blomstrende musikkmiljø, selv om det ikke er like stort som for bare noen år siden.

I kommunen hvor jeg bor har kommen måttet skjære ned til beinet når det kommer til barn/ungdom og fritid, støtten til dette er nærmest ikke-eksisterende. Det er mange unge musikere og grupper som tidligere hadde øvingslokaler i kommunens rockeklubb og på ungdomsklubbene, som i dag leter etter øvingslokaler for å fremdeles få drevet med sin hobby..

Men jeg tror også de har rettt i at det de siste årene har blitt fokusert mer på soloartister framfor grupper, og at dette setter sitt preg på musikkmiljøet blant ungdommene.

Tidligere var det mest vanlig at grupper søkte etter vokalist, nå er det mer vanlig å høre at vokalister søker etter gruppe.

Det merkes i musikkmiljøet at individualitet står sterkere i dag, enn for bare noen få år siden.

Du har mye rett i det du beskriver her, og at vokalister og fokus på sangtalenter er i skuddet er helt sikkert. Litt synd er det da at musikere generelt havner noe i skyggen og ikke genererer samme interesse blant unge til å lære seg å spille et instrument lenger. Mye av skylda tror jeg alle disse talent-programmene må ta noe av, da både Idol, Norske Talenter og nå også The Hit først og fremst vektlegger sangtalenter.

Skrevet

Problemet er at man faktisk må legge ned en hel del innsats for å få til noe.

I våre dager skal jo alt komme umiddelbart, og man skal ikke behøve å øve på noe. Det skal holde å bli "oppdaget", så kommer talentet av seg selv.

*sukk*

Anonymous poster hash: 05984...713

Jepp, man kommer langt med 3 grep på en akustisk gitar om man har mot til å melde seg på en sangtalent-konkurranse, og som du sier, blir oppdaget.

Jeg skulle faktisk ønske det hadde kommet en ren instrumental-konkurranse på TV snart. Noe ala de konkurransene det allerede er flere av, men da kun for klassiske utøvere.

En konkurranse for beste instrumentalist innen rock-pop-jazz-soul, masse sjangere å ta av, der det konkurreres innen gitar, keyboard, trommer, bass...

Men er vel redd det kanskje blir for smalt for dagens hip-hop og rap`pregede samfunn, akk...

Skrevet

Du har mye rett i det du beskriver her, og at vokalister og fokus på sangtalenter er i skuddet er helt sikkert. Litt synd er det da at musikere generelt havner noe i skyggen og ikke genererer samme interesse blant unge til å lære seg å spille et instrument lenger. Mye av skylda tror jeg alle disse talent-programmene må ta noe av, da både Idol, Norske Talenter og nå også The Hit først og fremst vektlegger sangtalenter.

Det er min erfaring også.

Jeg kan ikke gå i detaljer, men etter en audition satt jeg med hakeslepp.

4 flotte jenter møtte opp for å synge... (for det første ble det søkt etter musikere)

Det møtte opp 11 sologitarister, to keyboardister/pianister, ingen basspillere, og ingen trommeslagere.

Av disse var det kun fire som hadde grunnleggende kunnskap om musikkteori og noter, og kun to hadde kunnskap om musikk ut over det grunnleggende.

Ingen av sologitaristene hadde ønske om å spille noe annet, selv om de ble tilbudt opplæring.

Alle hadde ambisjoner om å bli kjent, og få gitt ut et album, helst i den rekkefølgen, men ingen av dem hadde tenkt tanken at det vanligvis kreves litt mer enn å kunne spille gitar eller å synge.

(Så fremst du ikke er en Disney-stjerne vel og merke)

Skrevet

I gamle dager snekra vi rocken vår selv.

Skrevet

Og hva er så "moderne" etter ditt syn da? Hip hop og rap (crap) pluss alt annet datagenerert møl det ikke trengs verken instrumenter eller dyktige musikere til?

Dere som er så moderne der inni hovedstaden eller hvor dere nå befinner dere, er virkelig ikke musikere lenger interessant å se/lytte til, la seg beundre av, eller finne inspirasjon i? Holder det altså med en datamaskin og en dude med bukselinninga nedpå knea, som lirer av seg 12000 ord pr.min. i samme toneleie, monotont og følelsesløst?

I så fall en dypt tragisk utvikling, for tro meg, dere som i dag hører (og utøver) electronika vil komme til å gå lei en dag, og da er det synd det ikke lenger finnes dyktige musikere til å lage god kvalitetsmusikk. Dere må da bla bakover i tid for å finne noe det går an å høre på. Akkurat det er det allerede mange som gjør, fordi mye av det som produseres i dag ikke er av interesse for folk som foretrekker musikk fremført av mennesker og instrumenter. En skremmende utvikling!!

Rock som sjanger vil neppe noengang bli umoderne, den kommer stadig tilbake ettersom electronika-ungdommen blir voksne og går lei "oms-oms-oms"-dunkinga og heller vil ha kvalitet i form av musikk og ikke kalde data-lyder uten følelser og groove. Men man må nok i stadig større grad lete blant gammelt, fordi ny-utgivelser blir sjeldnere. Bare vent så skal du se at du også kommer til å rette blikket bakover for å finne ekte musikk, når du bikker 30-ett eller annet...

Vel, erfaringen min er motsatt av det du tror her. Jeg er altså 30 et eller annet, og hører på mer og mer elektronisk musikk. Smaken min utvikler seg, men ikke mot rock ihvertfall.

Tar heller Jazz enn rock :-)

Skrevet

Så hissig da, gitt.

Populærmusikk har fra dag én vært prega av at salg kommer foran musikkvalitet. Det går tilbake til pianosvisker beregna for hjemmeværende rikmannskoner på 1800-tallet, til musikk i dag. Det betyr ikke at det ikke lages kvalitetsmusikk nå, eller at ungdommer ikke har interesse av å spille. Men som det blir nevnt her, så har fokuset flytta seg litt. Om det er takket være program som Idol osv., er egentlig ganske uvesentlig - det blir litt høna eller egget.

At du degrader sjangre som rap og EDM i sin helhet, mens du snakker om ekte musikk på den andre sida, er jo helt absurd.

Jeg skjønner at du setter ting på spissen, men ro ned litt 'a. Jeg jobber selv som musikklærer, og jeg er høyt utdanna innen musikk. Jeg kjenner min musikkhistorie, for å si det sånn, og jeg har bred sjangererfaring både som musiker og lytter. Jeg er daglig i kontakt med musikkglad ungdom, og det i et område der jeg kan love deg at rocken er helt død. Et sted langt inne i "den moderne hovedstaden", der sånne som deg tror det ikke spilles musikk.

Skrevet

Så hissig da, gitt.

Populærmusikk har fra dag én vært prega av at salg kommer foran musikkvalitet. Det går tilbake til pianosvisker beregna for hjemmeværende rikmannskoner på 1800-tallet, til musikk i dag. Det betyr ikke at det ikke lages kvalitetsmusikk nå, eller at ungdommer ikke har interesse av å spille. Men som det blir nevnt her, så har fokuset flytta seg litt. Om det er takket være program som Idol osv., er egentlig ganske uvesentlig - det blir litt høna eller egget.

At du degrader sjangre som rap og EDM i sin helhet, mens du snakker om ekte musikk på den andre sida, er jo helt absurd.

Jeg skjønner at du setter ting på spissen, men ro ned litt 'a. Jeg jobber selv som musikklærer, og jeg er høyt utdanna innen musikk. Jeg kjenner min musikkhistorie, for å si det sånn, og jeg har bred sjangererfaring både som musiker og lytter. Jeg er daglig i kontakt med musikkglad ungdom, og det i et område der jeg kan love deg at rocken er helt død. Et sted langt inne i "den moderne hovedstaden", der sånne som deg tror det ikke spilles musikk.

Ikke direkte hissig, men engasjert, og en smule provosert av "den anonyme" jeg svarte (om det var deg eller noen andre er sannelig ikke godt å holde styr på, slik det postes med nick eller som AB i skjønn forening), som noe arrogant hoverte med at folket i Follo måtte se å "bli litt mer moderne der nede også", jajamensann.....

Ja, jeg setter ting på spissen, men ikke mer enn at essensen heller dithen at hip-hop-©rap`erne gjerne må holde på så mye de hæler, bare ikke kall de musikere, for det er de ikke altså! Dyktige dataprogrammerere ja, men musikere nei! Dyktige er også de som lirer av seg 12000 ord pr. minutt, i samme toneleie og helst på kebabnorsk, men i mine ører fortoner det seg kun som irriterende støy, intet annet. Men det er nå min subjektive mening da.

Og nei, jeg tror slettes ikke at det "spilles" særlig mye musikk "et sted der langt inni den moderne hovedstaden". At det LAGES musikk derimot, det tror jeg på ja, bare ikke med særlig bruk av instrumenter. Og det er nettopp det temaet her dreier seg om, ikke sant...? Rock er dessuten bare èn av sjangerne det brukes instrumenter til å fremføre, mens det egentlige problemet er at det snart ikke finnes bassister, trommiser og keyboardister i aldersgruppa under 25, dermed lider alle typer musikk under frafall av rekruttering på instrumentsiden. Bortsett fra dataprogrammererne, som kan velge og vrake i vokalister som gjerne vil opp og fram, og dessuten tjener fett på "ulydene" sine.

Et prakteksempel på nettopp det er disse såkalte russelåt-"komponistene", som ved hjelp av laptopen og en mikrofon håver inn opptil 70-80 000, pr. sang!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Ikke rart man blir litt provosert over tingenes tilstand, når ekte musikere som har øvd og stått på som helter gjennom hele barne/ungdomstida ikke får brukt sin kreativitet pga at folk heller vil høre på electronika. Norge er et drittland når det gjelder musikk og musikeres levekår, dèt vet jeg i allefall at mange er enig med meg i!

Skrevet

Vel, erfaringen min er motsatt av det du tror her. Jeg er altså 30 et eller annet, og hører på mer og mer elektronisk musikk. Smaken min utvikler seg, men ikke mot rock ihvertfall.

Tar heller Jazz enn rock :-)

OK, du om det. Men i hvilken elektronisk musikk du finner særlig jazz, det skulle jeg nesten likt å vite, bare av ren nysgjerrighet. Ihvertfall ikke innen jazzrock, fusion eller funk. Da står vi vel igjen med trad...? Hører ikke akkurat for meg det heller elektronisk, hehe....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...