AnonymBruker Skrevet 6. september 2014 #1 Skrevet 6. september 2014 Noen som har erfaring med om den datoen som settes på at søknaden skal være ferdigbehandlet stemmer. Min står at skal være ferdigbehandlet på Mandag står det, kan jeg regne med det? Når man får søknaden godkjent hva må gjøres da? hvor lang tid tar det fra søknaden er godkjent til man får pengene. Har det rimelig trangt nå, så de pengene trenger jeg fort. Har allerede ventet i 1 og en halv mnd. Anonymous poster hash: 0a625...adf
Gjest C'est la vie:) Skrevet 6. september 2014 #2 Skrevet 6. september 2014 Det skal ta opptil tre dager fra søknaden er godkjent til pengene kommer inn på kontoen. Har du signert siste brev om bekreftelse på ønsket lån? (Evt. elektronisk eller brev?)
AnonymBruker Skrevet 6. september 2014 #3 Skrevet 6. september 2014 jeg har ikke fått noe brev å signere? Er ikke dette noe man får når de har besluttet om søknaden er godkjent? TS. Anonymous poster hash: 0a625...adf
AnonymBruker Skrevet 7. september 2014 #4 Skrevet 7. september 2014 jeg har ikke fått noe brev å signere? Er ikke dette noe man får når de har besluttet om søknaden er godkjent? TS. Anonymous poster hash: 0a625...adf De fleste signerer vel dette "brevet" elektronisk nå. Anonymous poster hash: f08a7...9a0
Gjest C'est la vie:) Skrevet 8. september 2014 #5 Skrevet 8. september 2014 Men det skal ha kommet inn en epost om elektronisk signatur, som du kun trykker "Signer" på.
AnonymBruker Skrevet 8. september 2014 #6 Skrevet 8. september 2014 Den datoen stemmer dessverre langt fra alltid. Min søknad brukte de 3 1/2 måned på, etter at den var forventet ferdigbehandlet etter tre uker. Heldigvis sendte jeg den i første halvdel av mai, slik at jeg nettopp har fått penger, men det kunne jo ikke du gjøre hvis du f.eks. begynte i høst. Når du får den innvilget må du signere en avtale. For meg har det vært slik at jeg har logget inn hos Lånekassen, gått til postkassen (eller hva det nå heter), funnet et dokument som skal signeres, åpnet det og deretter signert det ved å logge inn med bankID. Merk at bankID på mobil ikke er godt nok her, hvis du bruker det til vanlig, og du må ha kodebrikke. Fra signering tar det gjerne et par-tre arbeidsdager før pengene kommer inn på konto. Sørg for å ha betalt semesteravgift, da, det er en forutsetning for å få pengene fra Lånekassen. Lånekassen er generelt fullstendig inkompetente, forferdelig somlete og blant det minst serviceinnstilte jeg har vært borti. Det er sikkert en og annen hyggelig person som jobber der, men du bør altså være så tidlig ute du overhodet kan de neste årene, sånn hvis du begynner med studier nå. Anonymous poster hash: 3c774...100
TrickyCicci Skrevet 8. september 2014 #7 Skrevet 8. september 2014 Den datoen stemmer dessverre langt fra alltid. Min søknad brukte de 3 1/2 måned på, etter at den var forventet ferdigbehandlet etter tre uker. Heldigvis sendte jeg den i første halvdel av mai, slik at jeg nettopp har fått penger, men det kunne jo ikke du gjøre hvis du f.eks. begynte i høst. Når du får den innvilget må du signere en avtale. For meg har det vært slik at jeg har logget inn hos Lånekassen, gått til postkassen (eller hva det nå heter), funnet et dokument som skal signeres, åpnet det og deretter signert det ved å logge inn med bankID. Merk at bankID på mobil ikke er godt nok her, hvis du bruker det til vanlig, og du må ha kodebrikke. Fra signering tar det gjerne et par-tre arbeidsdager før pengene kommer inn på konto. Sørg for å ha betalt semesteravgift, da, det er en forutsetning for å få pengene fra Lånekassen. Lånekassen er generelt fullstendig inkompetente, forferdelig somlete og blant det minst serviceinnstilte jeg har vært borti. Det er sikkert en og annen hyggelig person som jobber der, men du bør altså være så tidlig ute du overhodet kan de neste årene, sånn hvis du begynner med studier nå. Anonymous poster hash: 3c774...100 Og jeg søkte på fredag, og fikk papirene til signering på søndag... Og at det ok 3,5 mnd var vel fordi lånekassen venter på at skolen gir beskjed om at du er meldt opp? Så hvis søknaden er standard, og du har betalt semesteravgift, og skolen du går på har meldt inn at du er meldt opp til studier og eksamen til lånekassen, kan det gå fort.
AnonymBruker Skrevet 8. september 2014 #8 Skrevet 8. september 2014 Og jeg søkte på fredag, og fikk papirene til signering på søndag... Og at det ok 3,5 mnd var vel fordi lånekassen venter på at skolen gir beskjed om at du er meldt opp? Så hvis søknaden er standard, og du har betalt semesteravgift, og skolen du går på har meldt inn at du er meldt opp til studier og eksamen til lånekassen, kan det gå fort. Nei, det var selve søknaden, ikke bekreftelse på opptak, altså det som er et vilkår for utbetaling. Hvis de ventet på bekreftelse fra studiestedet hadde det vært noe annet, men dette var altså søknadsbehandlingen. Jeg var visst "plukket ut" til manuell behandling, helt tilfeldig, og den gjorde altså at det tok 3 1/2 måned. Med en gang søknaden var ferdigbehandlet var alle disse punktene grønne og pengene kom inn raskt, for der var alt på stell. For all del, det går fort når alt går som smurt. Da er prosessen helautomatisk, så da går det raskt. Det er bare lurt å være tidlig ute, for hvis det først er noe som medfører at det må en saksbehandler inn, da kan det trekke ut skikkelig. Anonymous poster hash: 3c774...100
AnonymBruker Skrevet 9. september 2014 #9 Skrevet 9. september 2014 Lånekassen er generelt fullstendig inkompetente, forferdelig somlete og blant det minst serviceinnstilte jeg har vært borti. Det er sikkert en og annen hyggelig person som jobber der, men du bør altså være så tidlig ute du overhodet kan de neste årene, sånn hvis du begynner med studier nå. Anonymous poster hash: 3c774...100 Jaha. Det er sikkert derfor Lånekassen, som fatter tusenvis av vedtak i året, i fjor fikk kun 251 klager, der bare 15 fikk medhold. Skikkelig inkompetente, men andre ord! Anonymous poster hash: d619d...4d2 4
AnonymBruker Skrevet 9. september 2014 #10 Skrevet 9. september 2014 Jaha. Det er sikkert derfor Lånekassen, som fatter tusenvis av vedtak i året, i fjor fikk kun 251 klager, der bare 15 fikk medhold. Skikkelig inkompetente, men andre ord! Anonymous poster hash: d619d...4d2 Det har da null og niks med saken å gjøre. Klager betyr saker der man mener at Lånekassen ikke har fattet riktig avgjørelse, det har ingenting med tidsbruk og dårlig organisering å gjøre. De fatter sikkert korrekte avgjørelser når de først fatter dem, men det der blir jo "apples and oranges". Antall klager klagenemnda har tatt til følge er en helt annen sak. Som sagt, det fungerer kjempefint hvis alt går automatisk, men hvis du først må kontakte dem om noe som ikke går automatisk bryter gjerne helvete løs. Jeg er fornøyd med de aller fleste offentlige organer, men Lånekassen er i en helt egen klasse hvis de først må bruke tid på å se på saken din. Derfor bør man være tidlig ute med søknaden for å være trygg, selv om sjansene er gode for at alt går automatisk og dermed ganske raskt. Anonymous poster hash: 3c774...100 1
AnonymBruker Skrevet 9. september 2014 #11 Skrevet 9. september 2014 Det har da null og niks med saken å gjøre. Klager betyr saker der man mener at Lånekassen ikke har fattet riktig avgjørelse, det har ingenting med tidsbruk og dårlig organisering å gjøre. De fatter sikkert korrekte avgjørelser når de først fatter dem, men det der blir jo "apples and oranges". Antall klager klagenemnda har tatt til følge er en helt annen sak. Som sagt, det fungerer kjempefint hvis alt går automatisk, men hvis du først må kontakte dem om noe som ikke går automatisk bryter gjerne helvete løs. Jeg er fornøyd med de aller fleste offentlige organer, men Lånekassen er i en helt egen klasse hvis de først må bruke tid på å se på saken din. Derfor bør man være tidlig ute med søknaden for å være trygg, selv om sjansene er gode for at alt går automatisk og dermed ganske raskt. Anonymous poster hash: 3c774...100 Man kan også klage over lang saksbehandlingstid. For de aller, aller fleste fungerer Lånekassen helt supert. Jeg hadde aldri noen problemer med dem, det inkluderer støtte til utenlandsstudier som alltid behandles manuelt. Akkurat i fjor og i år har de noe lengre saksbehandlingstid fordi de har skiftet ut hele saksbehandlingssystemet. Men fortsatt får de aller fleste behandlet søknadene sine kjapt og smertefritt. Det høres ut som du har vært uheldig med dem, men det betyr ikke at alle som jobber der er late, ineffektive og gjør masse feil. Det er jo en grunn til at saker ikke blir automatisk avgjort - da er det mangler i søknaden, manglende vedlegg, skolen har ikke gitt beskjed om noe, utdanningen er ikke godkjent, du er forsinket, du har vært syk etc. etc. Så det er ikke alltid bare Lånekassen det står på... Anonymous poster hash: d619d...4d2 1
AnonymBruker Skrevet 9. september 2014 #12 Skrevet 9. september 2014 Man kan også klage over lang saksbehandlingstid. For de aller, aller fleste fungerer Lånekassen helt supert. Jeg hadde aldri noen problemer med dem, det inkluderer støtte til utenlandsstudier som alltid behandles manuelt. Akkurat i fjor og i år har de noe lengre saksbehandlingstid fordi de har skiftet ut hele saksbehandlingssystemet. Men fortsatt får de aller fleste behandlet søknadene sine kjapt og smertefritt. Det høres ut som du har vært uheldig med dem, men det betyr ikke at alle som jobber der er late, ineffektive og gjør masse feil. Det er jo en grunn til at saker ikke blir automatisk avgjort - da er det mangler i søknaden, manglende vedlegg, skolen har ikke gitt beskjed om noe, utdanningen er ikke godkjent, du er forsinket, du har vært syk etc. etc. Så det er ikke alltid bare Lånekassen det står på... Anonymous poster hash: d619d...4d2 Du har forsåvidt rett i det. Jeg var sikkert unødig krass, siden mine egne erfaringer er så dårlige. Likevel var ikke konklusjonen mer dramatisk enn at TS bør søke tidligst mulig, og det kan neppe skade, selv om veien til den konklusjonen var ganske sint. For all del, jeg hadde blitt møkkafrustrert av å jobbe med slike søknader selv, med folk som glemmer vedlegg, ikke forstår regelverk og maser høl i huet på deg for ting du ikke har ansvar for. Jeg hadde likevel alt på stell selv (som vist gjennom at alle punkter (unntatt opptak vår, naturlig nok) var grønne straks jeg signerte), og hvis det først er såpass mye andre tidkrevende utfordringer å kompensere for er det merkelig at de tar seg tid til slike "stikkprøver" i tillegg. Bor på samme sted som de siste årene, med samme sivilstatus og samme inntekt, begynner på år fire av et profesjonsstudium på fem år, er ikke forsinket og har ikke hatt sykestipend. Det er ikke første gang det blir kluss heller, for å si det sånn, og det har ikke vært noe uvanlig med mitt utdanningsløp. Har også nok av andre bekjente med tilsvarende erfaringer: Fellesnevneren er at folk er happy så sant de kan følge normal saksbehandling, men at problemer oppstår når det skjer noe utenom det vanlige. En av de femten vinnerne i klagenemnda var en venninne av meg, og det tok da ni måneder fra første kontakt til det var i orden. Det er mulig jeg retter baker for smed ved å skylde på Lånekassens ansatte i den saken, men det virker ikke akkurat som om kommandolinjene er som de bør. Uten at "fullstendig inkomptente" blir en helt fair beskrivelse av den grunn. Anonymous poster hash: 3c774...100
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå