Bellybutton Skrevet 7. juli 2004 #1 Skrevet 7. juli 2004 Jeg skal regne snittet av mine karakterer for om mulig søke på høyskalostudie. Fikke beskjed om å legge sammen alle tallkarakterene og dele dem på anntall eksamener. Totalt 38tall fordelt på ni eksamener inkludert de muntlige (Gikk opp som privatist i hvert fag) MEN,så skulle jeg plusse på 8 alderspoeng....Var det før eller etter jeg deler dem på alle eksamenene? og til slutt skulle jeg gange med ti og dette skulle bli snittet. Noen som vet?
Suzy Skrevet 7. juli 2004 #2 Skrevet 7. juli 2004 :klø: Det er da vel bare å legge sammen alle karakterene, dele på antallet karakterer - legge til alderspoengene og der har du den...?
Gjest Xavia Skrevet 7. juli 2004 #3 Skrevet 7. juli 2004 Det er som Susy skriver. Legg sammen alle karakterene og del på antall karakterer, så har du gjennomsnittet. Alderspoeng har jeg ikke så peiling på....
liv Skrevet 7. juli 2004 #4 Skrevet 7. juli 2004 Alderspoeng har ingen ting å si på gjennomsnittkarakteren. De bare plusses på etterpå Så om du har karakterene 5,5,4,4,3,6 Så har du snitt på 4,5- Det vil si at du har 45 karakterpoeng. Så kommer alderspoeng 8, og eventuelle realfagspoeng i tillegg
Labella Skrevet 7. juli 2004 #5 Skrevet 7. juli 2004 Gjennomsnittskarakteren finner du ved å legge sammen alle karakterer og dele på antall karakterer. Deretter multipliserer du med 10, før du legger til alderspoeng og eventuelt andre tilleggspoeng.
Gjest Anonymous Skrevet 7. juli 2004 #6 Skrevet 7. juli 2004 vi som er ferdige på vidregående nå har i hvertfall fått beskjed å først middelverdien i fagene, noe som er en ny metode for å finne karakterpoengene. så har du fler enn 1 karakter i et fag må de legges sammen eks: engelsk standpunkt 5 - eksamen 4 = middelverdi 4,5. deretter legge sammen karakterene, også dele på antall fag som andre har nevnt. så gange med ti og du har karakterpoengene. karakterpoeng + fordypningspoeng + realfagspoeng (+bonuspoeng - noen utvagte studier) (+kjønnspoeng - noen utvalgte studier) = skolepoeng + tilleggspoeng (som kan være alderspoeng, folkehøyskole/militæret = konkurransepoeng (som er det endelige og avgjørende tallet!!)
Linselus Skrevet 8. juli 2004 #7 Skrevet 8. juli 2004 "Gjest" har rett i sine uttalelser om hvordan man regner ut konkurransepoengene sine i forhold til det å søke på høyskole.
bollek Skrevet 14. april 2012 #9 Skrevet 14. april 2012 Hei, Jeg satt sammen en liten kalkulator for utregning av snitt av bokstavkarakterer. http://www.smartbizsoftware.no/snitt/snitt.php hauhau! Regn i vei!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå