Gå til innhold

Hva tenker dere om dette budsjettet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er student, jobber ikke, får bare studielån.

Inn: 7350 kr

Utgifter

Husleie: 4500 kr (strøm, tv og internett er inkludert)

Treningskort: 300 kr

Reise: 350 kr

Klær: 300 kr

Kino, resturant, diverse sosialt: 600 kr

Gaver, diverse annet: 300 kr

Mat: 2000 kr

Totalt: 8350 kr

Det vil si at jeg går 1000 kroner i underskudd hver eneste måned, men jeg har en sparekonto med en del penger, og de pengene skal i utgangspunktet være nok til å kunne studere i 5 år (jeg har planlagt å studere i 4). Jeg har også i utgangspunktet tenkt til å jobbe om sommeren.

Tror dere det er et greit budsjett? Er det noe jeg kan kutte ut og er det noe jeg bør bruke mer på?

Anonymous poster hash: 4324f...c16
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Strengt tatt kan du droppe treningssenter og trene på andre måter. Men jeg syns det ser bra ut.

Anonymous poster hash: 6cba7...ad2

• Liker 3
Gjest C'est la vie:)
Skrevet

Matbudsjettet ditt kan hakkes ned en tusenlapp. Vi er et par i samme hjem (studenter), som bruker 1500 på mat i måneden (lever ikke fattig).

Handle en gang i uka, planlegge middager for ukedagene og fryse ned. Se etter gode tilbud i butikkene og kjøp opp. Dette har vi tjent myyye på :)

Skrevet

Jeg er student, jobber ikke, får bare studielån.

Inn: 7350 kr

Utgifter

Husleie: 4500 kr (strøm, tv og internett er inkludert)

Treningskort: 300 kr

Reise: 350 kr

Klær: 300 kr

Gaver, diverse annet: 300 kr

Mat: 2000 kr

Totalt: 8350 kr

Det vil si at jeg går 1000 kroner i underskudd hver eneste måned, men jeg har en sparekonto med en del penger, og de pengene skal i utgangspunktet være nok til å kunne studere i 5 år (jeg har planlagt å studere i 4). Jeg har også i utgangspunktet tenkt til å jobbe om sommeren.

Tror dere det er et greit budsjett? Er det noe jeg kan kutte ut og er det noe jeg bør bruke mer på?

Tror du burde få deg en liten ekstrajobb ved siden av :)

"Klær: 300 kr

Gaver, diverse annet: 300 kr"

Dette har du ikke råd til..

• Liker 9
Skrevet (endret)

du kan også kutte litt ned på klær og kino, restaurant osv.. dette trenger du ikke hver mnd. når du ikke jobber ved siden av, kan du ikke forvente å holde tritt med venner og sånt når det gjelder å være ute og gjøre ting og shopping

Endret av crem
Skrevet

Dette har vi tjent myyye på :)

Nei, det har du så absolutt ikke. Du har ikke fått inn mer penger på konto (Merk inntekt) av å kjøpe billig mat.

Du har derimot spart penger, på å kjøpe billig mat..

• Liker 4
Skrevet (endret)

Snakker med mamma i telefonen, og hun hadde et godt forslag til deg.

Istedet for å dra ut osv, kan du be venner hjem til deg, og få dem til å ta med et eller annet, som et spleiselag.

F.eks du lager mat, en tar med kokt ris, en annen tar med dessert. Tredjemann kan ta med en flaske brus, eller noe lignende..

Da tjener du dessverre ikke noe, men du kan spare en hel del ;P

Eller du lager middag, og dere spleiser på kostnaden av maten :)

Endret av AndreasBR
  • Liker 1
Skrevet

Tror du burde få deg en liten ekstrajobb ved siden av :)

"Klær: 300 kr

Gaver, diverse annet: 300 kr"

Dette har du ikke råd til..

Jeg har jo det...? 8300 kr i måneden er det jeg regner med å bruke, og da går det akkurat :P

Tenker jo ikke å kjøpe klær hver måned, men noen ganger trenger man nye sko, jakke eller noe annet.

Og jeg må da kunne unne meg kanskje 1 kinotur i måneden?

Og så må jeg jo kunne kjøpe julegaver...

Skrevet

Nei, det har du så absolutt ikke. Du har ikke fått inn mer penger på konto (Merk inntekt) av å kjøpe billig mat.

Hehe, kverulant :P

Skrevet

Jeg har jo det...? 8300 kr i måneden er det jeg regner med å bruke, og da går det akkurat :P

Tenker jo ikke å kjøpe klær hver måned, men noen ganger trenger man nye sko, jakke eller noe annet.

Og jeg må da kunne unne meg kanskje 1 kinotur i måneden?

Og så må jeg jo kunne kjøpe julegaver...

Går akkurat? DU skrev jo at du hadde 7350,- inn. Det er 12000 kroner i minus på 1 år, NEI du har ikke råd til det..

Å gå i minus betyr at man ikke har råd, selv om du har beregnet å bruke av sparepenger. Har man råd, går man i pluss eller i 0.

• Liker 1
Skrevet

Hehe, kverulant :P

Jepp, men du kan da virkelig ikke påstå at jeg tar feil, kan du? ^^

• Liker 1
Skrevet

Vel, penger spart er penger tjent :)

Anonymous poster hash: 48aca...a04

• Liker 2
Skrevet

Jepp, men du kan da virkelig ikke påstå at jeg tar feil, kan du? ^^

It's a figure of speech, din sopp ;) Men nei... Jeg ser klaaaart at jeg tok feil :P

Skrevet

Vel, penger spart er penger tjent :)

Anonymous poster hash: 48aca...a04

Støtter den! :)

Skrevet

Går akkurat? DU skrev jo at du hadde 7350,- inn. Det er 12000 kroner i minus på 1 år, NEI du har ikke råd til det..

Å gå i minus betyr at man ikke har råd, selv om du har beregnet å bruke av sparepenger. Har man råd, går man i pluss eller i 0.

Jeg får 19550 kroner av lånekassen i januar og august, så i snitt så har jeg jo en 1000-lapp ekstra å bruke i måneden...

Skrevet

Jeg får 19550 kroner av lånekassen i januar og august, så i snitt så har jeg jo en 1000-lapp ekstra å bruke i måneden...

Du kan jo ikke planlegge å bruke absolutt alle pengene dine hele tiden. Hva gjør du da i en krise?

Anonymous poster hash: ea79e...558

• Liker 7
Skrevet

Du kan jo ikke planlegge å bruke absolutt alle pengene dine hele tiden. Hva gjør du da i en krise?

Anonymous poster hash: ea79e...558

Hun har jo sparepenger til en eventuell krise.

Sier hun har spart opp nok penger til å kunne støtte dette "1000 kr i undersudd" opplegget i fem år, og hun skal bare gjøre det i fire. Vil da anta hun har rundt 60 000 spart opp.

Skrevet

Har du ingen utgifter til studiene? Stud.avgift, bøker?

• Liker 2
Skrevet

Virker ikke som du er åpen for å kutte ned på utgiftene dine. Du har fått mange forslag men du slår tilbake på alle forslagene.

• Liker 3
Skrevet

Og så har du har 2 måneder uten studiestøtte. Hvorfor ikke jobbe og få noe på cven i stedet for å bruke opp sparepengene?

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...