Gå til innhold

Hva er normal oppførsel på barn på besøk hos andre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Jeg er snart en nybakt pappa og lurer på hva man skal tillate av oppførsel når man er i besøk hos andre av barnet ditt. Feks når barnet 1 år 2 år 3 år osv

Er det feks lov å løpe inne? Hva med innestemme? Hva kan man forvente når de spiser? Ta med egne leker? Fotball inne? Osv

Hoppe i sofa? Tegne på gulvet? Søle på ting?

Jeg er med nysgjerrig på hvor dere setter deres grenser til barnet. Trenger litt inspirasjon! :-)

Anonymous poster hash: eb07c...339

Videoannonse
Annonse
Gjest Magdalene
Skrevet

Akkurat samme som hjemme. Normal folkeskikk.

• Liker 1
Skrevet

Hva er normalt hjemme da?

Gjest Magdalene
Skrevet

Hva er normalt hjemme da?

Normal folkeskikk, er for oss at man ikke griser med maten (men selvsagt, en som akkurat her begynt å spise selv, vi jo kjenne på maten og griser jo litt). Takk for maten, og rydde bort asjett og glass etter man er ferdig.

At man ikke hopper i møblene.

At man snakker skikkelig til hverandre, og bruker "innestemme". Vi øver hvertfall mye på dette.

Ikke fotball inne ( eller vi spiller med ballen i gangen her hos oss da, men aldri om jeg hadde latt de gjøre det hos andre).

Tegne på papir, og ikke på gulv, som betyr at minsten på to år ikke får sitte alene med tegneblyanter.

Vi løper inne når vi tuller og tøyser, selv det egentlig ikke er noe jeg liker. Unger som løper inne, betyr ofte at noen skader seg. Hvertfall vårt eldste barn, som har veldig mye arme rog bein om dagen.

Er vi på besøk hos andre uten barn, tar vi med litt leker.

Skrevet

Vi velger på et vis og ikke være for strenge hjemme slik at hjemmet blir arenaen for de største utfoldelser. Alt som er potensielt farlig sier vi selvsagt nei til! Men jeg tenker at oppdragelse ikke er så vanskelig så lenge man er mye med barna og oppfører seg pent selv! Da vil barna gjøre som foreldre gjør! Vi er som sagt ikke av den veldig strenge typen foreldre, men vi for heldigvis ofte hører at barna oppfører seg veldig pent borte på besøk / bursdager ol. Håper det fortsetter.

Anonymous poster hash: c3530...6f6

Skrevet

Vi tegner selvsagt ikke på annet enn papir, og vi leker ikke med maten😄

Ball kan vi noen ganger spille inne så lenge det ikke "tar av" og helt til noe nesten knuser😳

Skrevet

Hvordan får dere barna til å se forskjell på hva som er lov hjemme og hva som ikke er lov hos andre om dere ikke er så strenge på det?

Skrevet

De fleste barn vil vel være litt roligere borte! Her hjemme så snakker vi bare mye sammen, og hvis vi gjør ting her som kanskje er litt "ulovlig" så sier vi at hjemme kan man gjøre sånt men ikke borte!! Bare bruk sunn fornuft. Jeg tenker ihbertfall at hvis de er veldig bundet av regler hjemme vil de utagere borte! La de få utfolde seg hjemme så er de førnøyd! Skap en grundig og trygg relasjon med masse kjærlighet og kos så skal du se at oppdragelse går av seg selv!

Gjest Magdalene
Skrevet

Jeg tenker ihbertfall at hvis de er veldig bundet av regler hjemme vil de utagere borte! La de få utfolde seg hjemme så er de førnøyd!

Hva mener du egentlig med dette? Kan du gi noen eksempler?

Vi har ikke noe særlig med regler her i huset, MEN vi oppfører oss skikkelig, og har normal folkeskikk alle mann, uten at vi har noen spesifikke regler.

Skrevet

Hei

Jeg er snart en nybakt pappa og lurer på hva man skal tillate av oppførsel når man er i besøk hos andre av barnet ditt. Feks når barnet 1 år 2 år 3 år osv

Er det feks lov å løpe inne? NEI

Hva med innestemme? JA, innestenme

Hva kan man forvente når de spiser?

Sitte til de har fått lov til å gå fra bordet. Ikke leke med maten. Ikke si st de ikke liker maten

Ta med egne leker? Hvis man skal et sted uten barn (og barn i nærheten av samme alder) så ja

Fotball inne? NEI

Hoppe i sofa? NEI

Tegne på gulvet? NEI

Søle på ting? Uhell kan skje, men ikke med vilje

Jeg er med nysgjerrig på hvor dere setter deres grenser til barnet. Trenger litt inspirasjon! :-)

Reglene er omtrent de samme borte som hjemme.

Anonymous poster hash: ef4a4...31e

Skrevet

Hva mener du egentlig med dette? Kan du gi noen eksempler?

Vi har ikke noe særlig med regler her i huset, MEN vi oppfører oss skikkelig, og har normal folkeskikk alle mann, uten at vi har noen spesifikke regler.[/

Jeg menerrett og slett at barn er barn og til tider vil de kunne finne på ting og være mer rampete enn ønskelig. Det syntes jeg de skal kunne få lov til hjemme,for det er en del av utviklingen, men borte er det viktig at vi oppfører oss skikkelig. Jeg syntes mange foreldre på mange måter slått ned på uheldig oppførsel for mye og ikke innser at det ikke vil ha noens si på hvordan barnet blir som voknsen. Oppdragerstilen skal være under kontroll hele tiden! Hos oss leker vi gjerne med sofaputer på gulvet og velter bord for lage borg! De kan spise middag i sofaen om det er midt i barnetvtid eller ta med leker til middagsbordet. De er slike småting man kan gjøre hjemme, men som de selvfølgelig skjønner at vi ikke gjør borte! Vi sier aldri nei av prinsipp..

Skrevet

Litt strengere enn hjemme. Ikke noe hopping i sofa eller fotball inne når man er på besøk. Innestemme er også lurt. Søle og andre uhell skjer

Skrevet

Hvordan får dere barna til å se forskjell på hva som er lov hjemme og hva som ikke er lov hos andre om dere ikke er så strenge på det?

Vi forteller det til barna. Feks "det er lov å hoppe i sofaen her hjemme, men når du er hos andre må du spørre de som bor der først."

Gjest Snuttepi
Skrevet

Jeg forventer normal oppførsel av mine egne, og andres barn i mitt hus. Hyling, løping og ballspill skjer ute. Ingen hopper i sofaen, tegner på vegger eller griser med mat med vilje. Det kalles folkeskikk!

Skrevet

Jeg forventer vanlig folkeskikk fra mine barn, så vel som deres venner i mitt hjem og jeg forventer at de viser vanlig folkeskikk hos andre også. Noen påfunn har mine og deres venner funnet på, men ikke noe farlig. Det må være litt rom for tull og tøys også.

Skrevet

Jeg lærer opp mine barn hjemme slik at de skal vite hvordan oppføre seg hos andre. Vi roper ikke eller løper rundt ved måltider. Vi tegner ikke på vegger eller møbler. Vi hopper ikke i møbler. Vi sier takk og værsågod og hjelper til og er hyggelige. Småbarn griser når de spiser, sånn er det bare. Foreldrene bør være raskt frempå med å selv vaske/rydde søl, det er vi når våre griser borte :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...