Kara W Skrevet 6. september 2014 #1 Skrevet 6. september 2014 Jeg har en gutt som har begynt i 1. klasse. Vi bor veldig nærme skolen, ca 5 minutter å gå, og kommende litt an på hvilken vei han ar så går han for det meste på stier og ellers er det fortau. Han må krysse veien en gang rett ved skolen. Det er riktignok ingen overgangsfelt, men den eneste trafikken er stort sett foreldre som kjører til/fra skolen. Gutten vår er ganske rolig og reflektert, og har selv bedt om å få gå alene til skolen. Vi foreldre tenkte egentlig å la ham gjøre det, men så har jeg to ganger overhørt foreldre som bor i nærheten si sånne ting som "Nå som hun går i 2. andre klasse får hun lov til å gå selv to dager i uken." Så nå er jeg redd for å være den "dårlig moren som ikke en gang gidder å følge barnet sitt til skolen". Jeg møter også stadig på 2. og 3. klassinger som blir fulgt til skolen, selv om disse gjerne bor et stykke lenger unna. Er det uansvarlig å la en 6-åring gå alene til skolen eller er det helt normalt?
LatersBaby Skrevet 6. september 2014 #2 Skrevet 6. september 2014 Tja, er det ingen andre 1-2 klassinger i nærheter barnet kan ta følge med til skolen? Jeg har selv 1 klassing, og hadde vi bodd så nærme hadde jeg nok vurdert det etterhvert å la henne gå til skolen alene.
absinthia Skrevet 6. september 2014 #3 Skrevet 6. september 2014 (endret) Vi bor ca 5 minutter unna skolen ( for et barn) og 9 åringen har gått dit , siden et par uker etter at vi flyttet hit, etter jul i førsteklasse. Et par - tre måneder etter ( da var han 7) , fikk han gå på besøk til venner, nesten en kilometer unna. Jeg synes du skal følge magefølelsen og prøve å la ham gå alene i blant om du føler at den eneste grunnen til at du holder tilbake er hva de andre foreldrene gjør og bestemmer ovenfor sine barn. Du ser det jo an, - om det ikke funker så godt, så kan du la ham gå en del av veien alene eller vente litt. I vår iver etter å være bra foreldre og tanken på hva andre synes om oss, tar vi fra barna muligheten til å bli selvstendige og de ender opp som så lite selvhjulpne at de omtrent ikke klarer å komme seg noen steder om de må gå mer enn 5 minutter. Endret 6. september 2014 av absinthia 3
AnonymBruker Skrevet 6. september 2014 #4 Skrevet 6. september 2014 Skal han gå begge veier? I så fall vil du jo gå glipp av litt info når du henter på SFO (hvis han går der), ift hvem han leker med osv. Synes det er greit å være litt nysgjerrig mor sånn..Anonymous poster hash: 3a3e2...a39 1
mara2012 Skrevet 6. september 2014 #5 Skrevet 6. september 2014 Jeg har bare en 3-åring, så vet ikke helt hva som er vanlig. Men om barnet har veldig lyst til å gå alene, tror jeg at jeg ville latt han gjøre det, også heller gått bak han ett par dager, for å se hvordan det går og at han ikke er vimsete ved veien og kommet frem i tide ol.
Dricka Skrevet 6. september 2014 #6 Skrevet 6. september 2014 Jeg og søsteren min som det er et år mellom gikk på skolen fra 1. klasse. Men foreldrene våre samla alle barna i gata sånn at alle tok følge til skolen. Gikk veldig bra!
AnonymBruker Skrevet 6. september 2014 #7 Skrevet 6. september 2014 Hvis dere bor såpass nærme skolen kan han kanskje ta følge med noen andre?Anonymous poster hash: 517b5...e48
Behappy Skrevet 6. september 2014 #8 Skrevet 6. september 2014 Det er rart at vi tenker på det i grunn. Selv om jeg tenker over akkurat det samme spørsmålet selv... I min generasjon var det jo ikke noe spørsmål, selv om vi hadde over en kilometers gå. Nå ble jeg en gammel kjerring :-) I vårt skoleområde har vi startet en gågruppe, der vi deler på å følge. Målet er at barna skal klare det selv snart. Er det et alternativ for dere. 2
Gjest Magdalene Skrevet 6. september 2014 #9 Skrevet 6. september 2014 Skal han gå begge veier? I så fall vil du jo gå glipp av litt info når du henter på SFO (hvis han går der), ift hvem han leker med osv. Synes det er greit å være litt nysgjerrig mor sånn..Anonymous poster hash: 3a3e2...a39 Er vel ikke mye info å hente fra ansatte på sfo? Er jo noe helt annet enn bhg. 5
Millimani Skrevet 6. september 2014 #10 Skrevet 6. september 2014 Jeg har en gutt som har begynt i 1. klasse. Vi bor veldig nærme skolen, ca 5 minutter å gå, og kommende litt an på hvilken vei han ar så går han for det meste på stier og ellers er det fortau. Han må krysse veien en gang rett ved skolen. Det er riktignok ingen overgangsfelt, men den eneste trafikken er stort sett foreldre som kjører til/fra skolen. Gutten vår er ganske rolig og reflektert, og har selv bedt om å få gå alene til skolen. Vi foreldre tenkte egentlig å la ham gjøre det, men så har jeg to ganger overhørt foreldre som bor i nærheten si sånne ting som "Nå som hun går i 2. andre klasse får hun lov til å gå selv to dager i uken." Så nå er jeg redd for å være den "dårlig moren som ikke en gang gidder å følge barnet sitt til skolen". Jeg møter også stadig på 2. og 3. klassinger som blir fulgt til skolen, selv om disse gjerne bor et stykke lenger unna. Er det uansvarlig å la en 6-åring gå alene til skolen eller er det helt normalt? Det er ikke uansvarlig! Men som det nevnes av en lenger opp så må du kanskje følge magefølelsen din. Hvor "moden" er gutten? Mener dere at han er moden nok til å klare det? Jeg ville ikke sett på dere som uansvarlige foreldre når skoleveien er som du beskriver. Det er ikke nødvendigvis slik at en som er 7 år eller 8 år "automatisk" er mer moden enn en som er 6 år? Derfor ville ikke jeg brydd meg om disse som snakker om at "siden hun går i andre klasse får hun gå alene to ganger i uka". Det er ikke nødvendig å overbeskytte, og det er feil at så mange foreldre skal følge barna til skolen. Når det er mest stier og fortau ser jeg ikke noe problem med at en seksåring kan gå til skolen alene. Det eneste "hinderet" er der han må krysse vegen rett ved skolen, men det er rett ved skolen og folk som kjører der er sikkert oppmerksomme. Jeg hadde i underkant av ti minutter å gå til skolen i første klasse (7 år), og gikk alltid sammen med en gutt fra klassen min. De fleste hadde avtale med andre foreldre om at barna deres skulle gå sammen til skolen. En sånn avtale kan dere også lage med noen andre som bor i nærheten av dere.
Kara W Skrevet 6. september 2014 Forfatter #11 Skrevet 6. september 2014 Vi har en avtale med nabojenta om at vi følger annenhver dag, så han har noen å ta følge med og hun virker også som en ganske fornuftig jente. Jeg har prøvd å lufte det litt for den andre moren, men hun virket ikke helt klar for å la dem gå selv enda. Tenker jeg lar pappaene ta den diskusjonen, da fedre ofte er raskere til å slippe løs ungene Jeg skal også prøve meg litt frem med å bare følge halve veien o.l. hvis det er greit for de andre foreldrene. Vi kommer nok til å fortsette å hente en stund fremover, både fordi det å gå hjem er litt "vanskeligere" enn å gå til skolen (må huske alt tingene sine selv, kan ikke bare følge etter de andre barna osv), og fordi det er mindre tidsklemme på ettermiddagen. Godt å høre at det er flere som synes det er greit. Jeg begynte også på skolen som 6-åring, og kan ikke huske at noen ble hverken fulgt eller kjørt regelmessig. Han som bodde lengst unna brukte over en halv time på skoleveien.
Millimani Skrevet 6. september 2014 #12 Skrevet 6. september 2014 Her er en god artikkel: http://www.abcnyheter.no/livet/2014/09/04/slik-laerer-du-barna-mestre-skoleveien-alene?fb_action_ids=10154548594435263&fb_action_types=og.recommends&fb_source=feed_opengraph&action_object_map=%7B%2210154548594435263%22%3A846819895343325%7D&action_type_map=%7B%2210154548594435263%22%3A%22og.recommends%22%7D&action_ref_map=%5B%5D
AnonymBruker Skrevet 6. september 2014 #13 Skrevet 6. september 2014 Det er rart at vi tenker på det i grunn. Selv om jeg tenker over akkurat det samme spørsmålet selv... I min generasjon var det jo ikke noe spørsmål, selv om vi hadde over en kilometers gå. Nå ble jeg en gammel kjerring :-) Da er jeg også en gammel kjerring Vi gikk til skolen alene fra første stund, og hadde 15-20 minutter å gå med flere trafikkerte veier som skulle krysses. De som følger barna til skolen i flere år, har de ikke jobber? Min mor var hjemmeværende, men det var aldri snakk om at man måtte følges. Anonymous poster hash: e6124...399 2
AnonymBruker Skrevet 6. september 2014 #14 Skrevet 6. september 2014 Jeg gikk 1,5 km når jeg gikk i første klasse. Faren min har fortalt at han gikk 2 km fra første klasse. Jeg har jobbet på skole og flere 1. klassinger går, ikke alle selvfølgelig, men noen går også hjem fra SFO alene og vi minner de bare på det og ser til at de kler seg rett i forhold til været. Anonymous poster hash: 95fbb...1ba 1
Gjest Riskjeks Skrevet 6. september 2014 #15 Skrevet 6. september 2014 Min førsteklassing gikk alene (uten voksne, men med et nabobarn i 2. klasse) første uken på skolen... Men vi bor veldig nærme skolen, barna må ikke krysse noen veier. Hvis han vil prøve å gå alene, synes jeg han bør får prøve. Men jeg ville først forhørt meg om det var andre i området som gikk til skolen, kanskje noen litt eldre barn? Eller kan dere arrangere gågrupper i klassen?
AnonymBruker Skrevet 6. september 2014 #16 Skrevet 6. september 2014 Hade latt ham gå selv. Barnet mitt går i første klasse og får gå alene fra skolen/SFO pga trygg skolevei. Går helt fint det, og h*n synes selv det er helt topp! Viktig å ikke gjøre barna våre helt hjelpesløse. Anonymous poster hash: 46a9a...f6d 2
minister-mio Skrevet 6. september 2014 #17 Skrevet 6. september 2014 La ham gå alene! Skjønner virkelig ikke de som skal få lov å gå alene to ganger i uka. Er det mer farlig de tre andre dagene i uka? 1
AnonymBruker Skrevet 6. september 2014 #18 Skrevet 6. september 2014 Når jeg leser ord som "gågrupper" lurer jeg nesten på hvordan de fleste av oss overlevde barndommen før i tiden... Anonymous poster hash: e6124...399 2
AnonymBruker Skrevet 6. september 2014 #19 Skrevet 6. september 2014 Er vel ikke mye info å hente fra ansatte på sfo? Er jo noe helt annet enn bhg. Ja, ikke vet jeg hvordan det er hos dere, hos oss får vi mye info, de ansatte har god oversikt. Mange av de jobber som assistenter i skolen i tillegg og ksn fortelle litt fra dagen der også. Også ser man jo om ungene trives eller ikke når man kommer. Om de leker sammen med andre etc.Anonymous poster hash: 3a3e2...a39 1
Kittykat Skrevet 6. september 2014 #20 Skrevet 6. september 2014 Mine barn har også veldig kort skolevei. Det tar de ca 5-10 min. Men det er ikke via bilvei, det går en gåvei gjennom den lille skogen rett ved en av lekeplassene. De har gått alene siden de begynte i 1.klasse for noen år siden, men som oftest har de slått følge med noen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå