AnonymBruker Skrevet 6. september 2014 #1 Skrevet 6. september 2014 Hallo jeg har barnet mitt på skole i Oslo, der de har innført strenge regler for å ta barna ut av skolen utenom ferie. Jeg er alenemor og ble akutt syk den dagen vi skulle dra på sydentur, noe jeg har sykemelding på. Hvordan tror dere skolen stiller seg til å la mitt barn få fri en uke. I høstferien er det jo dobbel pris og har da ikke råd til å dra. Noen som har peiling?Anonymous poster hash: 4355c...f5a
AnonymBruker Skrevet 6. september 2014 #2 Skrevet 6. september 2014 Det er jo helt umulig å svare på da dette varierer fra skole til skole og vurderes individuelt etter søknad.Anonymous poster hash: f3465...105 3
AnonymBruker Skrevet 6. september 2014 #3 Skrevet 6. september 2014 Hallo jeg har barnet mitt på skole i Oslo, der de har innført strenge regler for å ta barna ut av skolen utenom ferie. Jeg er alenemor og ble akutt syk den dagen vi skulle dra på sydentur, noe jeg har sykemelding på. Hvordan tror dere skolen stiller seg til å la mitt barn få fri en uke. I høstferien er det jo dobbel pris og har da ikke råd til å dra. Noen som har peiling?Anonymous poster hash: 4355c...f5a Det er strengere regler for dette nå enn tidligere. Rektor har anledning til å si nei til permisjon for å dra på ferie. At det er billigere med sydentur utenom høstferien er jo ikke noe skolen kan ta hensyn til. Det er ikke en menneskerett å dra til syden. Når det er sagt praktiseres dette med vett og medmenneskelighet. Det du må gjøre er å søke rektor om fri, og begrunnelsen er selvsagt at dere har avlyst en ferie pga sykmelding. Jeg jobber i skolen og kan ikke forstå annet enn at du får permisjon da. Anonymous poster hash: be007...202 1
AnonymBruker Skrevet 6. september 2014 #4 Skrevet 6. september 2014 Ja vet hver skole vurderer ulikt, men noen som evt hat fått fri på lignenede grunnlag. Anonymous poster hash: 4355c...f5a
AnonymBruker Skrevet 6. september 2014 #5 Skrevet 6. september 2014 Oki takk for svar, ja skal søke så får jeg seAnonymous poster hash: 4355c...f5a
Hulderen Skrevet 6. september 2014 #6 Skrevet 6. september 2014 Grunnen til at skolene er strenge, er at ditt barn vil miste mye undervisning når det tas ut av skolen. Det blir ikke mindre kunnskapstap av at du har en sykemelding. Dere får utsette sydenturen til neste sommer, og satse på at du ikke blir syk da. 6
AnonymBruker Skrevet 6. september 2014 #7 Skrevet 6. september 2014 Dersom du får dra, så sørg for å undervise ungen selv mens dere er på ferie så læreren ikke må bruke tid på å oppdatere ungen din. Du kan spørre læreren hva de planlegger å gjøre i den uka, og ta med skolebøker. Anonymous poster hash: 1d77c...a01 4
Wit Skrevet 6. september 2014 #8 Skrevet 6. september 2014 Det varierer sikkert fra skole til skole. Vi ville IKKE fått fri på det grunnlaget. Da ville barnet fått ugyldig fravær den uka.
AnonymBruker Skrevet 6. september 2014 #9 Skrevet 6. september 2014 Nå har det akkurat vært en sinnsykt lang "ferie" (les: streik). Falt dere ikke inn å reise da? Anonymous poster hash: 30c65...9fd 2
AnonymBruker Skrevet 6. september 2014 #10 Skrevet 6. september 2014 Dersom du får dra, så sørg for å undervise ungen selv mens dere er på ferie så læreren ikke må bruke tid på å oppdatere ungen din. Du kan spørre læreren hva de planlegger å gjøre i den uka, og ta med skolebøker. Anonymous poster hash: 1d77c...a01 Trådstarter her er jo åpenbart ikke egnet for å undervise i norsk i alle fall. Riktig tegnsetting med mer er det jo mangel på i hovedinnlegget. Lykke til. Anonymous poster hash: 52414...716
AnonymBruker Skrevet 6. september 2014 #11 Skrevet 6. september 2014 Ts her: Oslo var ikke med i den streiken" så falt meg ikke inn og reise da". Og ja har tenkt og ta med skole bøker til henne. Så skuffelsen et barn opplever når de ikke får dra på syden tur er det ingen her inne som har forståelse får. Er for hennes del jeg prøver og få til en ferie først og fremst. Anonymous poster hash: 4355c...f5a
AnonymBruker Skrevet 6. september 2014 #12 Skrevet 6. september 2014 Ts igjen har ikke spurd om mine norsk kunnskaper, er det rart man ikke gidder å skrive her inne. Ha en god dag.Anonymous poster hash: 4355c...f5a 1
AnonymBruker Skrevet 6. september 2014 #13 Skrevet 6. september 2014 Nå har det akkurat vært en sinnsykt lang "ferie" (les: streik). Falt dere ikke inn å reise da? Anonymous poster hash: 30c65...9fd Du har kanskje fulgt litt dårlig med i nyhetene? Det er ikke alle kommuner i Norge som har skoler tatt ut i streik... Anonymous poster hash: be007...202 2
Eplekaka Skrevet 6. september 2014 #14 Skrevet 6. september 2014 Ts her: Oslo var ikke med i den streiken" så falt meg ikke inn og reise da". Og ja har tenkt og ta med skole bøker til henne. Så skuffelsen et barn opplever når de ikke får dra på syden tur er det ingen her inne som har forståelse får. Er for hennes del jeg prøver og få til en ferie først og fremst.Anonymous poster hash: 4355c...f5a Her må jeg irettesette deg: Barn trenger ikke sydentur for å ha en god barndom. En tur på fjellet er en like god ferie. Dere kan finne en hytte å leie på fjellet som vil bli langt billigere enn en sydentur. Eller en båttur til København? Et par netter på et hotell med svømmebasseng? Mange fine ting man kan gjøre i høstferien som ikke trenger å bli så dyrt. Og som vil være fullgod ferie for barnet ditt. 9
minister-mio Skrevet 7. september 2014 #15 Skrevet 7. september 2014 Nå har det akkurat vært en sinnsykt lang "ferie" (les: streik). Falt dere ikke inn å reise da? Anonymous poster hash: 30c65...9fd du vet at ikke alle skole var rammet av streiken? Får et tullete svar
Kittykat Skrevet 7. september 2014 #16 Skrevet 7. september 2014 (endret) Ts her: Oslo var ikke med i den streiken" så falt meg ikke inn og reise da". Og ja har tenkt og ta med skole bøker til henne. Så skuffelsen et barn opplever når de ikke får dra på syden tur er det ingen her inne som har forståelse får. Er for hennes del jeg prøver og få til en ferie først og fremst. Anonymous poster hash: 4355c...f5a Det at et barn blir skuffet fordi det ikke får reise til syden, høres litt feilt ut i mine ører. Man må ikke ta en dyr reise til syden for at barnet skal få opplevelser. Skolen til barnet mitt har også blitt strengere på dette. Nå kan vi egentlig ikke ta barnet ut i permisjon fra skolen utenom feriene de har. Grunnen var fordi veldig mange foreldre tok barna ut i permisjon når de ikke hadde ferie. Og det ville skolen ha en slutt på fordi barnet gikk da glipp av en del viktig pensum. Pga dette så kan skolen si nei til permisjon og får du avslag, så må du dessverre vente med turen til barnet har fri fra skolen, f eks i høstferien. Endret 7. september 2014 av Kittykat
Gjest Meeh Skrevet 7. september 2014 #17 Skrevet 7. september 2014 Grunnen til at skolene er strenge, er at ditt barn vil miste mye undervisning når det tas ut av skolen. Det blir ikke mindre kunnskapstap av at du har en sykemelding. Kunnskapstapet vil være nærmest ikke-eksisterende. 1
AnonymBruker Skrevet 7. september 2014 #18 Skrevet 7. september 2014 Håper virkelig ikke at det er greit for skolen til ungen din. Og ta barn ut av skolen utenom ferier er en uting. Ikke bare ødelegger det for ungen som blir tatt ut. Men også de andre elevene i klassen. Anonymous poster hash: 4dfc7...5e5 2
AnonymBruker Skrevet 7. september 2014 #19 Skrevet 7. september 2014 Hvilken klasse går barnet ditt i? Har hun hatt mye fravær de tidligere årene? Hvis barnet ditt i utgangspunktet henger godt med, gjerne litt foran, pensumet så burde det ikke være problem. Du sier jo også at det blir 'undervisning' på henne der nede. Det er viktig! Hun må ikke bli hengende etter pga en ferietur. Dersom det er planlagt noe utenom det vanlige fra skolen, så kan det også være at dere vil få avslag. MEN, noen skoler har jo null-policy. Anonymous poster hash: e7fde...3e8
Gjest _LilleMy Skrevet 7. september 2014 #20 Skrevet 7. september 2014 Her er det greit å ta fri for å dra på ferie så lenge barnet har med bøker og ukeplan, og gjør alle leksene som er mulig uten undervisning.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå