Gå til innhold

Barn og hodelus

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi oppdaget hodelus på vår 7 år gamle datter for 14 dager siden. Så bare en lus og den var stor.

Jeg kjøpte et lusemiddel, smurte så godt jeg kunne dette i håret hennes.

Kokte sengetøy, la dyne, pute, sengeteppe og bamser i fryseren.

Etter 8 dager valgte vi og heller bruke en luseshampo på henne. Kuren skulle nemlig gjentaes etter 8-10 dager.

Torsdag denne uken så jeg plutselig to bittesmå lus igjen.

Hun ble dusjet og ny omgang med shampoen (fulgte bruksanvisningen nøye) men nå istad så jeg jaggu en lus.

Hva gjør vi galt slik at vi ikke får denne f**nskapen bort?

Anonymous poster hash: 35abd...a64

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Brukte du ikke lusekam og børstet bort egg og lus etter kur?

Anonymous poster hash: eb794...e49

• Liker 1
Skrevet

Du bør fullføre den kuren du begynner med

Skrevet

Kan jo være hun blir smitta av noen av sine venner, viktig og varsle skole så de andre sjekker sine barn.

Skrevet

Skolen ble varslet samme dag vi fant den første lusa.

Vi har forsøkt å gre med lusekam men hun har pokker så mye hår denne jenta. I morgen har hennes far og jeg bestemt at hun blir korthåret.

Slik jeg ser det har vi ikke jukset med kur, men kanskje har vi ikke fått gredd håret 100% igjennom?

Uff, håpet vi aldri ble "rammet" av dette.

:sukk:

Skrevet

Gredde dere selv gjennom deres eget hår med lusekam?

Her i huset merket jeg ingenting, men når jeg fant flere storvoksne lus i håret

på minstemann, gredde jeg konstant alle de andre i huset med lusekam, tok

lusekur på meg selv og minstemann, da jeg også fant døde lus i mitt hår.

Lusekam skal brukes flere ganger om dagen minst 14 dager etterpå.

Du må fullføre kuren du begynner på, men kanskje lusa er resistent mot

lusemiddelet du brukte, og så merket du ingen effekt fordi dere ikke sjekket

dere selv og brukte lusekammen ordentlig for å bli kvitt alle egg.

Her i huset har jenta langt krøllete tykkt hår, men fikk da til å bruke lusekam

ordentlig fordet.

Anonymous poster hash: 81fd0...b43
  • Liker 1
Skrevet

Vi greide oss selv samme dag som jeg så lus første gang.

Nå har ungen blitt dusjet, fått Linicin (tror jeg den het) sjampo (som man visstnok ikke kan bli resistent mot) og jeg satte jenta foran Skal Vi Danse og har finkjemmet håret hennes.

Fant en lus. Grøss....

Leste på nettet akkurat at vi må gre håret slik hver dag i to uker.

Det sa de ikke på apoteket men jeg har lært nå.

Skrevet

Stakkers jente ikke gjør henne korthåret! Prøv heller stramme fletter, inntil elendigheten er tatt knekken på. Kontakt helsesøster på mandag og få råd. Det kan gådt være at hun har vært uheldig og blitt smittet på nytt fordi noen andre ikke tar knekken på lusa. Alternativ to kan være at dere har fått resistente lus i hus. Dvs. En lus som har tilpasset seg lusemiddelet og dermed overlever.

Normalt sett er jeg motstander av eddikanbefalingene her inne, men i gamle dager ble eddik brukt til å fjerne lus. Om dette har effekt vet jeg ikke.

Spør på apoteket hvilket lusemiddel de vil anbefale deg.

Å få vaskedilla skjønner jeg veldig godt at du har, men de fleste sier at lusa dør utenfor hodehåret.

Anonymous poster hash: b6afc...fcc

Skrevet

Jeg fikk lus i voksen alder som student i annet europeisk land, og etter to lusekurer ville de enda ikke gi tapt. Rådet fra legen var, kjøp en stoooor flaske billig balsam og pøs på i håret to ganger daglig. Gre gjennom hele året med lusekam med balsamen i, lysene klarer rett og slett ikke å klamre seg fast i hårstråene pga balsamen gjør det for glatt. Dette funket for meg, lysene forsvant etter noen dager med dette.

Anonymous poster hash: 9155b...b0e

Skrevet

Stakkars jente, ikke klipp henne da! Dere har ikke prøvd alt, og klipping bør være absolutt siste utvei. Det er enormt traumatisk for ei lita jente!!!

Jenta mi fikk lus for to uker siden. De var store, og har nok vær der ei stund. Jeg greide hele håret hennes, seksjon for seksjon. Hun har hår ned til midt på ryggen, svært tykt. Linicin sjampo fungerte ikke, jeg fant flere levende lus etter nøye skylling. Det som fungerte var å bruke en og en halv time hver eneste kveld med nøye kjenning av håret. Jeg brukte elektrisk lusekam, og velger å tro at den fungerte.

En lusekam fungerer ikke slik at man børster ut lus med den. Lusene smetter lett igjennom tennene i kammen, uansett hvor tett de sitter. Man må heller bruke kammen til å dele og lete igjennom hele håret.

Anonymous poster hash: 32708...c20

Skrevet

Egg fjernes ikke med kam. De må dras vekk med neglene. Kammen tar de ikke.

Det er et møysommelig arbeid, men de forsvinner til slutt.

Anonymous poster hash: 32708...c20

Skrevet

Takk for alle innspill.

Må legge til at "å klippe kort" var lite presist av meg, vi går for skulderlangt- med jentas velsignelse.

Jeg har selv en time hos min fastlege i morgen og skal be om råd der og.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...