AnonymBruker Skrevet 6. september 2014 #1 Skrevet 6. september 2014 I trådene som handler om hvor ofte brukere treffer venner, er det alltid en del som svarer at de nesten ikke har venner eller bare treffer venner én gang i måneden kanskje, og begrunner dette med at de er så introverte. Synes dette er litt rart. Regner meg selv for å være introvert, trenger mye alenetid og rolige kvelder med bøker, film, eller bare mine egne tanker. Men har også venner som jeg treffer ganske ofte. Går helt fint å kombinere det å være mye alene med det å ta en kaffe eller et glass vin og en god samtale med en nær venn relativt jevnlig. Lurer litt på om noen bruker det at de er introvert som en slags unnskyldning for hvorfor de mangler et sosialt liv? At det er lettere å fortelle en selv og andre at man er så introvert, i stedet for å erkjenne at man er ensom og ikke har fått til dette med vennskap helt? Håper ikke jeg tråkker noen på tærne, bare noen tanker. Noen som har innspill? Anonymous poster hash: 1f15a...a3c
Gjest Iben Skrevet 6. september 2014 #2 Skrevet 6. september 2014 Skal man virkelig måtte unnskylde at man foretrekker ikke å ha så mange venner og så mye sosial omgang i hverdagen? 41
Aviendha Skrevet 6. september 2014 #3 Skrevet 6. september 2014 I trådene som handler om hvor ofte brukere treffer venner, er det alltid en del som svarer at de nesten ikke har venner eller bare treffer venner én gang i måneden kanskje, og begrunner dette med at de er så introverte. Synes dette er litt rart. Regner meg selv for å være introvert, trenger mye alenetid og rolige kvelder med bøker, film, eller bare mine egne tanker. Men har også venner som jeg treffer ganske ofte. Går helt fint å kombinere det å være mye alene med det å ta en kaffe eller et glass vin og en god samtale med en nær venn relativt jevnlig. Lurer litt på om noen bruker det at de er introvert som en slags unnskyldning for hvorfor de mangler et sosialt liv? At det er lettere å fortelle en selv og andre at man er så introvert, i stedet for å erkjenne at man er ensom og ikke har fått til dette med vennskap helt? Håper ikke jeg tråkker noen på tærne, bare noen tanker. Noen som har innspill? Anonymous poster hash: 1f15a...a3c Skjønner hva du mener, men det er jo ulike grader av introversion (klarer ikke komme på et bedre ord i farten, haha). Jeg trives rett og slett best i mitt eget selvskap, selv om jeg har mange gode venner. Etter å ha truffet dem på skolen hver dag, føler jeg ikke noe behov for å treffe dem på kveldstid, med mindre det er noe spesielt. 2
Muscae Skrevet 6. september 2014 #4 Skrevet 6. september 2014 Jeg er introvert, og har mer enn nok med å forholde meg til menneskene på jobb, og samboeren min på ettermiddagen/kvelden. Flere av mine beste venner er også introverte, og har det på samme måte - familien er nok i hverdagen. Ringer vennene mine ganske jevnlig, prater omtrent daglig på facebook, og vi treffes ca 2-4 ganger i måneden. Da reiser vi gjerne hjem til hverandre fremfor å gå på kafe el.l. Eller vi går ut sammen, dersom det er noe som skjer ute. 3
AnonymBruker Skrevet 6. september 2014 #5 Skrevet 6. september 2014 Skal man virkelig måtte unnskylde at man foretrekker ikke å ha så mange venner og så mye sosial omgang i hverdagen? Jeg tror du misforstår meg. Jeg mener absolutt ikke at man BØR unnskylde seg for noe som helst, eller at det er noe i veien med å ikke ha venner hvis man stortrives sånn. Det er da helt i orden. Poenget mitt var hvorvidt noen bruker introversjon som en forklaring for å gjøre det lettere å bære at man ikke føler man får til dette med venner. Manglende venner og ensomhet er tross alt en stor tabu i vårt samfunn, og kan være vanskelig å takle. TS Anonymous poster hash: cefe7...23f
minister-mio Skrevet 6. september 2014 #6 Skrevet 6. september 2014 uttales det introvært eller introveeeert?
skreppamedleppa Skrevet 6. september 2014 #7 Skrevet 6. september 2014 I trådene som handler om hvor ofte brukere treffer venner, er det alltid en del som svarer at de nesten ikke har venner eller bare treffer venner én gang i måneden kanskje, og begrunner dette med at de er så introverte. Synes dette er litt rart. Regner meg selv for å være introvert, trenger mye alenetid og rolige kvelder med bøker, film, eller bare mine egne tanker. Men har også venner som jeg treffer ganske ofte. Går helt fint å kombinere det å være mye alene med det å ta en kaffe eller et glass vin og en god samtale med en nær venn relativt jevnlig. Lurer litt på om noen bruker det at de er introvert som en slags unnskyldning for hvorfor de mangler et sosialt liv? At det er lettere å fortelle en selv og andre at man er så introvert, i stedet for å erkjenne at man er ensom og ikke har fått til dette med vennskap helt? Håper ikke jeg tråkker noen på tærne, bare noen tanker. Noen som har innspill? Anonymous poster hash: 1f15a...a3c Du mener at alle bør være lik deg? At du er et prima eksemplar av menneskeheten og all bør følge ditt eksempel? Viss man ikke er som deg så lager man unnskyldninger? Nei jeg er ikke ensom, jeg foretrekker å være alene i mye av tiden min. Jeg blir sliten når jeg har hatt en lang arbeidsuke, nå har jeg heldigvis venner som respekterer meg og som både forstår og respekterer at folk er ulike. DU synes det godt lar seg gjøre å kombinere vin, kaffe og vennekvelder og for all del det er flott for deg men nei for meg så er det energitappende. Jeg gjør det, og jeg koser meg med de kveldene og har det gøy men det krever energi fra meg. Det finnes langt flere måter å kose seg på i livet enn å ha flust av venner og det å være sosial. 12
AnonymBruker Skrevet 6. september 2014 #8 Skrevet 6. september 2014 Og så om de gjør det? Deres situasjon er slik fordi de bl.a er introverte, og det er jo faktisk en delvis forklaring på hvorfor de treffer venner sjeldnere enn andre. Hva om de ikke vil legge hele grunnen, eller kanskje de rett og slett trives slik? Anonymous poster hash: 2605c...430 1
Aviendha Skrevet 6. september 2014 #9 Skrevet 6. september 2014 uttales det introvært eller introveeeert? Jeg sier "introvært", men jeg er trønder ..
AnonymBruker Skrevet 6. september 2014 #10 Skrevet 6. september 2014 I trådene som handler om hvor ofte brukere treffer venner, er det alltid en del som svarer at de nesten ikke har venner eller bare treffer venner én gang i måneden kanskje, og begrunner dette med at de er så introverte. Synes dette er litt rart. Regner meg selv for å være introvert, trenger mye alenetid og rolige kvelder med bøker, film, eller bare mine egne tanker. Men har også venner som jeg treffer ganske ofte. Går helt fint å kombinere det å være mye alene med det å ta en kaffe eller et glass vin og en god samtale med en nær venn relativt jevnlig. Lurer litt på om noen bruker det at de er introvert som en slags unnskyldning for hvorfor de mangler et sosialt liv? At det er lettere å fortelle en selv og andre at man er så introvert, i stedet for å erkjenne at man er ensom og ikke har fått til dette med vennskap helt? Håper ikke jeg tråkker noen på tærne, bare noen tanker. Noen som har innspill? Anonymous poster hash: 1f15a...a3c Det kommer jo endel an på livssituasjonen også da. Med sosial jobb og mann/ barn blir det ikke mye alenetid for eksempel. Anonymous poster hash: b40ad...ab8 7
Gjest Funky Punk Skrevet 6. september 2014 #11 Skrevet 6. september 2014 Tviler på at det er mange som bruker det som en unnskyldning for et dårlig sosialt liv, men om man er introvert så kan det føre til et dårlig sosialt liv. Jeg har ikke mange venner. Noen få som aksepterer meg som jeg er i tillegg til bekjente som jeg møter på nå og da. Jeg er så absolutt introvert, men bruker det ikke som en unnskyldning. Trives veldig godt å være alene, selv om det for mange ser stusselig ut. Jeg har 2 gode venner. 1 som jeg nesten aldri ser pga avstand, og 1 som jeg treffer når jeg orker. Hadde jeg hatt mange venner hadde jeg blitt sliten og lei tror jeg. 4
Gjest Iben Skrevet 6. september 2014 #12 Skrevet 6. september 2014 (endret) Jeg tror du misforstår meg. Jeg mener absolutt ikke at man BØR unnskylde seg for noe som helst, eller at det er noe i veien med å ikke ha venner hvis man stortrives sånn. Det er da helt i orden. Poenget mitt var hvorvidt noen bruker introversjon som en forklaring for å gjøre det lettere å bære at man ikke føler man får til dette med venner. Manglende venner og ensomhet er tross alt en stor tabu i vårt samfunn, og kan være vanskelig å takle. TS Anonymous poster hash: cefe7...23f Men du forutsetter fortsatt at disse du sikter til egentlig ønsker å ha mange venner og et veldig omfattende sosialt liv, men at de ikke "får det helt til". Det er ikke sånn at introverter innerst inne skulle ønske de var - og levde som - ekstroverter. Det må man nesten være en ekstrovert for å innbille seg Endret 6. september 2014 av Iben 11
AnonymBruker Skrevet 6. september 2014 #13 Skrevet 6. september 2014 Du mener at alle bør være lik deg? At du er et prima eksemplar av menneskeheten og all bør følge ditt eksempel? Viss man ikke er som deg så lager man unnskyldninger? Nei jeg er ikke ensom, jeg foretrekker å være alene i mye av tiden min. Jeg blir sliten når jeg har hatt en lang arbeidsuke, nå har jeg heldigvis venner som respekterer meg og som både forstår og respekterer at folk er ulike. DU synes det godt lar seg gjøre å kombinere vin, kaffe og vennekvelder og for all del det er flott for deg men nei for meg så er det energitappende. Jeg gjør det, og jeg koser meg med de kveldene og har det gøy men det krever energi fra meg. Det finnes langt flere måter å kose seg på i livet enn å ha flust av venner og det å være sosial. Herregud, nå får du rulle inn litt her. Hvis du leser innlegget mitt igjen, så ser du at jeg SPØR om dette kan være tilfelle, jeg LURER på om det kan være sånn og presiserer at dette er noen TANKER jeg har, ikke et forsøk på å dømme de som er introverte (jeg er selv introvert!) eller å påtvinge noen mine oppfatninger. Jeg sier heller ikke at det er noe poeng å ha "flust av venner", jeg har selv få men nære venner som jeg treffer når jeg har overskudd, og trives utmerket sånn. Men det er påfallende mange KG-brukere som skriver at de omtrent ikke har venner eller sosial kontakt i det hele tatt, og det er noe ganske annet. Begynner å bli lei av at det ikke skal gå an å lufte et tema på en høflig og oppriktig måte uten at alt tolkes i verste mening og man får sure, kjipe svar tilbake. Synes det er en negativ tendens her inne. Off topic over. TS Anonymous poster hash: cefe7...23f 3
Jade Skrevet 6. september 2014 #14 Skrevet 6. september 2014 (endret) Jeg er ikke introvert (Tok en quiz nå, jeg er visst introvert i følge iform ), men mener at ingen har noe plikt til å oppgi "gyldig grunn" til hvorfor de ikke har noe sosialt liv. Om noen er ensomme, hvorfor i all verden skal hele verden få vite det? Kan de ikke få lov til å si at de er introverte om de vil det? Ingen har krav på å vite den egentlige grunnen om noen synes det er dumt å fortelle at de er ensomme. Og jeg regner da med at ikke alle som er introverte er kliss like. Selv om du har et fint introvert liv med et bra sosialt liv, så trenger ikke dette være tilfellet for alle. Endret 6. september 2014 av Jade 4
AnonymBruker Skrevet 6. september 2014 #15 Skrevet 6. september 2014 Jeg er introvert og har mange gode venner og bekjente. Kjenner folk "over alt". Men er allikevel introvert. Og det går helt fint. Jeg bare forholder meg til noen få av gangen. I perioder kun en spesielt utvalgt, i andre et par stykker. Jeg MÅ ha alenetid og liker ofte å skravle med venner på chat istedet for å treffes face-to-face. Så jeg kan ikke helt se at det å være introvert skal være en forklaring på at man har få venner. Anonymous poster hash: ecc1e...c0c
AnonymBruker Skrevet 6. september 2014 #16 Skrevet 6. september 2014 Jeg har egentlig ikke observert det så mye på KG. Folk som nevner at de er introvert, ja, men ikke at det åpenbart er en forklaring på at de ikke har venner. Vet ikke helt hvilke tråder du sikter til. Uansett, det er sikkert mulig at noen sliter litt på den sosiale fronten og avskriver det som interversjon - det er jo noe tabu med ensomhet eller mangel på sosiale egenskaper, og da vil man pakke det inn litt. Det jeg antar at du sikter til som blir et problem, er at det da blir et likehetstegn mellom sosial angst/sjenanse og introversjon, som skaper et stigma. Slik du lever er jo slik de fleste lever. Jeg vil si at det er naturlig for introverte å ha en mindre sirkel med venner enn et stort nettverk. Ikke fordi de (vi) ikke er glad i mennesker, men fordi man oftere foretrekker samtale med en eller to fremfor en gjeng, og derfor er noe mer kresne på menneskene man omgir seg med og foretrekker solide vennskap og ikke liker smalltalk. Det andre er jo at når man selv begrenser sosial tid minimeres også andelen nye mennesker man eksponerer seg selv for og muligheten for å etablere nye vennskap (da må dette gå over lenger tid, f.eks. hvis du er sosial en gang i uken fremfor flere ganger i uken). Jeg er introvert selv og er ikke sjenert eller noe slikt, jeg er også veldig sjelden ensom. Men jeg kan jo akseptere at det er forskjeller mellom en introvert og en ekstroverts liv. Vennskap må også ivaretas og dersom det er veldig begrenset hvor mye man orker å sosialisere, må man iblant utenfor komfortsonen. Jeg må iblant presse meg selv, selv om mine venner kjenner meg så handler det jo også om fysisk tid man er sammen - det er ikke bare kvalitet, men kvantitet. Anonymous poster hash: ed681...06a
Gjest extra Skrevet 6. september 2014 #17 Skrevet 6. september 2014 I trådene som handler om hvor ofte brukere treffer venner, er det alltid en del som svarer at de nesten ikke har venner eller bare treffer venner én gang i måneden kanskje, og begrunner dette med at de er så introverte. Synes dette er litt rart. Regner meg selv for å være introvert, trenger mye alenetid og rolige kvelder med bøker, film, eller bare mine egne tanker. Men har også venner som jeg treffer ganske ofte. Går helt fint å kombinere det å være mye alene med det å ta en kaffe eller et glass vin og en god samtale med en nær venn relativt jevnlig. Lurer litt på om noen bruker det at de er introvert som en slags unnskyldning for hvorfor de mangler et sosialt liv? At det er lettere å fortelle en selv og andre at man er så introvert, i stedet for å erkjenne at man er ensom og ikke har fått til dette med vennskap helt? Håper ikke jeg tråkker noen på tærne, bare noen tanker. Noen som har innspill? Anonymous poster hash: 1f15a...a3c Egentlig mener jeg at en skal ikke unnskylde seg for andre for den man er, men det er mine tanker da. Skulle noen finne det sært - vis de veien ut. De som aksepterer en slik en er, det er de man kan regne med. Tror bare du skal fortsette med å være deg selv. Det er da du får indre fred og ro
AnonymBruker Skrevet 6. september 2014 #18 Skrevet 6. september 2014 Men du forutsetter fortsatt at disse du sikter til egentlig ønsker å ha mange venner og et veldig omfattende sosialt liv, men at de ikke "får det helt til". Det er ikke sånn at introverter innerst inne skulle ønske de var - og levde som - ekstroverter. Det må man nesten være en ekstrovert for å innbille seg Nei, jeg forutsetter det absolutt ikke, jeg lurer på om noen har det sånn. At det er lettere å skylde på introversjon enn å innrømme ensomhet. Det er jo ikke så rart om det er sånn, når introversjon har blitt en ganske akseptert og verdsatt greie, mens ensomhet og venneløshet fremdeles regnes som tabu og flaut. Jeg er absolutt introvert selv. Slår bestandig ut minst 90% på alle tester. Blir sliten av å være mye sosial, trenger mange kvelder alene, lader batteriene alene, alle disse trekkene. Men jeg har allikevel noen nære venner som jeg har regelmessig kontakt med. Det jeg har stusset litt over, er de som i andre tråder sier at de omtrent ikke har venner eller vennekontakt i livet sitt overhodet, fordi de er introverte. Det blir liksom en annen sak, og jeg blir nysgjerrig. TS Anonymous poster hash: cefe7...23f
skreppamedleppa Skrevet 6. september 2014 #19 Skrevet 6. september 2014 Herregud, nå får du rulle inn litt her. Hvis du leser innlegget mitt igjen, så ser du at jeg SPØR om dette kan være tilfelle, jeg LURER på om det kan være sånn og presiserer at dette er noen TANKER jeg har, ikke et forsøk på å dømme de som er introverte (jeg er selv introvert!) eller å påtvinge noen mine oppfatninger. Jeg sier heller ikke at det er noe poeng å ha "flust av venner", jeg har selv få men nære venner som jeg treffer når jeg har overskudd, og trives utmerket sånn. Men det er påfallende mange KG-brukere som skriver at de omtrent ikke har venner eller sosial kontakt i det hele tatt, og det er noe ganske annet. Begynner å bli lei av at det ikke skal gå an å lufte et tema på en høflig og oppriktig måte uten at alt tolkes i verste mening og man får sure, kjipe svar tilbake. Synes det er en negativ tendens her inne. Off topic over. TS Anonymous poster hash: cefe7...23f Måten du ordlegger deg på i hi gjør at jeg skriver som jeg gjør. " du mener det er rart" "går fint an å kombinere" "Unnskyldning".. Ingen har noen som helst plikt til å være med folk og dette innlegget ditt er nok et spark om at man må være sosial i samfunnets øyner for å være "normal". Igjen om du liker og kombinere egentid med sosial kontakt ofte og gjevnlig og så flott, men det finnes ingen verdens ting rart med de som ikke gjør det. Introverte er forskjellige, noen liker mer alenetid enn andre og hvorfor det er slik spiller vel i grunn ingen rolle. 4
Gjest Iben Skrevet 6. september 2014 #20 Skrevet 6. september 2014 Nei, jeg forutsetter det absolutt ikke, jeg lurer på om noen har det sånn. At det er lettere å skylde på introversjon enn å innrømme ensomhet. Det er jo ikke så rart om det er sånn, når introversjon har blitt en ganske akseptert og verdsatt greie, mens ensomhet og venneløshet fremdeles regnes som tabu og flaut. Jeg er absolutt introvert selv. Slår bestandig ut minst 90% på alle tester. Blir sliten av å være mye sosial, trenger mange kvelder alene, lader batteriene alene, alle disse trekkene. Men jeg har allikevel noen nære venner som jeg har regelmessig kontakt med. Det jeg har stusset litt over, er de som i andre tråder sier at de omtrent ikke har venner eller vennekontakt i livet sitt overhodet, fordi de er introverte. Det blir liksom en annen sak, og jeg blir nysgjerrig. TS Anonymous poster hash: cefe7...23f Fair enough. Da har vi nok lest forskjellige ting. Kan ikke huske å ha lest noen her inne klage over sin introversjon, og sette den i sammenheng med sin ensomhet og sine manglende sosiale antenner. I den grad jeg har sett noen nevne introversjonen sin på KG, har jeg snarere forstått det sånn at det er ment som selvskryt (siden introversjon er en veldig "hip" greie for tiden, og det liksom ikke er måte på hvilke kvaliteter introverter besitter fremfor alle andre). Men ja, i så fall har du rett. Introversjon og "sosiale evner" er to helt forskjellige ting. Introversjon i seg selv er egentlig ikke noe hinder for noe som helst, så for min del kan pop-samfunnet godt slutte å sette introverter på en pedestal nå snart
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå