Gå til innhold

Svak smerte over høyre kne når jeg tar på det, oppsto etter knebøy

Anbefalte innlegg

Skrevet
Jeg begynte med bodypump i februar i år. Hadde lite erfaring med knebøy fra før og brukte kun lav vekt på stanga. La etter hvert merke til en svak smerte over det ene kneet hvis jeg tok på stedet. Fra midten av juni og til nå har jeg ikke tatt knebøy i det hele tatt, men smerten har ikke forsvunnet.
Dette virker jo så udramatisk siden jeg ikke plages i hverdagen, men jeg tenker jo at jeg likevel bør undersøke kneet hos lege. Eller overdriver jeg? Og bør jeg unngå knebøy (uten vekter) og evt. andre øvelser helt? Markløft, jogging...
Er overvektig, på grensen til fedme (og prøver å gå ned i vekt, hvis noen lurer).

Håper noen med god peiling kan veilede meg litt. På forhånd takk :)

Anonymous poster hash: 3bfe7...8b5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er lite lurt å løfte tyngre vekter når man er overvektig fra før. Tenk på belastningen ankler, knær og hofter har fra før også løfter du tungt i tillegg. Lite smart. Gå ned 10-30 kg før du løfter tyngre vekter. Ta også en tur til legen for å utelukke meniskskade

Anonymous poster hash: c4981...57f
  • Liker 1
Skrevet

Kunne aldri ha falt meg inn å løfte tyngre vekter som overvektig og nybegynner(!), dette er altså snakk om enkle bodypump-timer hvor jeg ikke engang har løftet vekten av en normal vektstang. Bare for å oppklare :)

Skrevet (endret)

Det er lite lurt å løfte tyngre vekter når man er overvektig fra før. Tenk på belastningen ankler, knær og hofter har fra før også løfter du tungt i tillegg. Lite smart. Gå ned 10-30 kg før du løfter tyngre vekter. Ta også en tur til legen for å utelukke meniskskade

Anonymous poster hash: c4981...57f

Pølsevev! Man skal trene etter egen styrke og nivå, ikke vekt.

Bodybuildere er i følge bmi overvektig, og belastningen er like stor på skjelettet og hjerte, om det er muskler eller fett. Mener du de ikke skal trene tungt da...?

Viktigste for å få kroppen i gang, er at man liker treningen. Om det er gå, styrke eller bodypump.

Kan legge til at jeg over fire uker har gått bra knebøy uten ekstra vekt, i dag tok 10 knebøy med 30kilo stang. Og jeg er overvektig, veldig høy bmi. Men gjør det jeg liker for å komme meg til treningsstudio.

Endret av BlendaSensitive
  • Liker 2
Skrevet

Jeg begynte med bodypump i februar i år. Hadde lite erfaring med knebøy fra før og brukte kun lav vekt på stanga. La etter hvert merke til en svak smerte over det ene kneet hvis jeg tok på stedet. Fra midten av juni og til nå har jeg ikke tatt knebøy i det hele tatt, men smerten har ikke forsvunnet.

Dette virker jo så udramatisk siden jeg ikke plages i hverdagen, men jeg tenker jo at jeg likevel bør undersøke kneet hos lege. Eller overdriver jeg? Og bør jeg unngå knebøy (uten vekter) og evt. andre øvelser helt? Markløft, jogging...

Er overvektig, på grensen til fedme (og prøver å gå ned i vekt, hvis noen lurer).

Håper noen med god peiling kan veilede meg litt. På forhånd takk :)

Helt umulig for noen å stille diagnose uten å møte deg i person. Uspesifikke smerter rundt kneskålen puttes gjerne i samlediagnosen "patellofemoralt smertesyndrom" og kan ha en rekke forskjellige årsaker.

Jeg sier ikke at du har dette, men det gir deg kanskje en pekepinn på hva du kan ta opp med en ev fysioterapeut/lege.

Dårlig bevegelighet fører ofte til at man ikke kan utføre dype knebøy uten å miste spennet i ryggen. Dersom man gjør halve knebøy er det en vesentlig større belastning enn dersom man går dypt.

Du kan lese mer om det her: http://www.friskogfunksjonell.no/hvorfor-du-bor-ta-dype-kneboy/

Enkelte bodypump-instruktører har kanskje til vane å overse halve repetisjoner fordi det skal gå så fort. I mine øyne bør hurtige og mange repetisjoner kun utføres av dem som klarer å gjøre knebøy riktig, i full dybde. Om man ikke klarer dette så man gjøre noe annet. F.eks. færre repetisjoner, lavere tempo med fokus på teknikk, ingen vekter, osv.

Pølsevev! Man skal trene etter egen styrke og nivå, ikke vekt.

Bodybuildere er i følge bmi overvektig, og belastningen er like stor på skjelettet og hjerte, om det er muskler eller fett. Mener du de ikke skal trene tungt da...?

Viktigste for å få kroppen i gang, er at man liker treningen. Om det er gå, styrke eller bodypump.

Kan legge til at jeg over fire uker har gått bra knebøy uten ekstra vekt, i dag tok 10 knebøy med 30kilo stang. Og jeg er overvektig, veldig høy bmi. Men gjør det jeg liker for å komme meg til treningsstudio.

:klappe:

• Liker 2
Skrevet
Tusen takk for svar, Supraspinatus :) Setter veldig pris på at du tok deg tid til å skrive dette. Skjønner jo egentlig at man ikke kan (eller bør) stille diagnoser over nett og at jeg ikke kunne forvente et mirakelsvar som "Dette høres nøyaktig ut som .... og er helt ufarlig, men hvis du gjør slik og slik, forsvinner smertene" ;)

Flott med en påminnelse og link om at halve knebøy er mer belastende enn dype :) Husker nå at jeg leste noe om dette for en stund siden, men hadde glemt det (eller tok det ikke seriøst?) siden det virker litt ulogisk for meg som ikke har greie på sånt.

Takk til BlendaSensitive også. Imponerende fremgang, lykke til videre med treningen :)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...