AnonymBruker Skrevet 6. september 2014 #21 Skrevet 6. september 2014 Nei, man skal slutte med det. Vane??? Man skal da ikke ha det til en vane å holde på med det på jobb? Går det an, hjelpes! For en arbeidsmoral Ja, nettopp. Observerer mange folk på jobb som plaprer i vei, tar pauser i ett. Det er klart de får gjort mindre enn personen jeg nevner i åpningsinnlegget.Anonymous poster hash: a4ffb...472
Gjest Coolaid Skrevet 6. september 2014 #22 Skrevet 6. september 2014 Nja, ikke alltid. Særlig i organisasjonsverden (type frivillige organisasjoner) jobber man litt over alt, litt hele tiden, er alltid tilgjengelig og har ingen fast arbeidstid. Mye av arbeidet resulterer ikke i noe man kan vise til, men bidrar likevel til å hele tiden utvikle driften. Det er vel ikke så mange som har sånne jobber, men jeg har hatt det, og hvis jeg bare skulle skrevet timer når jeg faktisk produserte noe jeg kunne vise til hadde det blitt få arbeidstimer. Anonymous poster hash: 4c1f6...0c3 Det er vel ingen som sier at man faktisk må produserer noe for å få lønn? Jeg skiller ting fra hverandre. Det jeg gjør gjennom arbeidsforhold tar jeg lønn og avspasering for. Jeg jobber også frivillig for en sak jeg brenner for. Der jobber jeg gratis for bidra til andre mennesker. Lønnen jeg får derfra er å hjelpe andre mennesker og personlig gevinst i form av tilfredstillelse.
Tropic Skrevet 6. september 2014 #23 Skrevet 6. september 2014 Nei, det synes jeg ikke. Da må du iallefall snakke med sjefen om dette før. De aller fleste tenker jo på jobb på fritiden sin uten at alle fører timer av den grunn. Kjenner jo sykepleiere som tenker på pasientene sine på fritiden og lurer på hva de kan gjøre for at de kan få det bedre, f.eks. Du gjør jo sikkert også private ting i arbeidstiden som å sjekke privatmail, lese nettaviser, slå av en prat med kollega osv osv.
Berit Skrevet 6. september 2014 #24 Skrevet 6. september 2014 For det første gjelder det ikke meg. Dessuten er det ikke snakk om overtid, men en som ofte bare er på arbeidsplassen 6-7 timer men påfører en time ekstra noen dager fordi han har gjort som jeg beskriver i åpningsinnlegget, for slik å komme opp i rett antall timer i uka. Han verken tar røyke- eller kaffepauser, eller bruker tid på å plapre med andre i arbeidstiden. Er dette greit, eller bør man ha bedre samvittighet om man får gjort mindre i praksis men er til stede på arbeidsplassen litt mer.Anonymous poster hash: a4ffb...472 Flott av han å være effektiv på jobb. Hvor mye han må være tilstede på bedriften kommer an på hvilke type stilling han har, ansvar og arbeidsavtaler. God samvittighet kan man ha dersom man gjør sitt beste alle de timene man blir lønnet for. Dårlig samvittighet bør de ha de som plaprer og sløser bort tiden ved å gjøre ingenting jobbrelatert. Men noen trenger mer tid for å utføre noe som en annen utfører på kort tid. Det er faktisk greit. Han som jobber hurtigst og får gjort like mye som han andre på mye kortere tid, skal likevel jobbe like lenge. Sånn er det. Han som er så effektiv får nok likevel igjen for det, kanskje om så "bare" bekreftelse på at han får gjort mye og er dyktig i jobben sin.
Berit Skrevet 6. september 2014 #25 Skrevet 6. september 2014 Ja, nettopp. Observerer mange folk på jobb som plaprer i vei, tar pauser i ett. Det er klart de får gjort mindre enn personen jeg nevner i åpningsinnlegget.Anonymous poster hash: a4ffb...472 Dessverre ja, og det er DET som det må gjøres noe med. Ikke at de som er effektive tar seg fri tidligere. Hvilke forbilde er det? På min jobb hører det ikke hjemme i det hele tatt at vi verken ser på mobiltelefonen privat, tar private samtaler (med unntak om det er viktige ting som vi har avtalt med sjefen på forhånd), eller tar mer pauser enn vi har rett på. Sjefen er ikke streng i det hele tatt, veldig hyggelig og sympatisk. Alle har god arbeidsmoral og det blir tatt opp viktigheten av dette på personalemøter.
Gjest bustyvel Skrevet 6. september 2014 #26 Skrevet 6. september 2014 Jobber som jurist, og tenker mye juss, også utenom jobben. Får nok ikke ekstra timer av den grunn, gitt
Genesis Skrevet 7. september 2014 #27 Skrevet 7. september 2014 For det første gjelder det ikke meg. Dessuten er det ikke snakk om overtid, men en som ofte bare er på arbeidsplassen 6-7 timer men påfører en time ekstra noen dager fordi han har gjort som jeg beskriver i åpningsinnlegget, for slik å komme opp i rett antall timer i uka. Han verken tar røyke- eller kaffepauser, eller bruker tid på å plapre med andre i arbeidstiden. Er dette greit, eller bør man ha bedre samvittighet om man får gjort mindre i praksis men er til stede på arbeidsplassen litt mer.Anonymous poster hash: a4ffb...472 Fra en arbeidsgivers ståsted så er det i alle fall å fortrekke at man produserer mest mulig av verdi uansett hvor man måtte gjøre det, fremfor å sitte ineffektiv på ræva på jobben. Men det er klart, man retter seg etter samfunnets normer, og hvis arbeidsmiljø er viktig for produktiviteten, noe det gjerne er, så er det også viktig at folk er mye fysisk til stede selv om det betyr at marginalproduktivieten kunne vært høyere et anne sted.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå