Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Person jobber med systemutvikling. Del av jobben er å tenke ut mulige løsningsstrukturer.

Er det greit å feks være på kontoret 6 timer, for så å føre en time mens man feks tar en joggetur, eller en biltur en kveld, hvor man rent faktisk tenker på og kommer fram til noe man kan sette i verk neste dag på kontoret? Altså ikke som overtid, bare for å fylle opp den arbeidstiden man må utføre.

Anonymous poster hash: 4503b...d34

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes ikke det.

Tror mange kommer på idèer på joggeturer, fjellturer, sitter alene hjemme, og ikke minst på natten i sengen, som hører med jobben. Man kan jo ikke føre disse timene.

Men hvis du setter dem i verk, arrangerer møter, skriver ned og setter i system kan du vel kanskje føre dette? Kommer vel an på jobben din. Men å tenke det ut på fritiden er ......fritid.

• Liker 6
Skrevet

Nei. Det der vil jeg kalle frivillig "arbeid". Du kunne latt være å tenke på det.

Anonymous poster hash: 34fe3...ade
  • Liker 2
Skrevet

Jeg er programmerer og løser ofte problemer på bussen på vei hjem eller mens jeg går tur med hunden. Fører ikke timer for dette.

Anonymous poster hash: 08c3c...892

Skrevet

Jeg synes ikke det.

Tror mange kommer på idèer på joggeturer, fjellturer, sitter alene hjemme, og ikke minst på natten i sengen, som hører med jobben. Man kan jo ikke føre disse timene.

Men hvis du setter dem i verk, arrangerer møter, skriver ned og setter i system kan du vel kanskje føre dette? Kommer vel an på jobben din. Men å tenke det ut på fritiden er ......fritid.

Men det er greit å føre timer mens man snakker i en time med en kollega om noe som ikke er jobb-relatert, tar kaffe- eller røykepauser? Bare man er på jobb rent fysisk?

Anonymous poster hash: a4ffb...472

• Liker 1
Skrevet

Nei.

Anonymous poster hash: 63f57...b44
Skrevet

Men det er greit å føre timer mens man snakker i en time med en kollega om noe som ikke er jobb-relatert, tar kaffe- eller røykepauser? Bare man er på jobb rent fysisk?

Nei.

Alle har rett på pauser gjennom dagen. Det er opp til hver enkelt hva man bruker det til.

Anonymous poster hash: 63f57...b44

Skrevet

Nei, det syns jeg ikke. De fleste av oss tar vel med oss jobben hjem, sånn i psyken. Jeg regner med at når jeg om kort tid er ferdig utdannet jurist blir hodet til å være fylt av juridiske problemstillinger og spørsmål, også når jeg er på hjemmebane. Det betyr ikke dermed sagt at jeg bør kunne føre timer for all "tenkingen" jeg har gjort hjemme, dersom jeg kom på en særregel, et unntak eller et tilfelle fra en dom mens jeg stod hjemme og lagde middag! Det høres særdeles absurd ut i mine tanker.

Anonymous poster hash: 8cea6...65a
Skrevet

De beste ideene oppstår veldig ofte mens man ikke er på jobb. Siden dette ikke kan dokumenteres, blir det feil å føre det opp som arbeidstid. Til gjengjeld får jo mange betalt for en haug med ineffektive timer på jobben, så jeg tenker det går opp i opp.

• Liker 9
Skrevet

Nei, det synes jeg rett og slett er utrolig dårlig manèr. Forstår ikke at enkelte har samvittighet til det.

• Liker 2
Skrevet

Tja - jeg har også hatt en jobb hvor veldig mye av arbeidet gikk på å gruble ut måter å gjøre ting på, lage strategier og finne opp nye aktiviteter i organisasjonen. Vi skrev timer på sånt hvis det var "satt i system". Ikke på joggetur eller i bilen, men hvis jeg satt meg ned ved skrivebordet (eller hjemmekontor) og grublet på oppgavene mens jeg skrev et notat eller noe er det klart jeg skrev timer på det. Selv om det ikke alltid ble det helt store skriftlige resultatet. Noen jobber er bare sånn.

Skrevet

Nei, da får man i såfall ta det på kontoret eller på sin egen tid. Jeg jobber i helsevesnet og sitter ofte å plundrer på kveldene over hvordan jeg kan fikse/gjøre bedre situasjonen for en pasient, men tar jo ikke akkurat betalt for det.

Anonymous poster hash: 420ea...ee0
Skrevet

Skulle man fulgt din innstilling ts, så hadde bedriftsnorge gått konkurs. Tenk at du ligger i sengen på en søndag natt og kommer på en jobbrelatert ide. Da skal du ha for nattarbeid, overtid og søndagstillegg... :fnise:

De fleste av oss har en arbeidstid - den tiden er beregnet på at du skal utføre arbeidet. De av oss som har andre type stillinger, eller en lønn, som tilsier at man jobber også hjemme, skriver uansett ikke timer. De jobber mye fordi lønnen er så lukrativ.

Ts, hva sier arbeidskontrakten din ? - Der er det nemlig beskrevet arbeidstid og rettningslinjer for å føre overtid, samt om du kan jobbe hjemmefra.

Skrevet

Skulle man fulgt din innstilling ts, så hadde bedriftsnorge gått konkurs. Tenk at du ligger i sengen på en søndag natt og kommer på en jobbrelatert ide. Da skal du ha for nattarbeid, overtid og søndagstillegg... :fnise:

De fleste av oss har en arbeidstid - den tiden er beregnet på at du skal utføre arbeidet. De av oss som har andre type stillinger, eller en lønn, som tilsier at man jobber også hjemme, skriver uansett ikke timer. De jobber mye fordi lønnen er så lukrativ.

Ts, hva sier arbeidskontrakten din ? - Der er det nemlig beskrevet arbeidstid og rettningslinjer for å føre overtid, samt om du kan jobbe hjemmefra.

Tror ikke akkurat det er noe problem innen IT. Systemutviklere og driftere jobber jo dessverre stadig vekk gratis. Kjenner folk som fortsatt holder ut med kjøret og jobber 100 timers uker uten spesielt god kompenasjon. Mye snusk i den bransjen der.

Anonymous poster hash: 53526...7db

Skrevet

Nja, ikke alltid. Særlig i organisasjonsverden (type frivillige organisasjoner) jobber man litt over alt, litt hele tiden, er alltid tilgjengelig og har ingen fast arbeidstid. Mye av arbeidet resulterer ikke i noe man kan vise til, men bidrar likevel til å hele tiden utvikle driften. Det er vel ikke så mange som har sånne jobber, men jeg har hatt det, og hvis jeg bare skulle skrevet timer når jeg faktisk produserte noe jeg kunne vise til hadde det blitt få arbeidstimer.

Anonymous poster hash: 4c1f6...0c3

Skrevet

Tror ikke akkurat det er noe problem innen IT. Systemutviklere og driftere jobber jo dessverre stadig vekk gratis. Kjenner folk som fortsatt holder ut med kjøret og jobber 100 timers uker uten spesielt god kompenasjon. Mye snusk i den bransjen der.

Anonymous poster hash: 53526...7db

Syns forøvrig at mennesker som jobber gratis er ganske dumme. Hvorfor svikter behovet for å ta betalt når man leier ut sin egen arbeidskraft? I tillegg ødelegger de som jobber gratis for sine kollegaer - slik at det å jobbe gratis blir en selvfølge for arbeidsgiver. Arbeidsgiver er vel den eneste som blir happy.

Skrevet

Tja, ville du trukket deg selv i lønn dersom du i arbeidstiden tenkte på noe annet enn arbeid?

• Liker 4
Skrevet

Nei, det synes jeg rett og slett er utrolig dårlig manèr. Forstår ikke at enkelte har samvittighet til det.

Så burde man bli en time ekstra på jobb hver dag om man har for vane å gjøre sånt?

Skrevet (endret)

Så burde man bli en time ekstra på jobb hver dag om man har for vane å gjøre sånt?

Nei, man skal slutte med det. Vane??? Man skal da ikke ha det til en vane å holde på med det på jobb? Går det an, hjelpes! For en arbeidsmoral

Endret av Berit
  • Liker 1
Skrevet

For det første gjelder det ikke meg. Dessuten er det ikke snakk om overtid, men en som ofte bare er på arbeidsplassen 6-7 timer men påfører en time ekstra noen dager fordi han har gjort som jeg beskriver i åpningsinnlegget, for slik å komme opp i rett antall timer i uka. Han verken tar røyke- eller kaffepauser, eller bruker tid på å plapre med andre i arbeidstiden.

Er dette greit, eller bør man ha bedre samvittighet om man får gjort mindre i praksis men er til stede på arbeidsplassen litt mer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...