AnonymBruker Skrevet 6. september 2014 #1 Skrevet 6. september 2014 Etter årevis med tilbakevendende tung depresjon er kjæresten min til utredning for ny diagnose. Han har prøvd ut en rekke antidepressiva uten særlig effekt, og plagsomme bivirkninger fra disse har gjort alt enda verre. Han er ganske vanskelig å forholde seg til i sine down-perioder.Veldig irritabel, mistenksom,stenger meg ute,driter i alt,og tar ting jeg sier/gjør opp i verste mening.Dette går selvsagt sterkt inn på meg. Det rare er at han synes klare å holde fasaden utad blandt venner og bekjente,selv om han fra mitt ståsted virker til å være veldig langt nede. På sosiale medier kan han f.eks.være svært aktiv,kommentere venners fbook status og bilder med stor iver,diskutere fotball,skrive morsomme kommentarer, osv..samtidig som han overser meg helt. Dette får meg til å lure på: Kan en mann med borderline eller bipolar 2 lidelse leve ut nedturene kun mot de/den man har nærmest,og ellers være som vanlig mot venner og bekjente? Og til dere som har erfaring med diagnosene bipolar 2 eller borderline: Er det vanlig at det kan gå ca. 3 uker mellom hver down-periode? Det synes å være et slags mønster ved kjæresten min, at det går like lang tid (ca.3uker) mellom hver gang. Anonymous poster hash: 09831...0a6
AnonymBruker Skrevet 6. september 2014 #2 Skrevet 6. september 2014 Dette! Var meg fra alderen 15 til 24-ish..akkurat som du beskriver. Slutt med de forbanna medisinene, de gjør vondt værre! Jeg gikk i alle år uten hjelp, stengte alt inne.. For 2 år siden bestemte meg jeg for å gjøre noe med det.. Ble innlagt på psyk en uke, og hadde i etterkant samtaler hos psykolog. Jeg startet å trene (som har en antideppresiv effekt), begynte å spise sunt å ble med på turer og annet morro.. Det er idag 2 år siden min siste nedtur:) aldri vært medisinert og glad er jeg for det! Tren, spis sunt, få nok søvn... Folk flest aner ikke hvor mye dette faktisk har å si.Anonymous poster hash: a9d71...c62 1
AnonymBruker Skrevet 6. september 2014 #3 Skrevet 6. september 2014 Det skal legges til at jeg var også veldig veldig dypt deprimert, å trodde aldri jeg skulle få det bra... Det er håp. Anonymous poster hash: a9d71...c62 1
AnonymBruker Skrevet 6. september 2014 #4 Skrevet 6. september 2014 Jeg har hatt diagnosen Borderline personlighetsforstyrrelse i 30 år. Hos en med borderline svinger det mye fortere. Det kan gå opp og ned fra time til time. Sjelden nedeperiodene varer mer enn et par dager. Når jeg er deprimert, er jeg aldri LITT deprimert, men på selvmordets rand, og hadde aldri klart å være hyggelig mot noen og avvisende mot en, for da er jeg virkelig i helvetes forgård. Men det er sant at en med BPF kan agere annerledes i forhold til en nær, enn mer perifere venner. Det har ikke noe med at man holder fasaden å gjøre, men har med at nære relasjoner er svært vanskelig å takle for en med BPF. For meg er det umulig å være i noe forhold i det hele tatt, da jeg blir "gal" av det (blir alt for mye å forklare). Generelt kan jeg si at en med BPF føler alt 100% sterkere enn andre. Det handler altså om ekstreme følelser som svinger, men det er avhengig av ytre hendelser og forhold. Ikke som en som er deprimert grunnet kjemisk ubalanse i hjernen, som kan bli deprimert "uten grunn". Jeg synes ikke på noen måte det høres ut som kjæresten din har borderline personlighetsforstyrrelse. Det hadde gitt helt andre utslag enn det du nevner. Har du tenkt over om han kanskje ikke er så glad i deg som han burde være? Du må ikke "unnskylde" at han ikke er god med deg fordi han kanskje har en diagnose. Anonymous poster hash: b084e...8e6 3
AnonymBruker Skrevet 6. september 2014 #5 Skrevet 6. september 2014 Etter årevis med tilbakevendende tung depresjon er kjæresten min til utredning for ny diagnose. Han har prøvd ut en rekke antidepressiva uten særlig effekt, og plagsomme bivirkninger fra disse har gjort alt enda verre. Han er ganske vanskelig å forholde seg til i sine down-perioder.Veldig irritabel, mistenksom,stenger meg ute,driter i alt,og tar ting jeg sier/gjør opp i verste mening.Dette går selvsagt sterkt inn på meg. Det rare er at han synes klare å holde fasaden utad blandt venner og bekjente,selv om han fra mitt ståsted virker til å være veldig langt nede. På sosiale medier kan han f.eks.være svært aktiv,kommentere venners fbook status og bilder med stor iver,diskutere fotball,skrive morsomme kommentarer, osv..samtidig som han overser meg helt. Dette får meg til å lure på: Kan en mann med borderline eller bipolar 2 lidelse leve ut nedturene kun mot de/den man har nærmest,og ellers være som vanlig mot venner og bekjente? Og til dere som har erfaring med diagnosene bipolar 2 eller borderline: Er det vanlig at det kan gå ca. 3 uker mellom hver down-periode? Det synes å være et slags mønster ved kjæresten min, at det går like lang tid (ca.3uker) mellom hver gang. Anonymous poster hash: 09831...0a6 Dette gjør meg i alle fall sikker på at det ikke er borderline. "Driter i alt" er noe en med BPF aldri klarer å gjøre. Tvert om! Skulle ønske jeg kunne... Anonymous poster hash: b084e...8e6 2
AnonymBruker Skrevet 6. september 2014 #6 Skrevet 6. september 2014 AB #2 og 3: Blir glad av å lese dette:)Det er så flott å høre historier som ender bra:) Han er ganske mottakelig for trening og sunn mat, og trente mye før. så jeg prøver å få ham mer aktiv igjen nå. AB # 4 og 5: Da høres det nok ikke ut som han har borderline nei..Jeg har tenkt tanken over at han kanskje ikke er så glad i meg som han burde ja,og at mye av oppførselen kanskje kan tilskrives det. I dårlige perioder har det skjedd at han har hintet om å gjøre det slutt, og jeg har også vurdert det selv. men han ombestemmer seg alltid, lover bot og bedring og er rene drømmemannen når han er i gode perioder igjen. Det går veldig opp og ned :/ ts Anonymous poster hash: 09831...0a6
Sandie Skrevet 7. september 2014 #7 Skrevet 7. september 2014 Noen kan ha en blandingtilstand med trekk fra både bipolar lidelse og borderline. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå