Gå til innhold

Hvordan bli tryggere på seg selv, og får bedre selvtillit?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Er er jente på snart 20 år som ofte i ulike situasjoner føler meg usikker, føler folk ser på meg, eller forventer en slags "voksen" oppførsel av meg (vanskelig å forklare, mener ikke at jeg er barnslig og umoden, men synes det er vanskelig å gjøre riktig hele tiden når jeg føler presset jeg lager selv, når jeg tenker jeg de tankene jeg gjør.)

Feks hat jeg synes det har vært vanskelig å jobbe fordi jeg er redd for å gjøre fei, blir nervøs og faktisk psykisk og fysisk sliten av å prøve å gjøre alt så forbanna bra hele tiden. Ser andre jenter løper rundt med noe som minner om SKYHØY selvtillit til en hver tid, får til skole,jobb og alt, virker som de vet hva de skal gjøre, og aldri tviler på seg selv, mens jeg...jeg føler meg mindre flink.

Anonymous poster hash: 9ece2...4ce

Videoannonse
Annonse
Gjest constance90
Skrevet

Slet lenge selv. En dag lærte jeg tilslutt at alle er usikker på seg selv, alle fokuserer på seg selv og ingen legger merke til det du tror de legger merke til.

Skrevet

Jeg lærte at det eneste som hjalp var å gjøre de tingene som gjorde meg usikker. Mestringsfølelse gjør underverker for selvfølelsen. Prøv det :)

• Liker 1
Gjest HarryDotter
Skrevet

Er nok ikke mye man kan gjøre med slikt tror jeg. Lær deg å leve med slik du er som person. Bare ikke la deg knekke av det. Prøv så godt du kan å bare gi faen.

Skrevet

Flink-pike syndromet. Du er absolutt bra nok. Du må bare skjønne selv at du er bra nok. Senk kravene til deg selv, og ros deg for alt du får til. Dette øker mestringsfølelsen. Ikke sett skyhøye krav til deg om å være en av disse såkalte superflinke jentene du ser der ute. De sliter med selvtilliten og skyhøye krav de også. Og det er sant som man sier "fake it til you make it". Så hev hodet, si til deg selv at du er bra nok og gå ut der og vis at du har selvtillit.

Anonymous poster hash: 4db1b...949
Skrevet

Slet lenge selv. En dag lærte jeg tilslutt at alle er usikker på seg selv, alle fokuserer på seg selv og ingen legger merke til det du tror de legger merke til.

Det er riktig. Om ikke alle, så de aller fleste er usikre på seg selv og tenker selv også på at de ikke er gode nok og at de andre har selvtillit og klarer seg så godt. De fleste er opptatt av hvordan de selv klarer seg.

Skrevet

Tusen takk kjære dere! Skulle ønske jeg kunne si "ja skal begynne å gi litt mere faen i hva folk tenker,osv" men så er det bare det å få det til da...

Skrevet

Alle andre har også en historie og svake sider. Selvtilliten som du ser er ikke sikkert ekte men kan like gjerne være påtatt. Det "perfekte" som du ser rundt deg i andre mennesker er ikke så perfekt, Veldig mange sliter i dag, med alt fra selvfølelse, spiseforstyrrelser, skam, angst, depresjon, prestasjonsjag, rusmidler, økonomi, kroppsbilde osv. Alle rundt deg er vanlige sårbare mennesker med ulike spøkelser.

Jeg forstår og kjenner meg igjen i hvordan du har det, jeg hadde det slik før. Heldigvis er dette noe som du kan øve deg på og etterhvert få både selvtillit og mestringsfølelse.

Personlig så opplever mye mestring og selvtillit gjennom fysisk aktivitet og idrettslige prestasjoner. Jeg opplever også at jeg er mer trygg på meg selv når jeg kvittet meg med kjipe venner og fant meg nye som setter pris på meg slik jeg er. I tillegg har jeg en fantastisk kone som i mange år har støttet meg.

Det er viktig at du er deg selv. Det er også viktig at du utfordrer deg selv til å gjøre det du er redd for. Kanskje å prate med en psykolog kan hjelpe deg? Slapp av - dette kommer du til å fikse. :blomst:

Skrevet

Alle andre har også en historie og svake sider. Selvtilliten som du ser er ikke sikkert ekte men kan like gjerne være påtatt. Det "perfekte" som du ser rundt deg i andre mennesker er ikke så perfekt, Veldig mange sliter i dag, med alt fra selvfølelse, spiseforstyrrelser, skam, angst, depresjon, prestasjonsjag, rusmidler, økonomi, kroppsbilde osv. Alle rundt deg er vanlige sårbare mennesker med ulike spøkelser.

Jeg forstår og kjenner meg igjen i hvordan du har det, jeg hadde det slik før. Heldigvis er dette noe som du kan øve deg på og etterhvert få både selvtillit og mestringsfølelse.

Personlig så opplever mye mestring og selvtillit gjennom fysisk aktivitet og idrettslige prestasjoner. Jeg opplever også at jeg er mer trygg på meg selv når jeg kvittet meg med kjipe venner og fant meg nye som setter pris på meg slik jeg er. I tillegg har jeg en fantastisk kone som i mange år har støttet meg.

Det er viktig at du er deg selv. Det er også viktig at du utfordrer deg selv til å gjøre det du er redd for. Kanskje å prate med en psykolog kan hjelpe deg? Slapp av - dette kommer du til å fikse. :blomst:

Tusen hjertelig takk! Veldig fin kommentar.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...