Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest middagsline
Skrevet

Hei! Sambo har de siste månedene begynt å reise mye i jobben, og ca en gang i mnd, inviterer jeg derfor venninner på middag (elsker å lage til middag og kos for venninner!).

Kveldene har utartet seg kjempebra, alle har med masse vin og vi sitter og skravler, diskuterer og ler til langt på natt. Imidlertid er det èn venninne som har kommet tre ganger, alle tre gangene tomhendt (jeg deler gjerne, men det er da litt drøyt å komme tomhendt alle tre ganger og bare vente å få av meg og andre?) - og hovedproblemet er at hun går kl 22-23 (middag begynner kl 20, og dette er i helgene).

Vi bor trangt, og har bare plass til 6 stykker inkudert meg til middag. Sist gang droppet jeg å invitere henne (inviterer uansett ikke alltid de samme), rett og slett fordi jeg heller ønsker å bruke tid/penger på å lage middag til noen som virker takknemlige og som lager litt stemning snarere enn en som bare spiser og går igjen (hennes unnskyldning for å gå tidleg er enten at hun er trøtt eller at hun skal hjem til samboeren). Jeg synes faktisk hun er litt frekk!!

Venninnen min ble RASENDE da hun fant ut at hun ikke var invitert. Hun mente jeg ikke kunne diktere hvor lenge folk skulle bli osv - noe jeg er helt enig i, men jeg kan da selv bestemme hva slags folk jeg vil ha på middag i mitt eget hjem?

Er det frekt av meg å forvente selskapelighet når jeg bruker en hel dag og masse penger på å lage istand en middag til folk? JEG synes faktisk det er frekt å bli invitert på middag bare for å gå så snart middagen er ferdig!

For meg er det mindre frekt å avslå en invitasjon enn å bare komme i et par timer - også fordi når noen går, skapes oppbruddsstemning osv...

Hva synes dere? Er jeg helt på jordet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så hyggelig at du har sånne kvelder sammen med venninnene dine. Man skulle vært flinkere til sånt.

Jeg synes det må være greit at du inviterere forskjellige mennesker hver gang - det er ikke noe å henge seg opp i.

Men jeg synes begrunnelsen din er litt kjip. Du skriver selv at du "forventer selskapelighet" når du har stått på og laget mat en hel dag. Det blir i mine øyne litt sånn "kjøpe seg venner" og jeg synes folk må få bestemme når de vil gå. Hun orker kanskje ikke eller vil ikke være borte så lenge, men hun synes tydeligvis det er veldig hyggelig da. Ellers vill hun vel ikke reagert som hun gjør.

Du skriver at hun har kommet tomhendt... Når vi inviterer gjester, har vi alltid drikke til dem. Ja, det er ikke uvanlig at noen har med seg en vinflaske eller egen drikke, men seriøst, vet jeg ikke hvem som gjør hva av våre venner. Vi deler alt uansett og vi beregner alltid til alle.

Men å ha med seg en blomst eller noe, går jo an. Jeg har venner som er flinke til det, og jeg har venner som aldri har med noe.

Gjest middagsline
Skrevet

Hmm.. Har dere alltid drikke til gjestene deres??

I min venninne gjeng er det ihvertfall ikke slik, og noen bjeller bør vel ringe når hun ser at alle andre har med seg drikke? Det har kanskje noe med alder og økonomisk situasjon å gjøre også; og venninnen min vet utmerket godt hvor dårlig råd jeg har.

Uansett; hovedsaken var ihvertfall at hun ALLTID (og uten veldig god grunn) velger å gå hjem så tidlig! Jeg har mange andre venninner jeg heller vil ha på besøk, som velger å bruke kvelden sammen med oss andre fremfor å gå hjem til samboer kl 22 - og er det da ikke opp til meg om jeg velger å prioritere disse??

Gjest middagsline
Skrevet

(Ønsker forresten å legge til at denne venninnen aldri, aldri holder noen middager selv, heller).

Og angående "å kjøpe seg venner" så er jeg veldig uenig! Alt jeg prøver å si, er at om man aksepterer en invitasjon til noe, er det kjipt og litt frekt å bryte opp leeenge før alle andre.

Skrevet

Jeg synes at dersom det ikke er spesielt hyggelig å ha denne veninnen på middag så kan du godt droppe å invitere henne. Inviter bare de som du synes er koselig å ha på besøk! Jeg hadde heller ikke giddi å stå og lage middag til folk som det ikke er spesielt hyggelig å ha på besøk...

Nelle :wink:

Skrevet
Alt jeg prøver å si' date=' er at om man aksepterer en invitasjon til noe, er det kjipt og litt frekt å bryte opp leeenge før alle andre.[/quote']

Jeg synes ikke det er direkte frekk å gå når man føler behov for det.

For alt du vet så kan det hende at venninnen ikke vil komme så seint hjem og da spiller det ingen rolle hvilken dag det er.

Kanskje hun synes middagen begynner for sent.

Jeg er en sånn person som ikke vil komme så sent hjem etter et besøk og blir det bare et par timer, så blir det bare et par timer.

Jeg forstår at det kan være frustrende for deg, men da kan du jo heller spørre henne om hvorfor hun går så "tidlig" da.

Kanskje hun ligger seg tidlig for å være uthvilt til neste dag.

Og kanskje hun ikke tar med seg drikke o.l. selv fordi de kanskje sliter økonomisk og ikke har råd til det og holde middagsbesøk osv osv.

Det kan være mange faktorer som spiller inn og det er også tydelig at hun liker å være med på middagene siden hun reagerte som hun gjorde.

Skrevet

Jeg kan til en viss grad forstå din venninne dersom hun hadde takket ja til invitasjonen med enkelte forbehold. Som f.eks. at hun er sliten, og ikke orker å bli så lenge, at hun har dårlig råd, slik at hun ikke kan ta med mengder med vin.

Men har hun ikke sagt noe, men bare kommet, spist og drukket på andres regning for deretter å forsvinne - ja, da hadde jeg reagert akkurat som deg - jeg hadde blitt drittsur! :veldigsur:

Bambi

Gjest middagsline
Skrevet

For det første, venninnen min har bedre råd enn meg, men er av den mer lugne sorten som aldri ser noen grunn til å anstrenge seg veldig for å lage istand noe.

Og hun er hjertelig velkommen til å komme til meg ellers og gå når det passer henne, det er ikke det om å gjøre.

Men; i og med at jeg på disse spesielle kveldene ønsker å invitere venninner som blir til langt på natt, drikker altfor mye vin og slarver om altfor mye teit, synes jeg at jeg skal ha lov til å gjøre nettopp det.

At hun velger å gå kl 22 når de andre går kl 04, er selvsagt hennes sak, men da får det vel være min sak om jeg heller inviterer andre neste gang - noen som kanskje blir litt lenger og gjør litt mer av seg.

Har hun virkelig rett til å bli sååå sur for det??

Huff, det er såå fææælt når venninner er sinte på en.

Gjest middagsline
Skrevet

Bambi; takk!

Følte meg heeelt alene her i min særhet (?).

Og nei, hun hadde ikke tatt noen forbehold - og i og med at dette har skjedd tre ganger på rad... hmm. Takk, ihvertfall.

Skrevet

Jeg syns absolutt ikke hun har noen rett til å bli sur! Det er da vitterlig du som bestemmer hvem du ønsker å invitere på middag! :o

Jeg syns også det er helt naturlig å ta med seg en flaske vin eller lignende når man blir invitert på middag til noen, vanlig høflighet det...!

Veninnene dine er heldige, som har en som deg som tar initiativ til hyggelige og sosiale sammenkomster i venneflokken! :P

Skrevet

Når jeg inviterer venner/venniner, så gjør jeg følgende når det gjelder drikke: dersom økonomien min er ok og antall inviterte er få, så inviterer jeg dem til mat og drikke. Sier at jeg serverer vin. Da vet de på forhånd at de ikke trenger å ta med drikke, i tillegg kan de ordne seg med skyss.

Dersom økonomien er laber og det er snakk om mange venninner, så sier jeg at jeg holder maten og at de kan ta med drikke selv. Da tar alle med det de vil drikke og så deler vi på dette. Må legge til at jeg også har en venninne som aldri tar med seg drikke og som virkelig vet å nyte godt av andres gode vininnkjøp. Det synes jeg er uhøflig.

Hilsen Ella

Skrevet

Du er ikke kjip!

Inviiterer du til en middag hvor du håper folk blir litt uttover natten, så inviterer du mennesker som passer til dette.

Mine venner er på en måte delt inn i grupper. Jeg har party gruppen, voksen gjengen, jentegjengen etc....De inviterer jeg til forskjellige typer middager, men blander dem skjelden.

Det er også normal folkeskikk og ta med noe til vertinnen.

Skrevet

Jeg gjør som Ella jeg..

Altså at jeg mer eller mindre sier ifra hva jeg har tenkt å servere/foreta meg.

Så slipper jeg unna "problemer" med det.

Skrevet

Jeg hadde ei venninne tidligere som aldri tok med seg drikkevarer når hun kom. Ikke engang brus, hvis hun skulle kjøre på fest.

Dette var en periode da jeg ofte hadde vorspiel/fest/middagsselskaper, og til slutt sluttet jeg å by henne noe å drikke og sa - " jada bare ta glass i skapet" - da hun ba om vann. Da begynte hun å ta med egen drikke.

Gjest ¤Humlen¤
Skrevet

I min venninne gjeng gjör jeg og vi som Ella.

Jeg reagerer forsåvidt på saken hvis hun er en naturlig del av venninnegjengen ellers. Da blir det ufattelig kunstig at hun ikke blir invitret bare fodi hun ikke oppfyler kravene til disse festlighetene. Jeg hadde aldri kunnet droppe en venninne bare fordi hun ikke gjör eller fester slik jeg önsker. Da hadde jeg isåfall sagt ifra at hun måtte ta med drikke neste gang hun kom, fordi jeg ikke har råd til å sponse henne eller noen annen. Og det at det ikke er plass i leiligheten ser hun nok på som en dårlig unnskyldning. Er hun en god venninne så hadde jeg sagt ifra hva jeg reagerte på ved hennes oppförsel... MEN!.., så vet jeg heller ikke hvor gode venninner dere er da! :-)

Man kan generellt sett ikke velge en venninne sånn etter eget behov alltid.. Det er rart. Noen ganger velger man å tilbringe tid med noen spesielle, men er man venninner så kan man ikke si at i kveld passer ikke du inn, sorry. Hvis man er gode venner.

Skrevet

Er ikke enig med siste innlegg. Man har forskjellige venninner til forskjellige "behov". Noen venner er gode venninner jeg har hatt de siste 10-20 årene. Dette er venninner jeg kan prate med alt om, og som jeg prater med hver dag. Samtidig er ikke dette de venninnene jeg inviterer hvis vi skal ha fest. De er ikke så glad i sene middager med masse alkohol, så til disse middagene har jeg da andre venner. Alle er gode venner men liker å gjøre forskejllige ting. Det er ikke snakk om utestenging, men heller å invitere til forskjellige ting.

Gjest ¤Humlen¤
Skrevet

Må bare svare:

Når denne venninnen tydeligvis blir fornärmet så ligger det noe i det. hadde värt totalt naturlig å ikke invitere henne igjen, hadde nok heller ikke hun hatt behov for å bli invitert. Det er slik jeg ser på det iallefall! Men igjen, jeg vet jo ikke hvor gode venner de er :) , så alt i betrakning det.

Mine gode venner, ville jeg alltid invitert sammen så lenge jeg inviterte fra samme gjeng. Er det fra höyskolen og noen fra gymnasietiden så vurderer jeg det annerledes. Da matcher jeg også de som er like. Selv om det alltid er noen faste hos meg. Jeg tenker bare at disse venninne er fra samme vennegjeng og derfor synes hun det er merkelig å ikke bli invitert igjen..

De må jo omgås endel når hun sier at hun hver dag ellers er hjertlig velkommen, bare ikke til denne middagen. MEN jeg er klar over ta situasjonen ikke nödvendigvis er slik jeg beskriver her. Kommer med mine egne synspunkter.

Skrevet

stine, er enig i det du sier. Såklart utelater man ikke bare en.

Gjest ¤Humlen¤
Skrevet

Bra, det var det jeg mente :wink:

Gjest avlogget
Skrevet

Jeg synes ikke du er helt på jordet.

Det er utrolig frekt å bare spise middagen, for så å dra nesten med en gang etterpå.

Virker jo som om hun bare kommer for å spise middagen, ikke for noe annet.

Nei, du trenger ikke å ha dårlig samvittighet, det burde derimot denne snylte-damen ha.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...