Gå til innhold

Hva må til for boliglån (har mye egenkapital men lav lønn)?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei dere!

Håper jeg kan spørre her litt om råd før jeg hopper uti veiledningsmøte med banken.

Det har jeg slik at jeg har mellom 2.8-3 000 000 i egenkapital..og ønsker en bolig som koster omlag 3 300 000. Potensielt må jeg ha 500 000 i lån.

Men pr dags dato har jeg 12 000 utbetalt da jeg jobber 50% og har et lite barn i bhg (50% plass)

Er samboer med barnets far men det er jeg alene som vil stå som lånetager.

Spørsmålet er som følger; Jeg innser at jeg må ha en jobb nr 2. Men hvor mye vil det holde å tjene tro? Ifølge SIFO holder det med 11000 i livsopphold til min datter og meg, og jeg tenker da at 8000 kr ekstra inntjening burde holde.

Men når jeg tar slike "regn ut hvor mye du kan låne!" Virker det som om man MÅ være to for å få lån? Er dette helt kjørt? Eller er det håp for å få det lille lånet med en ekstra fast jobb?

Anonymous poster hash: e9a1f...9e7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du er samboer med barnets far, bør du jo beregne inn hans halve husleie i nedbetalingsplanen. Da bør vel banken komme litt på gli med så lav risiko.

• Liker 2
Skrevet

Så de vil kunne regne inn hans naturlige økonomiske bidrag til husholdningen, selv om han ikke er medlånetager?

Det ville isåfall vært supert.

Men årsaken til at min mann ikke er med i Boliglån er at han er langtidssykmeldt etter alvorlig yrkesskade.. Vil det trekke ned muligens?

Skrevet

Det er ikke hans økonomi det dreier seg om her (i hvilken grad banken gir relevans til den, aner jeg ikke) men "ekstrainntekten" din fra den halve husleien.

• Liker 2
Skrevet

Så de vil kunne regne inn hans naturlige økonomiske bidrag til husholdningen, selv om han ikke er medlånetager?

Ja, for det er jo en inntekt for deg. Men dere må ha papirer på det (hvilket dere forhåpentligvis har uansett).

Anonymous poster hash: 2831d...310

Skrevet

Jeg ville dratt på møte om jeg var deg, dersom du har så stor egenkapital og fast inntekt bør det ikke være noe problem. Når det er snakk om et så lite lånebeløp ville jeg også sjekket om noen kan være kausjonist, selv om jeg tviler på at det trengs.

La inn tallene dine i min banks lånekalkulator (2,8 EK og 3,3 Kjøpesum) og fikk da 2517 kr i måneden, skal vel lete lenge for å finne noe å leie som blir mindre enn det? :P Hva betaler du i leie der du bor nå?

Anonymous poster hash: 91e7e...de3
  • Liker 1
Skrevet

Selv om din mann har lav inntekt og ikke kommer til å delta i nedbetalingen av lånet, er det sannsynligvis best å søke om lånet felles.<br /><br />Men dette vil nok banken informere deg nærmere om.

Anonymous poster hash: 62821...935

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...