AnonymBruker Skrevet 5. september 2014 #1 Skrevet 5. september 2014 I barnehagen jeg jobber i har vi i år fått inn veldig mange barn som ikke skal spise diverse mat. Vi har flere (ikke bare muslimer) som ikke skal ha svin, noen som ikke skal ha kjøtt i det hele tatt, og en som ikke skal ha noe med melk i. Dette er snakk om ettåringer, og vi smører på skivene før måltidet. Jeg føler at de siste ukene har det blitt mye fokus på hvem som kan spise hva, og hvilken kniv man bruker til det ulike pålegget osv. Jeg ønsker at vi i størst mulig grad skal ha mat som alle kan spise, så det ikke blir unødig fokus på hvem som kan spise hva. Dessuten har vi "kjørt oss fast" i et mønster med de barna som har gått der fra før, om å gi leverpostei og baconost, for det spiser de. Men det er det jo ganske mange nå som ikke kan spise. Derfor ønsker jeg å innføre litt "ny mat" som flest mulig kan spise. Det vi har nå er: Uten kjøtt: Blått smør, uten melk og soya, til barnet med melkeallergi. Men det er vel ingen grunn til at ikke alle barna kan få "blått smør" på skiven? Makrell i tomat (Ikke alle liker dette, men foretrekker baconost og leverpostei) Kaviar (samme som over) Egg Majones Philadelphiaost (kan ikke barnet med melkeallergi spise) Gulost (samme som over) Prim (samme som over) Marmelade Med kjøtt: Baconost Leverpostei Skinke Fårepølse Er det noen som har noen tips om hva annet vi kan kjøpe, for å unngå for mye fokus på hvem som kan spise hva? Jeg har tenkt på - røkt laks/ørret - annen smøreost (får man ost/smøreost uten melk?) - syltetøy (Noras hjemmelagede, med veldig lite sukker). - Har hørt at enkelte bruker avocado på skiven, noen som har erfaring med det? - Får man tak i fiskepudding/fiskekaker uten melk? Tidligere har det bare vært enkeltbarn som ikke skal ha diverse mattyper, men nå er det snakk om over halve avdelingen som skal ha spesiell mat, og det hadde vært så greit å ha noe som alle kan spise... Anonymous poster hash: 379da...42b
AnonymBruker Skrevet 5. september 2014 #2 Skrevet 5. september 2014 Ikke kutt ut kjøtt til de som kan ha det i alle fall. Leverpostei er gull!! Det finnes melkefrie smøreoster, men de er ikke særlig gode. Meny har som dere kan teste ut. Laks fås også som smørepålegg. Peanøttsmør mener jeg er ok mat om man finner en med lite sukker (har mindre enn prim i alle fall). Kalkun/kyllingskinke og kylling-smøreost skal finnes. Avokado og banan sammen for litt sødme. Egg i skiver i sammenlagt brød er fint, jeg moser det litt med kniv så det holder seg bedre på skiva og har gjerne litt kaviar til. Mener det finnes kyllingpostei også. Husk c-vitamim feks i paprika til alle brødmåltid for å gjøre jernopptalet lettere(særlig viktig for dem som spiser lite kjøtt). Anonymous poster hash: b015f...9ba 2
AnonymBruker Skrevet 5. september 2014 #3 Skrevet 5. september 2014 Dette finnes ikke fiskepudding uten melk, fiskekaker får man men de er dyre! Anonymous poster hash: b015f...9ba
AnonymBruker Skrevet 5. september 2014 #4 Skrevet 5. september 2014 Ikke kutt ut kjøtt til de som kan ha det i alle fall. Leverpostei er gull!! Det finnes melkefrie smøreoster, men de er ikke særlig gode. Meny har som dere kan teste ut. Laks fås også som smørepålegg. Peanøttsmør mener jeg er ok mat om man finner en med lite sukker (har mindre enn prim i alle fall). Kalkun/kyllingskinke og kylling-smøreost skal finnes. Avokado og banan sammen for litt sødme. Egg i skiver i sammenlagt brød er fint, jeg moser det litt med kniv så det holder seg bedre på skiva og har gjerne litt kaviar til. Mener det finnes kyllingpostei også. Husk c-vitamim feks i paprika til alle brødmåltid for å gjøre jernopptalet lettere(særlig viktig for dem som spiser lite kjøtt).Anonymous poster hash: b015f...9ba Ts her. Vet at det finnes kylling- og kalkunalternativer av det meste, men problemet er at flere av barna ikke skal spise noe kjøtt. Kun ett barn kan spise annet kjøtt enn svin. Det er totalt fire barn som kan spise svin, derav en ikke skal ha melk. Det er snakk om kun ett måltid for dagen, de andre måltidene har de enten matboks med, eller de spiser hjemme. Vil tro de får i seg en del kjøtt til de andre måltidene også, så det ikke er veldig viktig med den baconosten, eller leverposteien. Men vi kan jo godt kjøpe kyllingpostei, slik at det ikke blir krise om de får tak i naboens skive og tar en jafs. Det er jo ofte en problemstilling en kommer i, med disse veldig små, som putter alt i munnen... Banan på skiven er jo også en mulighet, som jeg ikke hadde tenkt på. Er det ikke noen anbefalinger knyttet til dette med små barn og nøtter? Tenker da på allergener. De får grønnsaker til lunsjen hver dag, og to fruktmåltid for dag. Anonymous poster hash: 379da...42b
AnonymBruker Skrevet 5. september 2014 #5 Skrevet 5. september 2014 Dette finnes ikke fiskepudding uten melk, fiskekaker får man men de er dyre!Anonymous poster hash: b015f...9ba Vet du hvilket merke som er uten melk? Anonymous poster hash: 379da...42b
Gjest Herr Heftig Skrevet 5. september 2014 #6 Skrevet 5. september 2014 Jævla foreldre altså. På min barnehageavdeling var det én som var allergisk mot banan og ellers gikk alt på smak.
AnonymBruker Skrevet 5. september 2014 #7 Skrevet 5. september 2014 Før dere kjøper inn egg og peanøttsmør og gjerne og kaviar skal der spørre alle på huset om noen er egg eller nøtteallergikere. De som ikke tåler fisk kan og reagere på kaviar. Tomat, agurk og eple og apelsin i skiver kan og brukes på brødet. Salater, av rødbeter eller andre produkter. Hva med å koke grøt på vann for en avveksling? Havregryn? Med litt smør, syltetøy eller frukt er dette enkel og rask mat som metter godt. Personlig vil jeg si bytt ut baconost med skinkeost. Der er det vel litt mindre usunt fett. Fårepølse er jeg heller ikke begeistret for at de små skal spise. Særlig etter utbrudd av ecoli i mårpølse.Anonymous poster hash: 23c46...856
Gjest Timber Skrevet 5. september 2014 #8 Skrevet 5. september 2014 (endret) Kanskje du kan få noen tips her? Men vet ikke hvor mye anledning dere har til å lage noe, eller om alt må være kjøpt. Synes det er flott at dere tenker alternativ og vil legge opp til noe som passer alle. Edit: De som ikke spiser kjøtt overhode. Sjekk med foreldre om de spiser da fisk også, eller om de er vegetarianere. Endret 5. september 2014 av Timber
AnonymBruker Skrevet 5. september 2014 #9 Skrevet 5. september 2014 Jævla foreldre altså. På min barnehageavdeling var det én som var allergisk mot banan og ellers gikk alt på smak. Sånne holdninger jobber de heldigvis ganske mye med på høyskolen, for å hindre at førskolelærere/barnehagelærere går ut i barnehagen og møter foreldrene med slike holdninger. Foreldrenes ønsker skal respekteres, jeg får ikke gjort noe til eller fra uansett, og vi må gjøre det beste av det. Det samme gjelder "sære" ønsker om soving, påkledning osv. Vi som jobber med barn må stole på at alle foreldre velger det de mener er det beste for sine barn. Før dere kjøper inn egg og peanøttsmør og gjerne og kaviar skal der spørre alle på huset om noen er egg eller nøtteallergikere. De som ikke tåler fisk kan og reagere på kaviar. Tomat, agurk og eple og apelsin i skiver kan og brukes på brødet. Salater, av rødbeter eller andre produkter. Hva med å koke grøt på vann for en avveksling? Havregryn? Med litt smør, syltetøy eller frukt er dette enkel og rask mat som metter godt. Personlig vil jeg si bytt ut baconost med skinkeost. Der er det vel litt mindre usunt fett. Fårepølse er jeg heller ikke begeistret for at de små skal spise. Særlig etter utbrudd av ecoli i mårpølse.Anonymous poster hash: 23c46...856 Ingen nøtteallergi eller kjent eggeallergi. Ett barn på en avdeling skal ikke spise egg, men dette er mest for sikkerhets skyld, da det er eggeallergi i familien, derfor avventer de dette. Kan fint være i rom der andre spiser egg. Ingen fiskeallergi i år, heldigvis. Vi bytter litt på baconost og skinkeost, men det går for det samme, for barna. Uansett er det svin i begge deler.. Havregrøt var en god ide! Det skal jeg foreslå. Kanskje du kan få noen tips her? Men vet ikke hvor mye anledning dere har til å lage noe, eller om alt må være kjøpt. Synes det er flott at dere tenker alternativ og vil legge opp til noe som passer alle. Der var det mye fint ja, men vi har ikke mulighet til å handle inn så mye dyre råvarer, og lage sånt selv. Vi har heller ikke utstyr til det. Innimellom kan vi sikkert få det til, men ikke fast hver uke. Jeg mener selv at det bør være mer fokus på hva man faktisk kan spise, alle sammen, i stedet for å hele tiden fokusere på hva den enkelte ikke kan spise. Anonymous poster hash: 379da...42b 1
minister-mio Skrevet 5. september 2014 #10 Skrevet 5. september 2014 Dere kan ha avokado på skiva, det er godt 2
AnonymBruker Skrevet 5. september 2014 #11 Skrevet 5. september 2014 Så siden noen av religiøse årsaker ikke spiser kjøtt så mener du att ingen skal? Og ingen melkeprodukter siden noen er allergiske? Synes det blir helt feil jeg da. Hadde heller valgt å sende med datteren min mat hjemmefra enn å gi henne produkter tilpasset allergi som ofte smaker møkkAnonymous poster hash: 54faf...755 5
AnonymBruker Skrevet 5. september 2014 #12 Skrevet 5. september 2014 Barn under 3 år skal vel ikke ha nøtter pga mulig allergi...samt småttiser kan fort sette nøtter fast i halsen. Anonymous poster hash: 48ab2...109
AnonymBruker Skrevet 5. september 2014 #13 Skrevet 5. september 2014 Barn under 3 år skal vel ikke ha nøtter pga mulig allergi...samt småttiser kan fort sette nøtter fast i halsen.Anonymous poster hash: 48ab2...109 Nei det er feil. Hele nøtter bør man være forsiktig med men nøtter i mat som peanøttsmør går fintAnonymous poster hash: 54faf...755 1
AnonymBruker Skrevet 5. september 2014 #14 Skrevet 5. september 2014 Nei det er feil. Hele nøtter bør man være forsiktig med men nøtter i mat som peanøttsmør går fintAnonymous poster hash: 54faf...755 Jeg har alvorlig nøtteallergi, type havner på sykehuset i ambulanse hvis jeg får i meg spor av nøtter. Fikk beskjed fra helsestajon om å ikke gi barna våre nøtter før de var 3 år pga dette. Anonymous poster hash: 48ab2...109
AnonymBruker Skrevet 5. september 2014 #15 Skrevet 5. september 2014 Så siden noen av religiøse årsaker ikke spiser kjøtt så mener du att ingen skal? Og ingen melkeprodukter siden noen er allergiske? Synes det blir helt feil jeg da. Hadde heller valgt å sende med datteren min mat hjemmefra enn å gi henne produkter tilpasset allergi som ofte smaker møkkAnonymous poster hash: 54faf...755 Kjære deg, det er snakk om å bytte det ut med naturlig, sunn mat, som fisk! Ville du seriøst blitt sur om barnet ditt fikk fisk heller en baconost i barnehagen? Melk klarer vi ikke å holde oss helt unna, og det skal vi heller ikke, men vi kan bytte ut feks smør med melkefritt smør, finne alternativer (normale matvarer) som ikke inneholder melk. De barna som drikker melk skal selvfølgelig få fortsette med dette. Jeg snakker ikke om å nekte noen å spise enkelte matvarer, som de kan spise. Men jeg vil TILRETTELEGGE for at flest mulig skal kunne forsyne seg av den maten som ligger på fatet, og ikke ha det sånn som nå: Ett fat med en type mat til ett barn som ikke spiser kjøtt (inneholder melk) Ett fat med annen mat til annet barn som ikke spiser kjøtt, da disse to ikke liker det samme (inneholder melk) Ett fat med mat til barn som ikke spiser svin (inneholder melk) Ett fat til barn som ikke tåler melk (inneholder svin) Ett fat til barn som kan spise alt, stort sett leverpostei og baconost, fordi det er "safe". Anonymous poster hash: 379da...42b 1
Gjest BettyBoop Skrevet 5. september 2014 #16 Skrevet 5. september 2014 I barnehagen jeg jobber i har vi i år fått inn veldig mange barn som ikke skal spise diverse mat. Vi har flere (ikke bare muslimer) som ikke skal ha svin, noen som ikke skal ha kjøtt i det hele tatt, og en som ikke skal ha noe med melk i. Dette er snakk om ettåringer, og vi smører på skivene før måltidet. Jeg føler at de siste ukene har det blitt mye fokus på hvem som kan spise hva, og hvilken kniv man bruker til det ulike pålegget osv. Jeg ønsker at vi i størst mulig grad skal ha mat som alle kan spise, så det ikke blir unødig fokus på hvem som kan spise hva. Dessuten har vi "kjørt oss fast" i et mønster med de barna som har gått der fra før, om å gi leverpostei og baconost, for det spiser de. Men det er det jo ganske mange nå som ikke kan spise. Derfor ønsker jeg å innføre litt "ny mat" som flest mulig kan spise. Det vi har nå er:Uten kjøtt: Blått smør, uten melk og soya, til barnet med melkeallergi. Men det er vel ingen grunn til at ikke alle barna kan få "blått smør" på skiven? Makrell i tomat (Ikke alle liker dette, men foretrekker baconost og leverpostei) Kaviar (samme som over) Egg Majones Philadelphiaost (kan ikke barnet med melkeallergi spise) Gulost (samme som over) Prim (samme som over) Marmelade Med kjøtt: Baconost Leverpostei Skinke Fårepølse Er det noen som har noen tips om hva annet vi kan kjøpe, for å unngå for mye fokus på hvem som kan spise hva? Jeg har tenkt på - røkt laks/ørret - annen smøreost (får man ost/smøreost uten melk?) - syltetøy (Noras hjemmelagede, med veldig lite sukker). - Har hørt at enkelte bruker avocado på skiven, noen som har erfaring med det? - Får man tak i fiskepudding/fiskekaker uten melk? Tidligere har det bare vært enkeltbarn som ikke skal ha diverse mattyper, men nå er det snakk om over halve avdelingen som skal ha spesiell mat, og det hadde vært så greit å ha noe som alle kan spise... Anonymous poster hash: 379da...42b jeezes hvorfor kan ikke foreldra sende med matpakke? 2
AnonymBruker Skrevet 5. september 2014 #17 Skrevet 5. september 2014 jeezes hvorfor kan ikke foreldra sende med matpakke? Det er mer organisatoriske ting som vi på avdelingen ikke får bestemme. Foreldrene betaler matpenger, og dette går via økonomiavdeligen i kommunen. Det er bestemt at alle de kommunale barnehagene i kommunen skal ha smøremåltid til lunsj. Så vi må bare gjøre det beste ut av det. Anonymous poster hash: 379da...42b
Gjest BettyBoop Skrevet 5. september 2014 #18 Skrevet 5. september 2014 Det er mer organisatoriske ting som vi på avdelingen ikke får bestemme. Foreldrene betaler matpenger, og dette går via økonomiavdeligen i kommunen. Det er bestemt at alle de kommunale barnehagene i kommunen skal ha smøremåltid til lunsj. Så vi må bare gjøre det beste ut av det. Anonymous poster hash: 379da...42b huff. Men eter de muslimske barna skiver da? Trodde ikke de ville ha norsk mat i det hele tatt
AnonymBruker Skrevet 5. september 2014 #19 Skrevet 5. september 2014 huff. Men eter de muslimske barna skiver da? Trodde ikke de ville ha norsk mat i det hele tatt De spiser da vanlig mat som alle andre, bortsett fra at de ikke skal ha kjøtt fra dyr som spiser kjøtt. Og det skal være halalslaktet. Anonymous poster hash: 379da...42b 3
Gjest BettyBoop Skrevet 5. september 2014 #20 Skrevet 5. september 2014 De spiser da vanlig mat som alle andre, bortsett fra at de ikke skal ha kjøtt fra dyr som spiser kjøtt. Og det skal være halalslaktet. Anonymous poster hash: 379da...42b de spiser jo annen mat hjemme. De spiser ikke norsk husmannskost de
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå