AnonymBruker Skrevet 5. september 2014 #1 Skrevet 5. september 2014 Hvordan endringer fikk du i din økonomi etter brudd eller skilsmisse? Hadde dere vært sammen lenge? Anonymous poster hash: 2741e...598
Tante Bjarne Skrevet 5. september 2014 #2 Skrevet 5. september 2014 Bedre råd, mindre penger som gikk bort i veskeshopping. Fikk Forøvrig også et bedre sexliv... Hadde vært sammen i 6 år! 1
AnonymBruker Skrevet 5. september 2014 #3 Skrevet 5. september 2014 Elendig økonomi, er helt blakk 1 uke før lønn hver måned, og opparbeider meg større og større lån for å kunne tilby et godt liv for barna og meg. Vi hadde vært sammen i 15 år. Anonymous poster hash: b9292...cec
AnonymBruker Skrevet 5. september 2014 #4 Skrevet 5. september 2014 *Hvilke Anonymous poster hash: 8f6e4...38f 7
AnonymBruker Skrevet 5. september 2014 #5 Skrevet 5. september 2014 Elendig økonomi, er helt blakk 1 uke før lønn hver måned, og opparbeider meg større og større lån for å kunne tilby et godt liv for barna og meg. Vi hadde vært sammen i 15 år. Anonymous poster hash: b9292...cec Skyldes dette lav lønn? Redusert stilling? Høye boutgifter aller annet? Anonymous poster hash: 2741e...598 1
AnonymBruker Skrevet 5. september 2014 #6 Skrevet 5. september 2014 Skyldes dette lav lønn? Redusert stilling? Høye boutgifter aller annet? Anonymous poster hash: 2741e...598 Det er jo mye dyrere å bo alene enn sammen, mange utgifter betales da alene (f.eks. internett, strøm, tv, lån, kommunale utgifter, telefon, etc). I tillegg må jeg jo betale ferie for barna alene, og selv om det er en voksen mindre, koster jo barna masse. I tillegg måtte jeg kjøpe inn mange nye møbler da mannen flyttet ut, brukte vel 100.000 kr på skilsmissen - og da brukte vi ikke noe penger på advokat eller noe sånt, og da har jeg sett bort fra boligutgiftene. Anonymous poster hash: b9292...cec
smilo Skrevet 5. september 2014 #7 Skrevet 5. september 2014 Litt dårligere råd, bedre psyke, bedre sexliv, bedre samvittighet, roligere unger. 2
AnonymBruker Skrevet 5. september 2014 #8 Skrevet 5. september 2014 Mye bedre økonomi. Jeg måtte stå for de fleste faste utgifter, da han fikk sosialhjelp. Strømforbruket gikk ned, månedlige matutgifter ble redusert med minst 3/4. Anonymous poster hash: ca30f...559 1
AnonymBruker Skrevet 5. september 2014 #9 Skrevet 5. september 2014 Det er jo mye dyrere å bo alene enn sammen, mange utgifter betales da alene (f.eks. internett, strøm, tv, lån, kommunale utgifter, telefon, etc). I tillegg må jeg jo betale ferie for barna alene, og selv om det er en voksen mindre, koster jo barna masse. I tillegg måtte jeg kjøpe inn mange nye møbler da mannen flyttet ut, brukte vel 100.000 kr på skilsmissen - og da brukte vi ikke noe penger på advokat eller noe sånt, og da har jeg sett bort fra boligutgiftene. Anonymous poster hash: b9292...cec Det er jo mye dyrere å bo alene enn sammen, mange utgifter betales da alene (f.eks. internett, strøm, tv, lån, kommunale utgifter, telefon, etc). I tillegg må jeg jo betale ferie for barna alene, og selv om det er en voksen mindre, koster jo barna masse. I tillegg måtte jeg kjøpe inn mange nye møbler da mannen flyttet ut, brukte vel 100.000 kr på skilsmissen - og da brukte vi ikke noe penger på advokat eller noe sånt, og da har jeg sett bort fra boligutgiftene. Anonymous poster hash: b9292...cec Oi! Hva gikk de 100.000 til da? Men dette skjønner jeg ikke, er man to så bor en jo gjerne dyrere enn om en er en (kanskje ikke med barn da) og internett, tv og strøm utgjør jo ikke akkurat de store utgiftene hver måned. Og ang. telefon så er det jo en mindre som ringer. Jeg prøver bare å forstå dette Anonymous poster hash: 2741e...598 1
AnonymBruker Skrevet 5. september 2014 #10 Skrevet 5. september 2014 Oi! Hva gikk de 100.000 til da? Men dette skjønner jeg ikke, er man to så bor en jo gjerne dyrere enn om en er en (kanskje ikke med barn da) og internett, tv og strøm utgjør jo ikke akkurat de store utgiftene hver måned. Og ang. telefon så er det jo en mindre som ringer. Jeg prøver bare å forstå dette Anonymous poster hash: 2741e...598 En bolig for en person koster jo ikke halvparten av en bolig for to personer, så låneutgiftene blir ofte dobbelt så store. Evt leieutgiftene. Og så er det alle faste utgifter - strøm er hovedsakelig oppvarming og du har det ikke kaldere om du bor alene enn to sammen. Kommunale utgifter er lik uansett hvor mange som bor i huset. En del utgifter er faste hver måned (forsikringer, alarm, bilutgifter osv). Selvsagt er noe av forbruket mindre, men sannheten er nok at det er dyrere å bo alene enn sammen. Gitt at begge tjener penger og deltar økonomisk. Jeg måtte kjøpe nye møbler da mannen tok med seg halvparten, og kjøleskap/komfyr etc er dyrt. Og så koster det å få omgjort papirer etc. Men man kan selvsagt gjøre det rimelig ved at man kjøper inn møbler fra loppemarket etc.. Nå har jeg barn og de koster meg masse penger. Og det er ok, hverdagen går greit. Det er feriene som koster skjorta, og jeg ønsker at vi skal ha råd til å dra på sommerferie hvert år. Anonymous poster hash: b9292...cec 2
AnonymBruker Skrevet 5. september 2014 #11 Skrevet 5. september 2014 En bolig for en person koster jo ikke halvparten av en bolig for to personer, så låneutgiftene blir ofte dobbelt så store. Evt leieutgiftene. Og så er det alle faste utgifter - strøm er hovedsakelig oppvarming og du har det ikke kaldere om du bor alene enn to sammen. Kommunale utgifter er lik uansett hvor mange som bor i huset. En del utgifter er faste hver måned (forsikringer, alarm, bilutgifter osv). Selvsagt er noe av forbruket mindre, men sannheten er nok at det er dyrere å bo alene enn sammen. Gitt at begge tjener penger og deltar økonomisk. Jeg måtte kjøpe nye møbler da mannen tok med seg halvparten, og kjøleskap/komfyr etc er dyrt. Og så koster det å få omgjort papirer etc. Men man kan selvsagt gjøre det rimelig ved at man kjøper inn møbler fra loppemarket etc.. Nå har jeg barn og de koster meg masse penger. Og det er ok, hverdagen går greit. Det er feriene som koster skjorta, og jeg ønsker at vi skal ha råd til å dra på sommerferie hvert år. Anonymous poster hash: b9292...cec Det er jo mye dyrere å bo alene enn sammen, mange utgifter betales da alene (f.eks. internett, strøm, tv, lån, kommunale utgifter, telefon, etc). I tillegg må jeg jo betale ferie for barna alene, og selv om det er en voksen mindre, koster jo barna masse. I tillegg måtte jeg kjøpe inn mange nye møbler da mannen flyttet ut, brukte vel 100.000 kr på skilsmissen - og da brukte vi ikke noe penger på advokat eller noe sånt, og da har jeg sett bort fra boligutgiftene. Anonymous poster hash: b9292...cec Nå florerer finn.no av møbler som selges utrolig rimelig eller gis bort. Så "måtte" er her helt feil ord. "Hadde lyst på nye møbler" er mer riktig. Det er dessverre mange som går i fella av å tro at de kan og skal opprettholde samme forbruksnivå alene som da man var to. Gjerne brukes barna som unnskyldning. Sannheten er gjerne at det viktigste for barna er trygge rammer, også økonomisk, samt at det aldri har skadet et barn å lære at kostnader må tilpasses inntekten. Å lære de opp til at det bare er å låne masse for å kunne bruke mer penger enn hva som kommer inn er ingen god start på livet for ungene. Denne lærdommen er tusen ganger viktigere enn å være på dyre ferier! Det er ikke noe galt i å forstå tidlig at ferier faktisk er en luksus som krever at man har råd til det. Jeg ville hatt helt andre prioriteringer i en slik situasjon enn dyre ferier og møbler. Det kunne vært en bonus dersom økonomien tillot det, selvsagt. Dårlige økonomiske valg kan man ta enten man er par eller alene. Cluet er at nesten alt man bruker penger på faktisk er et valg, i alle fall hvor mye man bruker og når. Samtidig forstår jeg at mange har et enormt behov for å trøste seg etter samlivsbrudd, og det å holde fast på livsstilen er en måte å ikke gi slipp på. Det krever ekstra stå-på-vilje å takle sorgen og legge om livet samtidig. Jeg forstår hvorfor det bli slik. Men om man er obs på at dette er en vanlig felle så kanskje man allikevel klarer å gjøre de smarte valgene, heller enn de som føles bra akkurat der og da, selv midt i sorgen. Så, jeg tenker at selv om livet selvsagt endrer seg etter samlivsbrudd, så er man selv i stor grad ansvarlig for hvordan man tilpasser økonomien til situasjonen. Anonymous poster hash: f1dca...69e Anonymous poster hash: f1dca...69e Anonymous poster hash: f1dca...69e 3
AnonymBruker Skrevet 5. september 2014 #12 Skrevet 5. september 2014 Vel, min toroms koster 2.mill den har jeg alene, skal jeg bo med en til koster et lite rekkehus/4 roms leilighet vertfall 4. mill og en må nok over det igjen også, altså så er ikke låne mindre når en er to. Strøm utgjør jo i snitt ikke mange 100 lappene i en måned. Anonymous poster hash: 2741e...598
AnonymBruker Skrevet 5. september 2014 #13 Skrevet 5. september 2014 Jeg klarer meg utmerket alene, det er derfor jeg ikke forstår hvorfor det blir vanskeligere å klare seg alene dersom jeg får samboer, vi etter flere år gjør det slutt og jeg havner alene igjen? Er det noen som har et godt svar på det? Anonymous poster hash: 2741e...598
AnonymBruker Skrevet 5. september 2014 #14 Skrevet 5. september 2014 Jeg klarer meg utmerket alene, det er derfor jeg ikke forstår hvorfor det blir vanskeligere å klare seg alene dersom jeg får samboer, vi etter flere år gjør det slutt og jeg havner alene igjen? Er det noen som har et godt svar på det?Anonymous poster hash: 2741e...598 Brudd uten barn med i bildet gir da vel sjelden spesielle økonomiske problemer? Anonymous poster hash: b336c...809 1
AnonymBruker Skrevet 6. september 2014 #15 Skrevet 6. september 2014 Brudd uten barn med i bildet gir da vel sjelden spesielle økonomiske problemer?Anonymous poster hash: b336c...809 Det er det jeg har forsøkt å forklare også. Alene klarer alle seg hvis de har litt økonomisk vett. Men venter du til du har barn, blir bildet veldig annerledes. Og her har ikke TS gjort spesifisert om det gjelder med eller uten barn. Anonymous poster hash: b9292...cec 2
AnonymBruker Skrevet 6. september 2014 #16 Skrevet 6. september 2014 Vel, min toroms koster 2.mill den har jeg alene, skal jeg bo med en til koster et lite rekkehus/4 roms leilighet vertfall 4. mill og en må nok over det igjen også, altså så er ikke låne mindre når en er to. Strøm utgjør jo i snitt ikke mange 100 lappene i en måned.Anonymous poster hash: 2741e...598 Trenger du minimum 4-roms om du skal bo sammen med en til? Hjelpes! Ikke rart normenn drukner i gjeld. Selv med to barn klarer de fleste seg med 2 soverom. Og to voksne kan fint bo med kun ett soverom om de i det hele tatt trenger det. For å svare TS. Etter min første skilsmisse fikk jeg bedre råd i hverdagen, men satt dessverre igjen med en del gjeld pga eksen. Med to unger og null bidrag klarte vi oss relativt greit. Ingen dyre ferier, men manglet aldri noe. Merket dog at når jeg flyttet sammen med min nåværende mann så ble økonomien bedre. Noe som har å gjøre med at han faktisk hr inntekt i normal størrelse, noe eksmannen ikke hadde. Anonymous poster hash: 64a72...e67 2
Gjest Blondie65 Skrevet 6. september 2014 #17 Skrevet 6. september 2014 Jeg hadde en skakkjørt økonomi da det ble brudd, men den ble fort bedre når det bare var meg som skulle bruke min inntekt til det jeg ville og til det jeg hadde råd til. Ja, det er dyrere å bekoste husleie/boliglån alene - det er ikke slik at boligkostnader automatisk blir halvert ved et brudd, og som nevnt er en god del kostnader faste enten man er en eller to personer.
AnonymBruker Skrevet 6. september 2014 #18 Skrevet 6. september 2014 Vel, min toroms koster 2.mill den har jeg alene, skal jeg bo med en til koster et lite rekkehus/4 roms leilighet vertfall 4. mill og en må nok over det igjen også, altså så er ikke låne mindre når en er to. Strøm utgjør jo i snitt ikke mange 100 lappene i en måned. Anonymous poster hash: 2741e...598 Tja.. Det kommer vel an på størrelsen på huset og antall beboere i huset. Her koster strøm + nettleie på det meste i den kalde årstiden 5000 per måned. Litt mer enn noen hundrelapper vil jeg påstå. Anonymous poster hash: b9292...cec
AnonymBruker Skrevet 6. september 2014 #19 Skrevet 6. september 2014 Tja.. Det kommer vel an på størrelsen på huset og antall beboere i huset. Her koster strøm + nettleie på det meste i den kalde årstiden 5000 per måned. Litt mer enn noen hundrelapper vil jeg påstå. Anonymous poster hash: b9292...cec Nettopp, det blir som regel billigere når en er enslig og eller ikke har så stor bolig. Dessuten hører uansett 5000 i strøm i måneden til sjeldenheten og er absolutt ikke normalen uansett hvordan en bor og hvor mange en er. Anonymous poster hash: 2741e...598
AnonymBruker Skrevet 6. september 2014 #20 Skrevet 6. september 2014 Trenger du minimum 4-roms om du skal bo sammen med en til? Hjelpes! Ikke rart normenn drukner i gjeld. Selv med to barn klarer de fleste seg med 2 soverom. Og to voksne kan fint bo med kun ett soverom om de i det hele tatt trenger det. For å svare TS. Etter min første skilsmisse fikk jeg bedre råd i hverdagen, men satt dessverre igjen med en del gjeld pga eksen. Med to unger og null bidrag klarte vi oss relativt greit. Ingen dyre ferier, men manglet aldri noe. Merket dog at når jeg flyttet sammen med min nåværende mann så ble økonomien bedre. Noe som har å gjøre med at han faktisk hr inntekt i normal størrelse, noe eksmannen ikke hadde.Anonymous poster hash: 64a72...e67 Så en normal familie med en normal lønn skal bo i en toroms? To barn på et soverom og foreldrene i stuen?? En har da råd til mer enn det med to vanlige lønninger. Anonymous poster hash: 2741e...598
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå