Gjest Anonymous Skrevet 6. juli 2004 #1 Skrevet 6. juli 2004 Hei! Er det noen som har et godt råd for hvordan en kan øke selvtilliten og troen på seg selv? Jeg har innmari dårlig selvtillit, men prøver å ikke vise det til resten av verden. Utad virker det kanskje ikke slik, men innerst inne er jeg bare ei redd lita mygg............... :o :-(
Gjest Lea Skrevet 6. juli 2004 #2 Skrevet 6. juli 2004 Det finnes kanskje ingen oppskrift på sånt, men det er jo noen ting som kan hjelpe deg et stykke på vei.. For meg er det viktig å omgås folk som gir meg noe positivt og som jeg ikke føler meg mindreverdig sammen med. Prøv også å ha selvironi. Le av deg selv og ikke tenk for mye på hva folk synes om deg (særlig ikke om ditt utseende o.l.)
Gjest GreenSky Skrevet 6. juli 2004 #3 Skrevet 6. juli 2004 Det beste rådet jeg kan gi er å gjøre ting du egentlig ikke tør. Begynn "enkelt". Når du mestrer det, vil det gi deg ny selvtillit! :-)
Gjest Lea Skrevet 6. juli 2004 #4 Skrevet 6. juli 2004 Det beste rådet jeg kan gi er å gjøre ting du egentlig ikke tør. Begynn "enkelt". Når du mestrer det' date= vil det gi deg ny selvtillit! :-) Enig i dette. Jeg husker at jeg syntes at det var kjempeskummelt å gjøre små ting som å gå på kafè eller kino alene. Var livredd for at folk skulle synes at jeg var rar som gikk alene eller noe sånt. Når man har gjort det et par ganger så skjønner man ikke hvorfor det var så skummelt.
aline Skrevet 7. juli 2004 #5 Skrevet 7. juli 2004 Du har venner og familie sant? og kanskje noen ekser eller en kjæreste? De liker deg og ser flotte verdier i deg som person, prøv å let etter hva det er de ser, prøv å finne det andre ser og som ikke er så lett å se selv. Prat gjerne med de du har nær, ærlighet kommer du langt med! Forklar dem din usikkerhet (siden det ikke er sikkert de vet hvordan du har det om du skjuler det godt nok), forklar dem at du ikke har stor tro på deg selv. De kommer sikkert til å fortelle deg hva det er DE ser, og selv om det ikke er så lett å tro, og selv om det lett kan ses på som "noe de bare sier" så HØR på dem, ta med deg den nye informasjonen hjem til deg selv og føl på den! Prøv å se hva det er som har gjort at kjærester eller venner har valgt nettopp DEG, prøv å se hva det er som gjør at vennene dine velger å bruke tid sammen med akkurat DEG! Jeg har vært og er der delvis selv, og jobber endel med akkurat dette. Men det er DU som må overbevise deg selv om at du faktisk er verd noe, at du er viktig og at du er en flott person! Tør å tro på det du finner av informasjon, for du tror vel ikke at venner og kjærester er sammen med deg pga sympati dersom de ikke liker deg? det er ihvertfall ikke særlig til venner du har da! Og se på deg selv utenfra, dersom du hadde ei venninde som tenkte slik som deg, ikke turte tro på det positive ved seg selv, hva ville du tenkt, ment og gjort med det? Dersom dette var en person du virkelig brydde deg om? Er du bare litt som meg, så har du en manglende tro på deg selv som gjør at du tenker tanker om deg selv som du ALDRI ville tenkt om mennesker du brydde deg om!! Og er ikke det en kjempeviktig ting? å bry seg om seg selv? ta vare på seg selv? vær litt egoist, gjør det som passer deg en stund, uten å tenke på at du da kanskje ikke gjør det alle andre vil du skal. Tenk på deg selv en stund, bruk tid til det!
Gjest Moonshadow Skrevet 7. juli 2004 #6 Skrevet 7. juli 2004 Meld deg på bøllekurs med RU.. Trenger ikke å høre til deres politiske ting fordi. Det er ett kurs der jenter lærer å tørre mer og bli sikrere på seg selv.. utrolig bra.
Gjest GreenSky Skrevet 7. juli 2004 #7 Skrevet 7. juli 2004 Meld deg på bøllekurs med RU.. Trenger ikke å høre til deres politiske ting fordi. Det er ett kurs der jenter lærer å tørre mer og bli sikrere på seg selv.. utrolig bra. Jeg vil gjerne gå på bøllekurs!
Gjest Moonshadow Skrevet 7. juli 2004 #8 Skrevet 7. juli 2004 Jeg vil gjerne gå på bøllekurs! Det kan jeg tenke meg Skal gå jeg i alle fall.
Gjest Hel Skrevet 7. juli 2004 #9 Skrevet 7. juli 2004 Enig med det GreenSky skreiv. Har slitt mye med sosial angst og lav selvtillit selv men i fjor hoppa jeg ut i det og dro jeg aleine til USA i tre mnd. (hadde aldri vært mer enn 20 minutter fra huset aleine før) og nå skal jeg over en gang til denne lørdagen. :-) Føler meg mye bedre og at jeg klarer å gjøre ting uten hjelp.
smil Skrevet 7. juli 2004 #10 Skrevet 7. juli 2004 Våg å tro på deg selv. Våg å tro på det positive andre mennesker sier til deg. Dersom ingen sier noe positivt til deg, går det an å spørre de du kjenner godt om hva de liker med deg. Vær raus med komplimenter, godord og klemmer selv også. Ikke unnskyld deg eller snakk det bort når noen sier noe fint til deg. Si i stedet "tusen takk. Det var hyggelig å høre!" eller noe lignende. Hvis du ikke tar imot komplimentet på en ordentlig måte, vil vedkommende som ga deg det neppe prøve å si noe positivt igjen. Prøv å tenke positive tanker om deg selv. Skyv vekk det negative. Vet det kan være vanskelig, men prøv! Det går lettere etter hvert. Kjenn etter hva du selv liker å gjøre. Ikke vær redd for å skille deg ut. Stå for dine meninger. Ikke forvent at alle mennesker vil like deg, og ikke still krav til deg selv om at alle må like deg. Det er helt umulig. Og husk at ingen er perfekt. Ikke du og heller ingen andre. Jeg har slitt mye med lav selvtillit selv også, men det har heldigvis blitt mye bedre. Ønsker deg all mulig lykke til! Klem, Smil
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå