Gå til innhold

Psykologi profesjon UiB, alder?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, noen som vet snittalder og evt. kjønnsfordeling ved Universitet i Bergen på psykologi profesjon?

Har lyst til å søke til våren, men er redd jeg er for gammel. (35)

Anonymous poster hash: 09110...13f
Skrevet

Jeg går ikke på UiB, men UiO. Kan forsikre seg om at det i hvertfall hos oss er flere som var mellom 30 og 40 ved studiestart. Langt flere enn jeg hadde forventet. Når Det kommer til kjønn, er det kvinner som dominerer (fra 75-95%) på kullene.

Anonymous poster hash: 365ee...8e0

Skrevet

Oj, så bra! Da er det ikke for seint for meg heller. :)

Noen flere?

Skrevet

Vi har flere på kullet vårt over 30.

Skrevet

Vi har flere på kullet vårt over 30.

Godt å høre! :)

Hvor går du?

Skrevet

Jeg går i Tromsø!

Jeg går årsstudium i Psykologi nå, og er usikker på hva jeg vil videre. Har et par spørsmål til deg (og andre) som har kommet inn på profesjon gjennom årsstudiet.

- Hva er deres beste studieteknikker? (Jeg føler selv at alt jeg har tid til, er å lese pensum og ta notater. Jeg møter opp forberedt til hver forelesning og leser slik at jeg holder tritt med foreleserne. Har fått flere tips om å lage tankekart, delta i kollokviegrupper, etc. - Likevel føler jeg at jeg ikke har tid til det i det hele tatt - jeg bruker all min tid på å komme gjennom pensum, og så klart ta notater til det. Har ikke ekstra tid til å gjøre noe ekstraarbeid.)

- Får man lang tid til å repetere og lese gjennom pensum før eksamen? Jeg tenker at jeg tar alt dette "ekstraarbeidet" i tiden man får før eksamen, altså lage tankekart, oppsummeringer, osv, for å virkelig lære meg stoffet.)

- Hva er lurest å fokusere på i pensum? Jeg føler selv at jeg må lære meg hver minste ting utenat, for å være best mulig forberedt til eksamen.

- Har dere noen tips til eksamen? Vi får et spørsmål fra hvert tema, vi har fire bøker der en bok er et tema. Er det noe dere tror er veldig sikkert kommer på eksamen fra hver bok? (F.eks. i "Tenke, fort og langsomt, som vi har lest hittil.)

- Når man skal skrive oppgavene på eksamen, har dere noen gode tips til hvordan den bør skrives? Vet jo at det skal være innledning, hoveddel, og avslutning, men utenom det. Og det med at hver påstand skal underbygges med et argument, hva betyr egentlig det? Er så usikker på hvordan disse eksamensoppgavene på universitetet skal skrives, men jeg vil virkelig gjøre det bra.

- Hvordan er det å studere psykologi på profesjon, i forhold til årsstudiet? Går man like fort frem i svingene? Bør man ha en veldig sterk psyke for å studere det? Er selv litt redd for at jeg er litt for "svak" til det, at jeg begynner å analysere meg selv og til slutt ender opp med å bli en psykopat.

Takk for alle svar!

Anonymous poster hash: db33a...ffb

Skrevet

Har et til spørsmål. La oss si at vi får i oppgave på eksamen og skrive om representantsheuristikken. Hvordan ville dere satt opp oppgaven? Hva ville vært lurt og nevne, for å være mest mulig konkret? Og hvordan avslutter dere en sånn oppgave?

Lurer også på om dere har noen gode tips til sider man kan lese tidligere eksamensoppgaver og eksamensbesvarelser, slik at man kan få sett hvordan en A-besvarelse er i forhold til en C-besvarelse for eksempel.

Anonymous poster hash: db33a...ffb
Skrevet

Jeg tror ikke du behøver å bekymre deg for alder på akkurat psykologstudiet :) Studiet er en stor modningsprosess, og det å være godt voksen tror jeg kan ha mange fordeler. Mest normalt er å begynne et sted i 20-årene, men de fleste kull har studenter i både 30- og 40-årene ved oppstart. Studentmiljøet er veldig godt og studentene fremstår som ganske åpne, så jeg tror ikke det er noe å bekymre seg for.

Studiet har en kvinneandel på ca. 75%, men dette varierer.

Jeg håper du følger drømmen din og ikke lar alderen stoppe deg :)

Hilsen UiB-student

Anonymous poster hash: a6f20...ad9
  • 2 uker senere...
Skrevet

Hei! Beklager seint svar, men i eksamensperioden blir internett nedprioritert.. :)

Det første jeg vil nevne er at ingen studieteknikk er den beste! Idag er det en jungel av alternativ og mange "nye" metoder som skal garantere deg en lett A, men sannheten er at ikke alt passer til alle, jeg kan gjerne ramse opp hvordan jeg har studert til eksamen, men det er ingen garanti for at dette vil passe deg. Det vil være individuelt hva som er best.

Det er viktig å bruke tiden sin effektivt. Døgnet har bare 24 timer og på årsstudiet skal du gjennom utrolig mye stoff. Sett gjerne opp en plan med mål for lesingen din og sett av tid 1-2 uker før eksamen til repitisjon. Se på gamle eksamensoppgaver for å få en ide av hva som er viktig å kunne til eksamen. Flere temaer går igjen over flere år så man kan få en ide om hvilket tema som det vil spørres om. Det vil være individuelt hvor lang tid det er igjen for å pugge til eksamen, noen går fortere gjennom pensum enn andre.

Dere får litt trening i kortsvarskriving på seminar sant? Sett i gang med å skrive kortsvar så fort som mulig. Det tar litt tid å lære seg og man bruker stoffet på en helt annen måte når man skriver kortsvar. Det skal ikke være bare en oppramsing av pensum, men du skal gjengi det med dine egne ord og underbygge det med egne argumenter og eksempler. For eksempel representativitetsheurestikken ville jeg kort satt opp oppgaven slik: 1) Hva er en heurestikk, hva er bias. 2) definisjon av representativitetsheurstikken 3) eksempel på dette 4) bias som følge av dette. 5)Hva kan man gjøre for å motvirke bias? 6) kort avslutning der du summerer opp hva du har snakket om i oppgaven. Det er en stund siden jeg har skrevet om dette, men det er dette jeg kan komme på sånn i farta!

Når jeg hadde seminarer på årsstudier la seminarlederne ut eksamenseksempler med A og C besvarelser, samt aktuelle eksamensspørsmål. Om de ikke har gjort dette kan du sikkert spørre dem om dette hadde vært mulig å få til, de kan gå til professorene å spørre om de ikke har noe selv.

Tja, forskjellen mellom årsstudiet og profesjon er vel at du ikke har det presset hengende over deg lenger om å komme inn. Du er allerede inne. Denne tanken koste jeg meg med første året på profesjon da det gikk rimelig hardt for seg i svingene. Vi har tunge fag og det er mye arbeid.

Mitt tips til eksamen er å få deg godt med søvn og ha med nok mat!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...