AnonymBruker Skrevet 5. september 2014 #1 Skrevet 5. september 2014 Er det en generell misoppfatning om at det i norsk matproduksjon (tenker da hovedsakelig på fjærkre som kylling/høns) er god dyrevelferd? Jeg kom i prat med en ung jente, kort fortalt så jobbet hun i en butikk og vi snakket om et norsk varemerke som produserer mat til dyr. Jeg sa at jeg ikke visste hvordan dyrevelferden var hos dem, hvordan de behandler sine dyr og hvor de får kjøttet sitt fra (det visste nok ikke hun heller), men hun sa at "det er jo norsk, så da er det jo god dyrevelferd". Jeg forsøkte å si at det ikke nødvendigvis er det, men hun bare stirret teit på meg, og hele situasjonen ble ubehagelig, så jeg sa bare hadet og gikk min vei Jeg kjenner veldig mange som drar på Rema 1000, og kjøper den billigste kyllingen de ser. Fordi den er billig. Jeg vet ikke om de oppriktig tror at norsk kylling generelt sett har hatt det godt, eller om de bare ikke gidder å bry seg om andre enn seg selv, men hva tror dere? Er det mange som tror at norsk dyrevelferd, mtp kyllingproduksjon og eggproduksjon, har hatt et godt liv? Dere som tror det: dere tar feil! Det er skremmende mye groteskt som foregård på den norske gjennomsnittsgården, og særlig Nortura, Solvinge, Prior osv er store syndere. Kjøper dere fra dem, støtter dere dyremishandling, og det er ikke bare "ei dum høne" (dere kan såklart si det til dere selv, da, for å late som at dere letter på samvittigheten, men det er slik at det ikke stemmer altså), høner er smartere enn man tror, mange fugler er faktisk noen av de smarteste dyra på jorda. Anonymous poster hash: 4122e...898 Anonymous poster hash: e8776...57f 5
AnonymBruker Skrevet 5. september 2014 #2 Skrevet 5. september 2014 Ser det ble noen skriveblemmer der, vennligst ignorer dem Anonymous poster hash: e8776...57f
AnonymBruker Skrevet 5. september 2014 #3 Skrevet 5. september 2014 Nei, jeg tror ikke norsk kyllingproduksjon er preget av god dyrevelferd. Både kyllingrasen, kraftforet og oppdrettsforholdene er kritikkverdige. Det er uetisk og det går utover smaken og kvaliteten på kjøttet. Jeg kjøper helst Stange-kylling selv, både pga dyrevelferden og foret. Kjøttet blir mye bedre når de får naturlig for og får bevege seg og utvikle musklaturen. Og så synes jeg de fortjener et noenlunde godt liv i den korte tiden de lever. Det samme gjelder andre husdyr og også oppdrettsfisk.Anonymous poster hash: 5b88c...130 2
AnonymBruker Skrevet 5. september 2014 #4 Skrevet 5. september 2014 Nei, kylling, stort sett alt utenom den du evt har trippende på tunet selv, er greit å styre unna pga dette med dyrevelferd og antibiotika. Jeg velger kjøtt fra sau, geit og ku. Der er det god dyrevelferd (med unntak av enkelttilfeller med personlige tragedier ol, men det er det umulig å sikre seg 100% mot)Anonymous poster hash: af210...297
Sphynx Skrevet 5. september 2014 #5 Skrevet 5. september 2014 http://www.dyrsrettigheter.no/kjottindustri/landbruk/rapport-innredede-h%C3%B8nebur-%E2%80%93-lidelsene-fortsetter/
Vulpes Skrevet 5. september 2014 #6 Skrevet 5. september 2014 Mitt inntrykk via de jeg har snakket med er at de fleste er klar over at kyllinger/høns, også norske, har det ganske kjipt. Vet om flere som av den grunn helst unngår å spise kylling, og kun kjøper økologiske egg. 2
Sphynx Skrevet 5. september 2014 #7 Skrevet 5. september 2014 Mitt inntrykk via de jeg har snakket med er at de fleste er klar over at kyllinger/høns, også norske, har det ganske kjipt. Vet om flere som av den grunn helst unngår å spise kylling, og kun kjøper økologiske egg. Er økologiske egg bedre? Hvordan har de det?
Gjest Ciegus Skrevet 5. september 2014 #8 Skrevet 5. september 2014 Man kan ikke ha fulgt mye med om man tror kyllingproduksjon i Norge driver god dyrevelferd... Folk flest vet også dette. Men innerst inne bryr ikke folk flest seg nok til at de styrer unna kylling. Kylling er jo så sunt og billig, og det er jo tross alt det viktigste... 2
Sphynx Skrevet 5. september 2014 #9 Skrevet 5. september 2014 Man kan ikke ha fulgt mye med om man tror kyllingproduksjon i Norge driver god dyrevelferd... Folk flest vet også dette. Men innerst inne bryr ikke folk flest seg nok til at de styrer unna kylling. Kylling er jo så sunt og billig, og det er jo tross alt det viktigste... ikkesant.... folk ass 1
AnonymBruker Skrevet 5. september 2014 #10 Skrevet 5. september 2014 Er økologiske egg bedre? Hvordan har de det? De har det ikke bedre. De spiser mat som er dyrket økologisk. Tror ikke akkurat det bryr hønene. Anonymous poster hash: af210...297
AnonymBruker Skrevet 5. september 2014 #11 Skrevet 5. september 2014 Jeg bryr meg faktisk ikke, og jeg beklager det heller ikke. Bon apetit! Anonymous poster hash: 7352e...ca7 1
Vulpes Skrevet 5. september 2014 #12 Skrevet 5. september 2014 De har det ikke bedre. De spiser mat som er dyrket økologisk. Tror ikke akkurat det bryr hønene. Anonymous poster hash: af210...297 Jeg har hørt fra mange hold at de også har bedre levekår, uten at jeg personlig har faktasjekket denne påstanden.
AnonymBruker Skrevet 5. september 2014 #13 Skrevet 5. september 2014 Jeg vet dette, men har dessverre ikke råd til å kjøpe kylling fra Stange eller Holtet. Hvis jeg får bedre råd slutter jeg å kjøpe fra Prior og Solvinge. Anonymous poster hash: 4a161...979
AndreasBR Skrevet 5. september 2014 #15 Skrevet 5. september 2014 (endret) Synd det er så mange som ikke takler at vi er på toppen av næringskjeden.. Skal vi passe på de stakkars dyrene i naturen som blir spist av andre dyr også, eller fatalt skadet? PS! Jeg kjøpte kylling til 99 kr kg isted.. NOM NOM NOM (Sprutet full av vann sikkert) Endret 5. september 2014 av AndreasBR
AnonymBruker Skrevet 5. september 2014 #16 Skrevet 5. september 2014 De har det ikke bedre. De spiser mat som er dyrket økologisk. Tror ikke akkurat det bryr hønene. Anonymous poster hash: af210...297 Det er jo bedre enn kraftfor, som de andre hønene får. Det blir bedre smak på egg og kjøtt med naturlig for. De får også gå fritt, tror jeg.Anonymous poster hash: 5b88c...130
AnonymBruker Skrevet 5. september 2014 #17 Skrevet 5. september 2014 Hva koster kyllinglår fra Stange? Lårene er ikke så verst i pris, jeg tror det er 99 kr/kg. Bryststykkene er dyrere. Anonymous poster hash: 5b88c...130
Tvist Skrevet 5. september 2014 #18 Skrevet 5. september 2014 Lår holder fint for meg. Jeg har kuttet kraftig ned på kylling, men spiser det en sjelden gang. Skal se etter Stange neste gang.
AnonymBruker Skrevet 5. september 2014 #19 Skrevet 5. september 2014 Mitt inntrykk er at de fleste er ganske klar over hvor dårlige dyrevelferden er, men at de kjøper vanlig Prior-kylling likevel. Nå er de fleste jeg snakker med studenter og unge, i likhet med meg selv, så det er kanskje ofte økonomiske hensyn bak valget av kylling i matbutikken. For min del prøver jeg å kjøpe den Stangekyllingen. Har hørt at den er bra med tanke på dyrevelferd. Den er litt dyrere, men jeg syns det er helt greit å kjøpe norske produkter og støtte den med noen kroner ekstra, dersom det betyr at dyrene har det bedre før de ligger på tallerkenen min. Og jeg setter også pris på å vite at dyret er "rent" og har hatt mer plass og boltret seg på, og forhåpentligvis tatt bedre vare på og vist mer hensyn til, både når det kommer til fòring, og etc. Nå kommer jeg fra en familie med flere jaktere, og har selv vært med på alle typer jakt. Og da er man med på hele prosessen - fra å se dyret gå vilt rundt i skogene, til det siste steget der kjøttet pakkes og fordeles. Det er nødvendigvis ikke særskilt gøy, men vilt som stammer fra jakt på denne måten, er man jo garantert at har levd et godt liv, da det har vært fritt i den norske skogen. Dessuten så har familien min gård, og høns bl.a. som legger nydelige egg. Her går hønene veldig fritt, har stor plass å boltre seg på, både ute og inne, og er relativt få som blir tatt utmerket godt vare på! Jeg tror man får mer respekt for dyr og dyrevelferd når man har vokst opp med å se hvor maten kommer fra, når man har vært med på slakting, vært med på jaktingen, vært med på å ta vare på dyr. Jeg skulle ønske flere av studentene og de unge på min alder hadde vært med på det samme. Da hadde det kanskje vært et større fokus på å støtte den riktige industrien. Anonymous poster hash: 4a34b...11d
AndreasBR Skrevet 6. september 2014 #20 Skrevet 6. september 2014 (endret) og er relativt få som blir tatt utmerket godt vare på! Anonymous poster hash: 4a34b...11d Så de fleste hønene har det helt jævlig, og resten blir tatt utmerket godt vare på? Endret 6. september 2014 av AndreasBR
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå