Gjest Haaploes Skrevet 5. september 2014 #1 Skrevet 5. september 2014 Jeg er i informasjonssankingsmodus om dagen, og det er nå toller som studeres i dybden. Noen som har erfaringer, tips og triks rundt denne rasen?
AryaUnderfoot Skrevet 6. september 2014 #2 Skrevet 6. september 2014 Har kun truffet en og det var en FANTASTISK hund. Men eieren er usedvanlig flink med dyr også da. Ville egentlig bare si at jeg syns de er såååå fine Håper noen med litt mer erfaring enn meg kan hjelpe deg
Skywise Skrevet 6. september 2014 #3 Skrevet 6. september 2014 Det er en aktiv rase som jeg ikke vil anbefale til noen som ikke har planer om å være i mye aktivitet og trene aktivt med hunden. Genpoolen på rasen er veldig liten, og gemyttproblemer er veldig utbredt. Det er mye fryktaggresjon, ressursforsvar, nerver og stress. Jeg har kun møtt en toller jeg kanskje kunne tenkt meg å ha selv, men hun slet også en del med nervøsitet. Om du er opptatt av å få en hund med godt og stabilt gemytt, ville jeg heller sett på flatcoated om du er ute etter en aktiv retriever.
Gjest bustyvel Skrevet 6. september 2014 #4 Skrevet 6. september 2014 Kjenner ikke rasen sånn veldig inngående, men kjenner fire tollere, og alle er herlige og aktive hunder. De blir brukt veldig aktivt, og er veldig ivrige, så mulig de trenger mye trim og stimulans? Disse er iallefall lydige og veldig gode familiehunder.
AnonymBruker Skrevet 6. september 2014 #5 Skrevet 6. september 2014 Dessverre er mange tollere preget av frykt, aggressjon, nervøsitet og stress etter at de ble så populære og "alle" ville ha en. Det er mye avl på få individer som deler samme genetikk. Da blir både de positive og negative sidene forsterket. Ikke en rase å anbefale de som ikke har både grunnleggende og viderekommende kunnskap og evne til å holde hund. De krever mye mental stimulans, men er også ømfintlige for overstimuliring og stress. Det samme gjelder fysisk aktivitet. Anonymous poster hash: a6037...39d
Gjest SånnCirka Skrevet 7. september 2014 #6 Skrevet 7. september 2014 (endret) Jeg har hatt toller. Hun ble dessverre bare 10mnd gammel, grunnet tollersyken. Det er utrolig flotte hunder, og det er ikke rasen som er nervøs, men enkeltindividene grunnet alt for mange som absoultt ikke har greie på hund (gjelder alle populære raser). Det brude være obligatorisk med kurs og eksamen før man kan kjøpe seg hund... Les litt om toller her: http://www.canis.no/oppdretter/rasepres.php?raseid=320 Tolleren er en veldig fin hund for førstegangseier dersom du ønsker en hund du kan være aktiv med. For all del, er du førrstegangseier, velg tispe. Tolleren er lettlært, og har god hukommelse (typisk retriever). Den gode hukommelsen gjør det selvfølgelig viktig at man gjør ting riktig. Går man på valpekurs og grunnkurs får man den hjelpen man trenger for å gjøre ting nettopp riktig, samtidig som det er en flott sosialiseringsarena både mtp hund og eier. Lykke til med kjøp av hund. :-) Edit: velg gjerne valp fra valpelisten til retrieverklubben, så er du sikker på at du finner en seriøs oppdretter. Da det dessverre blir mye avl på få gener som det nevnes over her. Tollersyken burde du også lese deg opp på, slik at du kan se symptomene dersom de skulle oppstå. Endret 7. september 2014 av SånnCirka
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå