AnonymBruker Skrevet 5. september 2014 #1 Skrevet 5. september 2014 Jeg og min mann vurderer å kjøpe bolig. Jeg har ryddig økonomi og ingen anmerkninger, men står registrert med veldig lav inntekt ifølge selvangivelsen for 2013. Nå har inntekten min gått noe opp men jeg jobber fortsatt 50-70 prosent bare. Mannen min derimot har fast 100% jobb, men når han kredittsjekket seg selv fant han hele 15 betalingsanmerkninger! Disse strekker seg fra 2011 til senest juni i år. Flere står til og med med "0" i beløp og kommer fra namsmannen, er dette anmerkninger som egentlig burde vært slettet siden kravene er betalt? Samlede krav er på i underkant av 100 000 kr. Så å betale alt i sin helhet er umulig slik situasjonen vår er idag, særlig med tanken på at jeg får ikke mye forbrukslån på grunn av min registrerte lave inntekt. Derfor skal mannen min kontakte hvert av selskapene for å inngå nedbetalingsavtaler, men... ...hvor lang tid tar det før han får et rent økonomisk rulleblad igjen? Må hele det opprinnelige kravet være betalt, eller holder det å inngå betalingsavtale om månedlige avdrag? Er det mulig å få boliglån dersom man kan dokumentere at betalingsavtale er inngått med alle selskap som har satt anmerkning? Vil min og hans økonomi bli slått sammen, dvs at selv om jeg står som hovedsøker på lånet så vil vi ikke få det innvilget pga hans anmerkninger? Og hva med min inntekt, som har gått opp fra i fjor til i år, må dette dokumenteres? Jeg alene får ikke mye i lån... Skulle gjerne vært og spurt i banken altså, innrømmer det, men litt pinlig med tanke på disse anmerkningene... Tenker det er best å bli kvitt dem først. Tusen takk på forhånd for alle konstruktive svar Anonymous poster hash: 0b757...321
AnonymBruker Skrevet 5. september 2014 #2 Skrevet 5. september 2014 Jeg tror at for å være helt ærlig vil det nok bli vanskelig for dere å få boliglån før anmerkninger er slettet, her må dere sjekke med namsmannen hvor lang tid det tar.Anonymous poster hash: 9fc44...7e3 2
AnonymBruker Skrevet 5. september 2014 #3 Skrevet 5. september 2014 Krav som er nedbetalt skal slettes med en gang - men man må ofte gi beskjed om dette selv. For øvrig vil dere neppe få noe boliglån før alle anmerkninger er slettet. Anonymous poster hash: e4401...67a 2
Britt Banditt Skrevet 5. september 2014 #4 Skrevet 5. september 2014 Er dette det første du hører om at han sliter med økonomien? Hadde ikke turt å kjøpe hus med en mann med 15 anmerkninger.. 2
AnonymBruker Skrevet 5. september 2014 #5 Skrevet 5. september 2014 Når krav er nedbetalt skal betalingsanmerkningen slettes umidelbart. Når han har inkassosaker og betalingsanmerkninger får han ikke boliglån. Når du har for lav inntekt får du heller ikke boliglån. Dere må forhandle dere frem til løsninger, jo bedre forhandler jo bedre løsninger. Pass på å få avtaler skriftlig, ikke på telefon, bruk mail. Alt må være betalt ned før anmerkninger blir slettet. Dere kan prøve å kontakte boligavdelingen i kommunen dere bor i og spørre om muligheter for lån av husbankmidler gjennom kommunen. Hva du skal med forbrukslån forstår jeg ikke , styr unna forbrukslån med nærmere 20 % rente dette er kostbart tull å vikle seg inn i. Anonymous poster hash: 01f36...7eb
AnonymBruker Skrevet 5. september 2014 #6 Skrevet 5. september 2014 Når krav er nedbetalt skal betalingsanmerkningen slettes umidelbart. Når han har inkassosaker og betalingsanmerkninger får han ikke boliglån. Når du har for lav inntekt får du heller ikke boliglån. Dere må forhandle dere frem til løsninger, jo bedre forhandler jo bedre løsninger. Pass på å få avtaler skriftlig, ikke på telefon, bruk mail. Alt må være betalt ned før anmerkninger blir slettet. Dere kan prøve å kontakte boligavdelingen i kommunen dere bor i og spørre om muligheter for lån av husbankmidler gjennom kommunen. Hva du skal med forbrukslån forstår jeg ikke , styr unna forbrukslån med nærmere 20 % rente dette er kostbart tull å vikle seg inn i.Anonymous poster hash: 01f36...7eb Ang forbrukslån så tenkte vi kanskje det er bedre for å bli kvitt kravene raskt, og ha ett lån å forholde oss til, selv om det blir dyrt i lengden... For å betale ned på krav på tilsammen 100 000 kr vil ta evigheter Anonymous poster hash: 0b757...321
AnonymBruker Skrevet 5. september 2014 #7 Skrevet 5. september 2014 Ang forbrukslån så tenkte vi kanskje det er bedre for å bli kvitt kravene raskt, og ha ett lån å forholde oss til, selv om det blir dyrt i lengden... For å betale ned på krav på tilsammen 100 000 kr vil ta evigheter Anonymous poster hash: 0b757...321 Hvis krav på 100 000 vil ta evigheter for dere, så burde dere absolutt ikke ta opp boliglån. Anonymous poster hash: 23684...750 5
AnonymBruker Skrevet 5. september 2014 #8 Skrevet 5. september 2014 Ang forbrukslån så tenkte vi kanskje det er bedre for å bli kvitt kravene raskt, og ha ett lån å forholde oss til, selv om det blir dyrt i lengden... For å betale ned på krav på tilsammen 100 000 kr vil ta evigheter Anonymous poster hash: 0b757...321 Ta for Guds skyld aldri opp forbrukslån for å bli kvitt forbruksgjeld/kredittgjeld. Bland deg heller ikke inn i ektefellesgjeld, den står i hans navn og er hans gjeld. Begge deler er å lure seg selv. Se noen episoder av Luksusfellen om du skulle betvile dette. Vet ikke om du er gift? Er du ikke gift så få skrevet en skikkelig samboeravtale og få den signert av vitner. Anonymous poster hash: 01f36...7eb 1
Britt Banditt Skrevet 5. september 2014 #9 Skrevet 5. september 2014 Ta i hvert fall ikke opp lån for han, UANSETT! Det er ikke få ganger jeg har sett tråder her med damer som har tatt opp lån fordi eksen "slet økonomisk" og hun ville hjelpe. Så går han fra henne, og hun sitter igjen med lånet..
AnonymBruker Skrevet 5. september 2014 #10 Skrevet 5. september 2014 Ta for Guds skyld aldri opp forbrukslån for å bli kvitt forbruksgjeld/kredittgjeld. Bland deg heller ikke inn i ektefellesgjeld, den står i hans navn og er hans gjeld. Begge deler er å lure seg selv. Se noen episoder av Luksusfellen om du skulle betvile dette. Vet ikke om du er gift? Er du ikke gift så få skrevet en skikkelig samboeravtale og få den signert av vitner.Anonymous poster hash: 01f36...7eb Jo vi er gift. Derfor jeg spør. Og med "evigheter" mener jeg da at det vil ta noen år å betale ned siden jeg ikke jobber fulltid. Og det er sant at det er hans gjeld men påvirker ikke det felles økonomien? Anonymous poster hash: 0b757...321
Pinkee Skrevet 5. september 2014 #11 Skrevet 5. september 2014 Hvis det vil ta flere år å betale gjelden, hvordan tenker du da at dere skal klare å betale et boliglån i tillegg? Nei, betal ned gjelden, så fort dere klarer, for så å begynne å spare EK. Samtidig bør du prøve å komme deg opp i full stilling. Da snakker vi om at dere kan begynne å tenke boliglån. 1
Britt Banditt Skrevet 5. september 2014 #12 Skrevet 5. september 2014 Men hvis dere ikke klarer å betale ned 100 000 raskt, har dere egenkapital på 15% av det dere ønsker å kjøpe bolig for da? 1
AnonymBruker Skrevet 5. september 2014 #13 Skrevet 5. september 2014 Men hvis dere ikke klarer å betale ned 100 000 raskt, har dere egenkapital på 15% av det dere ønsker å kjøpe bolig for da? Jeg har en leilighet som er verdt 2 500 000, ferdig nedbetalt, vi tenkte å bruke denne som sikkerhet. Anonymous poster hash: 0b757...321
AnonymBruker Skrevet 5. september 2014 #14 Skrevet 5. september 2014 Betalingsanmerkningen forhindrer lån. Det er jo selve poenget - at man har visst såpass dårlig evne til å betjene egen gjeld at man får en offisiell "prikk" på seg som indikator at andre ikke skal gi deg lån. Jeg forstår ikke helt hvordan du mener at han nå skal ha nedbetalingsavtaler. Gjeld forsvinner jo ikke av seg selv, så disse selskapene må jo ha gått etter disse pengene over lengre perioder? Som regel oppstår betalingsanmerkning når man allerede har en nedbetalingsplan, men ikke overholder den og det deretter sendes til namsmannen. En nedbetalingsavtale er bare en plan for å få ned gjelden gradvis, betalingsanmerkningen blir stående til gjelden er borte. Og så lenge anmerkningen er der, vil dere ha problemer med å få lån, uavhengig av nedbetalingsplan. Gjelden skal betales ned uansett, dette er ikke et "pluss" for å få lån. Det hender namsmannen ikke sletter en anmerkning automatisk så dersom noen av dem er for gjeld som er betalt, så skal han kontakte ham. Dere må uansett få ryddet opp ferdig for å få boliglån. Anonymous poster hash: fe505...dee
Lulilelu Skrevet 5. september 2014 #15 Skrevet 5. september 2014 Nei han får ikke lån når han har betalingsanmerkninger. Men jeg forstår ikke hvordan du har en leilighet på 2,5 ferdig nedbetalt, men du får ikke lån? En løsning kan være å ta opp 100.000 på boliglånet som "var" på din leilighet, og lage en skriftlig avtale dere imellom at han skal betale deg tilbake. Men ta absolutt ikke opp noe forbrukslån.
listefyll Skrevet 5. september 2014 #16 Skrevet 5. september 2014 15!?! betalingsanmerkninger? På 3! år? Og dere bor i en nedbetalt leilighet? Og det vil ta dere flere år og bli kvitt gjeld på i underkant av 100 000? Og du vurderer muligheten til å ta opp forbrukslån? Jeg skjønner virkelig ikke logikken her.. Jeg ville forsøkt å få en grundig oversikt over hvordan økonomien deres er så kaotisk. Hva er det som gjør at regningene får seile sin egen sjø? Hvor går pengene? Og hvordan skal dere klare større lån hvis dere ikke klarer å betale ned 100000 i løpet av kort tid? Vet ikke hvorfor du vil ha leiligheten som sikkerhet og ikke selge den. Dersom det ligger en tanke om utleie, vil jeg på det sterkeste fraråde det. Med det følger deg ansvar for å betale skatt og holde orden på masse fradrag. Noe jeg betviler at noen som har fått 15 betalingsanmerkninger er i stand til. Jeg forstår at man i enkelte livssituasjoner kan komme i en slik posisjon at man får en betalingsanmerkning, men å bo i en nedbetalt leilighet og få 15 av dem...er det egentlig mulig? 1
AnonymBruker Skrevet 5. september 2014 #17 Skrevet 5. september 2014 Til dine spm.: 1. Når gjelden er betalt og anmerkningene slettet. 2. Alt må betales, nedbetalingsavtale holder ikke. 3. Nei 4. Hans gjeld blir din. http://www.webjuristene.no/files/ektefelle%20med%20gjeld_styr%20unna.pdf 5. Inntekten din dokumenterer du når du skal ha lån. Du må få klarhet i endel ting for at vi skal kunne svare og for at du skal kunne angripe situasjonen. - Hvor mange av de 15 anmerkningene er fortsatt gjeldende - dvs. har utestående gjeld? - Hva er årsaken til at han ikke ble klar over dette inntil han kredittsjekket seg? Det sendes en rekke fakturaer og purringer fra firmaet man skylder penger, deretter mange fra inkassoselskap og et par fra namsmannen som sendes opp til en faktisk anmerkning settes (med frist for å unngå anmerkning). Utifra antall saker er det her snakk om over 100 brev totalt som er sendt til ham/dere. Har dere flyttet og ikke byttet postadresse og også unnlatt å sjekke gammel postkasse? Hva har skjedd egentlig? - Er det en spesifikk grunn til at du bare jobber 50-70 prosent? Kan du jobbe mer? - Hva har dere av eiendeler? Har dere aksjer eller obligasjoner noe sted, bil eller andre ting av verdi dere kan selge? Anonymous poster hash: fe505...dee 2
Gjest Blondie65 Skrevet 6. september 2014 #18 Skrevet 6. september 2014 Jeg forstår virkelig ikke saken her? Mannen "visste ikke" før han kredittsjekket seg at han hadde gjeld? Beklager, det er å stikke hodet i sanden. Dere er to personer med inntekt. "Evigheter" for å betale ned er 10-15 år - 100.000 bør dere kunne fint greie på 2-3 år og det er ikke evigheter. Men, trådstarter, en mann som har så dårlig oversikt over sin økonom som dette må du være svært forsiktig med å betale ned gjelden til. For hvis han ikke helt forstår sammenhengen mellom å kjøpe noe for siden å betale dette og kravene bare hoper seg opp fordi han har vinduskonvoluttskrekk da tar han deg med i fallet. Vær glad at du fant ut dette da et var 100.000 og ikke en million. Be mannen forklare deg hvordan dette har oppstått og om det virkelig stemmer at han ikke visste at han hadde dette. Ikke - under noen omstendighet - ta over hans gjeld. Han skal betale dette, helt og holdent.
AnonymBruker Skrevet 6. september 2014 #19 Skrevet 6. september 2014 Synes du burde prise deg lykkelig over å ha en ferdig nedbetalt leilighet. Bli boende der å få mannen din til å rydde opp i økonomien sin og krev at han holder den ryddig i flere år og at han sparer opp EK før du i det hele tatt vurderer å kjøpe bolig sammen med han.Anonymous poster hash: 0c551...cb8 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå