JE86 Skrevet 4. september 2014 #1 Skrevet 4. september 2014 Jeg har jobbet som assistent fulltid i bhg i ett år, i august gikk kontrakten ut. Spurte om de hadde noe ekstra, da permisjonen min ikke er før i november. Fikk da ny kontrakt på 40% ut sept. Noen sier jeg da vil fortsette på dagpenger f.o.m oktober, mens andre sier jeg bør sykemelde meg. Det jeg da lurer på er, om jeg sykemelder meg, vil sykemeldingen da kun være 40%, så jeg mottar utbetaling fra nav på kun 40%? Eller går de ut ifra gjennomsnittet tre siste mnd? Dagpenger vil jo være 62% av lønn, men vil dette være av et års gjennomsnitt eller ut ifra de 40%? De fleste sier jeg burde sykemeldt meg innen kontrakten da jeg jobbet fulltid gikk ut, da ville jeg fått betalt fullt. Dette visste jeg ikke om og uansett orket jeg ikke tanken på å gå hjemme uten noe å gjøre i tre mnd! Håper noen kan hjelpe meg, da jeg bekymrer meg hele tiden for økonomien og det allerede har vært nok styr med papirer på foreldrepengesøknaden.
Guybrush Skrevet 4. september 2014 #2 Skrevet 4. september 2014 Må si det er passe umoralsk å anbefale deg å svindle andre mennesker via NAV for å få ut mest mulig penger. Men nok om det. Sykepenger baserer seg på tapt arbeidsinntekt. Altså om du har en jobb som gir deg en viss sum er det denne summen du får utbetalt i sykepenger, Så i en 40 % stilling vil dette være basisen din. Dagpenger mener jeg å huske gir deg flere muligheter. Siste måned, siste selvangivelse og en til - snitt siste 3 år tror jeg). 2
Frodo Skrevet 4. september 2014 #3 Skrevet 4. september 2014 Sykepenger i dette tilfellet høres da ut som ren svindel. Men du bør vel melde deg arbeidsledig. Med under femti prosent jobb har du krav på dagpenger så vidt jeg vet. 4
Frodo Skrevet 4. september 2014 #4 Skrevet 4. september 2014 Og dagpenger får du fra den dagen du melder deg ledig, så først best ...
JE86 Skrevet 4. september 2014 Forfatter #5 Skrevet 4. september 2014 Har da aldri vært ute etter å svindle noe som helst. Når jeg går ut i permisjon en mnd etter kontrakten min går ut, tviler jeg sterkt på at noen ønsker å ansette meg i ny jobb. Jeg var kun ute etter et svar, på hva sykepenger vil gjelde i følgende stillingspeosent. Som dere leser så spurte jeg på arb.plassen om det var mer arbeid tilgjengelig, alt de hadde da var 40% som jeg da tok istedenfor å sykemelde meg. Så jeg vil jobbe, det er bare ikke så lett å få noe fast siste mnd før fødsel. Så ingen grunn til å komme med stygge bemerkninger.
AnonymBruker Skrevet 4. september 2014 #6 Skrevet 4. september 2014 Men det blir jo svindel om du sykemelder deg kun for pengene, ikke fordi du faktisk TRENGER å sykemelde deg.. Anonymous poster hash: 2c0a3...0c4 4
AnonymBruker Skrevet 4. september 2014 #7 Skrevet 4. september 2014 Hvilken sykdom har du?Anonymous poster hash: 61063...972
Babi Skrevet 5. september 2014 #8 Skrevet 5. september 2014 Men det blir jo svindel om du sykemelder deg kun for pengene, ikke fordi du faktisk TRENGER å sykemelde deg.. Anonymous poster hash: 2c0a3...0c4 Og hvilk valg har man ellers i en slik situasjon, når man selv blir økonomisk skadelidende? Ikke rart mange tyr til slike metoder...
AnonymBruker Skrevet 5. september 2014 #9 Skrevet 5. september 2014 Hvis stillingen blir redusert med mer enn 50 % har du rett på dagpenger i tillegg til lønnen på 40 %. Husk at det å sykmelde seg kan slå tilbake på deg selv dersom du faktisk blir syk ila de neste årene, da det er maxtid på sykemelding pr tre år før du må over på aap. Hvis du f.eks blir syk/skadet ifm fødsel eller permisjonstid har du tapt stort på å ta ut sykmelding før permisjonen. Anonymous poster hash: 9bd3d...28a
AnonymBruker Skrevet 5. september 2014 #10 Skrevet 5. september 2014 Og hvilk valg har man ellers i en slik situasjon, når man selv blir økonomisk skadelidende? Ikke rart mange tyr til slike metoder... Man planlegger litt bedre og skaffer seg en 100% stilling i god tid før man skal ut i permisjon. Anonymous poster hash: 8aa4a...15b 3
AnonymBruker Skrevet 5. september 2014 #11 Skrevet 5. september 2014 Det er vel legen som må sykmelde deg, så dette kan du ikke avgjøre selv. Anonymous poster hash: 80151...e5d 1
JE86 Skrevet 5. september 2014 Forfatter #12 Skrevet 5. september 2014 Ok inkompetente d**********, begynner forstå at slike forum er ganske useriøse. Hva vet dere om jeg faktisk trenger en sykemelding? Fullt klar over at en lege må sykemelde meg... Du som sier at man planlegger bedre og får seg en fast stilling.. Hva vet du om jeg har søkt flere jobber, eller om vi kanskje flyttet til en annen kant av landet hvor det var vanskelig finne seg jobb og når jeg endelig fikk tilbud om et vikariat, takket jeg selvfølgelig ja, men du er vel av den typen som bare knipset med fingrene så får du hvilken som helst jobb?! Når man har et par mnd til man går ut i sv.skaps permisjon er det få som ønsker ansette deg. Svindel...tja, hva med alle disse andre som aldri har jobbet og får flere tusenvis hver mnd? Jeg har jobbet siden jeg var 13 og har alltid stått på, så ikke kom her og si at jeg er ute etter å svindle noe som helst! Trenger ingen flere svar, da jeg ser hvor usaklige dere oppfører dere. Spørsmålet var enkelt og greit hva som vil bli gitt i sykepenger OM man blir sykemeldt i forhold til dagpenger.
AnonymBruker Skrevet 6. september 2014 #13 Skrevet 6. september 2014 Ærlig talt, jobber vokser ikke på trær. Så vi andre venter til vi har fått fast stilling før vi blir gravide. Det er lov til å bruke hodet litt!Anonymous poster hash: 38b8a...a74 3
JE86 Skrevet 6. september 2014 Forfatter #14 Skrevet 6. september 2014 Haha for et idiotisk svar du kom med! Selvfølgelig vokser ikke jobber på trær, derfor tar man det man kan få! Men om livet ditt ikke hadde vært perfekt hadde du vel tatt abort du tenker jeg? Du skjønner, det er ikke alltid en graviditet er planlagt selv om vi har ønsket det lenge, og vi begge gleder oss og skal få det beste ut av det! Men du får krype tilbake til det perfekte lille skjellet ditt! 1
AnonymBruker Skrevet 6. september 2014 #15 Skrevet 6. september 2014 Ok inkompetente d**********, begynner forstå at slike forum er ganske useriøse. ....... Spørsmålet var enkelt og greit hva som vil bli gitt i sykepenger OM man blir sykemeldt i forhold til dagpenger. Det man prøver å forklare deg er jo at man ikke kan velge mellom dagpenger og sykepenger. Er du syk får du en sykemelding av legen hvis ikke søker du dagpenger. Det er jo ikke et valg du har selv, dermed blir spørsmålet useriøst og idiotisk og ikke så lett for andre å svare på når det skinner gjennom at du vurderer å snylte. Anonymous poster hash: 61063...972 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå