Gjest Anonymous Skrevet 6. juli 2004 #1 Del Skrevet 6. juli 2004 Har akkurat fått forsikrings papirene fra Trygg-Hansa, og ser til min skrekk at premien har gått opp med kr. 2786,- (tar hensyn til at personskadeavgiften på kr.330,- nå innkreves via årsavgiften), fra kr. 10824,- til 13280,-. Dette er en prisøkning på hele 26,5% :o Har andre her hørt om lignende prisstigninger på bilforsikringen i det siste? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
monja Skrevet 6. juli 2004 #2 Del Skrevet 6. juli 2004 Vi har Vesta og de har iallefall ikke økt prisen på bilforsikring. Men er økning på 26,5% høres jo vanvittig ut da. Hadde begynt å se meg rundt etter et annet selskap jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 6. juli 2004 #3 Del Skrevet 6. juli 2004 Jeg har allerede begynt å se meg litt om etter et annet selskap, men det er jaggu enda dyrere hos andre. Vesta skulle ha kr. 14177,- Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 6. juli 2004 #4 Del Skrevet 6. juli 2004 Vi betaler fremdeles bare 5000 kroner i året hos Gjensidige (med kasko, full bonus). Hvordan klarer dere å ha så høy premie??? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
monja Skrevet 6. juli 2004 #5 Del Skrevet 6. juli 2004 Vi har to biler i Vesta, 96 og 97 modeller, med full kasko og kjørelengder på 16 000 km og 12 000 km, og bonuser på 60% på den ene og 70% tredje år på den andre. For det betaler vi ca 10 000 kroner i året totalt. Hvis vi legger til hus og hunde-forsikringer betaler vi litt under 15 000 alt i alt. Kommer vel helt an på bilen og type forsikring dette? Vi har rabatter for garasjer til begge, alarmer på begge, ingen under 23 år skal kjøre dem, ekstra bremselys i bakruta etc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 6. juli 2004 #6 Del Skrevet 6. juli 2004 Kommer vel helt an på bilen og type forsikring dette? Vi har rabatter for garasjer til begge, alarmer på begge, ingen under 23 år skal kjøre dem, ekstra bremselys i bakruta etc Vi har også alt dette, men jeg tror ikke det er slike ting som utgjør forskjellen mellom 15000 og 5000. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
monja Skrevet 6. juli 2004 #7 Del Skrevet 6. juli 2004 Aner ikke, men alder vet jeg spiller en rolle. Lillebroren min prøvde å forsikre bilen sin (husker ikke til hvilket selskap) da han var 18 år, men endte til slutt opp med at pappa tok forsikringa. Det sparte de 8000 kroner på Har også lest at kjønn spiller inn på summen, men husker ikke hvordan det var. Det er nok risikoen de tenker på. Og bonus er jo viktig. Det blir jo heeeelt andre summer med 20% mot full bonus. Må jo nesten være professor for å tegne forsikring nå for tiden....puh Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 6. juli 2004 #8 Del Skrevet 6. juli 2004 Ja, bonus teller nok mye, vi har jo full bonus så det sparer vi på. Men samtidig koser det litt med kasko da. Kjønnet på forsikringstakeren burde ikke ha så mye å si. Selv om forsikringen står på samboeren min er det jo vi begge som kjører bilen. Men det er store forskjeller mellom forsikringsselskapene, man burde ta seg tid til en ringerunde, mange penger å spare. Det at faren din hadde forsikring for broren din sparte dere nok penger på, akkurat nå. Men man kan ikke tjene opp bonus når man gjør det på den måten, så når han får egen forsikring må han da betale en høyere premie fordi bonusen starter på bånn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
monja Skrevet 6. juli 2004 #9 Del Skrevet 6. juli 2004 Du kan overføre bonus. Mannen min fikk sin bonus fra mora si da hun ikke ville ha bilen hans på seg lenger, og jeg får bonusen på min bil (om jeg ønsker det) selv om den står registrert på mannen min nå. Vi har alt på han på grunn av totalkundeforholdet. Men jeg er fornøyd med premie på snitt 5000 pr bil jeg! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
14062003 Skrevet 6. juli 2004 #10 Del Skrevet 6. juli 2004 Man fikk overført bonus før, men nå går det ikke lenger. Vi har triksa noe fælt med bilene våre og klart å få det til. Men det bare med nød og neppe takket være skadefrihet og velvillig saksbehandler. Jeg gidder ikke begynne å forklare hvordan vi løste det en gang. Forsikringsselskapet setter opp premien dersom man trer inn i en høyrisikogruppe... Typ om man faktisk må bruke forsikringa. Min forsikring øker med ca. 40% hvert år og jeg kan ikke gjøre annet enn å nikke pent eller si opp forsikringa. Gjelder ikke bil da men. Nei, jeg har ikke valget om å gå til annet forsikringsselskap (det er en grunn til at jeg er putta i høyrisikogruppa på akkurat den forsikringa). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 7. juli 2004 #11 Del Skrevet 7. juli 2004 Vi har en 98-modell med full kasko (ikke leiebil), og betalte 8000 i 2003 (20%, 25 år). I år ble premien 7400 (30%, 26 år). Alarm, førerkort i 7 år, samme kjørerlengde begge årene. Gjensidige. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 7. juli 2004 #12 Del Skrevet 7. juli 2004 Kjørelengde har også stor innvirkning på prisen. Det er stor forskjell i hva du må betale for 8000km mot 16000 km. Jeg sparte mer enn 4000 kr på å gå ned 4000km i kjørelengde. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nabodama Skrevet 7. juli 2004 #13 Del Skrevet 7. juli 2004 Du kan overføre bonus. Mannen min fikk sin bonus fra mora si da hun ikke ville ha bilen hans på seg lenger, og jeg får bonusen på min bil (om jeg ønsker det) selv om den står registrert på mannen min nå. Vi har alt på han på grunn av totalkundeforholdet. Men jeg er fornøyd med premie på snitt 5000 pr bil jeg! Nei, du kan ikke lenger overføre bonus mellom folk. Når det gjelder dere skal bilen stå på deg i forsikringen hvis du står som eier på den. Dere står likevel sammen om forsikringen, dvs dere står i samme avtale, og er fortsatt toltalkunder. Generelt: Premien på bil utregnes på bakgrunn av skadestatistikker, alder, kjønn, bonus, kjørelengde og sikkerhetsrabatter. Når det gjelder statistikk, har noen biler høyere skadeprosent (tyveri, biluhell osv) enn andre biler, og er derfor dyrere. (Jeg jobber i Vesta) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 9. juli 2004 #14 Del Skrevet 9. juli 2004 Bonus kan kun overføres mellom ektefeller eller samboere. Da med samtykke fra begge. Bonus fra foreldre til barn kan man ikke overføre lenger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
monja Skrevet 10. juli 2004 #15 Del Skrevet 10. juli 2004 Bonus kan kun overføres mellom ektefeller eller samboere. Da med samtykke fra begge. Bonus fra foreldre til barn kan man ikke overføre lenger. Det er den vi benytter oss av siden vi er gift. Står i forsikringsavtalen vår at vi står fritt til å overføre bonusen på meg f.eks ved skilsmisse. Vi står begge som eiere av begge bilene - i vognkortene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Orthia Skrevet 10. juli 2004 #16 Del Skrevet 10. juli 2004 Jeg opplevde kraftig økning i bilforsikringen for et par år siden. Forsikringsselskapets begrunnelse var at sterk økning i utbetalinger generelt førte til at de måtte øke premiene. Dermed byttet jeg forsikringselskap. Du kan jo kontakte ditt selskap og spørre om hvorfor de øker premien. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjestnn Skrevet 14. juli 2004 #17 Del Skrevet 14. juli 2004 ...de har iallefall økt innboen med 50 % ...synes det er frekt jeg, selv om det bare er snakk om en økning fra 1000 til 1500, gleder meg til å se hva de gjør med bilforsikringen.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå