Gå til innhold

Trenger å lette på trykket....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg klarer ikke å la være å irritere meg. Over forskjellsbehandlingen av våre barn og deres kusiner. Svigermor har to barn; min mann og min svigerinne. Svigermor har totalt 4 barnebarn; vi har 2 barn og svigerinnen min har 2.

Svigerinnen min er gift og har to barn på 8 og 6 år. Vi har barn på 4 og 1. Vi bor alle sammen i samme by.

Svigerinnen min har barnevakt hele tiden. I snitt blir et eller begge barna dems passet av svigermor annenhver helg. Minst.. Pluss at hun henter på skole, bringer på fritidsaktiviteter, handler konstant klær og sko til dem.

Vårt eldste barn fikk heldigvis en helg hos svigers i sommer. Sist han var der var en natt før jul. Hun hentet han også i bhg 2 ganger ila vårparten. Hun har aldri passet vår minstemann.

Jeg prøver å ikke irritere meg, men det bobler inni meg. Prøver å hinte, men det går ikke inn. Vårt eldste barn skjønner jo mer og mer og sier at han også vil til bestemor når han ser at kusinene er der. Svaret han får er: ja, en annen gang, men nå er begge kusinene der så det blir litt mye. Stakars, stakars gutt. Jeg får så vondt inni meg. Dessverre bor min mamma (barnas mormor) et par timer unna og kun sporadisk på besøk.

Jeg vet bare ikke hva jeg skal gjøre. Det er så trist, og tøft, å føle seg forskjellsbehandlet. Det er så slitsomt å aldri gjøre noe med mannen min. Det er kjedelig å måtte droppe å bli med på ting fordi vi iikke har noen vsom kan hjelpe oss. Og ja, jeg er misunnelig og bitter på svigerinna mi.. Jeg blir rett og slett deprimert av å høre vennepar har besteforeldre som engasjerer seg og hjelper til.

Har prøvd å finne noen som kan være barnevakt innimellom, mot betaling selvsagt. Men jeg kommer ikke til å betale 2-300 kr til en barnevakt for å trene ol...

Vet ikke helt hva jeg vil med dette jeg. Skjønner at jeg kommer til å få beskjed om at vi ikke må regne med at svigers skal stille opp og at vi må klare oss selv. Vet at mange mener at mødre har et spesielt forhold til døtrene sine og at det derfor er naturlig at de stiller opp for svigerinna mi.

Men er det virkelig sånn at vi ALDRI skal få noe som helst av hjelp??? Grrrr, jeg eksploderer snart!!!!!!

Anonymous poster hash: f09a7...1ae

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, det er ikke viktig at dere voksne skal få hjelp. Det er underordnet. Men jeg syns det er ille at ungene har to besteforeldre de sjelden ser! Syns din mann burde ta en prat med dem - det er jo tross alt hans foreldre ;)

• Liker 7
Skrevet

Ungene til din svigerinne er eldre enn din unge, det kan hende svigermoren din synes det er enklere å finne på ting med litt eldre barn og at din unge får komme mer på besøk når han blir eldre?

Anonymous poster hash: fd4de...7e1
  • Liker 8
Skrevet

Det er faktisk ganske vanlig, det er stooor forskjell på¨å være farmor og mormor!

Og ja, alderen på ungene kan også ha noe å si.

Jeg skjønner godt at det er kjipt for dere, men det er ikke noe å gjøre med.

Her vil ikke svigers ha noe med barnebarna å gjøre i det hele tatt, og mine foreldre kunn i krisetilfeller, så jeg vet hvor kjedelig det er å aldri ha barnevakt, mens "alle andre" er ute å koser seg innimellom.

Men sånn er det desverre å ha barn. Man kan ikke tvinge noen til å ville sitte barnevakt, de må nesten ønske det selv...

Anonymous poster hash: 4a077...287
  • Liker 4
Skrevet

Det er dessverre slik at det er forskjell på farmor og mormor. Jeg bruker mine foreldre mye mer enn brødrene mine har gjort, og jeg tror min svigerinne tenker sitt om det.

Men for meg er det enkelt å spørre mine foreldre, det har det alltid vært. jeg har alltid, også før barn, vært mye mer på besøk, ringer dagleig etc, enn brødrene mine.

Og da er det klart at det også blir slik for mine barn. Mine brødre har kommet på alt av familietreff/søndagsmiddager, men tok aldri selv initiativ.

Dette gjenspeiler også hvordan det blir for barnebarna.

Det gjør det ikke mindre leit for deg og barna dine, men det forklarer litt.

Det du kanskje kan gjøre er jo å begynne og besøke de ofte sammen med barna, at dere stikker innom til kvelds, innom lørdag eller søndag formiddag. Spør om å overnatte med barna. Drikk vin med svigers på kvelden, skap et forhold, la besteforeldrene bli kjent med barna sammen med dere. Det er mye lettere å passe barn man kjenner godt, og da må du kanskje jobbe for at det skal skje. Ikke fordi svigers ikke vil, og du tenker at de burde ønske å være sammen med barnabarna, men kanskje de trenger hjelp til å bli kjent.

Også er det jo klart mye enklere å passe barn jo større de er. Ettåringer er jo jobb, tidlig opp, mates, bleier etc, og hvis de da ikke har tilbragt mye tid med barnet, så er ikke det så enkelt.

Jeg ønsker deg lykke til, for det er hyggelig for alle parter hvis barna får mere tid med besteforeldrene.

• Liker 2
Skrevet

Ungene til din svigerinne er eldre enn din unge, det kan hende svigermoren din synes det er enklere å finne på ting med litt eldre barn og at din unge får komme mer på besøk når han blir eldre?

Anonymous poster hash: fd4de...7e1

Vi får håpe det.. Det var forøvrig ikke noe problem for henne å passe svigerinnens barn fra de var babyer...

Skrevet

Det er faktisk ganske vanlig, det er stooor forskjell på¨å være farmor og mormor!

Og ja, alderen på ungene kan også ha noe å si.

Jeg skjønner godt at det er kjipt for dere, men det er ikke noe å gjøre med.

Her vil ikke svigers ha noe med barnebarna å gjøre i det hele tatt, og mine foreldre kunn i krisetilfeller, så jeg vet hvor kjedelig det er å aldri ha barnevakt, mens "alle andre" er ute å koser seg innimellom.

Men sånn er det desverre å ha barn. Man kan ikke tvinge noen til å ville sitte barnevakt, de må nesten ønske det selv...

Anonymous poster hash: 4a077...287

Klarer du å ikke bli lei deg og frustrert da? Har dere ordnet noen form for barnevakt? Såfall hvordan..?

TS

Skrevet

Det er dessverre slik at det er forskjell på farmor og mormor. Jeg bruker mine foreldre mye mer enn brødrene mine har gjort, og jeg tror min svigerinne tenker sitt om det.

Men for meg er det enkelt å spørre mine foreldre, det har det alltid vært. jeg har alltid, også før barn, vært mye mer på besøk, ringer dagleig etc, enn brødrene mine.

Og da er det klart at det også blir slik for mine barn. Mine brødre har kommet på alt av familietreff/søndagsmiddager, men tok aldri selv initiativ.

Dette gjenspeiler også hvordan det blir for barnebarna.

Det gjør det ikke mindre leit for deg og barna dine, men det forklarer litt.

Det du kanskje kan gjøre er jo å begynne og besøke de ofte sammen med barna, at dere stikker innom til kvelds, innom lørdag eller søndag formiddag. Spør om å overnatte med barna. Drikk vin med svigers på kvelden, skap et forhold, la besteforeldrene bli kjent med barna sammen med dere. Det er mye lettere å passe barn man kjenner godt, og da må du kanskje jobbe for at det skal skje. Ikke fordi svigers ikke vil, og du tenker at de burde ønske å være sammen med barnabarna, men kanskje de trenger hjelp til å bli kjent.

Også er det jo klart mye enklere å passe barn jo større de er. Ettåringer er jo jobb, tidlig opp, mates, bleier etc, og hvis de da ikke har tilbragt mye tid med barnet, så er ikke det så enkelt.

Jeg ønsker deg lykke til, for det er hyggelig for alle parter hvis barna får mere tid med besteforeldrene.

Veldig bra! Dette er veldig gode råd.

TS: Gjør dette, så er du langt på vei. Bli svigermors favoritt-svigerinne ... (selv om du kanskje uansett er den eneste). Lykke til !!

Skrevet

Minner meg om hvordan mine svigerforeldre er. Deres datter benytter seg av utallige døgn med barnepass i løpet av et år. Hun overlater barna til de gjerne en uke ad gangen.

Når ungene har reist, er svigerforeldrene mine slitne- og vil ha tid til egne hobbyer. Da skynder de seg og utnytter tiden .Det kunne ikke falt meg inn å spurt om de kunne sittet barnevakt for vårt barn da, om enn bare for en kveld/natt. Datteren deres legger så mye beslag på foreldrenes sine med den barnepassen at det ikke er plass til deres øvrige barnebarn.

Hva sier man, hva gjør man...? Triste greier. Og utrolig irriterende.

Anonymous poster hash: e5eed...377

• Liker 2
Skrevet

Minner meg om hvordan mine svigerforeldre er. Deres datter benytter seg av utallige døgn med barnepass i løpet av et år. Hun overlater barna til de gjerne en uke ad gangen.

Når ungene har reist, er svigerforeldrene mine slitne- og vil ha tid til egne hobbyer. Da skynder de seg og utnytter tiden .Det kunne ikke falt meg inn å spurt om de kunne sittet barnevakt for vårt barn da, om enn bare for en kveld/natt. Datteren deres legger så mye beslag på foreldrenes sine med den barnepassen at det ikke er plass til deres øvrige barnebarn.

Det er vel ganske åpenbart at de stiller opp for datteren sin og fordi hun er datteren deres så er naturlig nok hennes barn nærmere dem enn dine. Simpel logikk.

Anonymous poster hash: 3bfcf...334

• Liker 1
Skrevet

Det er vel ganske åpenbart at de stiller opp for datteren sin og fordi hun er datteren deres så er naturlig nok hennes barn nærmere dem enn dine. Simpel logikk.

Syns du virkelig det er logisk og at skal være sånn? Jeg klarer bare ikke å forstå hvorfor en datter er så mye mer verdt enn en sønn... Og hvorfor skal barnebarna få lide?

TS

• Liker 9
Skrevet

Takk for at du svarte. Akkurat sånn vi har det også. Felles skjebne, felles trøst... :-(

TS

Skrevet

Syns du virkelig det er logisk og at skal være sånn? Jeg klarer bare ikke å forstå hvorfor en datter er så mye mer verdt enn en sønn... Og hvorfor skal barnebarna få lide?

TS

Nei, jeg synes ikke det er rettferdig ovenfor barna, men det er ikke mindre logisk av den grunn. En datter trumfer svigerdatter uansett om begge er mor til barnebarna. Man er seg selv nærmest.

Skrevet

Nei, jeg synes ikke det er rettferdig ovenfor barna, men det er ikke mindre logisk av den grunn. En datter trumfer svigerdatter uansett om begge er mor til barnebarna. Man er seg selv nærmest.

Hæ? :klo: Det er da fortsatt sønnen til denne dama som er faren til ungene? Synes ikke det er logisk i det hele tatt.
  • Liker 9
Skrevet

Jeg har en sønn og en datter selv. Klarer ikke å se for meg at jeg vil gjøre forskjell på de på denne måten... Har egentlig ikke hørt om slik favorisering før jeg sto midt oppi det selv!

TS

• Liker 2
Skrevet

Ja, men det resulterer i forskjellsbehandling av barnebarna. Og besteforeldre som har skylapper for øynene.

• Liker 1
Skrevet

Har mannen din et like godt forhold til dem fra før (før barn, og nå, uavhengig av barn) som henne da? Hva sier han til dette? Spør han dem om barnevakt?

Det er bare automatisk forskjell på å være farmor/mormor i de tilfellene der det er forskjell på å ha en sønn eller datter. Der sønnene er like nære sine foreldre som sine søstre, blir ikke tid fordelt så ulikt.

Og dette er det lite DU kan kompensere for, annet enn som andre her foreslår: ringe dem for å småprate, involver dem så mye du kan, oppmuntre din mann (og etterhvert barn) til det samme. Familieforhold er en toveis ting. Er det kun en slik " jenter er mer stas"- tulle grunn, er det verre, men da får dere få svigerfar på banen. Har dere spurt han om hva han syns?

Skrevet

Til deg over her: mener du seriøst at en datters barn er MER verdt enn en sønns barn? Hva er det som er "simpel logikk" med det ?

Har folk mistet forstanden helt?

• Liker 6
Skrevet

TS

Nei det forstår ikke jeg heller. Men det kan jo være noe i det de over her sier. Det er er ordtak som heter: "A son is a son until he takes a wife, a daughter is a daughter for life". Jeg personlig tror kanskje det er rett og slett fordi det som regel er mor som har mest med barna å gjøre og da blir det oftest lettere å ordne med sine egne foreldre enn mannens foreldre. Jeg vet at jeg hadde iallfall følt det lettere å spørre mamma enn svigermor, selv om svigermor er en fantastisk dame. Men rett og slett fordi mamma er mamma.

Men nå bor verken svigers eller mine foreldre i samme by som oss, det syns jeg er utrolig trist.

Men kan det være at det bare har blitt en vane? Siden barna til søsteren kom først? Men hvorfor tar ikke din mann opp dette med besteforeldrene da? Det er hans jobb og ikke din..

Anonymous poster hash: a192a...b28

• Liker 2
Skrevet

Til deg over her: mener du seriøst at en datters barn er MER verdt enn en sønns barn? Hva er det som er "simpel logikk" med det ?

Har folk mistet forstanden helt?

Tipper den ABen som skrev det glemte at barna faktisk var barna av sønnen. Håper iallfall det.

Anonymous poster hash: a192a...b28

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...