tussi84 Skrevet 4. september 2014 #1 Skrevet 4. september 2014 http://www.vg.no/nyheter/innenriks/norsk-politikk/sier-nei-til-saeddonasjon-for-single/a/23288780/ Hva synes dere om dette folkens? Bør man nekte single sæd donasjon om de har et ønske å bli gravid? Jeg synes ikke arrgumentasjonen om to foreldre holder mål lenger. Det finnes allerede mange alene mødre der ute hvor far har tatt avstand fra barnet allerede før fødselen. Noen vet ikke hvem faren til barnet er også. Disse alene mødrene klarer seg. Så hvorfor skal da ikke single damer få lov til å bære fram et barn? 5
AnonymBruker Skrevet 4. september 2014 #2 Skrevet 4. september 2014 Fordi barn trenger en far. Anonymous poster hash: 037f1...624
tussi84 Skrevet 4. september 2014 Forfatter #3 Skrevet 4. september 2014 Fordi barn trenger en far.Anonymous poster hash: 037f1...624 Hva skal du da si om alle de barna som vokser opp uten en far? De vokser opp og klarer seg fint de også. Når ungen ikke vet om en far.. så lider han heller ingen nød. 5
AnonymBruker Skrevet 4. september 2014 #4 Skrevet 4. september 2014 Hva skal du da si om alle de barna som vokser opp uten en far? De vokser opp og klarer seg fint de også. Når ungen ikke vet om en far.. så lider han heller ingen nød. Moderne forskning sier noe annet: Infants of highly involved fathers, as measured by amount of interaction, including higher levels of play and caregiving activities, are more cognitively competent at 6 months and score higher on the Bayley Scales of Infant Development (Pedersen, Rubinstein, & Yarrow, 1979; Pedersen, Anderson, & Kain, 1980). By one year they continue to have higher cognitive functioning (Nugent, 1991), are better problem solvers as toddlers (Easterbrooks & Goldberg, 1984), and have higher IQ’s by age three (Yogman, Kindlan, & Earls, 1995). When compared with mothers, fathers’ talk with toddlers is characterized by more wh- (e.g. “what”, where” etc.) questions, which requires children to assume more communicative responsibility in the interaction. This encouraged toddlers to talk more, use more diverse vocabulary, and produce longer utterances when interacting with their fathers (Rowe, Cocker, & Pan, 2004). School aged children of involved fathers are also better academic achievers. They are more likely to get A’s (National Center for Education Statistics, 1997; Nord & West, 2001), have better quantitative and verbal skills (Bing, 1963; Goldstein, 1982; Radin, 1982), have higher grade point averages, get better achievement test scores, receive superior grades, perform a year above their expected age level on academic tests, obtain higher scores on reading achievement, or learn more and perform better in school (Astone & McLanahan, 1991; Blanchard & Biller, 1971; Cooksey & Fondell, 1996; Feldman & Wentzel, 1990; Gadsen & Ray, 2003; Goldstein, 1982; Gottfried, Gottfried, & Bathurst, 1988; Howard, Lefever, Borkowski, & Whitman, 2006; McBride et al., 2005; McBride, Schoppe-Sullivan, & 2005; National Center for Education Statistics, 1997; Shinn, 1978; Snarey 1993; Wentzel & Feldman, 1993). Children of involved fathers are also more likely to live in cognitively stimulating homes (William, 1997). A father’s academic support was positively related to adolescent boys’ academic motivation to try hard in school, feel their grades were important, and to place a high value on education (Alfaro, Umana-Taylor, & Bamaca, 2006). Father contact was also associated with better socioemotional and academic functioning in school related areas for children with single or married adolescent mothers (Howard et al., 2006). Children of involved fathers are more likely to demonstrate more cognitive competence on standardized intellectual assessments (Lamb 1987; Radin 1994) and have higher IQ’s (Gottfried et al., 1988; Honzik, 1967; Radin 1972; Shinn, 1978). Children of involved fathers are more likely to enjoy school (National Center for Education Statistics, 1997), have positive attitudes toward school (Flouri, Buchanan, & Bream, 2002; Flouri, 2005), participate in extracurricular activities, and graduate. They are also less likely to fail a grade, have poor attendance, be suspended or expelled, or have behaviour problems at school, (Astone & McLanahan, 1991; Brown & Rife, 1991; Mosley & Thompson, 1995; National Center for Education Statistics, 1997; Nord & West, 2001; William, 1997). In addition, Zimmerman, Slaem, and Notaro (2000) found that positive paternal engagement in 10th grade predicted fewer problem behaviors in 11th grade. Children of involved fathers are more likely to have higher levels of economic and educational achievement, career success, occupational competency, better educational outcomes, higher educational expectations, higher educational attainment, and psychological well being (Amato, 1994; Barber & Thomas, 1986; Barnett, Marshall, & Pleck, 1992a; Bell, 1969; Flouri, 2005; Furstenberg & Harris, 1993; Harris, Furstenberg, & Marmer, 1998; Lozoff, 1974; National Center for Education Statistics, 1997; Snarey, 1993). More recently, Flouri and Buchanan (2004) found that father and mother involvement at age 7 independently predicted educational attainment by age 20 for both sons and daughters indicating that early father involvement can be another protective factor in counteracting risk conditions that might lead to later low attainment levels. http://www.fira.ca/cms/documents/29/Effects_of_Father_Involvement.pdf Anonymous poster hash: 037f1...624 2
AnonymBruker Skrevet 4. september 2014 #5 Skrevet 4. september 2014 barn har det bedre med en stabil mor enn å bli kastball mellom to hus. Jeg har lyst på barn, men ikke mann.. Anonymous poster hash: 34a77...06f 6
Gjest EnFyr Skrevet 4. september 2014 #6 Skrevet 4. september 2014 barn har det bedre med en stabil mor enn å bli kastball mellom to hus. Jeg har lyst på barn, men ikke mann.. Anonymous poster hash: 34a77...06f Hvorfor vil du ikke ha en mann da? Det finnes jo folk som er greie, eller blant de du ikke ser Unger føler nok savn etter en far, det er jo et menneske. Alle vil ha samlede familier. 1
Gjest EnFyr Skrevet 4. september 2014 #7 Skrevet 4. september 2014 Hva skal du da si om alle de barna som vokser opp uten en far? De vokser opp og klarer seg fint de også. Når ungen ikke vet om en far.. så lider han heller ingen nød. Hva vet du om det? Alle unger vet at de har en far, for det har de uansett.
GammelKaktus Skrevet 4. september 2014 #8 Skrevet 4. september 2014 Hva vet du om det? Alle unger vet at de har en far, for det har de uansett. Når et barn vokser opp uten en forelder så vet i barnet om noe annet, ergo barnet savnet ikke denne faren. 1
GammelKaktus Skrevet 4. september 2014 #9 Skrevet 4. september 2014 Hvorfor vil du ikke ha en mann da? Det finnes jo folk som er greie, eller blant de du ikke ser Unger føler nok savn etter en far, det er jo et menneske. Alle vil ha samlede familier. Det er jo ikke alltid at et forhold fungerer, da går det ikke å holde familien samlet. Og jo yngre barnet er når slikt skjer jo bedre. En tiåring som har foreldre som skilles vil merke det mer enn en ettåring 1
Gjest EnFyr Skrevet 4. september 2014 #10 Skrevet 4. september 2014 Når et barn vokser opp uten en forelder så vet i barnet om noe annet, ergo barnet savnet ikke denne faren. Jeg tror som sagt at unger har behov for en far, og mange undersøkelser viser at unger har det bedre av å bo i et hus med en far også. Det handler i hovedsak om at menn og kvinner er skapt ulike, i tillegg til at nok far er like interessert i barnets ve og vel som mor. Det beste for alle barn er nok å bo med far og mor, og et pluss til tror jeg å bo med en eventuell stefar om far skulle dø eller familien skiller lag.
AnonymBruker Skrevet 4. september 2014 #11 Skrevet 4. september 2014 Det er jo ikke alltid at et forhold fungerer, da går det ikke å holde familien samlet. Og jo yngre barnet er når slikt skjer jo bedre. En tiåring som har foreldre som skilles vil merke det mer enn en ettåring Tja, det er jo i en tid da ungen lærer det meste om verden han/ho lever i. Jeg er ingen psykolog, men jeg kan tenke meg at ungen kan bli påvirket. Anonymous poster hash: 39594...b5f
Gjest EnFyr Skrevet 4. september 2014 #12 Skrevet 4. september 2014 (endret) ups, meg over Endret 4. september 2014 av EnFyr
GammelKaktus Skrevet 4. september 2014 #13 Skrevet 4. september 2014 Og jeg tror det at barn av enslige mødre og fedre, av homofile osv. blir like velfungerende som av de heterofile A4 parene Og når det er sagt det er ikke alltid at det er det beste for barnet at det kommer en ny partner inn i bildet når det er slutt mellom biologisk mor og far. I mange tilfeller så er det en ganske så dårlig ide. En venninne av meg har en sønn, hun var alene med han til han ble 2 år, da traff hun en fantastisk mann, han tok sønnen hennes inn i varmen osv, de ble sammen og alt var lykke, hun ble gravid, hun fikk en jente og der ble sønnen hennes glemt. Etter 2 år ble det så ille at hun måtte gå i fra mannen siden han b\var nesten syk i måten han behandlet den stakkars lille gutten hennes på. Nå har det gått 2 år til, og eksen hennes gir faen i datteren han fikk med venninna mi og har heller startet på nytt med enda en ny en. Så det er ikke alltid disse farsfigurene dine gjør en sånn strålende jobb. Sier ikke at det ikke er solskinnshistorier og, men det er ganske så jevnt. De fleste jeg kjenner som har prøvd en slik mine+dine osv familiemodell, der har det gått 50/50 på hvem som har klart å holde sammen. Og ikke faen om jeg ville utsatt barna mine for noe sånt. 1
GammelKaktus Skrevet 4. september 2014 #14 Skrevet 4. september 2014 Og en annen ting, enhver som har litt peiling på utviklingspsykologi vil kunne fortelle deg at et barn har det bedre med en trygg og stabil voksen enn et foreldrepar som er ustabile, der det er krangling og dårlig stemning. Eller hvor farsfiguren eller morsfiguren blir byttet ut hvert tredje år. 1
Gjest EnFyr Skrevet 4. september 2014 #15 Skrevet 4. september 2014 Og jeg tror det at barn av enslige mødre og fedre, av homofile osv. blir like velfungerende som av de heterofile A4 parene Og når det er sagt det er ikke alltid at det er det beste for barnet at det kommer en ny partner inn i bildet når det er slutt mellom biologisk mor og far. I mange tilfeller så er det en ganske så dårlig ide. En venninne av meg har en sønn, hun var alene med han til han ble 2 år, da traff hun en fantastisk mann, han tok sønnen hennes inn i varmen osv, de ble sammen og alt var lykke, hun ble gravid, hun fikk en jente og der ble sønnen hennes glemt. Etter 2 år ble det så ille at hun måtte gå i fra mannen siden han b\var nesten syk i måten han behandlet den stakkars lille gutten hennes på. Nå har det gått 2 år til, og eksen hennes gir faen i datteren han fikk med venninna mi og har heller startet på nytt med enda en ny en. Så det er ikke alltid disse farsfigurene dine gjør en sånn strålende jobb. Sier ikke at det ikke er solskinnshistorier og, men det er ganske så jevnt. De fleste jeg kjenner som har prøvd en slik mine+dine osv familiemodell, der har det gått 50/50 på hvem som har klart å holde sammen. Og ikke faen om jeg ville utsatt barna mine for noe sånt. Jeg vet ikke, men den historien din gjelder ikke for mer enn noen helt få. Jeg hadde behandlet sønnen hennes helt likt med mine egne Om en møter idioter, må en se etter andre typer neste gang. Kanskje det er noen en ikke tenker er aktuelle som en kjenner, eller av de en ikke legger merke til andre ganger, som hadde vert utmerkede. Sånn 85% av alle menn er snille, andre er litt slik som du sier at de går fra dame til dame over årene. De burde en holde seg unna, slike "flotte" playere er ofte ikke ideelle partnere.
Gjest EnFyr Skrevet 4. september 2014 #16 Skrevet 4. september 2014 Og en annen ting, enhver som har litt peiling på utviklingspsykologi vil kunne fortelle deg at et barn har det bedre med en trygg og stabil voksen enn et foreldrepar som er ustabile, der det er krangling og dårlig stemning. Eller hvor farsfiguren eller morsfiguren blir byttet ut hvert tredje år. Som sagt, er det mange menn som hadde vert utmerkede monogame fedre. Som ikke skiller seg og er noe særlig kranglete. En del av de opplever sikkert lite oppmerksomhet fra damene, kanskje en heller burde være på leting etter de?
GammelKaktus Skrevet 4. september 2014 #17 Skrevet 4. september 2014 Jeg vet ikke, men den historien din gjelder ikke for mer enn noen helt få. Jeg hadde behandlet sønnen hennes helt likt med mine egne Om en møter idioter, må en se etter andre typer neste gang. Kanskje det er noen en ikke tenker er aktuelle som en kjenner, eller av de en ikke legger merke til andre ganger, som hadde vert utmerkede. Sånn 85% av alle menn er snille, andre er litt slik som du sier at de går fra dame til dame over årene. De burde en holde seg unna, slike "flotte" playere er ofte ikke ideelle partnere. De fleste menn som er drittsekker er ikke det før de har deg på kroken, det er da de andre sidene kommer fram og da er det ofte for seint. Du sier du hadde behandlet sønnen til denne venninna mi som om han var din egen, du sier det ja, men munnen kan prate men det må jo bli omgjort til handling og. Har du barn? Det hadde ikke denne mannen hun ble sammen med. Da han fikk seg et biologisk barn, så ga han faen i stesønnen, og brydde seg bare om datteren. Iallfall til det ble slutt... Og dette er selvfølgelig ikke noe som gjelder bare for menn, samme med noen damer og. Har en kamerat som fikk seg ny dame etter at det ble slutt med barnemoren. Alt var strålende og hun var så flink med barna hans, og hun var bare sååå glad i dem, til hun ble gravid med sin egen. Hun ble til en liten heks. Ingenting var godt nok, hun ville ikke har barna hans på besøk for de var så masete. Kameraten min og eksen hans hadde et veldig godt forhold, så de bodde i samme gate og moren hadde hovedomsorg, men de fikk gå så ofte som de ville til faren. Når babyen kom , nei da ville ikke nydama ha barna hans på besøk lenge for de forstyrret jo babyen... Dette er noen veldig høflige og rolige barn, og de har en liten søster hos moren og hennes nye mann så de var vandt til babyer. Uansett, hun ville ikke at de skulle ha nøkkel til huset lenger, bare komme på besøk annenhver helg osv. Endte jo opp med at han ga etter for denne galne heksa, for hun truet han jo med at hun skulle ta babyen med å flytte til en annen by osv. Nå har denne kameraten min nesten mistet kontakten med de eldste barna sine pga. denne heksa. Det er jo selvfølgelig hans feil og, han er jo blitt en tøffel for den galne dama, men han har jo ikke lyst på et nytt samlivsbrudd heller så han føler seg jo helt rådløs. Uansett dette blir jo helt off topic, men må jo nesten bli det for å forklare deg at verden er ikke så svart og hvit som du kanskje skulle ønske. Mange rare mennesker der ute og noen gang viser de ikke sitt sanne jeg før du har flyttet sammen med de, og det er lettere og flytte inn enn ut i visse tilfeller. 1
Berentsens Skrevet 4. september 2014 #18 Skrevet 4. september 2014 Jeg og min kone har benyttet oss av assistert befruktning, og det er jo en fantastisk måte for enkelte par å få barn på. Det er positivt at det finnes et slikt tilbud. Og det overrasker meg at Bioteknologirådet sier nei til at single kvinner skal få assistert befruktning. Nå er vel adopsjon for enslige kvinner lovlig her til lands, og da er det jo ganske rart at man ikke også tillater assistert befruktning. 2
AnonymBruker Skrevet 4. september 2014 #19 Skrevet 4. september 2014 Dem sier jo bare at et barn trenger to foreldre. Det inkluderer altså både hetrofile OG homofile par. Virker ikke som så mange har lest det som står der. Jeg synes det er rett å sette begrensninger. Det er mere sikkerhet for ett barn dersom det har en mor og far, to fedre eller to mødre. Et barn er stårbart. Hva hvis en av foreldrene skulle falle fra? To er bedre enn en. Men en kan jo være godt nok Dersom de enslige vil ha barn, dra til danmark. Å få barn er ingen menneskerettighet. Men et egoistisk ønske når det kommer til syvende og sist. (Og staten vil jo også ha sine framtidige skattebatalere) Anonymous poster hash: 2aa64...778
Gjest EnFyr Skrevet 4. september 2014 #20 Skrevet 4. september 2014 (endret) Jeg og min kone har benyttet oss av assistert befruktning, og det er jo en fantastisk måte for enkelte par å få barn på. Det er positivt at det finnes et slikt tilbud. Og det overrasker meg at Bioteknologirådet sier nei til at single kvinner skal få assistert befruktning. Nå er vel adopsjon for enslige kvinner lovlig her til lands, og da er det jo ganske rart at man ikke også tillater assistert befruktning. Grunnen er vel det at de helst vil at ungene skal vokse opp under best mulige forhold. Plenty av menn som vil inn i forhold, hvorfor skulle det være noe marked i det hele tatt for kunstig befruktning for single da. Om mannen er syk, eller ufruktbar, er det jo det bare å bruke kunstig befruktning da. Å få barn er ingen menneskerettighet. Men et egoistisk ønske når det kommer til syvende og sist. (Og staten vil jo også ha sine framtidige skattebatalere) Anonymous poster hash: 2aa64...778 Hva er egoistisk med å gi liv? Vi får også se om barn av homofile og lesbiske vokser opp til suksessfulle individ. Noe vi ikke har fått skikkelig greie på enda. Jeg tviler sterkt. De fleste menn som er drittsekker er ikke det før de har deg på kroken, det er da de andre sidene kommer fram og da er det ofte for seint. Du sier du hadde behandlet sønnen til denne venninna mi som om han var din egen, du sier det ja, men munnen kan prate men det må jo bli omgjort til handling og. Har du barn? Det hadde ikke denne mannen hun ble sammen med. Da han fikk seg et biologisk barn, så ga han faen i stesønnen, og brydde seg bare om datteren. Iallfall til det ble slutt... Og dette er selvfølgelig ikke noe som gjelder bare for menn, samme med noen damer og. Har en kamerat som fikk seg ny dame etter at det ble slutt med barnemoren. Alt var strålende og hun var så flink med barna hans, og hun var bare sååå glad i dem, til hun ble gravid med sin egen. Hun ble til en liten heks. Ingenting var godt nok, hun ville ikke har barna hans på besøk for de var så masete. Kameraten min og eksen hans hadde et veldig godt forhold, så de bodde i samme gate og moren hadde hovedomsorg, men de fikk gå så ofte som de ville til faren. Når babyen kom , nei da ville ikke nydama ha barna hans på besøk lenge for de forstyrret jo babyen... Dette er noen veldig høflige og rolige barn, og de har en liten søster hos moren og hennes nye mann så de var vandt til babyer. Uansett, hun ville ikke at de skulle ha nøkkel til huset lenger, bare komme på besøk annenhver helg osv. Endte jo opp med at han ga etter for denne galne heksa, for hun truet han jo med at hun skulle ta babyen med å flytte til en annen by osv. Nå har denne kameraten min nesten mistet kontakten med de eldste barna sine pga. denne heksa. Det er jo selvfølgelig hans feil og, han er jo blitt en tøffel for den galne dama, men han har jo ikke lyst på et nytt samlivsbrudd heller så han føler seg jo helt rådløs. Uansett dette blir jo helt off topic, men må jo nesten bli det for å forklare deg at verden er ikke så svart og hvit som du kanskje skulle ønske. Mange rare mennesker der ute og noen gang viser de ikke sitt sanne jeg før du har flyttet sammen med de, og det er lettere og flytte inn enn ut i visse tilfeller. Jeg tror man i mange tilfeller har gode sjanser for å oppdage idioter. Et av de beste er vel at de har gått fra kvinne til kvinne, eller fra mann til mann. Og nei, jeg vet at jeg ikke hadde behandlet min eventuelle stesønn annerledes. Endret 4. september 2014 av EnFyr
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå