Gå til innhold

Barnehagestart...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten vår på akkurat 2år har begynt i barnehage for første gang for 5uker siden. De to første ukene gikk alt veldig greit, og vi får fortsatt beskjed om at det går ganske greit fortsatt, men ikke like knirkefritt som i starten. Han gråter veldig ved levering. Jeg syns det virker som bra personale på avdelingen, og det føles trygt å ha ham der.

Men det som plager meg er at han har endret personlighet totalt. Han var en så rolig, harmonisk og grei unge. Nå er det slåing, klyping, raseri, hysteri her hjemme:( og jeg får litt inntrykk av at han ikke er den enkleste i bhg heller.. Og jeg får så vondt av han, for dette viser vel at han ikke har det så bra eller? Ødelegger vi den gode snille gutten vår ved å sende ham i bhg?

Jeg tror egentlig han har litt godt av å være med andre barn, og han virker fornøyd når vi henter. Men er denne personlighetsendringen jeg reagerer på:(

Noen som vet om dette er vanlig? Og viktigere: går det over?

Hilsen litt fortvilet mamma

Anonymous poster hash: fd40c...210

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For å være helt ærlig så burde han kanskje ha begynt litt før... De fleste av de andre barna har nok allerede gått der en god stund og han får nok gjennomgå på en måte han ikke har opplevd før, og dette er nok hvordan han reagerer på det at de andre tar leker og kanskje overkjører han litt siden han ikke er vant til dette. Vil tro det går seg til etterhvert, bare vær tydelig på å forklare hvorfor han ikke skal gjøre det, typ da blir mamma lei seg og får veldig vondt etc.

Men har sett dette flere ganger blant barn som begynner litt sent i barnehage og ikke har hatt nok interaksjon med barn i en gruppe før det.

Anonymous poster hash: e0502...e9b

Skrevet

Gutten vår på akkurat 2år har begynt i barnehage for første gang for 5uker siden. De to første ukene gikk alt veldig greit, og vi får fortsatt beskjed om at det går ganske greit fortsatt, men ikke like knirkefritt som i starten. Han gråter veldig ved levering. Jeg syns det virker som bra personale på avdelingen, og det føles trygt å ha ham der.

Men det som plager meg er at han har endret personlighet totalt. Han var en så rolig, harmonisk og grei unge. Nå er det slåing, klyping, raseri, hysteri her hjemme:( og jeg får litt inntrykk av at han ikke er den enkleste i bhg heller.. Og jeg får så vondt av han, for dette viser vel at han ikke har det så bra eller? Ødelegger vi den gode snille gutten vår ved å sende ham i bhg?

Jeg tror egentlig han har litt godt av å være med andre barn, og han virker fornøyd når vi henter. Men er denne personlighetsendringen jeg reagerer på:(

Han har sikkert akkurat begynt å "skjønne" at han skal være der. Mange barn får en reaksjon etter litt tid. Tilvenningen går sååå greit og plutselig er det full krise. Helt vanlig. Slapp av. Den gode gutten deres er der. Han kommer tilbake når han har falt litt mer på plass.

Anonymous poster hash: 72ab6...dcb

• Liker 1
Skrevet

For å være helt ærlig så burde han kanskje ha begynt litt før...

Men har sett dette flere ganger blant barn som begynner litt sent i barnehage og ikke har hatt nok interaksjon med barn i en gruppe før det.

Anonymous poster hash: e0502...e9b

Dette blir for kunnskapsløst. Barn under to år trenger ikke barnehage. Gutten må kanskje bli vant til å være der, men oppførselen hans kan ikke skyldes på at han begynte i barnehagen for sent. Så ikke tro at du har gjort noe galt, TS! Jeg tror uansett at selv om han synes det er vanskelig å være i barnehagen, så har han det gøy der også, og leker med de andre barna. Hvis du kan, gi ham så korte dager som mulig. Det tar tid å bli vant til sin nye hverdag, og reaksjonen kan komme en stund etter at han har begynt i barnehagen.

• Liker 2
Skrevet

Lillegutt på snart 3 år begynte og i barnehage forrige uke :) Har egentlig gått over all forventning, første uka gikk kjempefint. Men denne mandagen skalv leppa litt når jeg sa ha det, tirsdagen gråt han litt så jeg ble i barnehagen ca 20 min og så gikk, gråt litt mens jeg gikk men ga seg når jeg runda hjørnet :) De andre dagene har han gått inn med et smil.

Som de i barnehagen sa, det gikk vel plutselig opp for han denne uka at jeg faktisk forsvant, forrige uke var han så opptatt med alt som skjedde :) De sa og det at noen barn fikk reaksjoner kanskje et år etterpå, så ville de kanskje ikke gå i barnehagen lenge om de hadde vært fornøyd, alt kommer jo i faser.

Jeg har ikke oppdaget noen personlighetsendringer på lillegutt men har noen venner som har sagt at barnet deres har blitt "frekk" og kanskje litt mer aggressiv etter at det begynte i barnehagen. Men dette kan jo være alderen og :) Tror forresten ikke det har sammenheng med at barnet ditt begynte sent i barnehage, barn som er under tre år har bare gått av å få være lengst mulig sammen med foreldrene sine ;)

Så lenge han er glad og fornøyd når du henter han og spiser godt så er det ikke noe å være bekymret for, han må bare få litt tid på seg til å bli vant med alle de nye barna, voksne og hele opplegget. :)

Skrevet

Jeg er veldig glad for at han ikke begynte tidligere. Nå har han hvertfall litt språk osv.

Når jeg spør hvordan dagen har vært, så føler jeg de pakker det litt inn: Han er en bestemt gutt, i dag har han vært litt mer lei seg enn han pleier, osv.

Jeg kjenner meg ikke igjen:(

Han er jo aldri lei seg. Og har alltid vært så mild og lett å si nei til osv.

Jeg føler egentlig de syns han er litt slitsom. Og jeg får behov for at de skal vite hvordan han egentlig pleier å være..

Jeg vet at dette liksom er trassalderen, men jeg vet det skyldes bhgstart. Det er for tilfeldig at dette skulle falle helt samtidig...

Ts

Skrevet

Det er mye for han og det reagerer han på. Gi det litt tid, det går nok over

• Liker 1
Skrevet

Be om et møte med barnehagen og fortell hvordan han var før og hva du opplever nå.

Kanskje gutten din er høysensitiv og trenger noen ekstra pauser alene i løpet av dagen når det er mye kaos i barnehagen? Jeg er sikker på at dere kan finne ut av noe i samarbeid med barnehagen, kortere dager eller lignende.

Anonymous poster hash: 831bd...687

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...