handballspiller Skrevet 4. september 2014 #1 Skrevet 4. september 2014 Hei! Vi har et lite problem på jobben der enkeltpersoner tar avgjørelser uten at dette er i samtykke med flertallet på arbeidsplassen. Jeg mener å ha hørt da jeg ennda gikk skole at det er en lov om at alle avgjørelser som angår personalet skal blir avgjort demokratisk og at kun daglig-leder kan ta avgjørelser uten å snakke med personalet først. Er det noen som har noe peiling på dette som kan hjelpe meg? og si evt hvor jeg kan finne skrifter på det? trenger det til i morgen, da jeg har en par ting eller to jeg helst vil ha sagt på personalmøtet vi skal ha da! på forhånd takk!
Druid Skrevet 4. september 2014 #2 Skrevet 4. september 2014 Hei! Vi har et lite problem på jobben der enkeltpersoner tar avgjørelser uten at dette er i samtykke med flertallet på arbeidsplassen. Jeg mener å ha hørt da jeg ennda gikk skole at det er en lov om at alle avgjørelser som angår personalet skal blir avgjort demokratisk og at kun daglig-leder kan ta avgjørelser uten å snakke med personalet først. Er det noen som har noe peiling på dette som kan hjelpe meg? og si evt hvor jeg kan finne skrifter på det? trenger det til i morgen, da jeg har en par ting eller to jeg helst vil ha sagt på personalmøtet vi skal ha da! på forhånd takk! Lovdata, søk arbeidsmiljøloven. Og det er ikke egentlig lovfestet ett personaldemokrati; det hadde vært upraktisk. Mere förklaring av problemet kan føre till mer spesifik hjelp.
Gjest gurimalla Skrevet 4. september 2014 #3 Skrevet 4. september 2014 Det er ingen lov som sier at avgjørelser som angår personalet skal tas etter å ha konferert med personalet eller etter avstemming. Arbeidsgiver har styringsrett, og de arbeidsgiver gir fullmakt kan ta beslutninger. De ansatte har arbeidsavtale og arbeidsgiver kan ikke fravike fra denne uten at arbeidstakeren samtykker.
handballspiller Skrevet 4. september 2014 Forfatter #4 Skrevet 4. september 2014 Det er ingen lov som sier at avgjørelser som angår personalet skal tas etter å ha konferert med personalet eller etter avstemming. Arbeidsgiver har styringsrett, og de arbeidsgiver gir fullmakt kan ta beslutninger. De ansatte har arbeidsavtale og arbeidsgiver kan ikke fravike fra denne uten at arbeidstakeren samtykker. jo ja det har jeg en viss forståelse for. Men når enkelte av personalet går å tar avgjørelser selv, uten å snakke med daglig leder først må det jo være noe som kan stoppe henne? Jeg har full forstålse for at arbeidsgiver ikke trenger å snakke med personale, men personale må vell snakke med arbeidsgiver, å ikke bare ta avgjørelser selv? Det blir jo et rent kaos på arbeidsplassen om alle ansatte skal kunne gå å lage egne regler?
handballspiller Skrevet 4. september 2014 Forfatter #5 Skrevet 4. september 2014 Ja jeg kan forklare problemstillingen litt nermere: Jeg jobber på en dagligvare-butikk der en enkelt person tror hun kan gå å bestemme hvordan ting skal fungere på arbeidsplassen uten at noen av oss andre er enige. Hvis ting ikke blir fulgt på den måten denne enkelte personen vil det skal, blir h*n rett og slett drit forbanna, å drar hjem fra vakten sin. H*n går aldri gjennom arbeidsgiver for å få godkjent forslagene sine, men henger bare opp beskjeder rundt omkring på personal området, slik at det ser ut som om de kommer fra arbeidsgiver, å forventer at alle skal følge disse ´´reglene´´. Dette begynner vi å bli drit-forbanna over, å det hadde vært ett eller annet det må gå ann å referere til under personal møtet slik at vi kan få stoppet h*n. Vi må ha noe konkret å referere til hvis arbeidsgiver skal høre på dette, fordi han rett og slett ikke orker ´´dramaet´´. Og det skal sies, den ansatte som gjør dette har ingen høyere stilling en noen av oss andre som jobber der. Tusent takk for svar :-)
AnonymBruker Skrevet 5. september 2014 #6 Skrevet 5. september 2014 Så det er en ansatt og ikke daglig leder som lager reglene uten å konferere med lederen? Det kan hun selvsagt ikke gjøre, sannsynligvis er hun maktsyk. Høres ut som dere har en svak leder, en skikkelig leder bør ta slike utfordringer på strak arm og sette henne på plass. Anonymous poster hash: 0104a...1e6 1
Gjest gurimalla Skrevet 5. september 2014 #7 Skrevet 5. september 2014 Det burde jo være enkelt å "bevise" overfor arbeidsgiver. Ta ned de beskjedene hun henger opp og gi dem til arbeidsgiver. Si at det er forvirrende/frustrerende med instrukser fra andre enn sjefen. Hvis hun går fra vakten før hun er ferdig bryter hun arbeidskontrakten, da kan hun få advarsel og evt senere bli oppsagt. 1
AnonymBruker Skrevet 5. september 2014 #8 Skrevet 5. september 2014 Det burde jo være enkelt å "bevise" overfor arbeidsgiver. Ta ned de beskjedene hun henger opp og gi dem til arbeidsgiver. Si at det er forvirrende/frustrerende med instrukser fra andre enn sjefen. Hvis hun går fra vakten før hun er ferdig bryter hun arbeidskontrakten, da kan hun få advarsel og evt senere bli oppsagt. Ikke minst bør enhver sjef reagere på instrukser som ikke kommer fra en selv uten å ha blitt spurt. Da tar man seg faktisk til rette. Anonymous poster hash: 0104a...1e6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå