kriztine Skrevet 4. september 2014 #1 Skrevet 4. september 2014 Jeg har et marsvin som er gravid nå, kjenner det sparker såvidt. Er det lenge til det føder nå? det sparker ikke MASSE, men litt av å til og veldig forsiktig. Jeg aner ikke hvor lenge hun har vært gravid heller, men tipper det ikke er så veldig lenge til. Hva tror dere?Er så spent .
Leini Skrevet 4. september 2014 #2 Skrevet 4. september 2014 Et hunnmarsvin går drektig i omkring 68–72 dager, og får fra 1–8 unger – som oftest tre eller fire. Både ungedødelighet og barselsdødelighet er høy hos marsvin.(fra wiki) Husker ikke hvor lang tid det gikk hos marsvinet jeg hadde i ungdommen.Hvor lenge er det siden hun ble drektig?
kriztine Skrevet 4. september 2014 Forfatter #3 Skrevet 4. september 2014 hmm. det er jo det jeg ikke vet helt..mulig d har gått to mnd.
AnonymBruker Skrevet 4. september 2014 #4 Skrevet 4. september 2014 Fant dette på en dansk side: Fødslen Hvis man har set parringen, kan man regne ca. 70 dage frem til forventet fødsel. Hvis man ikke er sikker, kan man forsøge at mærke efter, om hunnens bækken har åbnet sig. Man følger rygraden ned til sammensvejsningen af bækkenknoglen, der ligger lige foran endetarmsåbningen. Når den er åbnet 2-3 cm er fødslen umiddelbart forestående... indenfor ca. 48 timer. Der kan også være andre tegn på forestående fødsel... hunnen bliver måske lidt rastløs og laver en fordybning i det ene hjørne af buret, hvor hun har tænkt sig at føde. Nogen gange laver hun et lille bjerg af pøller forinden fødslen, skraber i underlaget eller bider sig i bagbenet. Hunnen kommer ofte med nogen karakteristiske grynt, inden fødslen går i gang - hun sidder op og bukker hovedet ind imellem forbenene og trækker ungen ud. Når ungen er ude, renser hun straks dens hovede for fosterhinder, så den kan komme til at ånde. Hun bider navlestrengen over og slikker ungen ren og tør. Straks efter fødes unge nummer 2 osv. Hvis ungerne kommer for hurtigt efter hinanden, kan man blive nødt til at hjælpe med at gøre en unge fri af fosterhinderne, så de kan trække vejret. Når alle unger er født, kommer moderkagerne, som hunnen spiser. Det er vigtigt at hun får lov til det, da de indeholder nogen vigtige næringsstoffer og sætter gang i mælkeproduktionen, samt får livmoderen til at trække sig sammen. Der kan være en del blod i spånerne efter en fødsel, men nogen hunner er meget flinke til at rydde op efter sig. Andre efterlader kun delvist spiste moderkager og de skal så fjernes efter et stykke tid. En marsvinefødsel varer normalt en 20-30 minutter, men der kan også gå længere tid imellem ungerne. Det trenger mye C-vitamin når det er drektig. Ikke løft så mye på det, la det være i fred i buret. De skal ha minst mulig stress når det nærmer seg. Anonymous poster hash: e8e12...9da
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå