Gå til innhold

Stereotyper og politiske partier

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere kjenner stereotypene. Rødvinsdrikkende studenter stemmer SV, offentlige ansatte stemmer Ap, bønder stemmer Sp, lærere og hipstere stemmer V, kristne (på vestlandet) stemmer KrF, rikinger stemmer Høyre og harryfolk stemmer Frp. Det er det inntrykket vi har?

Har dere opplevd å bli sjokkert over hvor lite dette kan stemme? Jeg tok et fag på Høyskolen i fjor sammen med en ung herremann som faktisk var medlem i Frp. Han hatet danseband og hadde mange innvandrervenner.

Jeg kjenner til ei som går på NAV og i bunn og grunn har gitt opp fullføre videregående, men hun stemmer Høyre.

Jeg har også studert sammen med en veldig søt og pyntelig jente som er medlem av Rød Ungdom. Selv om hun drikker cola og liker fancy klær.

Er det flere som har blitt overrasket over en persons politiske tilhørighet?

Anonymous poster hash: 8b811...e19
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg stemmer høyre eller frp og jeg er hverken rik eller harry.

Anonymous poster hash: 01b30...538
Skrevet

Jeg tok et fag på Høyskolen i fjor sammen med en ung herremann som faktisk var medlem i Frp. Han hatet danseband og hadde mange innvandrervenner.

Du bør komme deg ut mer.

Skrevet

Lærere stemmer V? Min erfaring er at lærere stemmer rød-grønt, mange som har sagt til meg at venstre blir litt for høyrepolitikk for deres del. Men så er det mitt inntrykk og det jeg har hørt, jeg forstår jo at det langt i fra er sant. De er jo forskjellige de som alle andre folk. Det blir som at man sier at trygda stemmer AP; jeg har møtt flere trygda som stemmer FRP...

Skrevet

Hadde en morsom opplevelse en gang der jeg fikk "fordommene" mine satt på plass :)

Ei jeg kjenner som er aktiv i SV kjører en stor SUV, og hadde parkert ved siden av en liten fis av en el-bil, der el-bilen hadde ett FrP-klistremerke i bakvinduet :fnise:

Så liksom så rart ut. Burde vært omvendt i følge stereotypiene :)

Selv om det selvfølgelig er fornuftige grunner til bilvalget. SV-dama har familie, og bor ett sted der hun trenger 4wd.

Anonymous poster hash: 60ec8...d63

Skrevet

Hadde en morsom opplevelse en gang der jeg fikk "fordommene" mine satt på plass :)

Ei jeg kjenner som er aktiv i SV kjører en stor SUV, og hadde parkert ved siden av en liten fis av en el-bil, der el-bilen hadde ett FrP-klistremerke i bakvinduet :fnise:

Så liksom så rart ut. Burde vært omvendt i følge stereotypiene :)

Selv om det selvfølgelig er fornuftige grunner til bilvalget. SV-dama har familie, og bor ett sted der hun trenger 4wd.

Anonymous poster hash: 60ec8...d63

Perfekt med SV'er med SUV og en miljøforkjemper fra Frp. Den var virkelig god!

Husker forresten også at jeg hadde en lærer som var både kristen og SV'er. Han fortalte en gang at det hadde ført til mange spørsmål, både når han var på bedehuset og når han var på gruppemøte i partiet.

Anonymous poster hash: 8b811...e19

Skrevet

Morsomt tema. Det er mulig jeg er et slikt tilfelle. Jeg er student med ikke-vestlig bakgrunn (av typen U-land) og står med beina godt plantet til høyre for sentrum. Gått i barnehage fremfor å ha au pair, for å si det slik. Sjokkerende er det neppe, men det er flere som har blitt litt overrasket over at jeg stemmer som jeg gjør.

Kjenner også en del andre uventede tilfeller. Jeg kjenner for eksempel et par Venstre-jenter fra skikkelig små steder, og Venstre er jo svært overrepresentert i de største byene. Jeg kjenner også en dame fra midt i Bergen som stemmer Senterpartiet, og hun har heller ikke familie som ville tjent på Sp-gjennomslag. Kjenner også advokater som stemmer langt ute på venstresiden, blant annet en finansadvokat i et større firma som stemmer Rødt, og det er vel heller ikke det man venter.

Det er klart det er noe i flere av disse stereotypiene, men unntakene er også tallrike.

Anonymous poster hash: 813c3...daf
Skrevet

Jeg syns det er lettere å peke ut dem som stemmer til høyre for sentrum, enn dem som stemmer til venstre for sentrum. If it makes sense..?

Anonymous poster hash: f3bf2...0a1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...