Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan vil du at mannen skal oppføre seg mot deg? Som en gentleman ( åpne bildøren, dra ut stolen, alltid betale når dere er ute, osv), eller som en som tenker likestilling. (Vi spleiser, hun klarer seg selv, osv)

Anonymous poster hash: df945...5f6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Et sted i mellom ytterpunktene er fint. Setter pris på litt gentleman gester, men samtidig vil jeg at han ikke skal se meg som mindreverdig eller svak.

• Liker 16
Skrevet

Avhenger av situasjonen. :3

Men jeg blir ikke lei meg eller sint eller irritert hvis en mann oppfører seg som en gentlemann. ^^,

Skrevet

Er gammeldags, vil ha en gentleman jeg.

Anonymous poster hash: 7a8e3...b71
  • Liker 1
Skrevet

Liker absolutt best å gjøre opp for meg, ikke å bli spandert på. Gjeldende før jeg var gift. Nå har vi felles økonomi.

Har alltid satt veldig pris på gentleman gester.

Minner meg om en mann jeg følte meg så rørt og smigret av som var så oppmerksom, høflig og gentleman overfor meg.

Kaller ikke det gammeldags å være gentleman som er å være høflig og sette partneren først. Det samme kan kvinnen være. Men vet ikke hva hun da blir omtalt som istedenfor gentleman?

• Liker 5
Skrevet

Jeg liker vel gammeldagse gester som å bli holdt oppe døren for. Men, jeg kan godt betale annenhver gang på date. Nå har samboer og jeg felles konto for slikt, men tidligere delte vi ganske likt på dette.

Likevel må jeg innrømme at jeg ble litt satt ut(?) når jeg på første date en gang endte opp med å betale for drinkene.

Skrevet

Jeg tenker sunnt bondevett når det kommer til den type ting ;)

Jeg er ingen rødstrømpe som er sykelig opptatt av at ALT skal være likestilt (om man kan kalle det det da), og jeg synes foreksempel mannen skal fri ect.

MEN, jeg er ei aktiv jente som liker å holde på med prosjekter hele tiden, og når svigerfar (vi bor i kårboligen på hans gård) trenger hjelp i fjøset er det jeg som hjelper til i hverdagen (har vel noe med at jeg er hestejente og er i stallen/fjøset uansett). Samboeren min er lektor og liker å holde seg oppdatert og forberede seg faglig på fritiden, så selv om han er en nevenyttig gårdsgutt så gjør vi like mye når det kommer til praktiske ting som å hjelpe til i slåtten eller skifte dekk på bilen.

Men slik var det jo i bygdene i gamledager også.. gårdskona måtte ta i et tak like mye

som mannen.

Ellers er det ikke naturlig for noen av oss å

ta ut stolen på resturang eller kjøpe blomster hver dag, selv om jeg ikke er gutte-jente av den grunn.

(Selv om jeg har drevet med motorcross og går på jakt, så er jeg pysete når det kommer til nye ting, og liker å pynte meg og drive med håndarbeid ol.)

Anonymous poster hash: 3dbc0...453

Gjest Whitestripes
Skrevet (endret)

Jeg liker menn som er høflige og omtenksomme, men jeg betaler for meg selv.

Endret av MissStiles
  • Liker 12
Skrevet (endret)

Jeg tror normen fremdeles er den at damer liker at mannen er en gentleman. Det viser mer at han er villig til å dele på resursene og bry seg om henne og. Det kommer aldri til å bli forandret på, fordi du kan ikke forandre tiltrekningsmønstre. En mann setter så høy pris på kvinner som viser omsorg og godhet når de er i parforhold, og kvinnene setter fremdeles pris på gentlemen.

Endret av EnFyr
  • Liker 1
Gjest Heartbeat
Skrevet

Jeg er ekstremt gammeldags :fnise: Liker at mannen tar vare på meg, gjør tyngre arbeid, spanderer på meg, viser omsorg og gjerne åpner døren og drar frem stolen.

Jeg er gammeldags hjemme og, der jeg tar husarbeidet og han gjør gutteting :)

• Liker 1
Skrevet

Likestilling er fint. Jeg blir derimot ikke sur hvis han holder opp døra for meg eller spanderer, men ikke noe jeg forventer eller mener er hans oppgave. Det har lite med kjønn å gjøre sånn jeg ser det, jeg både holder opp dører og spanderer selv, så for meg handler det om å være generøs og hyggelig. :)

Mvh Yvonne :heiajente:

• Liker 4
Skrevet

Er gammeldags - ikke generelt vil jeg si, men ift. radikal norsk feminisme er jeg nok det.

Jeg er veldig glad i å lage mat og synes det er hyggelig å lage spennende og gode retter å servere og se andre nyte. Holder det pent rundt meg, handler friske blomster jevnlig og synes ikke slikt er "stress".

Har utdannelse, eier egen bolig tross ung alder og er generelt selvstendig, men jeg er lykkeligst når jeg er med en mann og ser ikke noe galt i det. Liker en sterk, velutdannet og ambisjonsrik mann som kan "ta seg av ting" og varte opp når han tar meg med ut på middag og på ferie.

Det er gi og få og jeg er veldig motstander av tankegangen om at man skal holde en slags statistikk der man omtrent konkurrerer med hverandre. Det er en glede i å glede andre, spesielt de man er glad i, og det betyr ikke at man er svak - tvert imot.

Anonymous poster hash: 92cdd...ca5
  • Liker 2
Gjest AnneShirley
Skrevet

Likestilling er utgangspunket, men høflighetsgester er aldri negativt. Hold gjerne opp døren eller spander dessert, akkurat som jeg også gjerne gjør litt ekstra for deg.

• Liker 1
Skrevet

Jeg er generelt en høflig person, så jeg forventer en viss høflighet tilbake, men det kommer litt an på. Noen gester som er høflige kan av og til være litt irrasjonelle, så da forventer jeg ikke at den normen skal følges.

Høflighet er en oppførsel som naturlig vil komme fra visse personligheter. Dersom man er grei og real, så blir høfligheten en konsekvens.

Når det gjelder betaling og den slags er jeg veldig opptatt (for opptatt ifølge partneren min) av at det skal deles likt. Jeg liker ikke å bli spandert mer på enn jeg spanderer.

Likestilling eller ikke er irrelevant. Jeg ser på ting som urettferdig eller rettferdig e.l. Har ingenting med hvilke merkelapper man setter på oppførselen.

• Liker 2
Skrevet

Liker å bli behandlet som en ordentlig dame. Elsker når han åpner døra for meg, trekker fram stolen, bærer veska mi, holder klærne jeg vil prøve når vi shopper, bestiller for oss, osv... :)

Med det sagt, så betaler jeg oftere enn han siden jeg har jobb. Så er ikke en hjelpeløs jentunge heller.

Så..ja nei.. det er nokså likestilt, selv om han er veldig oppmerksom og snill med meg :)

Anonymous poster hash: b7db3...921
  • Liker 1
Gjest _LilleMy
Skrevet

Jeg åpner bildørene selv og det vil jeg gjerne fortsette med. Men liker at han bærer tunge ting for meg og spanderer på meg en gang i blant. Jeg liker å bli spandert på om jeg får spandere tilbake neste gang feks. Er alltid nødt til å gi noe tilbake om jeg får noe slikt, selv om jeg ikke gir det der og da, men heller når det passer seg. Liker også at han gjør ting for meg, men forutsatt at jeg gjør ting for han i gjengjeld. Om han gjør noe hyggelig for meg kan jeg gjerne finne på å gjøre noe jeg vet han liker tilbake bare fordi jeg vet han blir glad :) Som feks rydde for han, lage mat, gi en liten gave og andre småting.

Skrevet (endret)

Hvordan vil du at mannen skal oppføre seg mot deg? Som en gentleman ( åpne bildøren, dra ut stolen, alltid betale når dere er ute, osv), eller som en som tenker likestilling. (Vi spleiser, hun klarer seg selv, osv)

Anonymous poster hash: df945...5f6

Jeg er gammeldags og garantert født i feil århundre. Normal høflighet og folkeskikk som ikke er i nærheten av å være tøffel - det er meg. Ikke gammeldags med tanke på at jeg tror på likestilling mellom med tanke på jobb og livet ellers. Men etter å ha lest litt på KG blir jeg i tvil om det er plass til en slike menn i dagens samfunn? (ikke at KG-brukere er representative for hele befolkningen, men likevel..). Er kvinnen det hun er, nemlig en kvinne som ikke driver med spill, men er feminin - ja, da har du meg :)

Endret av extra
Gjest Vinglasset
Skrevet

Jeg er nok noe midt imellom, tenker jeg.

Er ikke vant til en mann som åpner bildøren for meg - det hadde blitt litt komisk i mine øyne. Men når vi har vært og handlet dagligvarer så er jeg blitt vant til at mannen bærer alle posene fra bilen. Det ser jo helt sykt ut - men han tar gjerne tre poser i hver hånd, mens jeg til nøds får bære toalettpapiret og tørkerullene. Jeg prøver av og til å ta den ene posen men da får jeg beskjed om å la være.

Skrevet

Foretrekker å klare meg selv og at vi deler regningen hvis vi er ute og spiser. Men er selvsagt helt greit om han spanderer av og til, særlig hvis jeg får spandere en annen gang.

Men hvis nå noen får det for seg at de skal åpne døren for meg eller trekke ut stolen, så takker jeg selvsagt høflig. (Men med mindre jeg har hendene fulle, bokstavelig talt, så klarer jeg fint å åpne dører selv så jeg ser ikke helt poenget med den der døråpningen.)

• Liker 2
Gjest Sitrondrops
Skrevet

Er ikke gammeldags, men liker å føle meg tatt vare på i et forhold. Jeg kunne sikkert lært meg å skru bil hvis han tok alt husarbeid resten av livet liksom :P men at han er der for meg, at vi har den intimiteten at det er meg og han mot røkla, og at han er pålitelig i handlinger og ord er veldig viktig for meg. At han viser godhet og hensyn er viktig, og det kan jo gjelde i mange situasjoner og scenarier. Og det går selvsagt begge veier.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...