Gå til innhold

Forskjellen på en 6-åring og 9-åring

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er den, når det gjelder modenhet og ansvar, hva man leker med osv..? Er det greit at en 9-åring går hjem fra skolen alene, og en 6-åring ikke?

Er det stor utvikling i et barn på disse 3 årene, eller er det mer utvikling fra 3-6, eller 9-12 osv?

Anonymous poster hash: 95b40...827
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer vel mye an på ungen selv? De fleste 9-åringer går hjem alene, jeg har seriøst aldri vært borti en 9-åring som ikke gjør det, bortsett fra noen funksjonshemmede. 6-åringer kan også fint gå hjem alene, men der er det litt "begrensninger" ifht å forholde seg til trafikken rundt, (og evt hvor langt det er å gå). Dette er vanligvis ikke så vanskelig for en normal 9-åring, som da har litt mer erfaring enn en 6-åring. Modenheten er vel individuell fra barn til barn. Noen 6-åringer er tilnærmet like modne som 9-åringer, mens noen 9-åringer er kanskje på modenhets-nivå som en normal 6-åring

• Liker 1
Skrevet

Det er enorm forskjell på en førsteklassing og en fjerdeklassing. Mens en førsteklassing nærmest må gjetes, kan en fjerdeklassing gjøre selvstendige vurderinger. Så om du spør om de to kan ha samme grenser, så er svaret nei.

Skrevet

Det kommer vel mye an på ungen selv? De fleste 9-åringer går hjem alene, jeg har seriøst aldri vært borti en 9-åring som ikke gjør det, bortsett fra noen funksjonshemmede. 6-åringer kan også fint gå hjem alene, men der er det litt "begrensninger" ifht å forholde seg til trafikken rundt, (og evt hvor langt det er å gå). Dette er vanligvis ikke så vanskelig for en normal 9-åring, som da har litt mer erfaring enn en 6-åring. Modenheten er vel individuell fra barn til barn. Noen 6-åringer er tilnærmet like modne som 9-åringer, mens noen 9-åringer er kanskje på modenhets-nivå som en normal 6-åring

Beklager at jeg ler. tiåringen (femte klasse) vår har akkurat begynt å gå hjem selv et par ganger i uka. Før nå i femte har det ikke falt henne inn å gjøre det, selv om hun har hatt nøkkel i et år. Begge barna vil helst bli hentet og fulgt.

Skrevet

Beklager at jeg ler. tiåringen (femte klasse) vår har akkurat begynt å gå hjem selv et par ganger i uka. Før nå i femte har det ikke falt henne inn å gjøre det, selv om hun har hatt nøkkel i et år. Begge barna vil helst bli hentet og fulgt.

er det veldig trafikkert eller veldig langt?
Skrevet

Det er veldig stor forskjell på en 6-åring og en 9-åring. En 6-åring er fortsatt umoden i trafikken, mens en 9-åring begynner å forstå litt mer. Min datter når hun var 6-åring dro ikke alene hjem fra skolen hun var da på SFO. Når hun hadde blitt 9 år tok hun bussen hjem og startet på leksene før vi kom hjem fra jobb.

Når de begynner på skolen er utviklingen veldig stor de første årene.

Skrevet (endret)

er det veldig trafikkert eller veldig langt?

Ingen av delene. Men de [edit:skole/sfo] er på vei hjem fra jobb (vi går) og pappaen synes det er så koselig å følge og hente at det har aldri vært noe ønske hos ham å slutte. Kan jo forklare noe.

Endret av Euphemia

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...