AnonymBruker Skrevet 4. september 2014 #1 Skrevet 4. september 2014 Ble skutt med softgun av en mann i en skog, han løp fra stedet men er nå "tatt". Har takket ja til å møte han, men ønsker å kreve en erstaning fra han. Opplevelsen har virkelig satt seg i beinmargen og jeg har brukt flere uker på å komme meg på beina. Disse ukene har vært alt annet enn bra. sov(er) ekstremt dårlig, vegrer å gå ut med hunden på kveldene og ser meg over skulderen hele tiden. Dette er en påkjenning jeg gjerne skulle vært foruten, og som jeg synes han skal betale "prisen" for, selv om jeg selvsagt gjerne skulle vært foruten denne hendelsen. Bør jeg kreve erstatning, og hvor mye? Mvh. Anonymous poster hash: 72bb7...57c
ekkoet Skrevet 4. september 2014 #2 Skrevet 4. september 2014 Jeg ville begynt med å snakke med en advokat eller tatt en telefon hit. http://www.voldsoffererstatning.no/raadgivningskontorene.292685.en.html 2
AnonymBruker Skrevet 4. september 2014 #3 Skrevet 4. september 2014 For å kunne kreve erstatning må du ha anmeldt forholdet, og det må være tatt inn i anmeldelsen at du kan/ønsker å kreve erstatning. Dette spør politiet om i avhør, dersom du har væet til avhør. Ta kontakt med en flink advokat som driver med erstatningsrett som spesialitet. Å møte vedkommende i konfliktrådet kan medføre belastninger for deg, så dette må du være obs på.Anonymous poster hash: 70369...97e 2
AnonymBruker Skrevet 4. september 2014 #4 Skrevet 4. september 2014 Vet du hvem det var og hvorfor han gjorde det? Har du hatt økonomisk tap? Konfliktrådet er en meglingsinstans. Dersom det er snakk om en ung person som har gjort noe fryktelig dumt, synes jeg du skal vente til etter møtet i konfliktrådet. Det å snakke med personen sammen med en megler kan være bra for dere begge to, og antakelig hjelpe på frykten din. Og du trenger ikke advokat. Med forbehold om at jeg totalt har misforstått alvorlighetsgraden i det som skjedde.Anonymous poster hash: aa82d...ecb
AnonymBruker Skrevet 4. september 2014 #5 Skrevet 4. september 2014 Konfliktrådet håndterer ikke spørsmål om erstatning, de er mer en instans der man forklarer hverandres ståsted og evt. Ender opp med å si unnskyld. Om du skal vente til etter møtet, og om du i det hele tatt bør møte opp er noe som er fornuftig å diskutere med en adv. Eller fastlege. Voldsofre har faktisk rett på fri rettshjelp uavhengig av formue og inntekt. Anonymous poster hash: 70369...97e
AnonymBruker Skrevet 5. september 2014 #6 Skrevet 5. september 2014 Konfliktrådet håndterer ikke spørsmål om erstatning, de er mer en instans der man forklarer hverandres ståsted og evt. Ender opp med å si unnskyld. Om du skal vente til etter møtet, og om du i det hele tatt bør møte opp er noe som er fornuftig å diskutere med en adv. Eller fastlege. Voldsofre har faktisk rett på fri rettshjelp uavhengig av formue og inntekt.Anonymous poster hash: 70369...97e Det er feil at man ikke kan få erstatning gjennom samtale i konfliktrådet. Men i dette landet får man dekket konkrete utgiter. Vi har lite praksis for "tort og svie". This is not Amerika Men dersom du for eksempel ødelegger en annens gjenstand, vil dere kunne avtale erstatningsbeløp i konfliktrådet. Been there, done that Anonymous poster hash: 193eb...e4f
AnonymBruker Skrevet 5. september 2014 #7 Skrevet 5. september 2014 En nabo løp etter samboeren min med latmansarm og ga han et par skikkelige slag i ryggen og prøvde seg på hodet. Hadde han truffet ville samboeren min vært død, og dette var faktisk helt uprovosert vold, antageligvis en eller annen form for rus, men det har vi aldri fått svar på. Han gikk også løs på bilen til samboeren min og slo ut frontruta, panseret og frontlyktene. I konfliktrådet ble han "dømt" til å betale de faktiske utgiftene som samboer har hatt for bilen (endte på noen tusen, siden han kan fikse mye selv), selv om verksted ville hatt 40 000 for jobben, også fikk samboeren min altså noen tusenlapper i konfliktrådet og en unnskyldning. Anonymous poster hash: 4a1ce...f2b
AnonymBruker Skrevet 6. september 2014 #8 Skrevet 6. september 2014 Det er feil at man ikke kan få erstatning gjennom samtale i konfliktrådet.Men i dette landet får man dekket konkrete utgiter. Vi har lite praksis for "tort og svie".This is not Amerika Men dersom du for eksempel ødelegger en annens gjenstand, vil dere kunne avtale erstatningsbeløp i konfliktrådet.Been there, done that Anonymous poster hash: 193eb...e4f Jeg har uttalt meg spesifikt om denne konkrete saken, her er det ikke snakk om ting skade men ettervirkninger etter voldsepisode, mao. Snakker vi personskdeerstatning. Personskdeerstatning kan ikke fastsettes ved en takst fra et verksted eller gjenanskaffelsesverdien ved å se hva en ny uskadet gjenstand koster i en butikk. På denne bakgrunn er det jeg skriver at TS ikke kan få / kreve erstatning i konfliktrådet. Videre er det på dette grunnlaget jeg vurderer og anbefaler at TS ikke møter i konfliktrådet før TS har konferert med en advokat. Anonymous poster hash: 70369...97e
AnonymBruker Skrevet 6. september 2014 #9 Skrevet 6. september 2014 Er ikke softguns ganske veike greier? Mulig det er forskjell på dem, men har blitt skutt med både sånne, luftgevær og paintgun, og i forhold til de to siste var softguns knapt merkbare. Anonymous poster hash: 4f848...347
Gjest bustyvel Skrevet 6. september 2014 #10 Skrevet 6. september 2014 Klart du kan få erstatning i Konfliktrådet - møtet er lagt opp sånn at du og den andre parten skal prate samme, og eventuelt bli enige om en avtale, som fint kan inneholde betaling av en erstatningssum til deg. Men vær obs på at du ikke kan kreve dette, og Konfliktrådet kan ikke hjelpe deg å kreve det. Anmeld saken, og kontakt f.eks. http://www.voldsoffererstatning.no. Å møte i Konfliktrådet gjør ingen "skade" på saken din, ts. Det kan kanskje hjelpe deg å bearbeide opplevelsen. Bare pass på så mekleren lar være å krysse i ruten for "endelig oppgjør" på et eventuelt avtaleskjema, slik at du kan undersøke muligheten for erstatning.
AndreasBR Skrevet 6. september 2014 #11 Skrevet 6. september 2014 (endret) Er ikke softguns ganske veike greier? Mulig det er forskjell på dem, men har blitt skutt med både sånne, luftgevær og paintgun, og i forhold til de to siste var softguns knapt merkbare. Anonymous poster hash: 4f848...347 Tror du tenker på billig plastdritt. En "sniper-softgun" kan fint ha 450-500 meter per sekund utgangshastighet med en sikkerhetsavstand på 20-30 meter. Grensen for våpen i NASF-spill innendørs er vel under 300 meter per sekund om jeg ikke husker feil. (Enda en som ønsker å bestemme hva folk skal få spill med.. *sigh*) Endret 6. september 2014 av AndreasBR 1
AnonymBruker Skrevet 6. september 2014 #12 Skrevet 6. september 2014 Når voldsofre som har politianmeldt har rett på gratis bistandsadvokat både i forhold til politianmeldelse og prosessen videre til å søke om hjelp med erstatningskrav, ser jeg ingen grunn til ikke å benytte den hjelpen man kan få. De som har advokathjelp får ofte langt bedre erstatning enn dem som ikke benytter advokat. Personskadeforbundet NLT, kan og hjelpe og veilede.Anonymous poster hash: 70369...97e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå