Gå til innhold

Ny valp, spm:)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Har blitt hundeeier til en liten tibbe på 9 uker. Har hatt han i ca en uke og har noen spm.

1. Første dagene lå han i sin egen seng nedenfor sengen vår og pep en del på natten, så vi luftet han og tok han opp på natten. Nå piper han ikke lenger om natten, men vi har lagd ny seng til han i et annet rom, men han piper helt ekstremt mye når vi legger han i sengen :( Er det for tidlig? Har hørt man skal lære de opp ganske tidlig så de blir vant med det. Hva kan vi gjøre når han piper/bjeffer?

2. Han er ganske stueren, men det har vært 1 uhell der han bæsjet på teppet. Dette har som sagt bare skjedd en gang og han pleier å gå til døren når han må på do. Noen tips til hvordan å få han til å bli helt stueren?

3. Han piper/bjeffer litt også, noen tips til hvordan å få han til å slutte med det?

4. Hvor lenge må vi være hjemme med han før han kan være alene? Nå har jeg ferie, men skal jo begynne å jobbe igjen om noen uker og han piper/bjeffer veldig når vi går ut/ ikke er i samme rom. Noen tips her også?

Setter stoooor pris på alle tips!

Anonymous poster hash: 421e9...fe5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

1. Du/dere må sove sammen med valpen til han er blitt helt trygg, det beste er såklart om hunden får sove på samme rom som dere bestandig. Om ikke, må dere tenke på at det er alenetid pluss det han er nødt til å være etterhvert på dagtid, og er det normal jobbtid da synes jeg det ikke er forenelig med å ha hund for være ærlig, og iallefall ikke en selskapshund som dere har anskaffet dere som er veldig opptatt av å være så mye i nærheten av eier som mulig. Og jeg tror det kommer til å by på problemer med en slik type hund for å få han til å trives med å være i et annet rom som dere hele natten.

Men hvertfall - et must å sove med valpen til han er helt trygg. Bruk så en grind for å dele av rom e.l som han skal sove på, og bruk lang tid på tilvenningen. Med en gang han blir stille på den siden slipp han ut uten å lage noe mer styr, osv.

Det vil ta lang tid, og man skal aldri la en valp (eller barn) ligge og gråte av redsel til han eller hun tilslutt sovner av utmattelse, det er bevist at dette er skadelig og absolutt ikke noe man anbefaler lenger.

2. Luft og luft og luft valpen - ros hver gang valpen gjør fra seg utendørs. Våk over valpen som en hauk når han går rundt innendørs, og om du ser uhellet løft opp valpen og bær rett ut, uten noe som helst mer, det er "ubehagelig" i seg selv å konsekvent bli avbrutt på denne måten, og valpen forstår uansett ikke at han gjør noe galt. Ha crogs etc. eller andre sko du bare slipper på deg klare i gangen så du bare kan gå rett ut.

Lær deg tegnene valpen gir før han gjør fra seg. Valpen vil garantert gi deg flere tegn på dette, og det beste er om du/dere klarer å forebygge uhell så mye som mulig.

3. Nei, det skal han så absolutt få lov til! Det er å uttrykke seg, og alle hunder piper og bjeffer litt og det skal dere bare tåle. Spør heller om det blir et problem senere med at han bjeffer unormalt mye.

3. Kommer helt an på hvor trygge dere får valpen, og ikke minst hvordan han takler alenetid etter at han er blitt trygg. 3-4 uker minimum synes jeg. En uke hvertfall uten noe alenetid, for så å såvidt trene litt på det (sekunder for så å gå til minutter når det går bra), og bruk tiden da litt hver dag med bare litt forlenget tid om det går bra. Går det plutselig ikke bra må man starte på nytt.

Det siste man ønsker er en hund som får angst for å bli etterlatt alene, så det er viktig å få valpen trygg på dette før man etterlater valpen lenge for seg selv.

Husk: Trygghet og nærhet er det viktigste den første tiden!

Skrevet

Takk for svar! En annen ting er at lille valpen klarer å hoppe ut fra den store sengen vi har laget til han! Det er ganske vilt egentlig, han har en ganske stor seng som vi prøver å venne han til å sove i med ekstra seng, litt leker og div, men han klarer altså å hoppe ut fra den! Er det en god ide å legge han tilbake når han hopper ut? Vi trodde virkelig ikke han skulle klare å hoppe ut av den nå som han bare er en liten valp.

Han får bjeffe/pipe, men det pleier å vare ganske lenge, så jeg vet ikke om han er redd/stressa. Pleier å ta han inntil meg og kose med han og da stopper han, men det kan jeg jo dessverre ikke gjøre hele tiden etterhvert som han blir større og må være litt alene.

Han kommer ikke til å være så mye alene på dagtid ettersom jeg jobber nattevakt med en uke på og en uke av og kjæresten min har vanlig jobb. Vi begge har jo tid til han, men vi ønsker ikke at han skal sove på samme rom som oss og vil lære han til å sove i sin egen seng når det er natta.

Anonymous poster hash: 421e9...fe5
Skrevet

1. Første dagene lå han i sin egen seng nedenfor sengen vår og pep en del på natten, så vi luftet han og tok han opp på natten. Nå piper han ikke lenger om natten, men vi har lagd ny seng til han i et annet rom, men han piper helt ekstremt mye når vi legger han i sengen :( Er det for tidlig? Har hørt man skal lære de opp ganske tidlig så de blir vant med det. Hva kan vi gjøre når han piper/bjeffer?
Jeg ville hatt han på rommet mitt til han var 12-16 uker. Vår "nyeste" sov inne hos oss til hun var 14 uker, da begynte hun å legge seg i gangen selv.

2. Han er ganske stueren, men det har vært 1 uhell der han bæsjet på teppet. Dette har som sagt bare skjedd en gang og han pleier å gå til døren når han må på do. Noen tips til hvordan å få han til å bli helt stueren?
Gi han godbiter og ros for å tisse og bæsje ute. Ting tar tid. Du er VELDIG heldig hvis han kun har hatt 1 uhell. Supert at han går til døren, bare pass på å alltid følge med og slippe han ut så han ikke lærer seg bort fra det igjen.

3. Han piper/bjeffer litt også, noen tips til hvordan å få han til å slutte med det?
Gi ros for å være stille. Evt. si nei/avled.

4. Hvor lenge må vi være hjemme med han før han kan være alene? Nå har jeg ferie, men skal jo begynne å jobbe igjen om noen uker og han piper/bjeffer veldig når vi går ut/ ikke er i samme rom. Noen tips her også?
Begynne rolig. Gå rett ut og inn igjen, gå i posten og inn igjen osv og ta det gradvis.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...