Fiolinisten Skrevet 4. september 2014 #1 Skrevet 4. september 2014 Hvor lang holdbarhet er det på parfymer? Har en del parfymer i hus som jeg har hatt i en årrekke, men er usikker på om lukten av dem har forandret seg. Tenker også å kjøpe parfyme til jul til min mor, så tenkte jeg skulle kjøpe en når det eventuelt ble salg på den. Har såklart ikke lyst til å gi henne en parfyme som har blitt doven.
Gjest Gjest Skrevet 4. september 2014 #2 Skrevet 4. september 2014 Jeg har parfyme fra 80-tallet som fremdeles lukter helt fantastisk. 2
Cessa74 Skrevet 4. september 2014 #3 Skrevet 4. september 2014 "Fasiten" skal visstnok være 1-2 år. Men de holder seg lenger om de oppbevares kjølig -altså i kjøleskapet. Viktig å sjekke på feks hpndleddet om parfymen har blitt "sur" før du sprayer overalt! (Been there, done that..)
AnonymBruker Skrevet 4. september 2014 #4 Skrevet 4. september 2014 Det står så og si alltid (rettere sagt, har aldri sett at det har stått noe annet) 36 mnd. på flasken, så det vil si 3 år. Anonymous poster hash: fd4f1...74d
AnonymBruker Skrevet 4. september 2014 #5 Skrevet 4. september 2014 Stoffene og musken i parfymen vil etterhvert begynne en mugningsprosess. Det tar gjerne et halvt til 2 år. Det som gjerne skjer er at parfymen vil lukte like godt, og kanskje enda litt mer, men det formes muggpartikler i den. Muggpartiklene kan igjen føre til tette porer og uren hud. Den kan holde seg lenger i kjøleskapet, og hvis man ikke sprayer flere spray etterhverandre. Det vil si, det er lurt at den holdes "lukket" så mye som mulig. Flere spray etterhverandre slipper inn mer luft, som igjen gjør at mugningsprosessen starter tidligere enn nødvendig. Anonymous poster hash: 14a5c...07b
Djungelvrål Skrevet 4. september 2014 #6 Skrevet 4. september 2014 Hvor lang holdbarhet er det på parfymer? Har en del parfymer i hus som jeg har hatt i en årrekke, men er usikker på om lukten av dem har forandret seg. Tenker også å kjøpe parfyme til jul til min mor, så tenkte jeg skulle kjøpe en når det eventuelt ble salg på den. Har såklart ikke lyst til å gi henne en parfyme som har blitt doven. Du kjenner det fort på lukta. De holder ikke lengre enn 3-4 år max. Har ikke tro på at en parfyme fra 80 tallet fremdeles er god. Parfyme er var for lys og temperaturforandringer.
AnonymBruker Skrevet 5. september 2014 #7 Skrevet 5. september 2014 Jeg har hørt fra mange steder at parfyme holder seg bedre i kjøleskap, og oppbevarte den også der i mange år. Men så leste jeg at dette var ett typisk "kjærring-råd" som var feil, at kjøleskap blir for kaldt for parfyme, og at den skal oppbevares kjølig og mørkt, og at f.eks ett skap på soverom eller lignende er perfekt oppbevaringsplass. Med kjølig og mørkt menes det at du aldri skal f.eks oppbevare parfymen på badet hvor det kan bli varmt og fuktig, men kjøleskap er visstnok heller ikke tingen. Mye mulig dette ikke stemmer, men leste det i en parfyme-guide hvor det stod om best mulig oppbevaring av parfyme og "feilaktig råd" vedr parfyme som mange fulgte. Anonymous poster hash: cbaa6...d13
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå