Gå til innhold

Leie ut leilighet med 2 soverom, når det egentlig er 1 soverom + bod?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har vært på noen visninger, pga. jeg ser etter en ny leilighet. Siden jeg har barn vil jeg ha to soverom og har derfor utelukkende gått på visning hvor utleier annonserer for at det skal være 2 soverom. Allikevel ser jeg at noen prøver på noen sleipe knep for å prøve å få høyest mulig leie.

I dag var jeg på visning, det var en leilighet med noe medtatt standard (gammel kjøkkeninnredning, med fult av riper, og tydeligvis litt "hjemmesnekret"). Standarden var en ting, det er jo noe man må bedømme selv om er godt nok eller ikke, men det jeg reagerte veldig på var når jeg skulle få se soverommet/ene.

Først fikk jeg se hoved - soverommet, det var helt greit, men da jeg skulle få se "barnerommet" som husverten sa, så ble jeg ganske sjokkert over at det går ant å være så sleip.

Det var IKKE et soverom, "barnerommet" lå nemlig innenfor hoved - soverommet, altså eneste måten å komme inn på "barnerommet" på var å først gå igjennom hoved - soverommet. Det var også knøttlite, jeg er ganske sikker på at det er mindre enn kravene for kvm målene for et soverom, det hadde ikke vært plass til en vanlig enkeltseng der, bare en sprinkelseng kanskje.

Jeg ble ganske provosert av dette her, ikke fordi han leier ut leiligheten, men at han prøver å utgi en bod for å være et soverom for å tjene mest mulig penger på leiligheten, er det egentlig lov å prøve å lure folk på den måten?

Anonymous poster hash: 47625...797
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg mener å huske at det er ganske strenge krav til hva som er et soverom.

Blant annet med tanke på rømningsvei, vinduer osv.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det må være minst to mulige rømningsveier. F.eks ei før + et vindu som det er lett å komme seg ut av.

Det er sikkert noe krav til størrelse også, men det vet jeg ikke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor så provosert, takk nei da vel. Han får helt sikkert leid det ut.

PS. Det at et soverom ligger innenfor et annet diskvalifiserer ikke rommet som et soverom ( bare dårlig planløsning) men rommet må være 6 kvadrat eller 12 kubikk, om jeg ikke husker helt feil, og ha rømningsvei.

Anonymous poster hash: 3b18c...e5c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det må være minst to mulige rømningsveier. F.eks ei før + et vindu som det er lett å komme seg ut av.

Det er sikkert noe krav til størrelse også, men det vet jeg ikke

Det har du rett i, det er veldig strenge regler for størrelsen på vinduet for å få rommet godkjent som et soverom.

Den som leier kan selvsagt velge å bruke rommet uten vindu som soverom, men utleier har ikke lov å leie ut leiligheten som en 3 roms leilighet (med to soverom), ei har de lov å annonsere det som en 3 roms. De må derfor sette prisene deretter også, og vil få mindre leie siden det på papirene (i kontrakt blant annet) står oppført som en 2 roms.

Anonymous poster hash: 7112b...d16

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor så provosert, takk nei da vel. Han får helt sikkert leid det ut.

PS. Det at et soverom ligger innenfor et annet diskvalifiserer ikke rommet som et soverom ( bare dårlig planløsning) men rommet må være 6 kvadrat eller 12 kubikk, om jeg ikke husker helt feil, og ha rømningsvei.

Vel det var antagelig mye mindre enn det. Men ja, jeg takket nei, og meldte leiligheten til kommunen pga. jeg tviler på at det der er en godkjent leilighet uansett.

Det som provoserer meg er at folk utnytter leiemarkedet slik. Han får jo mer leieinntekter i måneden for 3 roms leilighet enn hva han får for 2 roms leilighet. Dette her er helt klart en 2 roms leilighet han utgir for å være 3 roms, med månedspris som tilsvarer andre 3 roms leiligheter i området.

Om han får leid den ut? Ja, sikkert etter en stund, men så nå at annonsen hadde ligget ute ganske lenge (over en måned), noe som lang tid i dette området.

Anonymous poster hash: 47625...797

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har den lagt ute en mnd. Så er det nok mer som skurrer for flere enn bare detre med soverom.

Leiemarkedet er stramt flere steder. Detre prøver enkelte å utnytte.

Anonymous poster hash: ede3e...1eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er flott at du meldte leiligheten til kommunen :)

Anonymous poster hash: 3cd08...3d0
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er flott at du meldte leiligheten til kommunen :)

Anonymous poster hash: 3cd08...3d0

Og jeg synes det var stygt gjort. Angiversamfunnet er på vei, og alle hjerter gleder seg.

Anonymous poster hash: 2cd1c...dbb

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel det var antagelig mye mindre enn det. Men ja, jeg takket nei, og meldte leiligheten til kommunen pga. jeg tviler på at det der er en godkjent leilighet uansett. Det som provoserer meg er at folk utnytter leiemarkedet slik. Han får jo mer leieinntekter i måneden for 3 roms leilighet enn hva han får for 2 roms leilighet. Dette her er helt klart en 2 roms leilighet han utgir for å være 3 roms, med månedspris som tilsvarer andre 3 roms leiligheter i området. Om han får leid den ut? Ja, sikkert etter en stund, men så nå at annonsen hadde ligget ute ganske lenge (over en måned), noe som lang tid i dette området. Anonymous poster hash: 47625...797

Men han kan jo leie den ut for hva han vil, han har nok ikke lov til å avertere den som en treroms, men han har sikkert belegg for å kalle den en "2(3) roms", og så kommer noen som trenger en treroms ( slik som deg TS) til å leie den og bruke kortet som soverom uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...