AnonymBruker Skrevet 5. september 2014 #21 Skrevet 5. september 2014 Klesvasken må henge fryktelig lenge her før det blir tørt. Det henger klær til tørk her konstant! Vi har ikke den største leiligheten så det er litt irriterende at jeg aldri kan legge unna tørkestativet. Selv etter fem dager er klærne fortsatt fuktige. Bretter ut alle lommer og folder og henger opp det jeg kan på kleshengere. Omrokkerer i blant slik at de mest fuktige får henge ytterst. Mye ekstraarbeid føler jeg. Henger ut så ofte jeg kan, men nå for tiden er været fuktig ute. Noen som har noen gode tips? Kjøp en avfukter og sett denne i det rommet der du tørker tøy, og tøyet tørker svært fort Anonymous poster hash: fdec9...5c5
Vulpes Skrevet 5. september 2014 #22 Skrevet 5. september 2014 (endret) Jeg har til tider samme problemet, spesielt om høsten når luften blir ekstra rå og fuktig. Jeg må også tørke klærne i stuen, eller eventuelt på soverommet om det bare er litt som skal henges opp slik at det ikke tar mye plass. Jeg har løst det ved å skaffe meg luftavfukter. Blir det for fuktig setter jeg den på, og det utgjør en stor forskjell! Ser du vurderer å skaffe deg tørketrommel, og det vil jo også være en grei løsning, bare dyrere i strømforbruk også sliter det vel litt på klærne. Men samtidig slipper man å ha tørkestativ i stua hele tiden, da Endret 5. september 2014 av Tonje!
Thorn Skrevet 5. september 2014 #23 Skrevet 5. september 2014 Har dere elendig sentrifugering på vaskemaskina, dere som tørker klær i flere dager? Jeg bor også i relativt fuktig kjellerleilighet, men klærne mine er alltid tørre på under døgnet. Med luftavfukteren på er som regel klærne tørre over natta! Har tørketrommel også, men den brukes kun på 60gradersvask, så alle klær henges fortsatt opp. Hvis dere må velge mellom avfukter og tørketrommel ville jeg klart gått for avfukter. Hvis dere vil gå for tørketrommel, er det greit å vite at kondenstromler er avhengig av god lufting i rommet den står i for å fungere best. Får den ikke tilførsel av kjølig(ere) luft vil den tørke dårlig (og dermed slite mer på tøyet) og trekke mye mer strøm. Har dere ikke mulighet for god lufting er alternativene kondenstrommel med varmepumpeteknologi, som ikke trenger tilførsel av kjølig luft eller trommel med utlufting. Tromlene med utlufting trekker generelt mer strøm, men er til gjengjeld billigere i innkjøp.
AnonymBruker Skrevet 5. september 2014 #24 Skrevet 5. september 2014 Har dere elendig sentrifugering på vaskemaskina, dere som tørker klær i flere dager? Jeg bor også i relativt fuktig kjellerleilighet, men klærne mine er alltid tørre på under døgnet. Med luftavfukteren på er som regel klærne tørre over natta! Har tørketrommel også, men den brukes kun på 60gradersvask, så alle klær henges fortsatt opp. Hvis dere må velge mellom avfukter og tørketrommel ville jeg klart gått for avfukter. Hvis dere vil gå for tørketrommel, er det greit å vite at kondenstromler er avhengig av god lufting i rommet den står i for å fungere best. Får den ikke tilførsel av kjølig(ere) luft vil den tørke dårlig (og dermed slite mer på tøyet) og trekke mye mer strøm. Har dere ikke mulighet for god lufting er alternativene kondenstrommel med varmepumpeteknologi, som ikke trenger tilførsel av kjølig luft eller trommel med utlufting. Tromlene med utlufting trekker generelt mer strøm, men er til gjengjeld billigere i innkjøp. Dette stemmer ikke. Vaskerom har uttrekk av luft og ikke tilførsel av luft for en grunn. Anonymous poster hash: ba826...53e 1
Thorn Skrevet 5. september 2014 #25 Skrevet 5. september 2014 (endret) Dette stemmer ikke. Vaskerom har uttrekk av luft og ikke tilførsel av luft for en grunn. Anonymous poster hash: ba826...53e Vel, du kan prøve å sette en vanlig kondenstrommel på et lite, tett rom og se hvor effektiv den er. Jo varmere luften er rundt tørketrommelen, jo dårligere tørker den. Dessuten, tror du at luften magisk oppstår på nytt når det blir trekt luft ut av rommet? Det blir jo tilført ny luft når den gamle blir trekt ut. Det blir ikke akkurat vakum på vaskerommet/badet når uttrekksvifta står på. I så fall gjør man noe feil Sirkulasjon er jo poenget, men jeg trodde det var mulig å forstå det utifra det jeg skrev. Endret 5. september 2014 av Thorn
AnonymBruker Skrevet 5. september 2014 #26 Skrevet 5. september 2014 Vel, du kan prøve å sette en vanlig kondenstrommel på et lite, tett rom og se hvor effektiv den er. Jo varmere luften er rundt tørketrommelen, jo dårligere tørker den. Dessuten, tror du at luften magisk oppstår på nytt når det blir trekt luft ut av rommet? Det blir jo tilført ny luft når den gamle blir trekt ut. Det blir ikke akkurat vakum på vaskerommet/badet når uttrekksvifta står på. I så fall gjør man noe feil Sirkulasjon er jo poenget, men jeg trodde det var mulig å forstå det utifra det jeg skrev. Serriøst virkelig. Det der blir bare for dumt. En tørketrommel skal være på et vaskerom og der er det krav om uttrekk, som da tar med seg den varme fuktige luften som tørketrommelen lager.Så kommer ny luft inn gjennom sprekker rundt døren og når du åpner den. Det trengs overhodet ingen tilførsel av kjøligere luft for at en kondenstørketrommel skal fungere optimalt. Man setter jo ikke tørketrommelen i kottet. Anonymous poster hash: ba826...53e
Thorn Skrevet 5. september 2014 #27 Skrevet 5. september 2014 (endret) Serriøst virkelig. Det der blir bare for dumt. En tørketrommel skal være på et vaskerom og der er det krav om uttrekk, som da tar med seg den varme fuktige luften som tørketrommelen lager.Så kommer ny luft inn gjennom sprekker rundt døren og når du åpner den. Det trengs overhodet ingen tilførsel av kjøligere luft for at en kondenstørketrommel skal fungere optimalt. Man setter jo ikke tørketrommelen i kottet. Anonymous poster hash: ba826...53e Ja, ok. Da er det sikkert bare på gøy flere av tørketrommelprodusentene anbefaler å ikke ha kondenstromler på rom som er mindre enn 10 kvadrat eller har mulighet for å ha åpne dører eller vindu for at de skal fungere optimalt. Men det vet du sikkert best (Altså, det er jo selvfølgelig mulig at det bare er representantene fra de ulike hvitevaremerkene som lyver når de har kurs om produktene sine, og helt tilfeldig at min kondenstrommel produserer nok varme til at temperaturen i rommet går opp flere grader selv med uttrekket på. Likevel kjenner jeg at jeg at jeg stoler mer på det jeg har lært av dem og egne erfaringer, dessuten tror jeg at du gjør deg litt vanskelig når du ikke skjønner at det er sirkulasjonen jeg snakker om, og at vanlig uttrekksvifte i mange tilfeller ikke er godt nok mtp optimal tromling. Deg om det.) Endret 5. september 2014 av Thorn
AnonymBruker Skrevet 5. september 2014 #28 Skrevet 5. september 2014 Ja, ok. Da er det sikkert bare på gøy flere av tørketrommelprodusentene anbefaler å ikke ha kondenstromler på rom som er mindre enn 10 kvadrat eller har mulighet for å ha åpne dører eller vindu for at de skal fungere optimalt. Men det vet du sikkert best Har ikke tørketrommel, men står sånne ting i bruksanvisningen? Da er vaskerommet vårt for lite!Anonymous poster hash: f2c19...150
Thorn Skrevet 5. september 2014 #29 Skrevet 5. september 2014 Har ikke tørketrommel, men står sånne ting i bruksanvisningen? Da er vaskerommet vårt for lite!Anonymous poster hash: f2c19...150 Det står i min at man må sørge for god utskifting av luft, og det står vel også at temperaturen i rommet ikke må være for høy. Merket veldig godt i sommer når temperaturen på vaskerommet var over 30 grader at tørketrommelen slet. Dette sier Whiteaway om kondenstromler: "Det er viktig, at en kondenstørketrommel plasseres i et rom, som har mulighet for utluftning samt ikke er for liten grunnet dannelsen av fukt ved bruk." http://www.whiteaway.no/koebeguide/toerretumblere/
Thorn Skrevet 5. september 2014 #30 Skrevet 5. september 2014 (endret) Nettbrettet gikk tom for batteri, så jeg måtte bytte til pc. Da ble det litt lettere å lete opp linker og sitere! Her er hva Asko sier om kondenstromler: Husk at kondenstørketrommelen utvikler varme, slik at den ikke bør plasseres i et altfor lite rom. Hvis rommet er svært lite, tar tørkingen lengre tid siden den ikke får kondensert (avkjølt) den fuktige luften. Miele skriver på side 39 i denne bruksanvisningen at det må sikres tilstrekkelig ventilasjon: Kaldluften som suges inn under tørkingen, strømmer ut på baksiden av tørketrommelen og varmer opp romluften. Derfor må du sørge for tilstrekkelig ventilasjon, spesielt i små rom. Ellers må du regne med lengre tørketid og høyere energiforbruk. Endret 5. september 2014 av Thorn
AnonymBruker Skrevet 5. september 2014 #31 Skrevet 5. september 2014 Nettbrettet gikk tom for batteri, så jeg måtte bytte til pc. Da ble det litt lettere å lete opp linker og sitere! Her er hva Asko sier om kondenstromler: Miele skriver på side 39 i denne bruksanvisningen at det er viktig å sikre tilstrekkelig ventilasjon, spesielt i små rom, ellers må man regne med lengre tørketid og høyere energiforbruk. Fikk ikke til å kopiere fra pdf-fila, av en eller annen grunn. Men det er 9 bare til å klikke seg inn og lese, for dem som ikke tror meg Takk for hjelpa. Vaskerommet er 6 kvadrat, så da er det ikke umulig å bruke tørketrommel der inne. Anonymous poster hash: f2c19...150
Gjest _LilleMy Skrevet 6. september 2014 #32 Skrevet 6. september 2014 Brukte en luftfukter da jeg bodde i kjellerleilighet. Klærne tørket aldri og det var fordi det var fuktig i leiligheten, men det merket jeg ikke annet enn på klærne. Ble mye bedre da jeg fikk en luftfukter
AnonymBruker Skrevet 6. september 2014 #33 Skrevet 6. september 2014 Brukte en luftfukter da jeg bodde i kjellerleilighet. Klærne tørket aldri og det var fordi det var fuktig i leiligheten, men det merket jeg ikke annet enn på klærne. Ble mye bedre da jeg fikk en luftfukter Her må trykkLeif ha vært ute og gått? Luftfukter blåser ut fuktighet i rommet og fører til enda høyere luftfuktighet. Mens derimot en LUFTAVFUKTER suger til seg fukten i lufta og tørker lufta opp og vann samler seg i en tank i luftavfukteren. Anonymous poster hash: f2c19...150
Gjest _LilleMy Skrevet 6. september 2014 #34 Skrevet 6. september 2014 Her må trykkLeif ha vært ute og gått? Luftfukter blåser ut fuktighet i rommet og fører til enda høyere luftfuktighet. Mens derimot en LUFTAVFUKTER suger til seg fukten i lufta og tørker lufta opp og vann samler seg i en tank i luftavfukteren.Anonymous poster hash: f2c19...150 Skrev fra mobilen. Autocorrect som tuller Mente selvfølgelig luftavfukter.
AloeVera Skrevet 6. september 2014 Forfatter #35 Skrevet 6. september 2014 Skal definitivt skaffe en luftavfukter. Om ikke huseier vil det får vi kjøpe en selv
Gjest Funky Punk Skrevet 6. september 2014 #36 Skrevet 6. september 2014 Vi bor i en bedriten leilighet (ikke kjellerleilighet) hvor vinduer dugger igjen (om vinteren er vinduene umulige å se ut gjennom pga isroser), og vi har ingen annen mulighet enn å tørke klær på stua (badet er for lite). Vi kjøpte en luftavfukter, og klærne tørket mye fortere. Nå er det slik at om jeg henger dem opp om morgenen så er de tørre om kvelden. Men da må luftavfukteren stå på hele tiden, og det bråker bittelitt, så det kan bli slitsomt å høre på i lengden. Men sånn går det når man har en huseier som gir totalt faen
AloeVera Skrevet 6. september 2014 Forfatter #37 Skrevet 6. september 2014 Noen som har en avfukter å anbefale da? Ser det er et stort sprang når det gjelder prisklasse. Hva slags prisklasse anbefales til slikt bruk?
Gjest Funky Punk Skrevet 7. september 2014 #38 Skrevet 7. september 2014 Vi kjøpte en for ca 500 kr på elkjøp eller expert eller noe. Om du skal ha en på badet så må du nok opp i pris. Den vi har burde absolutt ikke stå på baderom
Vulpes Skrevet 7. september 2014 #39 Skrevet 7. september 2014 Vi bor i en bedriten leilighet (ikke kjellerleilighet) hvor vinduer dugger igjen (om vinteren er vinduene umulige å se ut gjennom pga isroser), og vi har ingen annen mulighet enn å tørke klær på stua (badet er for lite). Vi kjøpte en luftavfukter, og klærne tørket mye fortere. Nå er det slik at om jeg henger dem opp om morgenen så er de tørre om kvelden. Men da må luftavfukteren stå på hele tiden, og det bråker bittelitt, så det kan bli slitsomt å høre på i lengden. Men sånn går det når man har en huseier som gir totalt faen Derfor pleier jeg å henge opp klær om kvelden og la det tørke over natten med luftavfukteren Orker ikke at den står på om dagen. Noen som har en avfukter å anbefale da? Ser det er et stort sprang når det gjelder prisklasse. Hva slags prisklasse anbefales til slikt bruk? Jeg kjøpte denne, skal være en av de som ofte blir best i test: http://www.seatronic.no/avfuktere-c-404/meaco-dd8l-junior-avfukter-p-4060
Pawn Hearts Skrevet 7. september 2014 #40 Skrevet 7. september 2014 Hver gang denne tråden dukker opp på forsiden, leser jeg kjærlighet og klestørk.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå