Gå til innhold

Kjellerleilighet og klestørk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Klesvasken må henge fryktelig lenge her før det blir tørt. Det henger klær til tørk her konstant! Vi har ikke den største leiligheten så det er litt irriterende at jeg aldri kan legge unna tørkestativet. Selv etter fem dager er klærne fortsatt fuktige.

Bretter ut alle lommer og folder og henger opp det jeg kan på kleshengere. Omrokkerer i blant slik at de mest fuktige får henge ytterst. Mye ekstraarbeid føler jeg. Henger ut så ofte jeg kan, men nå for tiden er været fuktig ute.

Noen som har noen gode tips?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kanskje koste på seg en tørketrommel?

Anonymous poster hash: 6a1fb...336

• Liker 1
Skrevet

Er det dårlig luft hos dere siden det bruker så lang tid?

Anonymous poster hash: 52e3c...372
Skrevet

Hvis dere ikke har mulighet til tørketrommel, kan dere kjøre klærne en ekstra runde i sentrifugen? Det hjelper nok litt på. Hvis dere har veldig dårlig luft kan det være en ide med luftrenser eller noe.

Klær skal jo ikke bruke så veldig lang tid på å tørke.

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes ikke inneklimaet her føles noe dårlig ut egentlig.. Kanskje litt kjølig, men jeg liker det sånn.

Tørketrommel er en god ide egentlig, har ikke tenkt tanken selv :o Det er egentlig ikke plass, men går vel an å plassere den oppå vaskemaskinen vil jeg tro.

Skrevet

jeg bor også i kjellerleilighet og klærne mine tørker helt normalt i stua eller gangen, men om jeg henger de opp på badet blir de "aldri" tørre. hvordan er det med ventileringen i leiligheten? det er nok der det ligger... ellers er jo tørketrommel en god idé. selv har jeg vaskemaskin og tørketrommel i ett, men bruker den bare til sengetøy, håndkler og vaskekluter.

• Liker 1
Skrevet

Klestørk innendørs skal foregå på bad eller annet våtrom. Klestørk i andre rom enn våtrom innendørs regnes som feilbruk av boligen. Klestørk tilfører lufta fuktighet og ved forhøy luftfuktighet innendørs får man oppvekst av midd, insekter, bakterier og mugg, særlig på kalle flater som yttervegger.

Luftrenser hjelper ikke den fjerner bare MVOC og VOC i luften ikke fukt.

Økt ventilasjon kan hjelpe.

Anonymous poster hash: f2c19...150

Skrevet

Klestørk innendørs skal foregå på bad eller annet våtrom. Klestørk i andre rom enn våtrom innendørs regnes som feilbruk av boligen. Klestørk tilfører lufta fuktighet og ved forhøy luftfuktighet innendørs får man oppvekst av midd, insekter, bakterier og mugg, særlig på kalle flater som yttervegger.

Luftrenser hjelper ikke den fjerner bare MVOC og VOC i luften ikke fukt.

Økt ventilasjon kan hjelpe.

Wow! Her fikk du flashet mye kunnskap, gitt!

Ts: Gå for tørketrommel, du. Dette er et problem mange som bor i små kjellerleiligheter har.

Anonymous poster hash: 6f865...1c9

• Liker 1
Gjest Herr Heftig
Skrevet

Luftavfukter på badet. Koster ca. 1500 på Clas Olson. Man bare plugger den i strømmen, og så absorberer den fuktigheten fra lufta sånn at klærne tørker på 1-2 dager i stedet for 5-aldri.

Skrevet

Her er det ikke plass til å tørke klærne på badet uansett. Så er nøtt til ha ha de til tørk i stua, gangen eller soverommet. Veksler litt i mellom.

Men sitter å ser på tørketromler på finn nå. Hva er forskjellen på utluftningstrommel og "vanlig" tørketrommel egentlig?

Skrevet

Her er det ikke plass til å tørke klærne på badet uansett. Så er nøtt til ha ha de til tørk i stua, gangen eller soverommet. Veksler litt i mellom.

Men sitter å ser på tørketromler på finn nå. Hva er forskjellen på utluftningstrommel og "vanlig" tørketrommel egentlig?

Utluftings trenger en plass å føre slangen ut i fri luft, ikke en ventil. Lite fornuftig kjøp, etter min vurdering.

Kondens flytter fukten fra klærne til en oppsamlingstank. Oppsamlingstanken tømmes i vasken etter bruk av trommelen. Ingenslanger ut i frisk luft slik som ved utlufting.

Å tørke klær inne dvs. Å feilbruke leiligheten har ført til fuktskader og erstatningskrav fra huseiere med sekssifrede beløp.

Skrevet (endret)

Har et lite vindu rett ovenfor vaskemaskinen da. Der det er plass til en tørketrommel. Ser slike utluftningstromler ligger helt nede i 200 og 500 kr, til og med noen gratis.

Per dags dato har jeg ingen annet valg enn å tørke klær inne. Kan også nevne at det dugger veldig på vinduer under matlaging også, men er vel bare typisk for kjellerleilighet det.

Bør det ikke være utleier sitt ansvar å ha fuktfjærner i leiligheten? Det er jo han som har bygget den slik.

Det er veldig hyggelig folk vi leier av så skal ikke være noen problem å spørre de selv, men tar det her først jeg.

Edit: Den vifta vi har på badet ligger også langt nede bak dusjkabinettet. Noe som gjør at det ikke er noe poeng i å bruke den.

Vi er også de første som bor her, har ikke blitt leid ut hos noen tidligere.

Endret av AloeVera
Skrevet

Mer dugg på vindu enn uner 1 cm. Er klar indikasjon på for mye og helseskadelig fukt. Er hele vinduet dugget er du langt over alle grenser. Bruk ventilatorvifta!

Når du ikke ser noe poeng i å bruke den vifta som er montert så er du "ute og sykler" mht. Å få fjernet fukt. Å oppholde seg i fuktig innemiljø gir før eller senere helseskader i tillegg til at bygningen skades.

Å ha oppe et vindu pga. Tørketrommer når du i tillegg har at så kraftig fukt problem allerede blir å invitere inn innsekter, i tillegg øker du prosessen med fukt på kalde flater og oppvekst av mugg.

Skrevet

Har et lite vindu rett ovenfor vaskemaskinen da. Der det er plass til en tørketrommel. Ser slike utluftningstromler ligger helt nede i 200 og 500 kr, til og med noen gratis.

Per dags dato har jeg ingen annet valg enn å tørke klær inne. Kan også nevne at det dugger veldig på vinduer under matlaging også, men er vel bare typisk for kjellerleilighet det.

Bør det ikke være utleier sitt ansvar å ha fuktfjærner i leiligheten? Det er jo han som har bygget den slik.

Det er veldig hyggelig folk vi leier av så skal ikke være noen problem å spørre de selv, men tar det her først jeg.

Edit: Den vifta vi har på badet ligger også langt nede bak dusjkabinettet. Noe som gjør at det ikke er noe poeng i å bruke den.

Vi er også de første som bor her, har ikke blitt leid ut hos noen tidligere.

Vi bor i en kjellerleilighet. Hos oss bruker det MAKS tre dager på å tørke. Gjennomsnittet er 1-2 dager per plagg her.

Bor dere under bakkenivå?

Vi har aldri opplevd at vinduene hos oss blir duggete ved matlaging.

Anonymous poster hash: ea170...d12

Skrevet

Litt over halve leiligheten er ca under bakkenivå.

De fleste klærne er som regel tørre etter fem dager, men det er noen gensere og noen deler av bukser med tykt stoff som enda er fuktig.

Har også på viften hver gang vi lager mat og en stund etterpå, men fortsatt dugger det. Har lufteventil på stue/kjøkken også.

Skrevet

hmm, her er det aldri dugg på vinduene etter matlaging og klærne er tørre dagen etter de blir hengt opp. jeg bor i ordentlig kjellerleilighet på 30 kvm hvor mesteparten av leiligheten er under bakken og typiske kjellervinduer helt opptil taket. har ikke noe varme på heller.

du får si ifra til huseier at ventilasjonen på leiligheten er for dårlig, så vil han/hun sikkert gjøre noe med det :)

Skrevet (endret)

Få deg en tørketrommel, men velg absolutt kondens.

Men ikke putt vanlige klær i tørketrommelen for det vil slite klærne veldig i tillegg til å krympe de. Tørketrommel bør kun brukes til sengetøy, håndklær, undertøy, kluter ol, altså tøy som tåler høy varme. Men skulle det være krise at du må ha den genseren fort så har de fleste et delikat program som kan brukes på noen vanlige klær en sjelden gang.

Til klær så hadde jeg kjøpt en luftavfukter og da tørket klærne på soverommet. Denne vil da også hjelpe på fukten i resten av leiligheten. Hvis det er kobling mellom soverom og bad så kan det være lurt å ha døren åpen slik at varmen fra tørketrommelen kan hjelpe klærne til å tørke fortere i tillegg til at luftavfukteren vil ta til seg den ekstra fukten som tørketrommelen lager.

Edit: Du kan ta opp problemet med huseier at si at du har lest at en luftavfukter har fungert i mange andre kjellerleiligheter, så kanskje han vil kjøpe en. Jeg personlig syns at han bør det siden det tydeligvis er et så stort problem med fukt hos deg.

Endret av Lulilelu
Skrevet

Huseier må få beskjed om den ekstreme fukten. Du bør tak kontakt med kommunens forbyggende avdeling for helse/kommunelegen? Og få dem til å komme på en inspeksjon for å vurdere om leiligheten er egnet til å bo i og vurdere helsefare.

Videre bør du kjøpe et instrument som måler luftduktighet og se om den er konstant høy eller bare ved marlaging.

Du har og garantert Sølvkre i leiligheten med så mye fukt. Å bo med høy luftfuktighet innebærer risiko for både astma og allergi det er bare et spørsmål om tid og dose.

Høyner du innetemperaturen vil luftfuktigheten gå ned, fordi varm luft klarer å holde på mer fuktighet enn kald luft. Anbefalt innetemperatur er mellom 20 og 22 grader.

Skrevet

Tørker klør i kjeller og har tørketrommel, men alt kan ikke i trommelen så vi har heldigvis en avfukter. Med denne så tørker klær over natta. Gull verdt og man får et bra og tørt inneklima i kjelleren.

Skrevet

Skal snakke med utleier så fort som mulig :)

Takker for mange nyttige svar, skal lufte noen ideer for han!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...