Gå til innhold

Kortison og kviser

Anbefalte innlegg

Skrevet
Jeg har de siste månedene gått på prednisolon for å behandle en infeksjon. Fikk for en drøy uke siden vanvittig mye kviser i panna, et problem jeg egentlig aldri har hatt før. Ser ganske heslig ut, og har konstant hodepine fordi huden er så strukket. Merker jeg er ganske frustrert, og har absolutt ikke lyst til å vise meg ute blant folk.
Jeg trodde først det var en slags allergisk reaksjon, men etter å ha lett litt på nett kan det se ut som dette er en forholdsvis vanlig greie etter langtidsbruk av steroider. Jeg sluttet umiddelbart behandlingen, ettersom dette er mer plagsomt og mer smertefullt enn problemet jeg i utgangspunktet ville bli kvitt. Kan jeg regne med at kvisene forsvinner av seg selv forholdsvis fort, eller bør jeg kontakte lege angående dette?

Anonymous poster hash: c3f78...3aa

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man skal aldri slutte på prednisolon uten å trappe ned først. Er legen din klar over at du sluttet brått?

Anonymous poster hash: 18db6...ef6
  • Liker 1
Skrevet

Nei, har ikke snakket med legen. Har inderlig legeskrekk, og kvisene gjør at jeg vegrer meg enda mer for å snakke med noen. Planen var uansett å slutte etterhvert, jeg har den siste uka kun tatt én tablett. Hva skjer om jeg ikke trapper ned?

Skrevet

Nå spørs det litt på hvor store doser du har gått på. Men når man tar prednisolon så lager kroppen mye mindre kortisol siden du tilfører det i tablettform. Når du slutter brått så klarer ikke kroppen å følge med så den begynner ikke å lage kortisol i like store mengder som den skal, så nå har du mest sannsynlig for lite kortisol i kroppen.

http://nevro.legehandboka.no/medikamenter/prednisolon-pasientinformasjon-33706.html

Anonymous poster hash: 18db6...ef6
Skrevet

Jeg startet på to piller daglig for halvannen måned siden, og har gradvis trappet ned til én om dagen.

Artikkelen du linker til sier gjentatte ganger at man ikke skal slutte, men lite om hva som skjer om man gjør det. :P

Skrevet

Jeg går også på kortisol og har fått kviser over alt. Det som skjer er at mens man går på kortisol, slutter kroppen å lage eget og å kutte tvert ut er basically å gå "cold turkey" og du kan få skikkelig reaksjon med enda mer plager og verre bivirkninger. Man skal alltid trappe ned!!!!! Du skjønner vel også at det kommer an på hvor mange mg du tar og ikke hvor "mange piller"? De kommer jo i forskjellige doser.

Anonymous poster hash: 9a443...548

Skrevet

Kontakt legen din på telefon på mandag. Legen er sikkert opptatt, da ber du om at legen ringer deg tilbake når legen er ferdig med dagens pasienter.

Kvisene kan behandles med krem, vet jo ingenting om hva du behandles for men dette var nok ikke helt fornuftig å gjøre på egenhånd.

Anonymous poster hash: 81cc9...e8e

Skrevet

Gikk på det i 3 uker og fikk for første gang i mitt liv kvise, bare 2 stk. men pleier ikke hadet så var kanskje derfor da. Jeg klarte også å legge på meg 4-5 kg på den korte tiden :(

Anonymous poster hash: bf0aa...0a7
Skrevet

Jeg går også på kortisol og har fått kviser over alt. Det som skjer er at mens man går på kortisol, slutter kroppen å lage eget og å kutte tvert ut er basically å gå "cold turkey" og du kan få skikkelig reaksjon med enda mer plager og verre bivirkninger. Man skal alltid trappe ned!!!!! Du skjønner vel også at det kommer an på hvor mange mg du tar og ikke hvor "mange piller"? De kommer jo i forskjellige doser.

Anonymous poster hash: 9a443...548

På et tidspunkt MÅ man jo gå cold turkey, med mindre du skalerer ned til mikroskopiske doser.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...