Gå til innhold

Hvis en bekjent av dere var frimurer.

19 stemmer

1. 1. Hva hadde du tenkt om du fikk vite at en bekjent av deg er en frimurer?

• Frimurer=Breivik=han vil jeg IKKE ha kontakt med selv om de ikke er i slekt.
      1
    • Så lenge han ikke prøver å melde meg inn i frimureriet så er det ok.
      8
    • Spennende! Jeg vil også bli frimurer!
      8
    • Litt skeptisk. Men jeg kan være med ham i fritiden frem til jeg eventuelt blir overbevist om at han er en god mann.
      2

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kom gjerne med deres tanker om spørsmålene.

Anonymous poster hash: 10543...4ef
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mine tanker er hvaa er en frimurer? Og hvorfor skulle jeg brydd meg om noen var murer?? Har hørt folk nevne dette før. Halo alle må jo få lov til å ha den jobben de ønsker vel? Greit at man kanskje ikke tjener all verden men liker man å bruke hendene osv så er det vel helt ok å jobbe som murer? Ærlighet talt ser ikke problemet.

Hilse jente som gjerne kan ha venner/kjærester som er murer

Anonymous poster hash: ff29d...603

• Liker 4
Skrevet

Mine tanker er hvaa er en frimurer? Og hvorfor skulle jeg brydd meg om noen var murer?? Har hørt folk nevne dette før. Halo alle må jo få lov til å ha den jobben de ønsker vel? Greit at man kanskje ikke tjener all verden men liker man å bruke hendene osv så er det vel helt ok å jobbe som murer? Ærlighet talt ser ikke problemet.

Hilse jente som gjerne kan ha venner/kjærester som er murer

:fnise:

Anonymous poster hash: c6eb8...d53

• Liker 20
Gjest constance90
Skrevet

Hadde vært spennende å høre på men ville ikke fått det trykt ned i halsen eller vært.med.i situasjoner som ikke stemmer overrens med mine holdninger. Er ikke enig i det de står for men har heller ikke nok kunnskap om det så føler ikke jeg kan sperre mennesker ute på den måten. Prøver å være tolerant mot alle.

Gjest constance90
Skrevet

Spennende i den forstand at jeg ikke vet nok om historien osv bak det.

Skrevet

Kjenner mange som er det, men har ikke satt meg inn i hva det er eller hva de gjør. Så jeg vet ingenting om det.

Det eneste jeg vet de gjør er å dra på turer. De spiser god mat og har god tilhørende drikke. Så det høres ikke så verst ut :fnise:

• Liker 1
Skrevet

:fnise:Anonymous poster hash: c6eb8...d53

Jeg skriver kanskje litt dumt men jeg lurer virkelig på dette alså.. noen som kan opplyse meg?

Skrevet

Jeg er frimurer, og svarer gjerne på det du lurer på.

Men hva lurer du på egentlig? Vi er jo ikke noe annerledes enn andre folk bare fordi vi er med i et brorskap?

Anonymous poster hash: ea67b...1ea
Skrevet

Jeg skriver kanskje litt dumt men jeg lurer virkelig på dette alså.. noen som kan opplyse meg?

Er forskjell på en frimurer og en murer. Murer er et yrke. Frimurer er et brorskap.

Anonymous poster hash: c6eb8...d53

• Liker 1
Skrevet

Jeg er frimurer, og svarer gjerne på det du lurer på. Men hva lurer du på egentlig? Vi er jo ikke noe annerledes enn andre folk bare fordi vi er med i et brorskap? Anonymous poster hash: ea67b...1ea

Hva slags brorskap? Hva står dere for og hva er poenget/driven bak en frimurer? Kan hvem som helst bli medlem ?

Skrevet

Er forskjell på en frimurer og en murer. Murer er et yrke. Frimurer er et brorskap. Anonymous poster hash: c6eb8...d53

skjønte nå at det var en gruppe av noe slag , alså ikke bare en murer som er selvstendig næringsdrivende da :P men høres jo sånn ut :0

Skrevet

Hva slags brorskap? Hva står dere for og hva er poenget/driven bak en frimurer? Kan hvem som helst bli medlem ?

Nei, hvem som helst kan ikke bli medlem.

Frimurerne bedriver en omfattende virksomhet innen veldedighet, og er en organisasjon med strengt hierarki. Det er en seiglivet mye at frimurerne er en slags "gutteklubben grei". Dette er langt fra sannheten. Ja, brødre hjelper hverandre, men det er strengt forbudt aktivt bruke sitt medlemsskap i losjen, for å oppnå karriere- eller økonomiske fordeler.

Til syvende og sist er frimureriet en meningsfylt del av livet for oss som er medlemmer. Både for oss selv, men også for de organisasjonene vi støtter med vårt arbeide.

Vi forstår at det for mange kan virke truende at organisasjonen er såpass hemmelig. Men jeg kan forsikre deg om at frimuerlosjen ikke er noe å frykte. Tvert i mot!

Skrevet

Jeg er frimurer, og svarer gjerne på det du lurer på.

Men hva lurer du på egentlig? Vi er jo ikke noe annerledes enn andre folk bare fordi vi er med i et brorskap?

Mannen min er frimurer, så jeg lurer egentlig bare på utenforstående menneskers holdninger.

Hilsen TS.

Skrevet

Menn over 24 år kan bli frimurer, men man må helst kjenne minst en person som er det allerede da man må ha to faddere der.

Det finnes også noe lignende søsterskap for kvinner.

Skrevet

Frimurerne bedriver en omfattende virksomhet innen veldedighet, og er en organisasjon med strengt hierarki. Det er en seiglivet mye at frimurerne er en slags "gutteklubben grei". Dette er langt fra sannheten. Ja, brødre hjelper hverandre, men det er strengt forbudt aktivt bruke sitt medlemsskap i losjen, for å oppnå karriere- eller økonomiske fordeler.

Til syvende og sist er frimureriet en meningsfylt del av livet for oss som er medlemmer. Både for oss selv, men også for de organisasjonene vi støtter med vårt arbeide.

Vi forstår at det for mange kan virke truende at organisasjonen er såpass hemmelig. Men jeg kan forsikre deg om at frimuerlosjen ikke er noe å frykte. Tvert i mot!

dette hørtes jo bare ut som noe bra da ? :) så det er bare for menn da? er det "lov" egentlig ? Ikke at jeg syns det er såå urettferdig at menn har noe for seg selv asså men ble litt nysgjerrig på om det er "ok"/"lov" å nekte kvinner å bli med PGA de er kvinner ? eller er det kanskje privat og derfor helt ok, men en golf klubb kan jo ikke gjøre sånt eller et kor.

Skrevet

Hvorfor kan ikke kvinner bli frimurere?

Skrevet

Har frimurere uniformer eller drakter? Jeg bare lurer, for jeg har en slektning som er frimurer. I følge det jeg har hørt, er han en av de høyeste i brorskapet i Norge. En gang han hadde familieselskap, og jeg ble litt full, skulle jeg bare på do, men klarte å surre meg inn i skapet hans istedet. Der hang det en rar uniform. (jeg husker ikke helt hvordan den så ut), og lurer på om dette var et frimurerantrekk?

Anonymous poster hash: 1d4f6...1de
Skrevet

Er det vare meg, eller er dette frimurergreiene ganske barnslig? "Please la meg bli med i denne klubben, slik at jeg kan føle meg viktig". Slik tenkte jeg også, da jeg var 14. Tenker at folk som har normale sosiale antenner og et tilfredsstillende sosialt nettverk rundt seg, ikke har tenkt tanken på en slik "gjeng". Så ja, jeg ville vært skeptisk til en frimurer, pga. at jeg syns det avslører en del om personligheten til vedkommende.

Anonymous poster hash: ad527...213

• Liker 8
Skrevet

Frimurere er menns versjon av strikkeforening.

• Liker 2
Skrevet

Det høres jo ut som en menighet. Forskjellen er at i menigheter er alle velkomne. Det dere driver med er ekskluderende. Nesten likt som sånn jenter på ungdomsskolen holder på.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...