Gjest Mrs. Random Nick Skrevet 4. september 2014 #1 Skrevet 4. september 2014 Hvor går deres grense for når dere kaster gamle og brukte kokebøker? Jeg har en gammel, blå boller til burritos-bok som jeg har hatt i "hundre år". Nå har det jo til og med kommet en ny utgave av den, en som har en annen farge. Den er veldig godt brukt. Ikke noe revet i eller slikt, men det har jo vært noe vaffelrøre og slikt som har havnet oppå den og inni den som ikke er så lett å få bort nå. Hvordan er deres grenser for slikt på kokebøker? Hva tenker dere om det?
Gjest Gjest Skrevet 4. september 2014 #2 Skrevet 4. september 2014 Jeg ville revet ut de oppskriftene jeg brukte og så kastet resten.
AnonymBruker Skrevet 4. september 2014 #3 Skrevet 4. september 2014 Fra boller til burritos har jeg også, og liker sen godt. Har den gamle blå, som vi fikk på skolen, og en nyere gul som jeg fikk til jul da jeg ønsket meg kokebøker. Kommer nok ikke til å kaste noen av dem, men tenker å evt ha den ene på hytta eller å gi den til brodern som studerer :-)Anonymous poster hash: fd014...847
AnonymBruker Skrevet 4. september 2014 #4 Skrevet 4. september 2014 Kaste kokebøker?? Nei, slik driver jeg da ikke med! Anonymous poster hash: 33517...01f 36
Gjest Vinglasset Skrevet 4. september 2014 #6 Skrevet 4. september 2014 Jeg kaster ikke kokebøker. Har gamle, arvede kokebøker fra mor og mormor også så her kastes ingen. 5
Thorn Skrevet 4. september 2014 #7 Skrevet 4. september 2014 Kaster heller ikke! Det måtte i så fall vært om den sølt på så den ble helt ødelagt av typen at skriften var uleselig og alle sidene var klistret sammen. Ellers tåler jeg litt matsøl i mine kokebøker, det blir jo gjerne sånn når man lager mat 4
Millimani Skrevet 4. september 2014 #8 Skrevet 4. september 2014 Jeg er ikke noe "kjøkken-menneske", men har likevel en drøss med gamle kokebøker. Å kaste noen av dem har aldri falt meg inn. Jeg har kasta kladdebøkene med oppskrifter jeg fikk i heimkunnskaps-undervisninga på skolen, riktignok, men å kaste andre kokebøker jeg har fått har aldri falt meg inn å gjøre. 2
Fiolinisten Skrevet 4. september 2014 #9 Skrevet 4. september 2014 Kaster aldri kokebøker. Har brukt alle mine bøker jevnlig, men har aldri opplevd at de har blitt ødelagt. Passer dog på hvordan jeg oppbevarer dem og at jeg ikke søler mye på dem. 2
Kassiopeia Skrevet 4. september 2014 #10 Skrevet 4. september 2014 Kunne aldri kastet noen av kokebøkene mine. Fortell meg Ts, er du så uforsiktig med bøkene dine? Selv om man bruker dem på kjøkkenet under matlaging, er set virkelig ikke vanskelig å bevare dem. Bestemoren min har en kokebok hun skrev på husmorskolen i Danmark for ca 60 år siden, og den er enda fin. 2
Gjest Timber Skrevet 4. september 2014 #11 Skrevet 4. september 2014 Kokerbøker kastes ikke. Da må det skje de noe slik at de er uleselige, umulige å åpne eller om jeg hadde fått en i julegave som bare inneholdt blodige biffer (den hadde nok blitt re-giftet...).
AnonymBruker Skrevet 4. september 2014 #12 Skrevet 4. september 2014 For et spørsmål! Kast akkurat hva du vil når du vil! Fins vel ingen regel for når man kaster kokebøker...Anonymous poster hash: e3b2f...d4f
umwar Skrevet 4. september 2014 #13 Skrevet 4. september 2014 aldri. Og fra boller til burritos er hellig!! Hehe, finner alltid det en trenger der! 2
AnonymBruker Skrevet 4. september 2014 #14 Skrevet 4. september 2014 Aldri kastet en kokebok. Har ikke plassmangel i huset. Anonymous poster hash: 5d456...426
AnonymBruker Skrevet 4. september 2014 #15 Skrevet 4. september 2014 Om jeg måtte kaste en kokebok ville jeg kastet "Fra boller til burritos". Den inneholder bare selvfølgeligheter. Anonymous poster hash: 5df09...988 3
AnonymBruker Skrevet 4. september 2014 #16 Skrevet 4. september 2014 Jeg kaster ikke bøker. Anonymous poster hash: dd036...87f 1
Sølvrosen Skrevet 4. september 2014 #17 Skrevet 4. september 2014 Kokebøker kastes ikke. Den kokeboken jeg bruker mest er en tobinds kokebok fra 50-tallet, men alle kokebøker tas fram ofte. Andre kokebøker er veldig fine hvis jeg vil lage noe nytt eller jeg noe jeg ikke har laget på lenge. Vi har for eksempel mye fisk til middag, så noen ganger blir jeg litt lei. Da blar jeg gjennom de delene av kokebøkene mine som handler om fisk og ser om jeg finner inspirasjon. Det er sjeldent jeg følger oppskriften helt slavisk, ofte kombinerer jeg motoden fra en oppskrift med smakene i en annen, og tilpasser det til de matvarene jeg har. Hvis jeg vet hva jeg skal lage søker jeg opp oppskriften på nettet, men jeg klarer ikke å bli inspirert av nettet på samme måte som jeg blir av å bla i kokebøker. For å beskytte kokebøkene prøver jeg å ikke ha dem akkurat der jeg lager mat. Istedet leser jeg oppskriften nøye før jeg starter, og så går jeg bort og ser hva jeg skal gjøre for hvert trinn i matlagingen.
AnonymBruker Skrevet 4. september 2014 #18 Skrevet 4. september 2014 Kaster ikke, og iallefall ikke de som er godt brukt. Gir eventuelt bort hvis jeg har noen i god stand som ikke brukes. Anonymous poster hash: 9a031...cff
Anglofil Skrevet 4. september 2014 #19 Skrevet 4. september 2014 Kaster aldri kokebøker, og Fra boller til burritos er fremdeles en favoritt. Mvh Yvonne
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå