AnonymBruker Skrevet 4. september 2014 #1 Skrevet 4. september 2014 Vi har plutselig fått et problem. Etter lang tid uten noen nattlige oppvåkninger har plutselig 3,5 åringen begynt og våkne sånn i 03 tiden, og kommer inn i vår seng. Han vil ikke sove i sin egen seng. Vi har brukt sikkert 1-1,5 time hver natt den siste uken på å sitte sammen med han ved siden av hans seng og prøve å overtale og lokke og alle mulige midler til at han klarer helt fint å sove på eget rom, men det ender i hyling og grining når jeg eller pappaen prøver å gå ut. Vi sover alle ekstremt dårlig med han i vår seng, så løsningen har vært, etter å prøvd i timesvis først, å ta hans madrass inn på gulvet på vårt rom resten av natten. Da sover han resten av natten der uten problemer. Har andre hatt lignende problem? Kan det ha noe å si at han skal bli storebror om kun få uker? For oss er dette ekstremt slitsomt siden jeg er høygravid og i dårlig form, og vi vet det kommer til å bli mye mindre søvn når minstemann kommer, og hadde håpet at eldste skulle sove fint natten igjennom som han har gjort i lang tid. Kan ikke se for meg at det blir noe særlig for noen av oss å ha en baby inne på vårt rom og at storebror kommer inn hver natt og ikke vil sove på sitt rom. Håper noen har noen tips til å redde familiefreden...Anonymous poster hash: 173a2...b63
AnonymBruker Skrevet 4. september 2014 #2 Skrevet 4. september 2014 La han sove på madrass på gulvet resten av natta i stedenfor å ødelegge natta for alle tre. Når babyen kommer være veldig opptatt med å forklare at han er stor, storebror skryt, la hqn gjøre ting han eller ikke har fått lov til nå er han stor og kan få prøve å gjøre x saker. Skryt. Når natta kommer så er han så stor at han skal gjøre som store gutter sove hele natta i egen seng! Evt. Kan du lage krysseskjema med klistremerker. Dette pleier å gå greit for de aller fleste når baby er i hus. Noen lar far sove på barnerommet på madrass de første nettene med baby i hus, slik at mor og baby får wenga for seg selv, da blir storesøsken vist ekstra omtanke.Dette for dere finne ut hva som passer best hjemme hos dere.Anonymous poster hash: c4ac1...c63
AnonymBruker Skrevet 4. september 2014 #3 Skrevet 4. september 2014 La han sove på madrass på gulvet resten av natta i stedenfor å ødelegge natta for alle tre. Når babyen kommer være veldig opptatt med å forklare at han er stor, storebror skryt, la hqn gjøre ting han eller ikke har fått lov til nå er han stor og kan få prøve å gjøre x saker. Skryt. Når natta kommer så er han så stor at han skal gjøre som store gutter sove hele natta i egen seng! Evt. Kan du lage krysseskjema med klistremerker. Dette pleier å gå greit for de aller fleste når baby er i hus. Noen lar far sove på barnerommet på madrass de første nettene med baby i hus, slik at mor og baby får wenga for seg selv, da blir storesøsken vist ekstra omtanke.Dette for dere finne ut hva som passer best hjemme hos dere.Anonymous poster hash: c4ac1...c63 Takk for tips. Vi har gjesterom også og tenkte egentlig plassere far der de første ukene siden det blir litt trangt i senga med baby, men hvis eldstemann fremdeles driver og kommer inn på natta så får de to eventuelt sove på gjesterommet fra han kommer inn, eller far får legge seg på madrass hos han. For kanskje et halvår siden hadde han en periode med et par oppvåkninger i uka, men dette løste seg fint ved å bruke klistremerkeskjema den gangen. Nå er det plutselig hver natt, og han virker ikke interessert i klistremerker lenger. Har hengt opp nytt skjema og lokker med dette når han våkner, at hvis han ikke sover videre så blir det ikke noe klistremerke og premie, men da sier han bare at han vil ikke ha det... Er jo redd for at vi skaper et problem for oss selv ved at han kommer til å ville sove hos oss hver natt, eller at faren må sove der hver natt. Spesielt når vi får en liten til...Anonymous poster hash: 173a2...b63
AnonymBruker Skrevet 4. september 2014 #4 Skrevet 4. september 2014 Andre med erfaringer med samme situasjon??Anonymous poster hash: 173a2...b63
AnonymBruker Skrevet 4. september 2014 #5 Skrevet 4. september 2014 Når det er natt, tror jeg du skal bruke supernanny metoden. Ingen snakking, ingen diskusjoner, bare ta i handa eller bære i seng og si god natt første gangen, neste gang beskjed om at det er natt, og deretter bare følge tilbake i senga. Lager du for mye styr og diskusjon om natta så blir dere alle mer våkne og enda mer slitne, særlig de voksne. Om morgenen tar du frem klistremerkeskjemaet eller annet belønningsskjema. F.eks. å putte baller på et glass som gir premie når glasset er fullt. NB, er ikke alltid enig med supernanny, men dette leggetrikset synes jeg er ok og det funker om de voksne holder ut lengre enn de små raske føttene.Anonymous poster hash: c4ac1...c63
AnonymBruker Skrevet 4. september 2014 #6 Skrevet 4. september 2014 Når det er natt, tror jeg du skal bruke supernanny metoden. Ingen snakking, ingen diskusjoner, bare ta i handa eller bære i seng og si god natt første gangen, neste gang beskjed om at det er natt, og deretter bare følge tilbake i senga. Lager du for mye styr og diskusjon om natta så blir dere alle mer våkne og enda mer slitne, særlig de voksne. Om morgenen tar du frem klistremerkeskjemaet eller annet belønningsskjema. F.eks. å putte baller på et glass som gir premie når glasset er fullt. NB, er ikke alltid enig med supernanny, men dette leggetrikset synes jeg er ok og det funker om de voksne holder ut lengre enn de små raske føttene.Anonymous poster hash: c4ac1...c63 Jeg synes dette virket som en metode som kan brukes på litt mindre barn. Han starter en hel samtale og forklarer hvorfor han ikke vil sove alene og bla bla bla. Han har ekstremt utviklet språk. Kjenner han så godt at hvis jeg bare følger tilbake uten å si noe så er han allerede ute av sengen igjen før jeg har rukket frem til døra så det kommer bare til å føre til hyl og skrik i cirka to timer med følging frem og tilbake. Anonymous poster hash: 173a2...b63
Gjest Selfie Skrevet 4. september 2014 #7 Skrevet 4. september 2014 Vi er i akkurat samme situasjon, bortsett fra at vi har en 5 mnd gammel baby i tillegg. Her må pappa fortsatt sove på gjesterommet fordi 3.5-åringen kommer inn om natta, bortsett fra et fåtall ganger hvor hun på forhånd, før hun legger seg, er enig i at hun er stor jente og at store jenter sover i sin egen seng..
AnonymBruker Skrevet 4. september 2014 #8 Skrevet 4. september 2014 Hei- skjønner deg så godt! Vi var / er i samme situasjon! Her sover jeg på rom med 4 åringen og baby mens pappa sover med hun på 17 mnd! Vi måtte bare gjøre det sånn for å få til litt søvn! Stresset så innmari med mellomste som har natteskrekk og kan hylskrike på natt. Prøvde desperat å få hun i god natt rutine før babyen kom og vi var nesten i mål da hun fikk ekstrem omgangssyke og jeg ikke turte annet enn å ha hun i min seng! Som sagt har vi gjort det vi kan for å få til søvnen for med så mange småbarn i hus er det viktig å sove! Vi vet dette er for en liten periode så det går helt fint! Vi kan le av de når barna har blitt eldre! Jeg syntes personlig ikke dere skal presse eldste til å sove alene nå for det å få en liten søster eller bror kan være en krise i et barns liv så da trenger de ekstra nærhet! Dette går seg til!!! Anonymous poster hash: a4d41...050
AnonymBruker Skrevet 4. september 2014 #9 Skrevet 4. september 2014 I sånne perioder har en av oss sovet på madrass inne på rommet til knerten. Noen dager, også er det ofte greit igjen.Anonymous poster hash: 829c8...a99
AnonymBruker Skrevet 5. september 2014 #10 Skrevet 5. september 2014 Takk for støttende ord. Tror vi som dere sier bare må innse at det får heller bli en periode hvor det blir litt unntakstilstand så får vi heller jobbe med å få alt på plass etterhvert. Han har heldigvis ingen problemer med å legge seg på eget rom, men kommer inn om natten. Vi får bare ha en madrass klar for å unngå mest mulig styr tror jeg.Anonymous poster hash: 173a2...b63
AnonymBruker Skrevet 5. september 2014 #11 Skrevet 5. september 2014 Vi startet med å ha stor nok seng til barnet til å kunne ligge i senga sammen med det. Da sovnet barnet stort sett fort og greit igjen. I det minste i den alderen. Vår konklusjon var at dette var en fase med mareritt eller noe tilsvarende, og at barnet bare trengte ekstra trygghet. For at det ikke skulle bli i vår seng, så tok vi kampen med at nærhet og trygghet kunne gis i barnets seng. Anonymous poster hash: c55ec...618
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2014 #12 Skrevet 8. desember 2014 Tar opp igjen denne tråden... Nå har babyen blitt 3 mnd og sover gjennom natten fra ca 22-06 uten å våkne i egen seng på eget rom (måtte flytte tidlig da ingen fikk sove og alle sov mye bedre av dette). Men, snart 4 åringen lager problemer hver eneste natt. Kan telle på en hånd de nettene han har sovet natta igjennom i egen seng. Vi har lagt en madrass på gulvet på vårt rom og avtalt at han kan snike seg stille inn og legge seg der hvis han drømmer noe skummelt etc, men det hjelper ikke. Han roper og skriker etter en av oss midt på natten hver eneste natt og vi må gå inn til han så ikke vrælingen vekker baby. Når han kommer inn til oss er det sirkus og overtaling i en time for å få han til å sove. Han bare ligger og tuller og snakker til oss, og begynner og rope hvis vi ikke svarer. Har prøvd all slags motivasjon med premier og klistremerke skjema etc og ingenting hjelper. Vi holder på å bli gale av dette, noen som har noe hjelp å komme med...? TSAnonymous poster hash: 173a2...b63
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2014 #13 Skrevet 8. desember 2014 Uff, dette er slitsomt i følge min datter. Nå har hun en på 7 år og ei på 4. Det er hun på fire som gjør natta til et mareritt for alle. 7 åringen vekkes når hun setter i gang. Så fireåringen ligger i dobbelsenga med faren (hans ønske) og mora ligger på rommet til fireåringen. Det har de gjort en god stund, men innimellom har de lagt henne i egen seng, men det nytter ikke. Samme styr starter igjen. Det rare er at hun sover i egen seng på samme rom som meg ved overnaatting, da våkner hun aldri. Ikke hos de andre besteforeldrene heller, enda hun ligger på eget rom der. Finnes egentlig ingen god løsning som er opp i dagen, men finn en løsning som passer for dere, for alle trenger søvn. Anonymous poster hash: 37c71...da0
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2014 #14 Skrevet 8. desember 2014 Vi har seng på rommet til treåringen, så i stedet for å sove hos oss har vi alltid lagt oss inn dit sammen heller. Tror jeg ville forsøkt det, så får det heller bli balluba der inne i hans egen seng om ikke anna. Vil jo da omsider lære at det ikke nytter å få sove hos dere og det er jo en start. Anonymous poster hash: 3f2ad...dbd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå