AnonymBruker Skrevet 4. september 2014 #1 Skrevet 4. september 2014 Ja som det står i tittelen, noen som kan komme med anbefalinger her? Jeg har lang erfaring med hund fra tidligere, men bare større hunder. Nå skal jeg skaffe meg hund igjen og går for en liten hund fordi jeg vil ha den med meg så mye som mulig, og pga plass i leilighet og bil. Jeg kommer allikevel til å gå like mye turer o.l som jeg ville ha gjort med en større hund, jeg er voksen og skaffer meg ikke en veskehund! Jeg har lest en del om div mindre raser og landet på disse alternativene, så det er ingen vits å foreslå noe annet altså Vil også gjerne høre om erfaringer fra dere som har småhunder generelt, er det noe spes man må være klar over som kanskje ikke står i bøker eller på nett.? Vil være best mulig forberedt og i tillegg velge riktig Hilsen ts Anonymous poster hash: 58944...8ae
Miss Lucky Skrevet 4. september 2014 #2 Skrevet 4. september 2014 Det er veldig vanlig for hanhunder av disse rasene å markere på møbler og gardiner inne. Pass på at du kjøper en hund etter foreldre med bra gemytt. Mange er småhissige og gneldrete. Om du velger chihuahua så sjekk at foreldrene er sjekket for patella luksasjon.
AnonymBruker Skrevet 4. september 2014 #3 Skrevet 4. september 2014 Det er veldig vanlig for hanhunder av disse rasene å markere på møbler og gardiner inne. Pass på at du kjøper en hund etter foreldre med bra gemytt. Mange er småhissige og gneldrete. Om du velger chihuahua så sjekk at foreldrene er sjekket for patella luksasjon. Takk Det er hannhund jeg vil ha, men jeg har god erfaring med hundedressur og vil trene den godt, evt. kastrere når den er gammel nok hvis det blir for store problemer med markering, aggresjon mot andre hunder e.l. Tenker at gneldring osv kan unngås når jeg er flink med trening av hunden helt fra starten av, i tillegg til å være nøye på å velge den rette valpen i kullet og gjøre meg kjent med både selger og begge foreldrene Tusen takk for svar, flere? Anonymous poster hash: 58944...8ae
Skywise Skrevet 4. september 2014 #4 Skrevet 4. september 2014 Om du ikke ønsker gneldring, vær nøye på å velge linjer med mindre lyd og ikke bare sats på at du kan trene det bort. Du skal også være klar over at det er mye veike hunder med lite mot blant småhundene, utagering mot andre hunder (folk eller hva som helst) som du nevner er som regel en fryktreaksjon. Vil ikke anbefale å kastrere usikre hannhunder, men det er en annen diskusjon.
Frk.K Skrevet 4. september 2014 #5 Skrevet 4. september 2014 IKKE løft den opp rundt store hunder, la den erfare å sosialisere med store hunder også. La han sosialisere seg med alle størrelser. Det er en hund, selv om den er liten å den er ikke laget av porselen, de tåler mer enn hva man tror. Irriterer meg grenseløst at små hund eiere som løfter dyrene sine fordi at de synes store hunder er skumle, de overfører kun den frykten over på bikkja si.
Gjest Gjest Skrevet 4. september 2014 #6 Skrevet 4. september 2014 Australsk terrier er yndlingsrasen min blandt småhundene.
AnonymBruker Skrevet 4. september 2014 #7 Skrevet 4. september 2014 Hvorfor støtte den trenden med blandingshund av liten rase, omtrent alle av dem er jo bare for å skaffe penger til eieren. Gå heller for en ren rase, fra noen som ikke bare tenker penger.. Anonymous poster hash: fa2d1...9a3
Frk.K Skrevet 4. september 2014 #8 Skrevet 4. september 2014 (endret) Hvorfor støtte den trenden med blandingshund av liten rase, omtrent alle av dem er jo bare for å skaffe penger til eieren. Gå heller for en ren rase, fra noen som ikke bare tenker penger.. Anonymous poster hash: fa2d1...9a3 Fordi ikke alle støtter innavlen som er når det kommer til de ren rase av små hunder Neida, kan jo hende hun har sett et kull på finn.no eller noe som hun likte, å derfor vil gå for de? Blandingshunder er fine de selv om de ikke er planlagt alltid. Edit: Seriøse oppdrettere tar jo pengene de og Endret 4. september 2014 av Frk.K 2
AnonymBruker Skrevet 4. september 2014 #9 Skrevet 4. september 2014 Fordi ikke alle støtter innavlen som er når det kommer til de ren rase av små hunder Neida, kan jo hende hun har sett et kull på finn.no eller noe som hun likte, å derfor vil gå for de? Blandingshunder er fine de selv om de ikke er planlagt alltid. Edit: Seriøse oppdrettere tar jo pengene de og Det er ikke dermed sagt at man støtter innavl om man velger en rasehund, spesielt ikke om man velger fra noen som ikke bare tenker penger. For dem er det gjerne viktigere med hva dem kan tilføre rasen. Og man har strengt talt plikt til selv å se på stamtavlen om det faktisk er noe innavl eller sykdommer og sånn. Ja dem tar penger dem og, men ofte tjener dem ikke noe særlig på det. For er dyrt å ha et kull valper, med alt som skal til. De siste årene har det vært veldig mange valper av små rase, som kommer fra folk som ser at dem kan få en del for hver valp, men bryr seg ikke om alt dem må ut med av utgifter til veterinær og alt det. Anonymous poster hash: fa2d1...9a3
Frk.K Skrevet 4. september 2014 #10 Skrevet 4. september 2014 Det er ikke dermed sagt at man støtter innavl om man velger en rasehund, spesielt ikke om man velger fra noen som ikke bare tenker penger. For dem er det gjerne viktigere med hva dem kan tilføre rasen. Og man har strengt talt plikt til selv å se på stamtavlen om det faktisk er noe innavl eller sykdommer og sånn. Ja dem tar penger dem og, men ofte tjener dem ikke noe særlig på det. For er dyrt å ha et kull valper, med alt som skal til. De siste årene har det vært veldig mange valper av små rase, som kommer fra folk som ser at dem kan få en del for hver valp, men bryr seg ikke om alt dem må ut med av utgifter til veterinær og alt det. Anonymous poster hash: fa2d1...9a3 Alle "kjøkken oppdrettere" som jeg vet om, altså de som har fått kull pga tyvparring, har da virkelig chippet og vaksinert valpene før salg de også og dermed ikke tjent så mye på det, så det er noen som tar det seriøst, men ja ikke alle, å det gjelder de "seriøse" oppdretterne også, ikke alle er så seriøse som man tror de er Å det jeg sa om å støtte innavl, det var ment useriøst. 1
Gjest Pheel Skrevet 4. september 2014 #11 Skrevet 4. september 2014 Takk :blomst:Det er hannhund jeg vil ha, men jeg har god erfaring med hundedressur og vil trene den godt, evt. kastrere når den er gammel nok hvis det blir for store problemer med markering, aggresjon mot andre hunder e.l. Tenker at gneldring osv kan unngås når jeg er flink med trening av hunden helt fra starten av, i tillegg til å være nøye på å velge den rette valpen i kullet og gjøre meg kjent med både selger og begge foreldrene Tusen takk for svar, flere? Anonymous poster hash: 58944...8ae Virker ikke som om du kan så mye som du tror. Kastrering fjerner hannhundens testosteron, noe som gjør at hunden vil miste mye "guts". De fleste småhunder som utagerer (også vanlig blant større hunder) sliter med fryktaggresjon, altså angrep som beste forsvar. Kastrerer man en hund som sliter med dette, vil det bli et mye større problem enn utgangspunktet, fordi hannhunden da vil bli enda mer usikker og nervøs. Dessuten er det ikke lovlig å kasterere en hund i Norge med mindre det er en medisinsk grunn til dette. Noen (få) hannhunder har derimot overproduksjon av testosteron som kan skape problemer, dette finner man isåfall ut med å ta prøver av hunden, om OM det er dette, så kan kastrering hjelpe hunden om det skaper problemer. Mentalitet er veldig arvelig. Så det er lurt å kjøpe valp etter foreldre som er trygge hunder uten issues. Alt kan ikke trenes bort, selvom miljø også såklart er en faktor. Frk.K: Å løfte en hund i seg selv skaper såklart ikke en nervøs hund. Tenk nå over det selv. Å løfte en hund som er trygg, så blir hunden bare nervøs av dette? Det gir ingen mening. Er eier ellers overhysterisk og lager mye styr rundt dette, så overføres gjerne nervøsiteten over på hunden, men IKKE det å løfte en hund i seg selv. Så jo, ser man at det kan gå ille, løft for all del opp hunden. At valpen/hunden får gjennom å få negative opplevelser med andre hunder skaper ihvertfall på ingen måte en hund som er trygg rundt andre hunder. Men se an situasjonen såklart, ser man at den andre hunden er rolig og bare har gode hensikter (her må man kunne hundespråket før man klarer å se det), så er det såklart ingen grunn til å løfte opp. Men det er heller ingen grunn til at din hund skal hilse på alle hunder man møter på. Sosialiser heller med hunder man kjenner og vet er stabile. 1
Frk.K Skrevet 4. september 2014 #12 Skrevet 4. september 2014 Frk.K: Å løfte en hund i seg selv skaper såklart ikke en nervøs hund. Tenk nå over det selv. Å løfte en hund som er trygg, så blir hunden bare nervøs av dette? Det gir ingen mening. Er eier ellers overhysterisk og lager mye styr rundt dette, så overføres gjerne nervøsiteten over på hunden, men IKKE det å løfte en hund i seg selv. Om en person er redd for store hunder, så vil de sende ut mange signaler å lage oppstyr noe som overføres på hunden man løfter opp jo, dette kan skape til at hunden blir nervøs / redd / stresset osv til store hunder.
Gjest Pheel Skrevet 4. september 2014 #13 Skrevet 4. september 2014 Om en person er redd for store hunder, så vil de sende ut mange signaler å lage oppstyr noe som overføres på hunden man løfter opp jo, dette kan skape til at hunden blir nervøs / redd / stresset osv til store hunder. Viktig å beholde roen om man ikke ønsker å overføre nervøsitet over hunden, så er man veldig nervøs bør man jo jobbe med seg selv, men som sagt - å løfte i seg selv skaper ikke en nervøs hund. Og er føreren veldig nervøs rundt store hunder merker jo hunden dette uansett om man lar være å løfte.
AnonymBruker Skrevet 4. september 2014 #14 Skrevet 4. september 2014 Virker ikke som om du kan så mye som du tror. Kastrering fjerner hannhundens testosteron, noe som gjør at hunden vil miste mye "guts". De fleste småhunder som utagerer (også vanlig blant større hunder) sliter med fryktaggresjon, altså angrep som beste forsvar. Kastrerer man en hund som sliter med dette, vil det bli et mye større problem enn utgangspunktet, fordi hannhunden da vil bli enda mer usikker og nervøs. Dessuten er det ikke lovlig å kasterere en hund i Norge med mindre det er en medisinsk grunn til dette. Noen (få) hannhunder har derimot overproduksjon av testosteron som kan skape problemer, dette finner man isåfall ut med å ta prøver av hunden, om OM det er dette, så kan kastrering hjelpe hunden om det skaper problemer. Mentalitet er veldig arvelig. Så det er lurt å kjøpe valp etter foreldre som er trygge hunder uten issues. Alt kan ikke trenes bort, selvom miljø også såklart er en faktor. Frk.K: Å løfte en hund i seg selv skaper såklart ikke en nervøs hund. Tenk nå over det selv. Å løfte en hund som er trygg, så blir hunden bare nervøs av dette? Det gir ingen mening. Er eier ellers overhysterisk og lager mye styr rundt dette, så overføres gjerne nervøsiteten over på hunden, men IKKE det å løfte en hund i seg selv. Så jo, ser man at det kan gå ille, løft for all del opp hunden. At valpen/hunden får gjennom å få negative opplevelser med andre hunder skaper ihvertfall på ingen måte en hund som er trygg rundt andre hunder. Men se an situasjonen såklart, ser man at den andre hunden er rolig og bare har gode hensikter (her må man kunne hundespråket før man klarer å se det), så er det såklart ingen grunn til å løfte opp. Men det er heller ingen grunn til at din hund skal hilse på alle hunder man møter på. Sosialiser heller med hunder man kjenner og vet er stabile. Min onkel driver en anerkjent veterinærklinikk, så jo, jeg vet en del Jeg har til og med vært tilstede på en kastrering, selv om jeg ble kvalm og måtte gå ut Dette er faktisk svært vanlig praksis til tross for at det er "forbudt" og mange dyrleger mener dette forbudet bare er tull. Mine to tidligere hannhunder var kastrert og ble mye roligere og lykkeligere hunder etterpå Nesten (les; nesten) alle jeg kjenner med hannhunder nå har fått dem kastrert. Det fjerner mye stress, spenninger og seksuell frustrasjon hos hunden og anbefales av mange hvis man ikke skal avle på den. Men jeg er enig i at det ikke alltid er nødvendig, dette må man selvfølgelig se an og gjøre det man mener er best for nettopp sin hund, og det kommer jeg naturligvis også til å gjøre når den tiden kommer Ville ikke starte en diskusjon om kastrering, her vil det alltid være stor uenighet uansett som med mye annet, men måtte bare si at jeg faktisk kan en del om hunder og har hatt hunder hele livet, drevet aktivt med bl.a lydighet osv. Det jeg ikke har så god greie på er ting som kanskje dreier seg om små hunder spesielt, da jeg er vandt med store raser..så det er dette jeg ønsker litt tilbakemeldinger på Ellers enig i dette med at man noen ganger bør løfte opp små hunder, selv om man her også bør se det an. Leser man hundenes kroppsspråk godt så vil det i de fleste tilfeller gå bra. Hvis man er nybegynner bør man være litt føre var, MEN ikke engstelig da hunden merker det med en gang. Var en gang på klinikken og hjalp til, og da kom det inn en liten hund med avbitt øre som hadde kommet i en konflikt med en større hund, de skulle bare hilse. Det er alltid den større hunden som vinner, selv om den mindre hunden i sitt hode "tror den er like stor" og dermed tar utfordringen... Artig å høre om folks erfaringer når det er noe som snart er aktuelt for meg selv Hilsen ts Anonymous poster hash: 58944...8ae 1
AnonymBruker Skrevet 4. september 2014 #15 Skrevet 4. september 2014 Viktig å beholde roen om man ikke ønsker å overføre nervøsitet over hunden, så er man veldig nervøs bør man jo jobbe med seg selv, men som sagt - å løfte i seg selv skaper ikke en nervøs hund. Og er føreren veldig nervøs rundt store hunder merker jo hunden dette uansett om man lar være å løfte. Helt enig! Anonymous poster hash: 58944...8ae
AnonymBruker Skrevet 4. september 2014 #16 Skrevet 4. september 2014 Alle "kjøkken oppdrettere" som jeg vet om, altså de som har fått kull pga tyvparring, har da virkelig chippet og vaksinert valpene før salg de også og dermed ikke tjent så mye på det, så det er noen som tar det seriøst, men ja ikke alle, å det gjelder de "seriøse" oppdretterne også, ikke alle er så seriøse som man tror de er Å det jeg sa om å støtte innavl, det var ment useriøst. Nettopp Jeg kommer uansett til å være like nøye med å sjekke bakgrunn, oppfølging, selger m.m om det blir rasehund eller blandingshund. Ts Anonymous poster hash: 58944...8ae
Gjest Whitestripes Skrevet 4. september 2014 #17 Skrevet 4. september 2014 Jeg har en liten blandings, og han er fantastisk! Utrolig godt gemytt, harmonisk, rolig, lettlært, arbeidsvillig, sosial og glad. Helt herlig hund å ha i hus. Har alltid hatt renrasede hunder, men angrer ikke på at jeg valgte han jeg har nå Jeg ville styrt unna chihuahua, men det er fordi jeg ikke har så sans for den rasen. Det er sikkert en fin hund for den som er glad i den rasen
Frk.K Skrevet 4. september 2014 #18 Skrevet 4. september 2014 Jeg har også blandings, mellom stor rase. Helt fantastisk herlig liten woffe på 8 mnd. Jeg har kun hatt blandingshunder å kommer fremdeles i fremtiden skaffe meg akkurat det. Selv om jeg har veldig lyst på en chihuahua engang i fremtiden, selv om jeg ikke er fan av små hunder i det hele tatt, bare for å vise at med riktig stimulering er de ikke små gneldre rotter å er faktisk ganske OK hunder å ha.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå