AnonymBruker Skrevet 4. september 2014 #1 Skrevet 4. september 2014 Det blir titt og ofte referert til at Norge er verdens rikeste land og jeg blir like irritert hver hang jeg hører det. Det stemmer jo ikke. De ti rikeste landene basert på BNP pr. innbygger ifølge Verdensbanken: Luxembourg Norge Qatar Macau Sveits Australia Danmark Sverige Singapor USA Så hvorfor i all verden påstår media boe annet gang på gang? Er det i det hele tatt lov å komme med sånne utsagn som ikke stemmer? Anonymous poster hash: 737f0...ae4
Sphynx Skrevet 4. september 2014 #2 Skrevet 4. september 2014 Siden Norge er 1 av de rikeste landene og sikkert har vært på toppen flere ganger, så er det kanskje derfor? 1
Puny Skrevet 4. september 2014 #3 Skrevet 4. september 2014 Det blir titt og ofte referert til at Norge er verdens rikeste land og jeg blir like irritert hver hang jeg hører det. Det stemmer jo ikke. De ti rikeste landene basert på BNP pr. innbygger ifølge Verdensbanken: Luxembourg Norge Qatar Macau Sveits Australia Danmark Sverige Singapor USA Så hvorfor i all verden påstår media boe annet gang på gang? Er det i det hele tatt lov å komme med sånne utsagn som ikke stemmer? Anonymous poster hash: 737f0...ae4 Hadde værtvinteressant å se hvordan denne BNPen er fordelt på innbyggerne i disse landene... 4
AnonymBruker Skrevet 4. september 2014 #4 Skrevet 4. september 2014 Siden Norge er 1 av de rikeste landene og sikkert har vært på toppen flere ganger, så er det kanskje derfor? Ts Da burde man heller brukt "et av verdens rikeste land" istedenfor. Noe annet blir jo å lyve på seg en bragd som faktisk ikke stemmer Anonymous poster hash: 737f0...ae4 1
AnonymBruker Skrevet 4. september 2014 #5 Skrevet 4. september 2014 Det er fordi Luxembourg er så bittelite at det egentlig ikke kan kalles et land. Anonymous poster hash: 33a28...87e 1
AnonymBruker Skrevet 4. september 2014 #6 Skrevet 4. september 2014 Hmm hadde jo vært litt teit samtale hvis f.eks: "hater å bo i Norge jeg har jo ikke penger til mat" svar: "ehh her i Norge har alle penger til mat og de som ikke har de får, Luxembourg er jo tross alt verdens rikeste land !" Anonymous poster hash: cb0be...4ac
Cambria Skrevet 4. september 2014 #7 Skrevet 4. september 2014 Det har med at Norge flere ganger har vært verdens rikeste land (ettersom jeg har forstått). Jeg sier alltid "ett av verdens rikeste land" fordi vi ikke er verdens rikeste, det blir det samme som at jeg sier "ett av verdens beste land å bo i", fordi vi er ikke det hvert år, men vi er alltid blant topp 5!
Gjest Meeh Skrevet 4. september 2014 #8 Skrevet 4. september 2014 (endret) Det har med at Norge flere ganger har vært verdens rikeste land (ettersom jeg har forstått). Jeg sier alltid "ett av verdens rikeste land" fordi vi ikke er verdens rikeste, det blir det samme som at jeg sier "ett av verdens beste land å bo i", fordi vi er ikke det hvert år, men vi er alltid blant topp 5! Nope. Dette har med at nordmenn er ekstremt selvgode, vi ser på oss som best på alle mulige måter til tross for at levestandarden for folk flest er omtrent tilsvarende i mange vestlige land. Hjelper liksom ikke med høy BNP per innbygger når man nekter folk å kjøpe mat fra utlandet og kjører full sovjet-stil på boligmarkedet med markagrensa, høyderestriksjoner, restriksjoner på bygging på tidligere landbruksjord, lysregulering, regulering av lagringsplass, universell utforming osv som skyver prisene i været. I tillegg gjør man essensielle varer som bensin ekstremt dyrt via avgifter slik at vi kan bygge en opera eller to for eliten. Noe som ingen ser ut til å faktisk skjønne, nei, det er faktisk ikke rimi-hagen & co og "bolighaiene" som har skyld i at dette er dyrt i Norge. Endret 4. september 2014 av Meeh 1
AnonymBruker Skrevet 5. september 2014 #9 Skrevet 5. september 2014 Nope. Dette har med at nordmenn er ekstremt selvgode, vi ser på oss som best på alle mulige måter til tross for at levestandarden for folk flest er omtrent tilsvarende i mange vestlige land. Hjelper liksom ikke med høy BNP per innbygger når man nekter folk å kjøpe mat fra utlandet og kjører full sovjet-stil på boligmarkedet med markagrensa, høyderestriksjoner, restriksjoner på bygging på tidligere landbruksjord, lysregulering, regulering av lagringsplass, universell utforming osv som skyver prisene i været. I tillegg gjør man essensielle varer som bensin ekstremt dyrt via avgifter slik at vi kan bygge en opera eller to for eliten. Noe som ingen ser ut til å faktisk skjønne, nei, det er faktisk ikke rimi-hagen & co og "bolighaiene" som har skyld i at dette er dyrt i Norge. Det er jo et viktig poeng at levekårene i snitt er veldig gode i Norge. Men forskjellene har blitt stadig større. Noen kan nyte livet mens andre må jobbe døgnet rundt for å få endene til å møtes. Noen må stå på, mens enkelte får urettmessig støtte fra NAV til å gjøre hva de vil (nei, jeg sikter ikke til folk med faktiske behov her). Anonymous poster hash: 75c89...efa
AnonymBruker Skrevet 5. september 2014 #10 Skrevet 5. september 2014 Norge topper HDI-rankingen, og selv om den er basert på annet enn ren økonomi er den forsåvidt er grei indikator. Så er Luxembourg foran, men der er det jo en del fra omkringliggende land som pendler inn, og da blir tallet kunstig høyt: De produserer verdier som regnes med siden de jobber i firmaer eller institusjoner i landet, men de bor ikke der og er dermed ikke med blant befolkningstallet verdiskapingen deles på. Vi har det godt. Ikke så nøye for meg om vi har det best eller fjerde best. Jeg trives godt, selv om ikke alt til enhver tid er 100 %. Anonymous poster hash: f4de2...d41 1
Gjest Meeh Skrevet 5. september 2014 #11 Skrevet 5. september 2014 Norge topper HDI-rankingen, og selv om den er basert på annet enn ren økonomi er den forsåvidt er grei indikator. Så er Luxembourg foran, men der er det jo en del fra omkringliggende land som pendler inn, og da blir tallet kunstig høyt: De produserer verdier som regnes med siden de jobber i firmaer eller institusjoner i landet, men de bor ikke der og er dermed ikke med blant befolkningstallet verdiskapingen deles på. Vi har det godt. Ikke så nøye for meg om vi har det best eller fjerde best. Jeg trives godt, selv om ikke alt til enhver tid er 100 %. HDI er nok et hakket bedre mål mellom fattige og rike land heller enn et mål på å sammenligne rike land. F.eks tar den for seg tilgang på utdanning, og ikke kvalitet på utdanning. Videre så tar den for seg inntekt som ikke er justert for skatt.
Gjest Meeh Skrevet 5. september 2014 #12 Skrevet 5. september 2014 Det er jo et viktig poeng at levekårene i snitt er veldig gode i Norge. Men forskjellene har blitt stadig større. Noen kan nyte livet mens andre må jobbe døgnet rundt for å få endene til å møtes. Noen må stå på, mens enkelte får urettmessig støtte fra NAV til å gjøre hva de vil (nei, jeg sikter ikke til folk med faktiske behov her). Ja, og det er poenget mitt. Dette i stor grad på grunn av prisene på varer alle trenger. Bil, bensin, bolig, mat osv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå