AnonymBruker Skrevet 4. september 2014 #1 Skrevet 4. september 2014 Jeg regner med å få endel kjeft for min religion. Men jeg kommer ikke til å ta det alvorlig. Når det er sagt er spørsmålet som følger. Jeg er en muslims som har giftet meg med en etnisk norsk nordmann. Jeg har begynt å feire jul på norsk måte litt i det forsiktige, de julene vi var sammen som kjærester. Da det ble mer seriøst var jeg mer kritisk, fordi jeg ikke ville være med å tilbe Kristus. Men etterhvert har vi funnet en måte å tolke religionen på, som gjør at jeg vil delta i julen, slik som kona feirer den med mat og gaver. Jeg har jo selvsagt bodd i Norge i oppveksten, men aldri deltatt i tradisjonsrik norsk jul sånn som i etnisk norske familier, på kvelden med juletre og familieselskap, gaver og kaker og sånt. Men etterhvert har jeg vært med hos henne og i fjor hadde vi jul hjemme hos oss, som ektepar også. Vi har ingen barn, men hun er tante. jeg prøvde meg på presanger, men jeg er ikke noe god til det. Hva skal man gi til andre i julen? Hva er gode eksempler på gaver? De tingene jeg har foreslått for min kjære tidligere blir nedstemt med det samme. Så jeg tenkte jeg kunne be om noen råd fra andre, før hun gir meg helt opp. Jeg sliter altså litt med å finne ut av det. Hva man skal gi og hva som er riktig gave i hvaslags relasjon, osv. For nordmenn er jo dette noe man opplever fra man er liten, så dere forstår det liksom intuitivt, hvor nærgrenser og relasjoner går, som avgjør presangen... Men for meg er det litt mindre innlysende. Hvorfor er det feks dumt å gi bort seks drikkeglass? Er ikke det en ok gave? Eller hva gir man tantebarnet til sin kone? Jeg forstod at man ikke trenger å gi på samme måten som foreldrene eller hun som faktisk er tanten. Jeg prøvde meg med noe godteri, men barnet ble skuffet. Det hadde nok forventet mer. Hva er en passelig gave? Skal det ligge på nivå med bursdagspresanger? Jeg tenker også på konas søsken, tanter, onkler og søskenbarn. Hva er naturlige gaver? Jeg syns dette er litt vanskelig å vite. I fjor ble feks konas søster litt overrasket over å få et halsgropsmykke med en diamant og hennes mann så litt irritabel ut. Svigermor sa noe om at han følte seg "truet".. Kona skjønte det ikke. Hun sa det var fint og søsteren tok det på og var veldig takknemlig. Svigerforeldrene fikk jeg råd fra en bruker her på Kg om å gi mat og vin til, noe som ble godt mottatt. Kona og jeg ga dette sammen. Men bør de få noe fra meg personlig? Hva er i tilfelle normalt, når kona og jeg gir i fellesskap. Jeg ga tanten noen kjøkkenting, men det var visst litt "utradisjonelt." Det samme lurer jeg på med hennes tanter, onkler, fetter og kusine på farssiden. Er det vanlig at man gir som par, slik vi gjorde sist, eller bør jeg gi noe fra meg i tillegg? Vi traff dem ikke i fjor, men i år skal vi det. Hva med denne fetteren og kusiners barn? Skal de få pakker? Jeg kan såklart spørre kona, men jeg syns det er litt fint å "vite noe selv", uten at hun skal være en slags "veileder" til helt vanlige nordmann-ting jeg sikkert burde visst... Jeg er jo oppvokst i Norge. Takk for hjelpen. Anonymous poster hash: d56a1...fe9 1
Ulzzang Skrevet 4. september 2014 #2 Skrevet 4. september 2014 Men er ikke Jesus en profet i den muslimske tro? vel ikke at det er viktig i det hele tatt Til poenget: Det er mange som har feiret jul lenge og fortsatt er dårlige mtp gaver, det er bare å ta en titt rundt i noen tråder om verste julegaver for å se at folk finner seg i å gi mye rart i julegaver, kattunger og slikt, haha, så nå som det er sagt kanskje du burde senke skuldrene litt og ha litt mer tro på deg selv. Det viktigste som JEG personlig tenker på når jeg handler gaver er: ønsker h*n seg det? er det nyttig? hva slags smak har personen? Jeg synes at en pakke med seks glass er en veldig fin gave, men det hadde såklart fungert bedre for en person som skal flytte inn i ny leilighet, og ikke har mye, enn til meg som har glass i alle skapene. Så alle gavene burde bare tilpasses til dem du gir de til. At du bruker mye penger på en gave betyr ikke at gaven er bedre, eller omvendt, det er hvor nyttig den gave er som teller, og tanken bak den Synes at ungene som ikke ble glade for godteri virker litt bortskjemte. Men det er også litt kjipt å få godteri hvis for eksempel alle de andre barna fikk sparkesykkel fra dere. Men så lenge alle får likt så synes jeg at godteri ikke er så dårlig gave for tantebarn. det ble litt mye tekst her, men jeg håper det hjelper
Sølvrosen Skrevet 4. september 2014 #3 Skrevet 4. september 2014 I min familie er det helt vanlig at ektepar gir gaver sammen. Blant de nærmeste hender det at det gis flere gaver, men det står alltid begges navn på. Du kan fint la henne ha hovedansvar for gavene, spesielt de til slektningene hennes du ikke kjenner så godt. Til barn kan gjerne flere tanter og onkler gå sammen og kjøpe noe dyrt som barnet ønsker seg. Det er også lurt å spørre foreldrene om barna ønsker seg noe spesielt, for mange barn lager seg ønskeliste før jul. Til folk som leser mye er bøker en trygg gave. Prøv å finn en bok du tror den som får gaven vil like. Hvis den som får boken ikke liker den typen bøker eller har den fra før går det stort sett greit å bytte den. Unge folk som har flyttet hjemmefra har ofte bruk for ting til hjemmet som de ikke har råd til å kjøpe selv. Det er lurt å spørre personen eventuelt foreldrene om det er noe spesielt han/hun ønsker seg. Det kan for eksempel være en gryte av god kvalitet eller et godt bestikksett fra f.eks Hardangerbestikk. Voksne som har alt og ikke leser bøker er vanskelige. Konfektesker fungerer ofte bra. En annen mulighet er veldedige gaver, der du i stedet for å gi en gave gir et bidrag til et veldedig program i deres navn. Flere hjelpeorganisasjoner har opplegg for dette, der du får et kort du kan gi til den som får gaven som viser hva du har gitt til. At du feirer jul gjør deg ikke til en dårlig muslim, på samme måte som ateister og humanettikere ikke er dårlige ateister eller humanetikere fordi de gjør det. Den norske julefeiringen er en fest for feire familie og venner, og for å gjøre det lettere å komme gjennom det mørke vinterhalvåret. Feiringen har blitt tillagt den til en hver tid rådende religion, og har tatt til seg nye tradisjoner underveis, men dagens form er ikke religiøs hvis du ikke gjør den det. Du kan fint feire jul uten å gå i kirka eller synge salmer som er i konflikt med din tro.
SiMa Skrevet 5. september 2014 #4 Skrevet 5. september 2014 Det å sammenligne julegaver og bursdagsgaver var en god ide, det du synes ville være en fin bursdagsgave vil også være en fin julegave. Prismessig er det lurt å legge seg på ca samme nivå til alle i "samme relasjon", omtrent samme sum til alle nevøer og nieser, til alle søsken m/ektefelle. Til barn er det også lurt å "samkjøre" hva dere gir. Det er veldig kjedelig å være den gutten som fikk en ullstilongs hvis alle de andre får leker. Spør også hva de ønsker seg, barn har gjerne mange ønsker. Den dyreste gaven er det naturlig at du gir til din kone, i alle fall så lenge dere ikke har barn. Det vanlige er at par gir gaver sammen, og også at de får gaver sammen til jul. Den eneste gaven jeg kommer til å gi alene er den til min mann.
melatonin Skrevet 5. september 2014 #5 Skrevet 5. september 2014 Jeg regner med å få endel kjeft for min religion. Men jeg kommer ikke til å ta det alvorlig. Anonymous poster hash: d56a1...fe9 Hvis noen kjefter på deg forde du er muslim er det de og ikke du som driter deg ut. Du har sikkert fått mye kommentarer nå den siste tiden med tanke på hva som skjer i media, men de fleste oppegående folk vet jo at det er ikke sånn de fleste muslimer er. Du har fått mange gode tips over her, mange voksne blir glad for gaver som kan brukes og spises opp, de har ikke behov for noe som står i skapet og støver. 1
AnonymBruker Skrevet 5. september 2014 #6 Skrevet 5. september 2014 Det som er "vanlig" i en familie er ofte uvanlig i en annen. Men det er ofte kutyme at: 1 ektefeller og samboere gir fellesgaver til foreldre/svigerforeldre, bror/svoger og tantebarn. At du gir en gave og hun en annen blir sært. 2. Den part som er genetisk slekt kjøper og velger gave (med mindre denne personen av en eller annen grunn ikke klarer slikt) Det er altså helst din kone alene som skal velge ut gaver til sin slekt, og så skriver hun at den er fra dere begge to. At hun forventer at du kjøper gaver er, igjen, litt sært. 3 en uttrykker aldri på noe tidspunkt noe annet enn at en er glad for en gave med mindre en er et lite barn. 4 det er helt greit å be en person om å komme med ønsker. Og om det ikke kommer ønsker (noe som er ubetenksomt og ikke helt ok) er det helt greit å gi et upersonlig gavekort type 2-500 kr. 5 verdien på gavene bør være lik. Om din svigerinne og svoger gir dere som par en gave i prisklassen 500 kr er det både ufint å gi i retur en til hundrelappen, og ufint å gi noe til flere tusen. En bytter nemlig gaver. Like for like og sånt. PS: Til voksne slektninger er det også kurrant å avtale at en ikke bytter gave, men bare gir til barna. Å si at "nei, jeg vil ha gave" er ansett som ok, men barnslig. De fleste med oppegående sosiale antenner sier derfor at det er heeeelt i orden (selv om det kanskje ikke er det).Anonymous poster hash: 5d745...80b 2
Kara W Skrevet 6. september 2014 #7 Skrevet 6. september 2014 AB over meg har mange gode tips. Til voksne familiemedlemmer gir vi alltid gave samme, og ofte til paret (altså jeg og mannen min gir én gave til tanten og onkelen min, og ikke fire) . Unntaket fra dette er dersom det er en veldig personlig gave. F.eks dersom du og svogeren din var ute sammen og diskuterte fisketeknikker, og det kom opp at han ønsket å prøve et nytt, spesielt sluk, så er det helt OK at du gir dette som en gave bare fra deg til ham. Å gi dette sluket i gave fra dere begge, til dem begge som par hadde igjen blitt litt sært da det bare er han som bruker det (hvis de da ikke begge fisker osv). Når det gjelder pris ville jeg lagt meg litt under bursdagsgaver, dersom dere har for vane å gi dette. En over her nevnte at man bør gi og få til samme pris, men det gjelder bare dersom man har ganske lik økonomi. En alenemor eller student er ikke forventet å gi for like mye som et voksent par med god økonomi. Å gi for ca like mye til alle er derimot en god ide. Til sutt må du rett og slett tenke litt på hva folk kan ønske seg. Det finnes ingen perfekt gave som passer til alle. Bøker og gavekort er ofte trygt, men selv dette må tilpasses. Studenten som nettopp har flyttet hjemmefra vil kanskje ha et gavekort fra IKEA, mens til svigerfar passer det bedre med gavekort fra Vinmonopolet. Generelle gavekort som kan brukes i mange butikker blir fort veldig upersonlig, men kan passe til unge personer du ikke kjenner så godt. Husk at gavekort sier "jeg klarte ikke å finne på noe du ønsket deg, så jeg syntes det var best at du valgte det selv". Noen blir gald for dette, mens andre blir fornærmet. Kommer du med litt flere opplysninger om de du skal kjøpe til kan vi kanskje komme med mer konkrete forslag.
AnonymBruker Skrevet 7. september 2014 #8 Skrevet 7. september 2014 Tusen takk til alle i tråden for fin info og gode råd. Nå ble alt veldig mye klarere T.S Anonymous poster hash: d56a1...fe9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå