Gå til innhold

Farlig med vann og nå?

Anbefalte innlegg

Skrevet

På dager jeg trener drikker jeg gjerne 3-4l vann (inkl. kaffe og te) fordi jeg blir sååå tørst. Nå sier både venninna og mamma at det kan være helseskadelig å drikke over 2l til dagen. Googlet dette, og fant også et par treff om det. Hva mener du?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan få vannforgiftning eller vannødem, men tror det skal en del mer til enn 3-4 liter, ihvertfall når du gjør aktiviteter som medfører svette. Typen opplevde at en medarbeider fikk det, men vedkommende var oppi 10-ish liter på en dag...

• Liker 1
Skrevet (endret)

Hva jeg MENER er irrelevant. Men at for mye vann er skadelig er ingen nyhet. Vannforgiftning er farlig.

Du står nok ikke i umiddelbar livsfare :) Men du bør ikke drikke så mye dersom du ikke føler deg tørst. Kroppen er ganske fin sånn: den sier ifra når du trenger vann!

Men, som sikkert nevnt, kroppsvekt, aktivitet, svetting osv osv spiller inn på behov for væske

(Husk å få i deg nok salt om du drikker mye vann!)

Endret av suprarenalis
  • Liker 5
Skrevet

Var ei som døde av det i en vanndrikkekonkurranse i USA. For mye kan være farlig, men tror det må være veeeldig mye for at det skal være farlig.

Anonymous poster hash: 625e7...efc

Skrevet

På dager jeg trener drikker jeg gjerne 3-4l vann (inkl. kaffe og te) fordi jeg blir sååå tørst. Nå sier både venninna og mamma at det kan være helseskadelig å drikke over 2l til dagen. Googlet dette, og fant også et par treff om det. Hva mener du?

2 liter vann er ca dagsbehov for en person som veier 60 kg. 3 liter for en person på 90 kg, osv

Man trenger ekstra vanntilførsel i tillegg på dager når man svetter mye (pga varme (feber, sommervarme, og trening).

I tillegg må man tenke på at kaffe, te, brus og annet som inneholder bl.a. koffein, er vanndrivende og man må innta ekstra vann dersom man drikker nevnte drikker

Anonymous poster hash: 13a0b...54f

• Liker 1
Skrevet

Du kan få vannforgiftning eller vannødem, men tror det skal en del mer til enn 3-4 liter, ihvertfall når du gjør aktiviteter som medfører svette. Typen opplevde at en medarbeider fikk det, men vedkommende var oppi 10-ish liter på en dag...

Har hørt at 8 liter vann på et døgn, er dødelig.

Skrevet

Gikk det bra med medarbeideren?

Hva er førstehjelpen i slike tilfeller?

• Liker 1
Skrevet

2 liter vann er ca dagsbehov for en person som veier 60 kg. 3 liter for en person på 90 kg, osv

Man trenger ekstra vanntilførsel i tillegg på dager når man svetter mye (pga varme (feber, sommervarme, og trening).

I tillegg må man tenke på at kaffe, te, brus og annet som inneholder bl.a. koffein, er vanndrivende og man må innta ekstra vann dersom man drikker nevnte drikker

De har gått bort fra at kaffe o.l. er så vanndrivende at det ikke kan regnes som vanninntak.

Anonymous poster hash: 38614...93c

• Liker 3
Skrevet

De har gått bort fra at kaffe o.l. er så vanndrivende at det ikke kan regnes som vanninntak.

Ok. Takk for info :blomst:

Skrevet

Har hørt at 8 liter vann på et døgn, er dødelig.

Jeg tror det nok skal enda mer til, -men det er ikke verdt å prøve.

Jeg kan fint drikke 3 flasker 1,5 litere med sukkerfri mineralvann på en dag. (Jeg har litt problemer med selvkontrollen. :fnise: ) Dette kommer i tillegg til annen drikke som kaffe om morgenen, vann til måltider osv.

Men når jeg drikker for mye raskt, kan jeg merke at jeg blir svimmel.

Etter en times trening, er det normalt for meg å styrtdrikke 750 ml, hvis jeg skal fortsette å trene videre. Da føler jeg kun at jeg fyller opp det jeg har svettet ut.

Skrevet

Dette er ikke farlig så lenge man spiser normalt (så fremt man ikke virkelig overdriver vanninntaket).

Når kroppen overhydreres forbuker den salt for å få væsken ut, og det kan føre til celledød og nyresvikt. Spiser man normalt får man i seg det man trenger av salter for å opprettholde væskebalansen. Da må man presse i seg enorme mengder vann for å klare å forgiftes.

Det er kun hvis man ikke spiser, eller tvinger i seg enorme mengder vann at dette er farlig.

Anonymous poster hash: 4ccfb...f73

Skrevet

Dette er ikke farlig så lenge man spiser normalt (så fremt man ikke virkelig overdriver vanninntaket).

Når kroppen overhydreres forbuker den salt for å få væsken ut, og det kan føre til celledød og nyresvikt. Spiser man normalt får man i seg det man trenger av salter for å opprettholde væskebalansen. Da må man presse i seg enorme mengder vann for å klare å forgiftes.

Det er kun hvis man ikke spiser, eller tvinger i seg enorme mengder vann at dette er farlig.

Det har jeg ingen tro på. Hvis du spiser lite, lagrer kroppen heller ikke vann og alt skylles ut, og ja, med salter, - som er uhldig.

Hvis du derimot spiser godt og riklig med karbohydrat vil kroppen kunne lagre mer vann, og du vil formelig svelle. Det føles ikke godt. Dog et illustrativt bilde, merker jeg disse effektene på egen kropp.

Nei, sorry, jeg tror ikke på at du kan drikke ubegrenset selv om du spiser mye.

• Liker 1
Skrevet

Det har jeg ingen tro på. Hvis du spiser lite, lagrer kroppen heller ikke vann og alt skylles ut, og ja, med salter, - som er uhldig. Hvis du derimot spiser godt og riklig med karbohydrat vil kroppen kunne lagre mer vann, og du vil formelig svelle. Det føles ikke godt. Dog et illustrativt bilde, merker jeg disse effektene på egen kropp.Nei, sorry, jeg tror ikke på at du kan drikke ubegrenset selv om du spiser mye. Anonymous poster hash: 38614...93c

Det kan man heller ikke. Hvis du presser i deg enorme mengder, så får det konsekvenser.

Jeg synes du skal lese litt om elektrolytt- og væskebalanse, for det du skriver er bare tull. Spør deg selv om følgende:

-Hva skjer med intracellulært vann dersom den extracellulære væsken plutselig har for mye salt?

-Hva skjer med ekstracellulær væske når cellene inneholder for mye salt?

-Hvis du drikker mye vann, og ikke fyller på med salter, hvordan vil det påvirke balansen mellom intracellulær og extracellulær væske?

-Hvordan kvitter kroppen seg med for mye vann?

-Hvordan kvitter kroppen seg med for mye salt?

-Kan det tenkes at du fyller på med salter og elektrolytter med mat?

Du har en jobb å gjøre.

• Liker 1
Skrevet

Det kan man heller ikke. Hvis du presser i deg enorme mengder, så får det konsekvenser.

Jeg synes du skal lese litt om elektrolytt- og væskebalanse, for det du skriver er bare tull. Spør deg selv om følgende:

-Hva skjer med intracellulært vann dersom den extracellulære væsken plutselig har for mye salt?

-Hva skjer med ekstracellulær væske når cellene inneholder for mye salt?

-Hvis du drikker mye vann, og ikke fyller på med salter, hvordan vil det påvirke balansen mellom intracellulær og extracellulær væske?

-Hvordan kvitter kroppen seg med for mye vann?

-Hvordan kvitter kroppen seg med for mye salt?

-Kan det tenkes at du fyller på med salter og elektrolytter med mat?

Du har en jobb å gjøre.

??? Svaret ditt er totalt "god dag mann, økseskaft".

Du skriver jo at du er enig i at man ikke kan drikke ubegrenset. Jeg skrev at jeg mener man ikke kan gjøre det uavhengig om man spiser eller ikke.

Tror kanskje du har en jobb å gjøre med deg selv: 1. lære deg alminnelig dannelse og 2. oppøve dine leseferdigheter.

Skrevet

??? Svaret ditt er totalt "god dag mann, økseskaft".

Du skriver jo at du er enig i at man ikke kan drikke ubegrenset. Jeg skrev at jeg mener man ikke kan gjøre det uavhengig om man spiser eller ikke.

Tror kanskje du har en jobb å gjøre med deg selv: 1. lære deg alminnelig dannelse og 2. oppøve dine leseferdigheter.

Hvis du tar oppfordringen og leser om væske- og elektrolytt-balansen så vil du oppdaget at du kan drikke vesentlig mer vann dersom du samtidig fyller på med elektrolytter. Spesielt natrium.

Noe som gjerne også bidrar til å avsløre dette er navnet på vannforgiftning - hyponatremi. Det er faktisk veldig vanlig blant langdistanseutøvere i varmen. En av de største årsakene til dårligere ytelse i idrett (i varmen) er ikke for lite væske, men for lite elektrolytter.

• Liker 1
Skrevet

??? Svaret ditt er totalt "god dag mann, økseskaft". Du skriver jo at du er enig i at man ikke kan drikke ubegrenset. Jeg skrev at jeg mener man ikke kan gjøre det uavhengig om man spiser eller ikke. Tror kanskje du har en jobb å gjøre med deg selv: 1. lære deg alminnelig dannelse og 2. oppøve dine leseferdigheter. Anonymous poster hash: 38614...93c

Svaret mitt viser deg hvordan væskebalansen fungerer, og hvordan vannforgiftning oppstår - hvis du gidder å finne svarene på de spørsmålene jeg stilte.

Skrevet

Svaret mitt viser deg hvordan væskebalansen fungerer, og hvordan vannforgiftning oppstår - hvis du gidder å finne svarene på de spørsmålene jeg stilte.

I

gjen: ditt svar har ingen relevans til det jeg skrev!

Du bør foruten å forbedre din leseevne, ta et sinnemestringskurs, for du er åpenbart blindet av egen vrange fortolkning på et tema som av en eller annen grunn tilsynelatende er unormalt viktig for deg.

Skrevet

Hvis du tar oppfordringen og leser om væske- og elektrolytt-balansen så vil du oppdaget at du kan drikke vesentlig mer vann dersom du samtidig fyller på med elektrolytter. Spesielt natrium.

Noe som gjerne også bidrar til å avsløre dette er navnet på vannforgiftning - hyponatremi. Det er faktisk veldig vanlig blant langdistanseutøvere i varmen. En av de største årsakene til dårligere ytelse i idrett (i varmen) er ikke for lite væske, men for lite elektrolytter.

Du også!? Les det jeg skrev!

Jeg benekter ingenting om eletrolyttbalanse eller noe annet. Jeg skrev ganske enkelt at du både kan drikke farlig mye uansett om du har spist eller ikke. Det burde være innlysende.

Jeg har forresten selv vært vitne til vannforgiftning.

Skrevet

Det har jeg ingen tro på. Hvis du spiser lite, lagrer kroppen heller ikke vann og alt skylles ut, og ja, med salter, - som er uhldig.

Hvis du derimot spiser godt og riklig med karbohydrat vil kroppen kunne lagre mer vann, og du vil formelig svelle. Det føles ikke godt. Dog et illustrativt bilde, merker jeg disse effektene på egen kropp.

Nei, sorry, jeg tror ikke på at du kan drikke ubegrenset selv om du spiser mye.

Du også!? Les det jeg skrev!

Jeg benekter ingenting om eletrolyttbalanse eller noe annet. Jeg skrev ganske enkelt at du både kan drikke farlig mye uansett om du har spist eller ikke. Det burde være innlysende.

Jeg har forresten selv vært vitne til vannforgiftning.

Overdrevet vanninntak er ikke farlig fordi vannet lagres i kroppen. Det er ikke det som er farlig med det. Det er det at du taper salter av stort vanninntak siden vannet drar ut salter på vei gjennom.

Dersom du spiser (og dermed får i deg salter/mineraler) så erstattes mange av de saltene som skilles ut av overdrevet vanninntak.

I teorien kan du holde tritt med elektrolyttinntaket og på den måten drikke "ubegrenset" uten å få elektrolyttmangel (som man kaller vannforgiftning eller hyponatremi).

Ja du kan fremdeles drikke for mye, men risikoen for hyponatremi er vesentlig mindre om du har spist. I tillegg har kroppen også en annen metode å forebygge dette. Oppkast. De fleste som har drukket for mye vann (eller alkohol) har vel opplevd dette en eller annen gang.

Hyponatremi er spesielt en risiko for dem som har tatt ecstacy, mdma, eller tilsvarende, da bivirkningene er både tørste og redusert apetitt.

• Liker 1
Skrevet

Overdrevet vanninntak er ikke farlig fordi vannet lagres i kroppen. Det er ikke det som er farlig med det. Det er det at du taper salter av stort vanninntak siden vannet drar ut salter på vei gjennom.

Dersom du spiser (og dermed får i deg salter/mineraler) så erstattes mange av de saltene som skilles ut av overdrevet vanninntak.

I teorien kan du holde tritt med elektrolyttinntaket og på den måten drikke "ubegrenset" uten å få elektrolyttmangel (som man kaller vannforgiftning eller hyponatremi).

Ja du kan fremdeles drikke for mye, men risikoen for hyponatremi er vesentlig mindre om du har spist. I tillegg har kroppen også en annen metode å forebygge dette. Oppkast. De fleste som har drukket for mye vann (eller alkohol) har vel opplevd dette en eller annen gang.

Hyponatremi er spesielt en risiko for dem som har tatt ecstacy, mdma, eller tilsvarende, da bivirkningene er både tørste og redusert apetitt.

Nettopp. Du kan fremdeles drikke for mye. DET var mitt poeng.

Jeg vet ikke om du og ABen over har en spesielt stor selvhevdelsestrang siden dere begge ilegger mitt innlegg noe som det ikke er grunnlag for, og med en belærende oppfordring for at jeg skal lese om emner jeg har ingen interesse av og som ikke er relevant. De aller fleste av oss har ikke behov for å oppsøke litteratur for å finne dokumentasjon på at du kan drikke for mye.

En slik advarsel hadde kanskje vært overflødig for 10-20 år siden, men i dag er det tendeser både fra reklame og treningsinstruktører at man skal drikke hele tiden, at enkelte faktisk kan overdrive veskeinntaket.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...